Gå til innhold

Egenmelding - Utslitt

Anonymjente1997

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette er nok grunnen til at kvinner har dobbelt så høyt sykefravær som menn.

Jeg har alltid tenkt det at menn og kvinner burde jo bli syke omtrent like ofte?

Så de 50 prosentene med ekstra sykefravær kommer nok fra falske egenmeldinger som dette. Interessant å være her inne og få det bekreftet. 

Anonymkode: f5f62...f20

Vi har forskjelige kroper, så da tenker du det er logisk at forskjelige type kroppene må bli like mye syke? Spesielt når det er forsket mye mer på manne kropen, er det rart om sykdom varer lengre i kvinne kropper, bare fordi legene vet mindre om kvinne kroper synes du? Det er i det minste ikke sånn at kvinnekroppen sine reproduksjons organer er mye mer kompliserte og oftere fører til sykdom, eller jo det er akurat sånn det er. Så går jo alle kvinner gjenom overgangsalderen da som fører til store plager for mange kviner i flere år! Så du trenger ikke være raket forsker for å forstå, at når forskjelige type kroper har forskjelige mengder sykemeldinger så må det skyldes latskap og unasluntringer si. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

tIPPER DET ER FORDI KVINNEN OFTE TAR DET TREDJE SKIFTET DET, HELLER EN EGEN MELDING NÅ OG DA ENN VEGGEN, LOVER

Anonymkode: 00d30...320

Kvinner har selv satt seg i den posisjon at "det tredje skiftet" har oppstått. Helt av seg selv har se fått til dette. Og nå skal mennene dras inn i det selvskapte helvetet deres.

Hell no!

Anonymkode: 52fab...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Vi har forskjelige kroper, så da tenker du det er logisk at forskjelige type kroppene må bli like mye syke? Spesielt når det er forsket mye mer på manne kropen, er det rart om sykdom varer lengre i kvinne kropper, bare fordi legene vet mindre om kvinne kroper synes du? Det er i det minste ikke sånn at kvinnekroppen sine reproduksjons organer er mye mer kompliserte og oftere fører til sykdom, eller jo det er akurat sånn det er. Så går jo alle kvinner gjenom overgangsalderen da som fører til store plager for mange kviner i flere år! Så du trenger ikke være raket forsker for å forstå, at når forskjelige type kroper har forskjelige mengder sykemeldinger så må det skyldes latskap og unasluntringer si. 

Sannheten er nok mye mer ubehagelig. For kvinner:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-forskning-om-sykefravar-kvinner-godtar-skulk-mer-enn-menn/s/12-95-3423681192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannheten er nok mye mer ubehagelig. For kvinner:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-forskning-om-sykefravar-kvinner-godtar-skulk-mer-enn-menn/s/12-95-3423681192

Gøy at vi har forskning OG vi får det bekreftet her inne at kvinner støtter hverandre i skulking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gøy at vi har forskning OG vi får det bekreftet her inne at kvinner støtter hverandre i skulking.

Syns heller det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, men det må visst være litt mannfolk i meg for jeg hater disse holdningene som altfor mange kjerringer utbasunerer her. Blir fint den dagen man må betale sjøl for å «ta seg litt fri» fordi man er så sliiiiiiiten. Tipper sykefraværet stuper, og at antallet som går på veggen, utbrent og jævlig, faktisk ikke er så stor.

Den dagen kommer veldig, veldig snart…

Anonymkode: 48f2e...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid tenkt det at menn og kvinner burde jo bli syke omtrent like ofte?

Så de 50 prosentene med ekstra sykefravær kommer nok fra falske egenmeldinger som dette. Interessant å være her inne og få det bekreftet. 

Det hadde vært vel så interessant å se hva lik innsats på hjemmebane hadde gjort med sykefraværet til begge kjønn. Hvis menn tok litt mer, så slapp kvinner å slite seg ut helt ned på felgen. 

TS: Egenmelding er for å ivareta egen helse. Om du drar i bremsen et par dager når du er helt utslitt, så kan det gjøre at du ikke blir langtidssykemeldt som utbrent. Altså en god investering. 

Mitt triks for hvile har ofte vært barnas sykedager hvor jeg er hjemme. Har jeg overskudd, så jobber jeg på hjemmekontor. Går jeg på underskudd så hviler jeg med ungen. 

Anonymkode: 13147...cdd

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis livet er så strevsomt, kanskje du burde gå ned i stilling? Det handler vel litt om å legge opp til en hverdag som du/dere kan mestre, uten at det går på bekostning av helsen din eller arbeidsgiver. 

Anonymkode: 4e25b...33e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde vært vel så interessant å se hva lik innsats på hjemmebane hadde gjort med sykefraværet til begge kjønn. Hvis menn tok litt mer, så slapp kvinner å slite seg ut helt ned på felgen. 

TS: Egenmelding er for å ivareta egen helse. Om du drar i bremsen et par dager når du er helt utslitt, så kan det gjøre at du ikke blir langtidssykemeldt som utbrent. Altså en god investering. 

Mitt triks for hvile har ofte vært barnas sykedager hvor jeg er hjemme. Har jeg overskudd, så jobber jeg på hjemmekontor. Går jeg på underskudd så hviler jeg med ungen. 

Anonymkode: 13147...cdd

Mitt triks har vært en stillingsprosent som matcher overskuddet mitt, og et lån som matcher stillingsprosenten. 

Skjønner det er ganske vanlig sånn som du beskriver, men er det egentlig greit å la arbeidsgiver ta støyten for at vi tar på oss for mye?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis livet er så strevsomt, kanskje du burde gå ned i stilling? Det handler vel litt om å legge opp til en hverdag som du/dere kan mestre, uten at det går på bekostning av helsen din eller arbeidsgiver. 

Dette burde vært en selvfølgelighet, men i dagens samfunn skal nav eller arbeidsgiver ta støyten. Folk kaver til seg goder med begge hender....

Gå ned i stilling, be om ulønnet permisjon en dag her og der, ta ut feriedager eller bruk avspasering. Evt skaff deg en mindre krevende jobb. 

SLUTT å misbruke den fantastiske sykelønnsordningen vi har i dette landet, og ta ansvar for eget liv! 

Tipper vi ila få år kommer til å få karensdag ved egenmelding, og da kan dere sitte der med skjegget postkassa!

Anonymkode: f872e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering/svar fra min side:

- Jeg hadde tatt disse dagen ubetalt, eller fått en sykemelding på noen dager. Jeg var både forkjølet og mentalt utslitt.

- Det har alltid vært lite søvn, men vi har hatt ekstra mye når de siste 2 månedene. Jeg håper jo på at det blir bedre og prøver å få alt til å fungere.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du og flere her mener at arbeidsgiver skal lide økonomisk for at du har fått 2 barn på under ett år. Det er jo du som må ta den konsekvensen. Ta fri eller ferie, permisjon uten lønn eller gå ned i stilling, men ikke ta egenmeldingsdager og sykmelding. Det er i beste fall kunnskapsløst. 

Hilsen en som prøver å holde en bedrift med arbeidsplasser i live (spoiler alert: det hadde ikke gått hvis ansatte skulle tenke som dere).

Anonymkode: b3602...5e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du tenke deg en mann skulke fordi han ikke liker sjefen? 🤣

Anonymkode: 2d3d4...20f

Så absolutt!

Jeg hadde en kollega, mann på 50, som stormet ut av arbeidsstedet i sinne fordi han ikke likte en beslutning fra sjefen (også mann). Så var han «syk» i tre dager. Så jeg, kvinne på den gang 30, måtte steppe inn og ta arbeidsoppgavene hans. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småbarnsmødre skulle aldri vært på jobb. Dette er galskap som feminismen har pushet. Jeg føler med dere

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er kvinne, men det må visst være litt mannfolk i meg for jeg hater disse holdningene som altfor mange kjerringer utbasunerer her. Blir fint den dagen man må betale sjøl for å «ta seg litt fri» fordi man er så sliiiiiiiten. Tipper sykefraværet stuper, og at antallet som går på veggen, utbrent og jævlig, faktisk ikke er så stor.

Den dagen kommer veldig, veldig snart…

Anonymkode: 48f2e...28c

Ja hvordan i alle dager klarte kvinner det før? Nå er mange så utrolig skjøre. 

Anonymkode: 346ea...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler veldig med deg TS. Jeg er selv kvinne og jobber innen finans i et relativt lite selskap. Presset er enormt og alle forventer at du leverer 110% hele tiden. Selv var jeg sykemeldt pga. en spontanabort som var veldig tøft for meg, da jeg kom tilbake på jobb ville sjefen vite hvorfor jeg har vært sykemeldt…

Det handler altså ikke om at folk utnytter trygdesystemet og sykeordningen, men heller at bedriftene utnytter oss til de grader; er de som burde fått gjennomgå. 

Anonymkode: 952ba...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tIPPER DET ER FORDI KVINNEN OFTE TAR DET TREDJE SKIFTET DET, HELLER EN EGEN MELDING NÅ OG DA ENN VEGGEN, LOVER

Anonymkode: 00d30...320

Det har lite med det tredje skiftet å gjøre, men mye å gjøre med at kvinner føder barn. I tillegg til at dere er mer utsatt for en del muskelplager.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du tar deg en egenmelding med god samvittighet. Heller det enn at man tilslutt ender opp utbrent og langtidssykemeldt.

Småbarnsperioden er jo en nesten en unntakstilstand å regne. Husker selv jeg til tider var helt på felgen med lite søvn, trass, henting, levering, syke barn og fulltidsjobb - var totalt utmattende til tider. 

Politikerne maser jo fælt om at vi må føde flere barn, men samtidlig når vi ender opp med å få barn så er mange foreldre alene - og har ingen "village" som står klar til å hjelpe. Det er vanskelig å skulle prestere både på jobb og på hjemmebane.

Ser hvertfall blant vår omgangkrets at det å være sykemeldt pga utbrenthet i løpet av barneårene er veldig vanlig. 

Har også flere manlige kollegaer som jeg vet har tatt ut egenmelding dagen derpå, eller de har vært på sen hockeykamp etc. Så har ikke hatt dårlig samvittighet for å ta en egenmeldingsdag når jeg selv har følt meg nær kollaps.

Anonymkode: d787c...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De 50% ekstra kommer ofte av at

1: kvinner har en kropp som er bygget annerledes. Menn trenger ikke blø og bli hormonelle en gang i måneden

2: kvinner har ofte i tillegg til full jobb også fullt ansvar hjemme og arbeider derfor mer enn menn totalt, dermed også lettere for å bli utbrent 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du og flere her mener at arbeidsgiver skal lide økonomisk for at du har fått 2 barn på under ett år. Det er jo du som må ta den konsekvensen. Ta fri eller ferie, permisjon uten lønn eller gå ned i stilling, men ikke ta egenmeldingsdager og sykmelding. Det er i beste fall kunnskapsløst. 

Hilsen en som prøver å holde en bedrift med arbeidsplasser i live (spoiler alert: det hadde ikke gått hvis ansatte skulle tenke som dere).

Anonymkode: b3602...5e0

Lider arbeidsgiver? Du lider vel mer om en person møter veggen lg blir lenge borte

Anonymkode: c5b6f...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...