Gå til innhold

Trekke av jeksel 5åring

Lislangel

Anbefalte innlegg

Kansje ikke riktig plass å spør men tar en sjangs. 
Noen som har erfaring med at en 5åring trekker jeksel oppe med kun lokalbedøvelse? 
Han har time til tirsdag med midazolam for å trekke tannen,  men nå har han så vondt at  han ikke vet h a han skal gjøre. Så må nok ut den tanna i morgen. Noen som har erfaring.

Vet det ikke er det mest optimale å trekke jeksel i såpass ung alder, men han har hull og har hatt midlertidig fylling som nå er gått ut. Tannlegen ville trekke med midazolam 1 uke etter vi var der. Ser ingen andre utveier enn å ringe å få akutt time å trekke denne tanna stakkar. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars liten!

Hvis han er motivert selv så bør det gå bra!

Er det mineraliseringsforstyrrelse siden hullet er såpass stort? Blir han fulgt opp for å unngå problemer med de andre tennene?

Anonymkode: 60cf6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er VEEELDIG  motivert for å bli kvitt smertene, stakkars. Spurte tidligere ikveld om han altid måtte ha det så vondt( gjør vondt i mamma hjertet)

Jeg vet ikke helt hva det er for at han har fått hull. Vi begynte ganske tidlig med elektrisk tannbørste til han, når han ble innkalt som 3 åring. Fluor tablett får han hver kveld og puss både morgen og kveld. 

Han har fått ekstra innkallinger etter at dette hullet ble oppdaget, han måtte sette i en midlertidig fylling for ca 1 år siden, men siden den fortsatt har sittet godt og ikke noe plager så har det ikke blitt gjort noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har mineraliseringsforstyrrelse, det vil si at emaljen er dårlig på flere av tennene. Konsekvensen er at det er mye lettere å få hull, og de blir fort store. Hvis din har det samme så kan det være lurt med hyppigere kontroller av de andre tennene, sånn at nye hull kan oppdages tidlig!

Anonymkode: 60cf6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som han her også har det ja. Han har veldig dårlig emalje. Er det noe spesielt du gjør uten ekstra kontroller for å holde dette under kontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men jeg har trukket flere jeksler som ung, ifm tannregulering. Jeg fikk kun lokalbedøvelse, og det gikk helt fint😊Det knaser og røsker skikkelig, men det var ikke noen smerter bortsett fra selve bedøvelsessprøyta. 

Virker han redd? Kan det være aktuelt å snakke med legen hans for en dialog ift om han kan få beroligende under selve inngrepet? Han er liten, vet ikke om de gjør det til så små. Men det er jo vanlig å få når man skal få medisinsk behandling man må være våken under.

Når han har så vondt vil vel selve bedøvelsen være en lettelse, stakkars. Har du forsøkt å gi ham flytende ibux nå fram til dere skal til tannlegen? Det tar toppene av tannverk overraskende godt. 

Masse lykke til og god bedring til den lille, gode gutten din!❤️

Anonymkode: 29a39...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men jeg har trukket flere jeksler som ung, ifm tannregulering. Jeg fikk kun lokalbedøvelse, og det gikk helt fint😊Det knaser og røsker skikkelig, men det var ikke noen smerter bortsett fra selve bedøvelsessprøyta. 

Virker han redd? Kan det være aktuelt å snakke med legen hans for en dialog ift om han kan få beroligende under selve inngrepet? Han er liten, vet ikke om de gjør det til så små. Men det er jo vanlig å få når man skal få medisinsk behandling man må være våken under.

Når han har så vondt vil vel selve bedøvelsen være en lettelse, stakkars. Har du forsøkt å gi ham flytende ibux nå fram til dere skal til tannlegen? Det tar toppene av tannverk overraskende godt. 

Masse lykke til og god bedring til den lille, gode gutten din!❤️

Så nå at han får beroligende, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gjøre det. Han skjønner jo selv at selv om det gjør vondt med bedøvelse og er ekkelt å trekke tanna, så blir jo smerten borte etterpå. Det er også fin læring, han mestrer dette. 

Anonymkode: 08d75...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. På min 6åring trakk de tre tenner og tannlegen hadde god til. Han bedøvet med krem før han satte sprøyten og så linket han i tannkjøttet slik at han ikke skulle behøve å dra så hardt i tanna. Siste timen kom vi litt stresset inn døra, jeg hadde to små med meg så 6åringen løp selv inn til tannlegen. Jeg tok de må ut av vogna, av med jakker og luer og gikk inn...da var tanna allerede ute.

Anonymkode: 65144...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...