Gå til innhold

Heklet teppe som raknet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort heklet teppe hvor et par av rutene hadde raknet opp en del. Kan hekle litt selv, men vet ikke hvordan man fikser sånt og får det pent. Så jeg ga det til en slektning som kan litt håndarbeid. Jeg sa at det ikke trengte å bli perfekt (var redd det skulle bli veldig kostbart, for jeg skulle jo betale for jobben), men hadde ikke avtalt en pris på forhånd. Etterhvert fikk jeg høre at det var en kjempejobb og hun måtte ha 700 for det. Tenkte at hun er sikkert mye mer nøye enn jeg ville kreve av henne, men satte pris på det og betalte. Da jeg fikk teppet tilbake fikk jeg hakeslipp. Følte meg lurt 😭

(På bildene er det det stygge som er det som er fikset, det som ser bra ut var ikke raknet)

Jeg lurer på, er det veldig vanskelig å fikse et slikt teppe og få det til å se bra ut? For 700 kr kunne jeg vel forventet noe bedre? Hva hadde dere sagt og gjort? Jeg har aldri fikset oldemorsruter, men vet jo de er raske og veldig enkle å lage. Veldig glad i teppet og synes dette var litt leit.

Anonymkode: 1c0b3...2bc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er ELENDIG arbeid. Jeg hadde fiksa det for deg gratis. En granny square tar ikke lang tid å fikse, max 10min. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det bare disse rutene som er fikset, eller er det flere? 

Anonymkode: 7b6be...16c

Det er disse to. Mulig hun har festet noen tråder her og der på teppet ellers som jeg ikke visste om, men det var kun disse to rutene som var synlig raknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajakvinne12 skrev (40 minutter siden):

Jeg ville aldri faen vippset vedkommende 700kr. 

Jeg vippset moren min som betalte henne da hun hentet det for meg. Gammel dame, kjenner henne ikke egentlig. Får meg liksom ikke til å si noe nå 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er disse to. Mulig hun har festet noen tråder her og der på teppet ellers som jeg ikke visste om, men det var kun disse to rutene som var synlig raknet.

Hun har hatt god timesbetaling da. Dette var ikke pent. Jeg hadde ikke tatt penger for det der for å si det sånn. 

Anonymkode: 7b6be...16c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun garn til å fikse det? Altså samme som teppet. Om ikke hadde det vært mye finere å bare bytte ut rutene med om så ensfargede, for der der var ikke helt heldig... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg nektet å betale for. Kunne gjort det bedre selv, og jeg kan kun fingerhekle.

Men hvis du allerede har betalt får du ta det som en dyr lærdom: aldri betal før du har sett resultatet.

Anonymkode: bc38f...3b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se hvordan det så ut før reparasjonen. For det ser jo ut som hun bare har tråkla det sammen.

Anonymkode: 3d4e6...870

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hadde jeg tatt på meg jobben så ville jeg vært direkte flau over å levere tilbake et så utrolig dårlig utført arbeid.  Vedkommende behersker tydeligvis ikke å hekle, eller å reparere strikk/hekling, men såg for seg lettjente penger. Eller hun har større tro på egne ferdigheter enn hva hun reelt har. Dette er et makkverk av en reparasjon, og det er ikke så vanskelig å reparere bestemor-.ruter og hekle de sammen igjen. Det er snakk om to ruter, så ikke en «kjempejobb» som vedkommende påstår…..hvis du sendte med samme garn som er brukt i pleddet, og damen kan å hekle så hadde det vært kjapt gjort å hekle to nye ruter til å erstatte de ødelagte med. Å hekle de sammen med resten av teppet er heller ikke noe hokuspokus.

Aldri inngå en avtale uten å også bli enig om en pris, og betal halve beløpet på forskudd og resten av beløpet når jobben er ferdig og du får sett resultatet..

Datteren vår fikk et nydelig bestemorpledd som svigerinnen min heklet til henne, og dessverre så fikk katten vår bokstavelig talt tennene i det og tygde i vei. Store hull flere plasser. Spurte svigerinnen min om hun orket å reparere det, noe hun gjorde. Man kan ikke se på pleddet at det er reparert engang

Du bør kreve pengene tilbake: det er ikke pent utført og hun kan umulig ha brukt lang tid på det. Hvis dette er en venninne eller kjenning av moren din så kanskje hun kan ta det opp med henne? Dog; siden det er ei du ikke kjenner så godt så ville jeg tatt det med henne selv og gitt beng i om hun ble sur på meg.

Sjekk ut om det er ei lokal strikke/hekle gruppe på Facebook for området der du bor, post bilder av lappverket og spør om noen kan hjelpe deg. For å ikke gå på en smell til så søk opp navnene på de som evt tilbyr seg å hjelpe sånn at du kan  se hva de har postet av håndarbeid ridligere i gruppen sånn at du ser om de kan håndarbeid eller ikke. De finnes mange sånne grupper på Facebook, men ved å benytte deg av ei lokal gruppe så slipper du utgifter til porto.

Er redd pengene er tapt, med mindre du møter ei redelig dame, men for meg så ville det viktigste ha vært å få ordner pleddet sånn at det blir fint igjen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 8.59):

Skulle likt å se hvordan det så ut før reparasjonen. For det ser jo ut som hun bare har tråkla det sammen.

Ja, det er det hun har gjort, og det kunne jeg jo like godt gjort selv 😩 De fleste kan tråkle slik. Det burde hun forstått. Ingen ønsker vel å betale for slikt😩 Jeg ga det til henne fordi jeg fikk høre at hun hadde litt greie på håndarbeid. Jeg føler meg så tråkka på på en måte... Siden dette er en slektning som burde hatt respekt for meg liksom.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (På 10.12.2024 den 14.04):

Hadde jeg tatt på meg jobben så ville jeg vært direkte flau over å levere tilbake et så utrolig dårlig utført arbeid.  Vedkommende behersker tydeligvis ikke å hekle, eller å reparere strikk/hekling, men såg for seg lettjente penger. Eller hun har større tro på egne ferdigheter enn hva hun reelt har. Dette er et makkverk av en reparasjon, og det er ikke så vanskelig å reparere bestemor-.ruter og hekle de sammen igjen. Det er snakk om to ruter, så ikke en «kjempejobb» som vedkommende påstår…..hvis du sendte med samme garn som er brukt i pleddet, og damen kan å hekle så hadde det vært kjapt gjort å hekle to nye ruter til å erstatte de ødelagte med. Å hekle de sammen med resten av teppet er heller ikke noe hokuspokus.

Aldri inngå en avtale uten å også bli enig om en pris, og betal halve beløpet på forskudd og resten av beløpet når jobben er ferdig og du får sett resultatet..

Datteren vår fikk et nydelig bestemorpledd som svigerinnen min heklet til henne, og dessverre så fikk katten vår bokstavelig talt tennene i det og tygde i vei. Store hull flere plasser. Spurte svigerinnen min om hun orket å reparere det, noe hun gjorde. Man kan ikke se på pleddet at det er reparert engang

Du bør kreve pengene tilbake: det er ikke pent utført og hun kan umulig ha brukt lang tid på det. Hvis dette er en venninne eller kjenning av moren din så kanskje hun kan ta det opp med henne? Dog; siden det er ei du ikke kjenner så godt så ville jeg tatt det med henne selv og gitt beng i om hun ble sur på meg.

Sjekk ut om det er ei lokal strikke/hekle gruppe på Facebook for området der du bor, post bilder av lappverket og spør om noen kan hjelpe deg. For å ikke gå på en smell til så søk opp navnene på de som evt tilbyr seg å hjelpe sånn at du kan  se hva de har postet av håndarbeid ridligere i gruppen sånn at du ser om de kan håndarbeid eller ikke. De finnes mange sånne grupper på Facebook, men ved å benytte deg av ei lokal gruppe så slipper du utgifter til porto.

Er redd pengene er tapt, med mindre du møter ei redelig dame, men for meg så ville det viktigste ha vært å få ordner pleddet sånn at det blir fint igjen.

Tusen takk for langt svar med gode råd ❤️

Dette er en i inngiftet familie, og det var faktisk litt sårende for meg dette her. Jeg må bare håpe hun har fått en skrue løs eller noe og at hun ikke faktisk ser ned på meg. For det er slik det føles. 

Det som var et litt uheldig sammentreff var at jeg spurte noen her jeg bor først, uten å vise teppet, bare beskrev. Det var to "strikke-damer". De sa at dette er en kjempejobb og veldig vanskelig. Derfor var det at jeg lettere godtok det denne slektningen sa, og prisen.

Jeg skal se om jeg finner en vennlig sjel som vil hjelpe meg for det ergrer meg å se på dette makkverket og bli påminnet om at denne personen muligens har lave tanker om meg. Ingen gjør vel noe sånnt hvis de tenker at eier av teppet er et oppegående menneske de respekterer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere medlem av samme gruppe pga Facebook? F.eks "Kjøp og Salg på.....", "Nabolaget .......", "Vi som liker håndarbeid" eller lignende.

Da hadde jeg lagt ut en forespørsel der med bilde og tekst: "Hei er det noen som er gode til å hekle som kunne tenke seg en lite reperasjonsjobb? Er ute etter å få reparert disse rutene i teppet. Enten ved å få heklet nye identiske og bytte ut de ødelagt, eller ved å reparere de som allerede er der. Har vært forsøkt reparert før, men da ble det dessverre litt kommunikasjonsfeil under avtalingen. Jeg har garn som passer. Noen som føler at de kan og vil?"

Du kan uansett ikke beholde det slik, det kommer til å irritere vette av deg hver gang du ser det. Og dette går det ikke an å la være å se....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager forsvarer hun prisen lurer jeg på. Jeg blir flau på hennes vegne. 

Anonymkode: 663bc...a4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan i alle dager forsvarer hun prisen lurer jeg på. Jeg blir flau på hennes vegne. 

Jeg også. Jeg kunne ikke tro det jeg så da moren min kom med det. Teit av meg sikkert å ta det personlig, men jeg gjør det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes forresten med «kan litt håndarbeid» ? Jeg tror ikke at dette damemennesket noensinne har heklet så mye som ei luftmaske.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som lurte, så hang de raknede trådene fortsatt i teppet, ingenting hadde fakt helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...