Gå til innhold

Dere som gir til de som ber om hjelp til jul - føler dere at dere gjør en forskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt ærlig så synes jeg ikke så synd på "fattige" nordmenn. Som et innlegg over her hvor det verste er at barna får en billig konfirmasjon eller jul. De er jo likevel mette, varme og trygge.

Forstår ikke hvordan folk øser ut penger til folk i Norge, men ignorerer alle de barna ute i verden som sulter, tørster og fryser ihel. Ikke minst de som nå er lemlestet, traumatisert og foreldreløse i Gaza.

Når jeg gir, så gir jeg til Redd Barna, Unicef og Norsk folkehjelp. Gir man 500 til noen i Norge får de en julegave. Gir man 500 til et barn i Afrika så får de mat i en måned. Og evt nødvendige medisiner.

Anonymkode: 4547f...477

Enig! Bor man i Norge, har man alt skutt gullhøna. 

Anonymkode: a7a09...65e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som sliter, er dårlige på å styre sin egen økonomi. De har dyre uvaner eller noe sånt i tilegg. De tar opp forbrukslån for å reise osv.. 

Anonymkode: 553b2...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange som sliter, er dårlige på å styre sin egen økonomi. De har dyre uvaner eller noe sånt i tilegg. De tar opp forbrukslån for å reise osv.. 

Ja hva gjør man med alle de som er fattige pga sløsing eller dyre vaner?

Anonymkode: c6743...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet om folk med godt over 30k utbetalt i uføretrygd som har stått i slike køer. Alle får det de trenger på Nav, og mere til.

Anonymkode: a4c2c...ba5

Da regner jeg med at du har en kilde som kan bekrefte at Nav vil gi deg penger til alt du måtte trenge.

Anonymkode: 3d01e...da3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 9.16):

Helt ærlig så synes jeg ikke så synd på "fattige" nordmenn. Som et innlegg over her hvor det verste er at barna får en billig konfirmasjon eller jul. De er jo likevel mette, varme og trygge.

Forstår ikke hvordan folk øser ut penger til folk i Norge, men ignorerer alle de barna ute i verden som sulter, tørster og fryser ihel. Ikke minst de som nå er lemlestet, traumatisert og foreldreløse i Gaza.

Når jeg gir, så gir jeg til Redd Barna, Unicef og Norsk folkehjelp. Gir man 500 til noen i Norge får de en julegave. Gir man 500 til et barn i Afrika så får de mat i en måned. Og evt nødvendige medisiner.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forventer du alltid ett «takk» når du gir eller gjør noe? Ja, da er det best at du lar være å gi, når du forventer takk.

Anonymkode: 4c5ee...058

Å gi et takk koster ingenting, og man gir langt mer enn penger kan rekke tilbake.

Eier man ikke skam, så takker man tydeligvis heller ikke. Det er slike svar som dette som gjør at mange ikke fortsetter å gi til utakknemlige mennesker som bare skal ha og ha, uten å gi et fattig takk tilbake. 

Anonymkode: fec52...2ed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her gir jeg kun til Frelsesarmeen sin julekrybbe,aldri til tilfeldige på finn som kan sitte og dikte opp en historie som ikke kan vertifiseres.

Anonymkode: c4d36...799

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å gi noen på en spleis,eller dele ut penger på TikTok etc. Synes ikke noe om det. Liker ikke denne nye kulturen med at det liksom er akseptert,så lenge man gjør det i "sosiale medier" Føler NAV og hjelpeorganisasjoner får stå for dette.

Men er heller ingen som gjør det totalt motsatte,som noen bakstrevere finner seg for godt å gjøre. Altså at de evt skriver ekle meldinger til mennesker som er i nød,eller pakker inn søppel for å gi dem. Det er avskum i mine øyne! Vemmelig å lese om at folk kan gjøre noe slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 23.13):

Hei

Jeg har i noen år hjulpet folk til jul, både på Finn og Fb. Men veldig ofte er jeg i etterkant i tvil om behovet egentlig er så stort som det gis uttrykk for. Flere ganger har jeg også oppdaget at jeg har blitt lurt. Jeg snes helt ærlig det er vanskelig å finne disse familiene der man faktisk gjør en forskjell? 

Jeg ser i ulike grupper at det legges ut tilbud om mye fint gratis, og jeg blir stadig like overrasket over hvor laber responsen er. Ofte er det rett og faktisk ingen som tar kontakt - selv om gruppen har flere tusen medlemmer, og veldig mange av disse "roper" om nød og ønske om hjelp? 

Veldig synd at så mange uærlige og grådige mennesker ødelegger for de som faktisk har det tøft. Denne oppførselen får en jo til å miste all givergleden, og jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker at fra og med neste år så dropper jeg hele greia. 

Anonymkode: f3dac...540

Ofte står det må hentes eller at porto er dyrt, kkke sånn at de nødvendigvis ikke vil ha det men man må da enten bo på riktig sted eller man må ha penger til porto

Anonymkode: cdac4...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 0.19):

Selv de som lever på sosialhjelp har nesten like mye penger som en litt dårlig betalt fulltidsjobb. Det er ingen som lider noen nød i Norge.

Herlighet for en enkel tankegang 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 29.11.2024 den 8.34):

Jeg donerer penger til de som virkelig trenger hjelp, i utlandet, ikke til norske familier som allerede får alt de trenger fra NAV.

Har venner som spleiser på svinedyre juletre-gaver til fremmede barn. Jeg synes det er en uting. 

Eh får slt man trenger fra nav?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 21.58):

Nå vet jeg ikke hva du har i husleie, men er den feks kr 9 000 i måneden har du jo krav på supplerende sosialhjelp. Hadde du hatt barn hadde du hatt krav på enda mer, vet du ikke at sosialhjelp er en greie?  

Mange som ikke vet at enkelte NAV kontor har en dårlig kultur og gjør sport i å gjøre det vanskelig for sine klienter. Hadde mye jeg hadde krav på når jeg var under nav, men papirer "forsvant" og så ble kravene foreldet. Fikk også deler av vedtak muntlig så det ikke kunne påklages. Det er ganske mye sykt innen enkelte NAV-kontor. Levde selv "fattig" under denne perioden, spiste bare middag om jeg fikk av andre og gikk med hullete sko. Dessverre tror jeg ikke så mange av disse er representert under "hjelp til jul" da det er mye skam forbundet med å leve under slike forhold.

Anonymkode: 53232...54c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 21.54):

Jeg vet om folk med godt over 30k utbetalt i uføretrygd som har stått i slike køer. Alle får det de trenger på Nav, og mere til.

Nei det gjør de virkelig ikke , skremmende enkel tankegang 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 8.16):

Å mange er ikke sånn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir via lokale kjøpesenteret som har samarbeid med organisasjoner som vet hvem som trenger. 
Jeg pleier å velge meg ut barn, for de er det ekstra viktig å kanskje få en gave.

Derimot finn annonser, etc. styrer jeg unna, har hørt om tilfeller der noen ønsket seg en ting og det var mulig å få til, men da kom plutselig mottakeren med en link til noe mye dyrere og at det ville de heller ha.

Alle kan opprette ett ønske om hjelp til jul på finn.

Endret av mereo
Tillegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å gi et takk koster ingenting, og man gir langt mer enn penger kan rekke tilbake.

Eier man ikke skam, så takker man tydeligvis heller ikke. Det er slike svar som dette som gjør at mange ikke fortsetter å gi til utakknemlige mennesker som bare skal ha og ha, uten å gi et fattig takk tilbake. 

Anonymkode: fec52...2ed

Vel jeg gir ikke for å få takk jeg altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da regner jeg med at du har en kilde som kan bekrefte at Nav vil gi deg penger til alt du måtte trenge.

Anonymkode: 3d01e...da3

Den kilden skulle jeg også gjerne sett

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 9.16):

Så enig.

Jeg gir et lite beløp ekstra til Frelsesarmeen til jul, og barna har med seg gaver hvis det er innsamling på skolen.

Men i et globalt perspektiv er det ikke så synd på nordmenn, selv om det finnes triste skjebner. Jeg gir penger til store etterrettelige organisasjoner med fagkunnskap til å hjelpe de som trenger det aller mest, som Leger uten grenser, Redd Barna og Caritas.

Anonymkode: 21371...848

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 21.54):

Dette er bare vås.

De som får godt over 30k utbetalt i uføretrygd, har hatt en veldig godt betalt jobb før de ble syke. De fleste med veldig godt betalte jobber og høy utdannelse har uføreforsikring, som da vil komme på toppen av de 30k. 

En aleneforeldre med 3 barn, som får utbetalt 19k i uføretrygd, kan nok kanskje stå i en slik kø.

Anonymkode: e6302...04f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette er bare vås.

De som får godt over 30k utbetalt i uføretrygd, har hatt en veldig godt betalt jobb før de ble syke. De fleste med veldig godt betalte jobber og høy utdannelse har uføreforsikring, som da vil komme på toppen av de 30k. 

En aleneforeldre med 3 barn, som får utbetalt 19k i uføretrygd, kan nok kanskje stå i en slik kø.

Anonymkode: e6302...04f

Man bør og kan tenke litt på om man har helse og inntekt til å ha så mange barn. Har man så dårlig helse at man ikke får uføreforsikring må man tenke seg om to ganger før man får barn nummer 2 og 3. Dette gjelder ikke minst de som får barn når de allerede er uføre. 

Trist for barna, men foreldrene har dessverre satt de i denne situasjonen. 

Anonymkode: cbb33...a9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...