Gå til innhold

Ekstrem svettelukt i ulltskjorter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tipset, jeg har noen tskjorter liggende i eddikvann as we speak!

Jeg tar deo på hver kveld faktisk, jeg har hørt det tipset tidligere... Og på morgenen. Og jeg lar det trekke inn/tørke før jeg kler meg.

Jeg vet at det også er verre i emosjonelt vanskelige perioder, så det er vel noe hormonelt også... Nå ligger et familiemedlem for døden, så det er nok høyt stressnivå i kroppen for tiden.

Vurderer å bruke billige tskjorter innerst og ull oppå, selv om det kansnje ikke blir like varmt, men da kan det dyre ullet forhåpentligvis vare litt lenger.

Anonymkode: 4bcf9...bb5

Vasker du deg mellom hver gang du tar på deo? Og vasker du ullklærne på høy nok temp?

Jeg bruker aldri tskjorter/gensere som er rett innpå huden mer enn en gang. Bomull vaskes på 60 grade og ull 40.

Den eneste som holder meg luktfri er Rexona, denne:

IMG_1998.thumb.webp.526e3a548f82a24a042bb89fcfa2fdf4.webp

Kilde: https://lyko.com/no/rexona/rexona-maximum-protection-for-women-clean-scent-45ml

Selges på Normal til ca kr 40.

Anonymkode: da3ff...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vasker du deg mellom hver gang du tar på deo? Og vasker du ullklærne på høy nok temp?

Jeg bruker aldri tskjorter/gensere som er rett innpå huden mer enn en gang. Bomull vaskes på 60 grade og ull 40.

Den eneste som holder meg luktfri er Rexona, denne:

IMG_1998.thumb.webp.526e3a548f82a24a042bb89fcfa2fdf4.webp

Kilde: https://lyko.com/no/rexona/rexona-maximum-protection-for-women-clean-scent-45ml

Selges på Normal til ca kr 40.

Anonymkode: da3ff...c89

Takk for tips, ja eg dusjer hver morgen så da vasker jeg av deo fra kvelden ør. Jeg lar også såpe virke noen minutter før vaskes bort.

Jeg bruker heller aldri innerste tskjorte mer enn en gang, altså vaskes mellom hver gang, men allerede etter to vask føler jeg det sitter lukt i - selv som nyvasket.

Jeg vasker på ullprogrammet, det er en ny vaskemaskin, så den burde jo være bra. Tør ikke vaske varmere enn det (40g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vasker på ullprogrammet, det er en ny vaskemaskin, så den burde jo være bra. Tør ikke vaske varmere enn det (40g)

Husk at du bare kan vaske noen få plagg om gangen på ullprogram, spesielt på nye maskiner som bruker veldig lite vann. 

Anonymkode: d3d91...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å koke de? Eller legge de ut i snøen over natta hvis du har mulighet?

Anonymkode: 55280...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke ullsinglet med tynn bomullsgenser over? Bomull takler jo å bli vasket hardere enn ull.

Anonymkode: d3d91...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere to siste her:

Det er ting jeg aldri har hørt om før, tusen takk!

Jeg henger de ut på verandaen i kulden, men det tar ikke den stramme lukten dessverre 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg trenger tips til hvordan best behandle mine tskjorter i ull.

Jeg er det man vil kalle en frysepinne, så jeg har alltid tskjorte av ull innerst. Jeg har ikke en veldig aktiv jobb, men deler av syklusen min er jeg dessverre av typen som får ganske stram lukt under armene. Jeg har forsøkt mange ulike deo'er av alle typer, og jeg har forsøkt gycolic acid under armene osv, ingenting fungerer. 1.5-2uker av måneden, får jeg ordentlig svettelukt.

Problemet mitt er at jeg har skjønt at ull egentlig ikke skal vaskes så ofte, men det nå jeg gjøre med disse tskjortene for å unngå lukt. Likevel føler jeg at lukten setter seg litt... Det lukter iallfall raskere og raskere, og kraftigere og kraftigere for hver gang jeg bruker dem!

Hva er beste metode for å kunne bruke disse så lenge som mulig, uten å stinke ned arbeidsplassen??

Jeg vasker på ullprogram og med vaskemiddel for ull. Er det noe annet jeg kan gjøre? Hjeeeelp :(

Spørsmålet er mer hvor ofte vasker du ulltøyet og hvor ofte vasker du deg selv? 

Er det ren ull uten noen form for syntetiske produkter innblandet? Da skal ull kunne kokes, men det må gjøres på rette måten.

Noen foreslår eddik i skyllemiddelskuffen, de vet sannsynligvis ikke at eddik binder lukt? Da får du både svettelukt «limt» fast i tøyet i tillegg til odøren av eddik. Holde deg unna meg med den blandingen i tøyet, for det stinker fælt. 

Hvordan du vasker har og betydning. Noen er så glupe at de skal fylle opp vaskemaskinen før de vasker. De har ikke fått med seg bruksanvisningen, der ullvask gjerne er 2-3 kilo tørt tøy pr. vask. (Mens bomullsvask er beregnet til 7-9 kilo tøt tøy pr. vask, avhengig av type maskin). 
Det bør være logisk at når en fyller maskinen med mengder av tøy, på ullprogram, så blir ingenting skikkelig vasket. En ullvask på en times tid på 30-40 grader koster lite. Uten at jeg vet hvordan ts gjør dette. 

Det tøyet som alt stinker kan du prøve med et eller to plagg å heller litt Milo på der det stinker, trykke forsiktig inn i tøyet uten å gni og la det ligge noen minutter. Legg så plagget i vasken og sett på kaldtvannet rett opp på milo området. Slik at såpen slipper før du vasker i maskinen. 

I denne kalde årstiden brukes bare ull tøy. Men det vaskes hver dag etter bruk. Om det er unødvendig i følge gamle kjerringer bryr ikke jeg meg en kalori om, rent tøy hver dag fra innerst til ytterst er komfort vi unner oss her i huset. 

Anonymkode: 38f15...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det glemte jeg å nevne, det gjør jeg alltid med alle klesvasker. Det har ikke hjulpet føler jeg...

Der har du forklaringen på problemet ditt, Eddik! 
Kjøp nye trøyer og vask dem uten eddik, så har du ikke samme problemet lengre. Vaskemaskinen din vil og før eller seinere få ødelagt gummien om du bruker eddik i maskinen. At folk ikke lærer seg til å lese brukansvisninger til maskiner de kjøper for flere tusen kroner. 

Anonymkode: 38f15...766

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er det man vil kalle en frysepinne, så jeg har alltid tskjorte av ull innerst. Jeg har ikke en veldig aktiv jobb, men deler av syklusen min er jeg dessverre av typen som får ganske stram lukt under armene. Jeg har forsøkt mange ulike deo'er av alle typer, og jeg har forsøkt gycolic acid under armene osv, ingenting fungerer. 1.5-2uker av måneden, får jeg ordentlig svettelukt.

Problemet mitt er at jeg har skjønt at ull egentlig ikke skal vaskes så ofte, men det nå jeg gjøre med disse tskjortene for å unngå lukt. Likevel føler jeg at lukten setter seg litt... Det lukter iallfall raskere og raskere, og kraftigere og kraftigere for hver gang jeg bruker dem!

Hva er beste metode for å kunne bruke disse så lenge som mulig, uten å stinke ned arbeidsplassen??

Jeg vasker på ullprogram og med vaskemiddel for ull. Er det noe annet jeg kan gjøre? Hjeeeelp :(

Ull som er direkte på overkroppen og spesielt sitter tett under armene vasker jeg etter hvert bruk. Milo og ullprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at steamere (slike håndholdte som mang bruker i stedet for strykejern) også fjerner vond lukt. Gir jo mening, da damp er varmt og dreper bakterier. Men er helt sikker på at ei natt i eddikvann gjør susen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle om hun vasker bort svette lukta når den uansett kommer etter bare 1-2 gangs bruk? Kan jeg spørre hva slags ulltrøye du bruker ? Er det 100% ull? Kunne du ha byttet merke f eks? Blanding av ull og bambus f eks? Jeg får sånn av syntetiske klær… selv om jeg er nydusjet og ellers ikke lukter svette, etter en halv dag lukter det helt grusomt… 

Anonymkode: ea184...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som sier koking, ull tåler koking helt fint så lenge det ikke er i bevegelse (vær bare oppmerksom på å la det kjøle seg ned av seg selv for å unngå temperatursjokk).

Selv bruker jeg ullsinglet + ullbh under vanlige klær nesten hele året. Da unngår du jo armhulene litt👍🏼

Anonymkode: e06c6...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 20.41):

Har du prøvd å vaske under armene med hibiscrub (spritsåpe) fra apoteket. Smøre på - la virke i 2 min og vaske som med vanlig såpe. Jeg har vært plaget med stygg lukt fra navlen og føttene og hibiscrub er det eneste som har hjulpet.

Anonymkode: 74abe...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...