Gå til innhold

Hjelp til hudpleie for voksen hud

Stellus

Anbefalte innlegg

Spoiler

Det er en jungel av produkter og muligheter, og jeg er gått meg helt vill av å prøve å lese meg opp her. Er 55 år, porer i panne og kinn vokser seg store, fuktfattig blandingshud med økende smårynker og tiltagende slapphet.

Jeg har kun brukt varierende dagkrem, nattkrem, og de siste årene fuktserum. Flink med solfaktor. Men nå må jeg gjøre tiltak før huden går helt adundas. Og jeg har veldig liten kunnskap, bare det jeg har lest meg opp på her hos dere flinke :) Høres dette ut som en fornuftig plan:

1)Retinol (bare på poreområdene?) 1-2 netter i uka. Medik8 Intelligent Retinol 6TR?

2) Eksfoliering 1-2 netter i uka. The Ordinary Glycolic Acid Tonic SD 7% ??

3) Fuktserum. Niacinamid?

4) Øyekrem - CeraVe Eye Repair ?

5) Dagkrem?

6) Nattkrem?

Og bruker man fuktserum om natten, oppå feks Retinol eller Eksfolieringen?

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Retinol skal brukes på alt av linjer i ansiktet og på halsen. Husk å trappe opp sakte og begynn med f.eks 0,1 hver tredje dag. Og la retinolen virke i 30 minutter før du fortsetter med resten av kveldsrutinen din.

Gjerne kjøp en øyekrem med retinol/retinal også. 

(Ofte skal retinol oppbevares i kjøleskapet så husk å les godt på pakken på det du kjøper)

Anonymkode: c80ce...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Retinol skal brukes på alt av linjer i ansiktet og på halsen. Husk å trappe opp sakte og begynn med f.eks 0,1 hver tredje dag. Og la retinolen virke i 30 minutter før du fortsetter med resten av kveldsrutinen din.

Gjerne kjøp en øyekrem med retinol/retinal også. 

(Ofte skal retinol oppbevares i kjøleskapet så husk å les godt på pakken på det du kjøper)

Ok, så da smøres det kun på linjene, eller hele området? Men retinol skal også minske porene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellus skrev (6 minutter siden):

Ok, så da smøres det kun på linjene, eller hele området? Men retinol skal også minske porene?

Nei, det gjør ikke noe med porene såvidt jeg vet iallefall.  

Jeg bruker retinol kun der jeg har linjer, men det kan brukes der du har problemer som linjer, pigmentflekker, osv. 

Men vær obs på at du kan bli rød og irritert der du bruker retinol, iallefall i begynnelsen. Det er ganske vanlig at det blir verre før det blir bedre.

Screenshot_2024-11-28-11-47-46-354_com.android.chrome-edit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sikkert misforstått - at det er eksfoliering som gjør noe med porene. Takk for svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retinol spres seg under huden så selv om du tar det i panna så virker det på hele ansiktet lærte jeg av en hudpleier/sykepleier i forrige uke, det er derfor det er viktig å aldri bruke mer en ertestørrelse, samme gjelder c-vitamin serum, står det 3-4 dråper så bruk det, og ikke mer. 

Anonymkode: b586c...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør som følger;

Etter dobbelrens, og toner/essens; 

2 dager; barrierestyrkende serum, tretinol, ceramidkrem, olje. 

2 dager;  AHA/BHA eksfoliering, ceramidkrem, olje, fuktmaske

2 dager; peptider, olje, fuktmaske

1 dag; hviledag, kun fuktighetskrem, ingen aktive stoffer. 

Morgen; mild rens, toner med glød, c-vitaminserum, niacinamide, lett dagkrem med solfaktor.  Bruker clarins cryomask 2-3 ganger i uka. Eller jeg lar bare huden hvile helt om den ellers er fin, og jeg ikke skal sminke meg. 

Anonymkode: 314d6...cff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør som følger;

Morgen; mild rens, toner med glød, c-vitaminserum, niacinamide, lett dagkrem med solfaktor.  Bruker clarins cryomask 2-3 ganger i uka. Eller jeg lar bare huden hvile helt om den ellers er fin, og jeg ikke skal sminke meg. 

Hvilken krem med ceramider bruker du?

Bruker retinol, c-vitamin, aha/bh ++, men først nå etter at jeg begynte med ceramidkapsler (E. Arden) får jeg hyppige komplimenter, så nå er jeg gira på ALT med ceramider! 

Anonymkode: 0aca6...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gjør som følger;

Toner/essens? Kommer det i tillegg til serumet? Puhh, dette høres mye jobb ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Retinol spres seg under huden så selv om du tar det i panna så virker det på hele ansiktet lærte jeg av en hudpleier/sykepleier i forrige uke, det er derfor det er viktig å aldri bruke mer en ertestørrelse, samme gjelder c-vitamin serum, står det 3-4 dråper så bruk det, og ikke mer. 

Hmm, jeg tror kanskje jeg står over Retinolen .. det høres ganske heftig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellus skrev (28 minutter siden):

Hmm, jeg tror kanskje jeg står over Retinolen .. det høres ganske heftig ut

Retinol er da ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken krem med ceramider bruker du?

Bruker retinol, c-vitamin, aha/bh ++, men først nå etter at jeg begynte med ceramidkapsler (E. Arden) får jeg hyppige komplimenter, så nå er jeg gira på ALT med ceramider! 

Jeg er veldig glad i Sunday riley ICE cream, føler den kjøler og beroliger en del også. SkinCeuticals sin er også veldig god. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellus skrev (3 timer siden):

Toner/essens? Kommer det i tillegg til serumet? Puhh, dette høres mye jobb ut ;)

Tillært gradvis over tid. Og en del av dette er å jo vite hvilke produkter og hyppighet som fungerer for egen hud, så man begynner jo litt i det små. Og så erfarer man at et produkt er "wow, dette likte huden min!" 

Toner er ikke det viktigste steget å begynne med. Sett deg først inn i aktive ingredienser, og riktig fukt for din hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig glad i Sunday riley ICE cream, føler den kjøler og beroliger en del også. SkinCeuticals sin er også veldig god. 

Tusen takk!💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...