Gå til innhold

Blir sprø,er dette normalt forkjølelse???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir snart sprø....

Fikk en forkjølelse i slutten av oktober,første uka litt hengslene og slapp,så kom tett og rennende nese, slapphet forsvant ,men fortsatt litt rennende og tett nese.

Slik gikk  jeg de 3 første ukene,

Så kom 4 uken,og kjente jeg fikk sånn rar følelse i kroppen som om man skulle bli syk,og litt tett nese.

Slik har jeg altså gått av og på I 4,5 uke  ,innimellom med feberfølelse uten feber. 

Har litt helseangst,og vil derfor spørre dere om dette er normalt ,at en forkjølelse er sånn?

Anonymkode: 2b973...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er sånn 8 måneder i året, men jeg har bihuleproblematikk så det synger. 

Kjøp neseskyllemiddel type jet på apoteket og enjoy

Anonymkode: f8678...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går noen ekstra harde forkjølelsesvirus denne vinteren, så det kan godt være forkjølelse. Det kan også være et ekstremt mildt forløp av influensa eller en seig runde mild covid. Eller du kan ha hatt ett virus, blitt nesten frisk og så fått et nytt. 

Ingenting av det du beskriver er unormalt om vinteren (spesielt om du bor et sted med ekstremt variabel temperatur). Du har klassiske symptomer på ufarlig virusinfeksjon, og disse kan innimellom være svært seige å bli kvitt. 

Anonymkode: 2ef80...f9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 uke er da ikke spesielt lenge når vi snakker høstforkjølelse. Kjenner mange som har holdt på lengre enn det, meg selv inkludert.

Anonymkode: dd62e...64b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Blir snart sprø....

Fikk en forkjølelse i slutten av oktober,første uka litt hengslene og slapp,så kom tett og rennende nese, slapphet forsvant ,men fortsatt litt rennende og tett nese.

Slik gikk  jeg de 3 første ukene,

Så kom 4 uken,og kjente jeg fikk sånn rar følelse i kroppen som om man skulle bli syk,og litt tett nese.

Slik har jeg altså gått av og på I 4,5 uke  ,innimellom med feberfølelse uten feber. 

Har litt helseangst,og vil derfor spørre dere om dette er normalt ,at en forkjølelse er sånn?

Du sier absolutt intet om hva du har gjort for å bli frisk?

Altså: forkjølelser «går over av seg selv», men det betyr jo bare at de fleste ikke har behov for medisinsk bistand. Det betyr ikke at forkjølelsen går over spesielt raskt dersom man velger å gjøre absolutt intet for å bli frisk igjen. Spiser du sunt, og nok? Får du tilstrekkelig søvn (9-10 timer dersom du er kvinne, 7-8 dersom du er mann)? Passer du på å holde et roligere tempo, avstår fra stress, holder deg unna rusmidler, får du tilstrekkelig bevegelse, men unngår hard trening? Holder du deg varm, renser nese, munn og svelg ved behov og i alle fall 3-5 ganger per døgn, opprettholder god sykdoms-hygiene i hjemmet (som er å vaske ting vesentlig hyppigere enn når du er frisk) etc?

Passer man ikke tilstrekkelig på egen helse kan forkjølelser vare vinteren gjennom.

Anonymkode: c6796...67e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, huff så slitsomt. Jeg husker et år jeg gikk konstant småsyk. Da hadde vi flyttet til nytt kontorlandskap på jobben og to kolleger hadde barnehagebarn.  Et par ganger hadde de også med seg syke barn på jobb.  Vi andre fikk alt som gikk, men vi ble litt herdet før neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (14 minutter siden):

Stakkars, huff så slitsomt. Jeg husker et år jeg gikk konstant småsyk. Da hadde vi flyttet til nytt kontorlandskap på jobben og to kolleger hadde barnehagebarn.  Et par ganger hadde de også med seg syke barn på jobb.  Vi andre fikk alt som gikk, men vi ble litt herdet før neste sesong.

Er liksom ikke ordentlig syk mer sånn halvsjuk innimellom..men er man smittsom når det har vart så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du sier absolutt intet om hva du har gjort for å bli frisk?

Altså: forkjølelser «går over av seg selv», men det betyr jo bare at de fleste ikke har behov for medisinsk bistand. Det betyr ikke at forkjølelsen går over spesielt raskt dersom man velger å gjøre absolutt intet for å bli frisk igjen. Spiser du sunt, og nok? Får du tilstrekkelig søvn (9-10 timer dersom du er kvinne, 7-8 dersom du er mann)? Passer du på å holde et roligere tempo, avstår fra stress, holder deg unna rusmidler, får du tilstrekkelig bevegelse, men unngår hard trening? Holder du deg varm, renser nese, munn og svelg ved behov og i alle fall 3-5 ganger per døgn, opprettholder god sykdoms-hygiene i hjemmet (som er å vaske ting vesentlig hyppigere enn når du er frisk) etc?

Passer man ikke tilstrekkelig på egen helse kan forkjølelser vare vinteren gjennom.

Anonymkode: c6796...67e

Har ikke fått 10 timers søvn,sover 6-7 timer.har vel kanskje stresset litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...