Gå til innhold

Hvordan klarer de seg i Afrika uten paracet/ibux?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er paracett / ibux noe som er bra eller noe som kun har midlertidig effekt og bryter deg langsiktig ned? Maktmennesker styrer medisinsk firmaene og farmasøytindustrien. Du tror medisinen virker, men det er kortsiktig. Langsiktig bryter det deg ned.

Jeg har aldri brukt paracett eller ibux. Selv ikke om jeg har hatt hodepine innimellom eller vondt. Har jeg hatt det, har jeg fokusert på annet. Hvile, kosthold/næring, luft.

Anonymkode: cbd54...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahah, nei de har sikkert ingen resepfrie smertestillende i Afrika 😂 Du vet at det finnes moderne samfunn der og, eller tror du faktisk at alle lever naken i stråhytter? Herregud og hjelpes meg 😆

Anonymkode: 2bb4a...139

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tygger white willow bark. Piletrebark, Særlig i Nairobi og Capetown. 

Det finnes ikke strøm i Afrika heller.

Tradisjonell bruk av hvitpil

Bark fra piletrær har vært brukt i årtusener mot feber og smerter, særlig ved revmatiske plager. Den greske lege Dioskorides fra det 1. årh. e.Kr. foreslo pileblad moset med litt pepper og inntatt med vin som legemiddel til lindring av ryggsmerter. Pilebark er blitt brukt mot hodepine og diaréer, ved smertefulle menstruasjoner og søvnløshet. Utvortes har man brukt omslag av pilebark på sår og plagsomt eksem. Fra Norden kjenner vi til at Linnéordinerte blad av piletrær mot søvnløshet og blodige diaréer. I en dansk legebok fra 1350 omtales pil som middel mot tannverk. Bladene av pil ble oppvarmet i en panne med hvitvin og gammelt flesk og lagt på kinnet. De pulveriserte frøene ble benyttet mot løse tenner. På Jæren ble et avkok av barken brukt mot håravfall, og i en gammel legebok fra Ulvik anbefalte man å koke pilebark mot gulsott og drikke uttrekket i vin mot livmorblødninger. I Østfold ble barken tygd mot hudløshet i munnen, og derfra kjenner man også til at et uttrekk er blitt brukt som sårmiddel.

Uttrekket av bladene er blitt brukt på vorter, og innvendig skulle dette uttrekket virke blodstoppende. Bladene er også blitt anvendt til behandling av lettere febersykdommer og kolikk. Et uttrekk av bladene har en beroligende virkning og kan være til hjelp ved behandling av nervøse søvnproblemer. Når et bladuttrekk tilsettes badevannet, bidrar det til å lette revmatiske smerter.

Som middel mot vorter, liktorner og andre ubehagelige dannelser i huden kan også barken av piletrær brukes. Et godt råd er å ta et stykke frisk, fuktig bark og legge det direkte på som et omslag. Barken skiftes hver dag og man bør behandle det aktuelle stedet i en ukes tid. Pilebark er også blitt brukt i fotbad mot kraftig fotsvette.

Naturens egen aspirin

Hovedgrunnen til at hvitpil og andre Salix-arter i våre dager er kjent som medisin, er at disse plantene inneholder stoffet salisylsyre, som er forløperen for legemiddelet aspirin. Salisylsyre ble første gang isolert i 1838. Det var i 1899 at firmaet Bayer i Tyskland introduserte acetylsalisylsyre, som er et syntetisk stoff som ligner det man finner i barken hos piletrær. Dette stoffet ble kalt aspirin. Acetylsalisylsyren er altså et kunstig stoff som ikke forekommer i naturen. Det inngår i mange kjente reseptfrie medikamenter (Dispril, Albyl E, Novid, Aspirin, Bamycor, Globentyl og Globoid), og produkter med acetylsalisylsyre er i våre dager blant de mest brukte medisinene i verden.

Hvitpil er et godt middel ved leddgikt og revmatiske plager, særlig når rygg, knær og hofter er angrepet. I kombinasjon med andre urter vil middelet lindre betennelser og hevelser, og gi større bevegelighet i smertefulle, stive ledd. Hvitpil tas ellers ved feber, forkjølelser, mindre infeksjoner, akutte og kroniske revmatiske plager, mild hodepine og smerter som skyldes betennelser. Pilebark har også et høyt innhold av garvestoffer, og ble tidligere brukt for å stoppe indre blødninger. Garvestoffene gjør at urten kan brukes som gurglevann ved sår hals, mot halsbrann, mageproblemer og matforgiftning. Urten kan også dempe nattsvetting og hetetokter i klimakteriet.

En fordel med å bruke hvitpil i stedet for aspirin, er at urten ikke virker blodfortynnende (og kan gi økt blødningstendens) og irriterende på magesekken, noe som er vanlige bivirkninger ved acetylsalisylsyre. Den smertestillende virkningen av pilebark er langsommere, men varer lengre enn den man oppnår med aspirin. Aspirin har imidlertid den fordelen i forhold til pilebark at man er mer sikret en virkning. Pilebark er avhengig av at det finnes nok vennlige tarmbakterier til å omdanne pilebarkens komponenter til smertestillende forbindelser. På den andre side vil de smertestillende stoffene fra pilebark befinne seg i kroppen i lengre tid enn om man bruker aspirin

Anonymkode: 69adf...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen der kan mye mer om urter og stoler på urtekyndige. 

Anonymkode: 2be62...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker altså at i, f.eks disse byene, så er det ikke mulig å kjøpe hodepinetabletter? 

800px-Nairobi_Montage_A.jpgnight-mode-lusaka1-1024x370-2.jpg?fit=10

Anonymkode: 4fbfe...522

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er paracett / ibux noe som er bra eller noe som kun har midlertidig effekt og bryter deg langsiktig ned? Maktmennesker styrer medisinsk firmaene og farmasøytindustrien. Du tror medisinen virker, men det er kortsiktig. Langsiktig bryter det deg ned.

Hei. Tror du har misforstått noe.

Reseptfri Paracet og Ibux er ikke for langvarig bruk i utgangspunktet. Det er for å bruke noen få dager i strekk.

Det er for en ettermiddag med hodepine, for de verste dagene med feber når man har influensa, den dagen mensen er vondest eller en natt med tannpine mens man venter på time hos tannlegen. For å slippe å lide mens man venter på at problemet går over.

Du velger å lide når du kan la være, det er jo bare dumt, spør du meg. 

Anonymkode: dc6b3...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overskriften med hi og gjøre? 
du er jo ikke alene om og ikke ville ta medisiner. De fleste av oss vil ikke ha unødvendige smerter og feber, men det er jo fritt valg, 

Anonymkode: dab65...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har aldri brukt paracett eller ibux. Selv ikke om jeg har hatt hodepine innimellom eller vondt. Har jeg hatt det, har jeg fokusert på annet. Hvile, kosthold/næring, luft.

Da har du ikke hatt så vondt da vettu. Flaks. 

Anonymkode: 93a4c...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel det sikkert, eller noe lignende. Det finnes leger og apoteker i Afrika også.

Anonymkode: 12876...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...