Gå til innhold

Vanlig og lovlig av huseier?

Ermegselv

Anbefalte innlegg

Hei, vi leier et hus på en gård, et eldre ektepar i 70 årene som leier ut en bolig, selv bor de 4 min unna . Da vi flyttet dit så fikk vi utdelt en ( 1) nøkkel, og ingen nøkkel til uteboden da den ikke hadde lås som fungerte, selv beholdt de hver sin samt at sønnen deres som bor 43 mil unna har en nøkkel hit.

VI har leie av bolig samt bod i kontrakten, og siden den ikke hadde lås på seg så byttet vi låsen, dette gav vi beskjed om når vi var på visning. Og vi har da bare 1 nøkkel til huset, og vi er 2 voksne. Jeg dro for å kopiere opp nøkkel og det viste seg at det gikk ikke, pga systemlås eller noe i den duren. Vi kontaktet da huseier og sa at vi ville ta kostnaden med å bytte låsen sånn at vi får mer enn bare en nøkkel. VI endte med å sette inn en kodelås, dere vet disse elektroniske som obs selger osv.... I går kveld kom det en sms fra han vi leier av.

Han krever at vi enten lager egen kode til de eller at vi setter inn en lås som han kan få nøkkel til, og han mente at med god planlegging hadde vi ikke trengt mer enn den ene nøkkelen. Han var også irritert fordi han skulle sette noe i boden men den var jo låst.

Vi påpeker at vi leier jo huset og boden og at han ikke trenger å ha tilgang..,.. men han sier at det er etter loven noe han har rett på.

Men stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gidder folk å leie av private utleiere?

Anonymkode: 9aab2...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gidder folk å leie av private utleiere?

? Det er da det vanligste å leie av private..

Anonymkode: 2acf1...7be

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegselv skrev (7 minutter siden):

Men stemmer dette?

Nei. 

Anonymkode: 0c08f...a25

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god planlegging trenger vel ikke de 3 ha hver sin nøkkel, hvorfor han mener at dere 2 ikke trenger hver deres til daglig ferdsel, mens de som ikke bor der og ikke ferdes der daglig trenger sin egen er jo "någet spessielt". Uansett har de ikke lagt til rette for Dere bør absolutt gi ham kode, men send ham gjerne denne samtidig, og spør om han har planer om å melde tilsyn? https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen

Hvis boden står i kontrakten og er del av deres leiedel så trenger han ikke/har ikke tilgang på å legge ting inn der selv, med litt god planlegging så har han sikkert et annet sted å legge tingene, si. Eventuelt får han komme og få nøkkel til boden når han skal inn på avtalt tilsyn:)

Anonymkode: 0b1fb...83d

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

? Det er da det vanligste å leie av private..

Anonymkode: 2acf1...7be

Nei, absolutt ikke.

Det er bedre å forholde seg til profesjonelle utleiere som igjen forholder seg til noe kalt husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med god planlegging trenger vel ikke de 3 ha hver sin nøkkel, hvorfor han mener at dere 2 ikke trenger hver deres til daglig ferdsel, mens de som ikke bor der og ikke ferdes der daglig trenger sin egen er jo "någet spessielt". Uansett har de ikke lagt til rette for Dere bør absolutt gi ham kode, men send ham gjerne denne samtidig, og spør om han har planer om å melde tilsyn? https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen

Hvis boden står i kontrakten og er del av deres leiedel så trenger han ikke/har ikke tilgang på å legge ting inn der selv, med litt god planlegging så har han sikkert et annet sted å legge tingene, si. Eventuelt får han komme og få nøkkel til boden når han skal inn på avtalt tilsyn:)

til rette for at det er enkelt for dere i det daglige*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tråkker huseiernover streken. De kan ikke låse seg inn når det passer seg, og de har ikke krav på egen nøkkel til boligen. 

Anonymkode: c5080...b07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, absolutt ikke.

Det er bedre å forholde seg til profesjonelle utleiere som igjen forholder seg til noe kalt husleieloven.

Profesjonelle utleiere er som oftest private.

Anonymkode: 0d830...c8c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke.

I byen her med 30.000 innbyggere, er det få boliger som ikke leies ut av private. Vil jeg inn på leiemarkedet, må jeg altså i all hovedsak forholde meg til private eiere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette stemmer ikke. Det står riktignok ikke noe ordrett om nøkler i loven, men at du har eksklusiv bruksrett til boligen betyr at det som hovedregel kun er du som skal ha tilgang – og dermed nøkler – til leieobjektet. Har utleier også nøkler til boligen vil ikke din bruksrett lenger være eksklusiv. Videre vil du ha rett til å kreve å få alle nøklene til boligen utlevert til deg. Hvis utleier ikke oppfyller dette kravet vil du ha rett til å skifte lås på utleiers regning.

Etter husleieloven § 5-6 kan utleier kun låse seg inn i utleieboligen når det trengs for å gjennomføre «pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet».

Selv i de tilfellene der huseier har en lovlig grunn til å kreve adgang til boligen, har huseier en streng varslingsplikt. Utleieren må varsle leietakeren i rimelig tid før han bruker nøkkelen til å låse seg inn, jf. husleieloven § 5-6.

Husk også at husleieloven beskytter deg gjennom følgende: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tråkker huseiernover streken. De kan ikke låse seg inn når det passer seg, og de har ikke krav på egen nøkkel til boligen. 

De har krav på å ha egen nøkkel men kan bare i nødstilfelle låse seg inn uten avtale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed om at dere kan opprette en midlertidig kode når det er avtalt tilsyn. Hvis dere også kan åpne fra mobilen så vil han ikke ha behov for det.

Anonymkode: e82bd...936

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ermegselv skrev (14 minutter siden):

Hei, vi leier et hus på en gård, et eldre ektepar i 70 årene som leier ut en bolig, selv bor de 4 min unna . Da vi flyttet dit så fikk vi utdelt en ( 1) nøkkel, og ingen nøkkel til uteboden da den ikke hadde lås som fungerte, selv beholdt de hver sin samt at sønnen deres som bor 43 mil unna har en nøkkel hit.

VI har leie av bolig samt bod i kontrakten, og siden den ikke hadde lås på seg så byttet vi låsen, dette gav vi beskjed om når vi var på visning. Og vi har da bare 1 nøkkel til huset, og vi er 2 voksne. Jeg dro for å kopiere opp nøkkel og det viste seg at det gikk ikke, pga systemlås eller noe i den duren. Vi kontaktet da huseier og sa at vi ville ta kostnaden med å bytte låsen sånn at vi får mer enn bare en nøkkel. VI endte med å sette inn en kodelås, dere vet disse elektroniske som obs selger osv.... I går kveld kom det en sms fra han vi leier av.

Han krever at vi enten lager egen kode til de eller at vi setter inn en lås som han kan få nøkkel til, og han mente at med god planlegging hadde vi ikke trengt mer enn den ene nøkkelen. Han var også irritert fordi han skulle sette noe i boden men den var jo låst.

Vi påpeker at vi leier jo huset og boden og at han ikke trenger å ha tilgang..,.. men han sier at det er etter loven noe han har rett på.

Men stemmer dette?

Dere har begge valide ønsker og krav her. At utleier har nøkkel til utleiebolig er vanlig, og noe de bør få ha for å kunne sikre sitt objekt i tilfelle en akutt skade. Det betyr ikke at de skal ha tilgang til bolig eller låse seg inn uten avtale og god grunn. Det er imidlertid helt urimelig at de har så mange nøkler, og at dere åpenbart ikke har nok. 

I det tilfelle ville jeg gikk koden, samt forsikret meg om at de forstod reglene knyttet til tilgang til leieobjekter når det er utleid som utleier. 

angående boden så beror det på hvilken avtale dere har. Er det eksklusiv rett til boden? Det vil du finne i leiekontrakten. Om det ikke er nevnt at det er delt med utleier betyr det at utleier har leid ut boden, og derfor ikke kan benytte seg av den i leieperioden. 

Anonymkode: 5673b...208

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven skal jeg ikke uttale meg om, men personlig synes jeg det er fornuftig at en utenfor husstanden har mulighet til å låse seg inn i nødstilfeller (etter å ha kontaktet beboerne). Det er derfor logisk i mitt hode at huseier har nøkkel eller får midlertidig kode ved behov.

De trenger derimot ikke tre nøkler, og heller ikke egen fast kode.

Anonymkode: e19b4...b5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Profesjonelle utleiere er som oftest private.

Anonymkode: 0d830...c8c

Hæ?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I byen her med 30.000 innbyggere, er det få boliger som ikke leies ut av private. Vil jeg inn på leiemarkedet, må jeg altså i all hovedsak forholde meg til private eiere. 

Da venter man til man kan leie av noen som har det som jobb.

Å leie av private utleiere er stort sett alltid et feilgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hæ?

Nei.

Jo.

Det er i sjelden grad at offentlige selskaper er utleiere.

Anonymkode: c0bca...49a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar du aldri har leid noe som helst i hele ditt liv? Eller bare forholdt deg til kommunale leiligheter? Livets harde skole slår til igjen. Hva med å faktisk vite hva man snakker om før man kommenteter? Hadde vært så mye enklere for alle sammen. 

Anonymkode: 72523...006

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn som Merkantilbygg og Heimstaden, som alle er så fornøyde med du tenker på?

Anonymkode: ac94b...fb2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...