Gå til innhold

Kvinner, råd mot kløe og svie i underlivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i overgangsalderen og plages veldig med kløe og svie i underlivet. Brukte lenge vanlig såpe og fikk høre at det kunne være årsaken. Den siste måneden har jeg brukt Asan underlivsolje. Lar den virke et par minutter før jeg skyller den vekk. Men det føles så ubehagelig, svir og føles veldig varmt mens den er påført, og synes ikke kløen og svien er blitt særlig bedre. Må jeg prøve noe annet? Noen tips? 

Anonymkode: b0d78...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i overgangsalderen og plages veldig med kløe og svie i underlivet. Brukte lenge vanlig såpe og fikk høre at det kunne være årsaken. Den siste måneden har jeg brukt Asan underlivsolje. Lar den virke et par minutter før jeg skyller den vekk. Men det føles så ubehagelig, svir og føles veldig varmt mens den er påført, og synes ikke kløen og svien er blitt særlig bedre. Må jeg prøve noe annet? Noen tips? 

Lichen sclerosus er vanlig at kan blusse opp under overgangsalder, skaper veldig svie og kløe som til slutt blir arrvev. Vanlig tilstand nedentil. Da er det kun kortison salve  som hjelper. 

Anonymkode: 2950e...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du asan oljen ligge et par minutter? Den oljen er til å vaske seg. Den vil ikke lindre noe. Ville vasket det bort med en gang.

Kanskje du skal prøve kun vann en stund. Høres egentlig ut som du vasker deg for mye. 

Anonymkode: d22c1...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk effekt av vask med vann og deretter smøre på olivenolje. 

Anonymkode: 542d3...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd inotynol krem? Fikk råd av gynekolog om å prøve den. Er veldig fer, så ha på undertøy du ikke er redd for.

Anonymkode: dd36f...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmica dusjolje, babyolje (ren), locobase, Canoderm var de alternativene jeg fikk av min gyn. 

Men jeg anbefaler at du går til gyn selv først før du begynner med diverse kremer og oljer da de kan gjøre vondt verre. I underlivet må man være veldig forsiktig og passe på så man får riktig behandling for riktig problem. 

Anonymkode: 8cf87...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vert hos gynekolog da? Det bør du. Du må få utelukket et ikke dette er lichen schlerosis for det klør og svir og må behandles på korrekt måte med sterk kortisonsalve og smøreplanen går over flere uker. Ellers kan det og være du trenger progesteron som også hjelper mot tørrhet i underlivet. Bestill time nå så skal jeg gi noen tips til hva du kan bruke mens du venter.

Hvis du bruker såpe så bruk lactacyd. Det andre er at du kan vaske deg med olje i stede for såpe, oljen tilfører fukt og det gjør ikke såpen. For å dempe kløe kan du bruke eurax, det lindrer. Det er viktig at du ikke klør så du får sprekker og sår. Bephanten kan hjelpe når det er sprekker eller sår. Jeg smører det på kvelden så det får virke om natten. Ofte klør jeg mye på morgenen så da bruker jeg å smøre en gang med eurax. Imellom morgen og leggetid må jeg bruke steroidesalve (salve, ikke krem) når det er ls som er i utbrudd.

Anonymkode: 174b7...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...