Gå til innhold

Pleiepenger og barn med PU

Stril

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen som har erfaring med å måtte ta ut pleiepenger periode pga barn med PU og krevende hverdag?

Vi har to barn, en på 8 og ei på 3. Han på 8 har autisme og kraftig PU. Krever mye hver dag. Må hele tiden holde tilsyn med fordi han kan være en fare for seg selv. Ikke snakker han og kan gjøre seg forstått. Trenger hjelp til både på og avkledning, dusjing og tannpussen. Det meste egentlig. Han er mentalt som en 2 åring. Datteren vår har og autisme,men moderat versjon. Og ligger allerede mange år foran broren i utvikling. Ho er ikke det så mye arbeid med.

Men over til det som er problemet. Jeg er i jobb hver dag. Fra kl 6 til 15-16. Han kommer hjem fra skolen litt over 16, så er ikke mye tid til å ta pause før han er hjemme. Og da er arbeid med han fra han kommer hjem, til han sovner,om han sovner. Kan ofte være at han holder det gående gjennom natten og. Men ellers,når han sovner i 9 tiden,så har vi da endelig tid til å slappe av litt,men ikke før etter å ryddet opp alt rotet han forårsaker gjennom dagen. Så iløpet av en dag så føler jeg at jeg er på jobb opp til 15 timer hver dag,med maks ett par timer pause før man må legge seg igjen. 

Var sykemeldt fra mars til august på grunn av å være utbrent. Det jeg merket i den tiden var at den tiden han var på skolen og ho i barnehagen,så fikk jeg mulighet til å få den manglende pausen på dagtid. Har hørt at man kan få pleiepenger pga det, men er usikker. Er såpass at jeg vurderer det mer og mer 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

monican94 skrev (34 minutter siden):

Søk om bpa?

Får ikke bpa. Må tilrettelegges her hos oss for at en som er bpa skal kunne være tilgjengelig. Må ha eget rom og sted i huset vårt,og d har ikke vi mulighet til 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få pleiepenger knyttet til:

-Behov før og etter skoletid, innen arbeidstiden

-Nattevåk som gir behov for søvn på dagtid

-Beredskap på dagtid, om barnet har svært mye skolefravær/ofte må hentes e.l

Det å være utslitt pga behovet i ordinær våkentid for barn, kommer ikke under ordningen. 

Vil anta det kan være mulig for deg å søke i hvert fall graderte pleiepenger ut fra hva du beskriver. Du må ha legeerklæring fra spesialisthelsetjeneste som beskriver utfordringene. 

Anonymkode: 23354...4c2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten hjelpestønad og kommunal omsorgsstønad? Det burde dere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du forresten hjelpestønad og kommunal omsorgsstønad? Det burde dere. 

Har hjelpestønad og nett fått innvilget omsorgsstønad. Men mer penger hjelper ikke på at man blir ekstremt sliten hver dag 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er mulig å få pleiepenger knyttet til:

-Behov før og etter skoletid, innen arbeidstiden

-Nattevåk som gir behov for søvn på dagtid

-Beredskap på dagtid, om barnet har svært mye skolefravær/ofte må hentes e.l

Det å være utslitt pga behovet i ordinær våkentid for barn, kommer ikke under ordningen. 

Vil anta det kan være mulig for deg å søke i hvert fall graderte pleiepenger ut fra hva du beskriver. Du må ha legeerklæring fra spesialisthelsetjeneste som beskriver utfordringene. 

Jo, d gjør d. Er ikke snakk om utfordringer som ville vært med barn uten noen diagnoser. Her er d snakk om særs utfordrende arbeid utenom d som er i forhold til vanlige barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (14 minutter siden):

Har hjelpestønad og nett fått innvilget omsorgsstønad. Men mer penger hjelper ikke på at man blir ekstremt sliten hver dag 

men er ikke mer penger nettopp for å kunne jobbe mindre? spesielt omsorgsstønad ? 

Anonymkode: d7470...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (31 minutter siden):

kan du søke avlastning ? 

Vi har hver andre uke. Fre-man. Men klagde på den da vi i forrige periode hadde tors-man og fre-tirs. Var mye bedre med den ordningen,for da kunne vi gjøre ting på hverdagen som ellers er vanskelig når han er med. Kan ikke gå ut og spise med han for han sitter ikke i ro. Må løpe etter han hele tiden. I butikker er d ett mareritt da han plukker på alt som kommer innen rekkevidde. Har spesial vogn til han, men må likevel vel være påpasselig på hvor man går

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stril skrev (1 time siden):

Jo, d gjør d. Er ikke snakk om utfordringer som ville vært med barn uten noen diagnoser. Her er d snakk om særs utfordrende arbeid utenom d som er i forhold til vanlige barn 

Åååkej... ingen årsak, liksom. Hvorfor spør du om du mener å ha fasit?

Jeg mottar fulle pleiepenger. Det er slik jeg har fått ordningen forklart, lest om den og forstår den ut fra innholdet i våre vedtak.  

Personlig har jeg full forståelse for behovet, men jeg er altså rimelig sikker på at stønaden ikke vil gis 100 prosent for et barn som er fast på skole. Med mindre omfanget av nattevåk eller dagtidsberedskap/skolefravær er stort.

Men altså, få en legeerklæring og søk? Gradert vil uansett være bedre enn nåtidssituasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...