Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Irak skrev (6 timer siden):

Hun følte vel at du tråkket over hennes grenser som mamma vil jeg tippe...

Hva andre gjør er irrelevant...Det blir en bortforklaring fra din side. 

Jeg syns nok mammaen kunne gitt deg denne informasjonen på forhånd om det var veldig viktig for henne...

Siden hun ikke gjorde det, så tok hun det nok som en selvfølge at dette ikke var aktuelt, siden det ikke er aktuelt for henne, og det er en kjent problemstilling....

Var jo bra du beklagde...Er jo bare å legge seg flat når man trøkker over grensene andre har tenker jeg. Hun kommer over det. 

Finnes mange gærninger der ute, man kan ikke ta hensyn til de. Om det er overtroiske/hellige overbevisninger når det kommer til mat så får de si i fra på forhånd. Ganske sykt å ringe og skjelle ut noen etterpå, men som sagt, det er mange gærninger der ute.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (4 minutter siden):

Finnes mange gærninger der ute, man kan ikke ta hensyn til de. Om det er overtroiske/hellige overbevisninger når det kommer til mat så får de si i fra på forhånd. Ganske sykt å ringe og skjelle ut noen etterpå, men som sagt, det er mange gærninger der ute.

Joda men man trenger ikke å helle bensin på bålet...Det går jo bare utover barna mest sannsynlig, og det er ihvertfall ikke bra. 

Det hjelper ikke hva man mener er rett om det ikke har ønsket effekt. Resultatet kan være at ungene blir holdt hjemme, og det er ihvertfall ikke bra. Å være rigid er sjeldent bra for noen. 

Endret av Irak
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (24 minutter siden):

Synes man skal det jeg da når man tråkker over grensene. Det har noe med å vise de den respekten. Hvorfor skvette litt vann på bålet? Hva skjer da tror du? 

Det hjelper ikke hva du tenker er rett her. Du er ikke mammaen til dette barnet. Du kan fnyse av det så mye du vil....Den respekten er det viktig at man viser. 

Du har dine regler, mens andre har sine. Ulikheter vil det alltid være....

Må du gi deg! Å gi voksenkjeft for en kule is et respektløst! 

Anonymkode: 13808...0a3

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må du gi deg! Å gi voksenkjeft for en kule is et respektløst! 

Anonymkode: 13808...0a3

Ja selvfølgelig er det det. Det er ihvertfall ikke rett å svare tilbake med samme mynt evt. Hva godt kommer ut av det? 

Jeg har ikke påstått at det ikke er det, derimot har jeg hevdet at det er viktig å respektere andre sine grenser....

Jeg tenker alltid på barns beste. Foreldrene kan som regel ta seg en bolle 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Datteren min tåler mindre sukker enn de fleste -- hun får veldig fort alvorlig forstoppelse som ikke går vekk med alminnelige avføringsmidler. Det gjør at jeg er veldig lei av all den junk-maten hun får servert utenfor hjemmet.

Jeg har aldri kjeftet på noen. Men jeg setter stor pris på å bli spurt først.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en jente i første klasse. Jeg hadde fri på tirsdag og hentet henne og ei fra klassen . De måtte bli med meg til byen å hente bunaden som hadde vært på rens. Etterpå tok jeg jentene med på kafé der de fikk hver sin kule med is og juice. Vi koset oss og da vi kom hjem lekte jentene masse og vi hadde en fin dag. De fikk hvert sitt lekeslim på butikken av meg. Til  middag hadde vi fiskekaker med tilbehør 

hun ble jo etterhvert henta og jenta fortalte med glede i ansiktet at de hadde vært på kafé og spist is. Jeg så mora ble stein i ansiktet. Utpå kvelden ringte hun meg og var sint og da hun satt ikke noe pris på at vi dro å spiste godsaker på en helt vanlig tirsdag og at dette burde jeg spurt om ført. Jeg ble litt paff men beklager jo

er det virkelig slik det er i dag? At man kan gi barn en kule med is midt i uka uten at det blir leven av det? Har jeg gjort noe galt i følge dere?

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Jeg fikk kjeft av en far for å ha kjørt sønnen hans hjem. Han skulle trene på å ta buss. Ungdommer de da.

Anonymkode: 5136d...3ee

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke gjort noe galt! Hun burde satt pris på at du har passet henne hele dagen, en kuleis er ikke noe å ta på vei for🥰

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi godteri (juice er forsåvidt også bare masse sukker med litt vitaminer, og ikke sunt) på hverdager synes jeg ikke er greit om det ikke er avklart. Jeg blir ikke sint, men jeg blir heller ikke fornøyd når slikt skjer. Hadde nok sagt ifra om at jeg foretrekker at du ikke gjør det, men hadde ikke kjeftet.

Ellers synes jeg at det er skikkelig uting å trekke inn matpakker fra USA og England her - begge to er land med kjempeproblemer når det angår fedme. Blir som å si at vi bør være glade for at vi har 10 måneders permisjon i Norge, for de klarer seg jo med 6 uker i USA, og i England sender de barna bort på kostskole fra 3-års alder, og de er da borte hjemmefra hele uka. Det er jo ikke DE vi skal strekke oss etter! Vi kan alltid finne noen som er værre, men det finnes også mange eksempler på land som er bedre enn Norge på ting. 

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig, tipper barna hadde en fin dag 😊. Jeg synes det er koselig hvis barna er med noen andre, å får is, en pepperkake, boller eller noe 😊

Anonymkode: d0dcf...193

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mamman kan faktisk ikke bestemme om dere drar på café eller ei. Så neste gang så får hennes barn sitte på café og se på at du og ditt barn spiser en kuleis.

Jeg synes hun mammaen virket utakknemlig og respektløs.

Anonymkode: 1e0eb...b93

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så koselig, tipper barna hadde en fin dag 😊. Jeg synes det er koselig hvis barna er med noen andre, å får is, en pepperkake, boller eller noe 😊

Anonymkode: d0dcf...193

Nettopp dette som er problemet. Voksne som for det første tenker at kos er synonymt med sukker. Hvorfor ikke kjøpe noe frukt eller hvert sitt smørbrød på kafé? Det er egentlig veldig trist for det er jo en snill og hyggelig tanke. Noen ville gjøre noe hyggelig med/for barnet ditt. Problemet er bare at veldig mange vil gjøre noe koselig for barnet ditt. Og «kosen» sukker er så billig at alle gjør det hele tiden. Stakkars barn i dag, de får ikke muligheten til å være sunn. Samfunnet kaster godteri etter de.
Læreren spanderer giflar av egen lomme på turdag. Naboen kommer med kake på døren. Du får kjærlighet på pinne for å klippe håret ditt på Cutters. Både IKEA, Maxbo, Coop Obs, Egon og Sabrura har lagt ut «gratis is til alle barn» det siste året. Du får gratis pepperkaker overalt nå. Jeg leste i VG at norske 13 åringer får i seg to kg sukker i måneden. Det er søren ikke rart slik som voksne holder på. At folk ikke skjønner problemet er for meg et mysterium. 

I denne saken hadde jeg aldri kjeftet, men jeg hadde gitt beskjed neste gang de skulle være sammen at vi er restriktiv med sukker så fint om de kan respektere det. 

Anonymkode: 5bed8...019

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den mamman kan faktisk ikke bestemme om dere drar på café eller ei. Så neste gang så får hennes barn sitte på café og se på at du og ditt barn spiser en kuleis.

Jeg synes hun mammaen virket utakknemlig og respektløs.

Anonymkode: 1e0eb...b93

Selvfølgelig kan hun bestemme om barnet hennes skal på cafe 😅 ja, det er en mulighet og invitere henne med for og se på at venninnen spiser is, men det er også lov og si nei. 

Anonymkode: abfe3...739

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjoheiii skrev (49 minutter siden):

Nei, du har ikke gjort noe galt! Hun burde satt pris på at du har passet henne hele dagen, en kuleis er ikke noe å ta på vei for🥰

Hvis inntak av kuleis er prisen og betale er det kanskje på tide og finne annen til og passe barnet? Så mye dumt folk finner på. Sukker er billig og enkel barnevakt, barn blir hekta på sukker for de vet ikke bedre, og de reagerer på sukker akkurat som voksne . En fornuftig voksen klarer og finne andre måter og underholde og glede barn på. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (8 timer siden):

Eg personleg hadde blitt langt meir irritert av at ungen hadde fått middag hos andre utan at det var avklart først enn at ho blei teke med på eit impromptu kafébesøk. Éi iskule éin gong når det var ei spesiell anledning er ikkje det som får ungen til å tru at det er vanleg å ete is kvar dag, liksom.

Med det sagt så er det nokre "sukker er GIFT!!1!"-fanatikara rundtom, og ein heil del andre som berre meiner at terskelen for "spesiell anledning" er blitt vel låg. Det er rimeleg tonedøvt å vere sint på nokon som gjorde noko hyggeleg for ungen min, men eg synst ikkje det hadde vore heilt utanfor viss ho i ei venleg tone hadde nemnt at dei prøver å avgrense sukkerinntaket i familien, og at ho ville sette pris på at framtidige kafébesøk blei avklart på førehand. 

(MEN: Det at "a snack" er ein sjølvfølge i matboksen i føregangslanda for den globale fedmeepedemien betyr verkeleg ikkje at vi burde ta etter dei meir enn vi burde ta etter franskmenna som gav ungane utvanna vin til middagen)

Hvorfor er dette et problem? Når man sender unger til andre, så må man nesten lære ungen å forstå at de må takke nei til middag hos andre, dersom du er opptatt av at de skal spise hjemme. Skjønner at det er kjedelig at du har stelt i stand middag, og så vil ikke ungen spise når den kommer hjem, men da tar man jo bare vare på maten som rester. Vet du at ungen din ikke klarer å takke nei, OG det er viktig at den spiser bare din middag, så må du gi beskjed til dette til de voksne barnet besøker. 

Jeg og andre barn hadde i alle fall ingen problem med å skjønne dette da vi var 6 år, så skjønner ikke hvilke alder barna i slike tråder har. Sjelden andre spiste før oss, men det hendte jeg smakte litt på maten hos noen dersom det ble litt senere mat hos oss. Da spiste jeg evt bare en liten porsjon hjemme. Restemat hadde vi også ofte, så var jo ikke noe stress med det. I tillegg så MÅ man ikke spise selv om de andre spiser. Voksne skal jo også ha mat. 

Anonymkode: 2a87f...396

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Om dette barnet går på sfo tror jeg mor vil få sjokk he he

Hvorfor? Hvis du tror sfo tar med barna på cafe i skjul tar du feil. Sukker siste fredagen i måneden er vanlig, men de gir ikke is til de som ikke skal ha. Ikke pokker om barna hadde fått is på sfo og klart og skjule det. Du ser jo i hi hvor gode de er på og holde på hemmeligheter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (8 timer siden):

Eh, jo.

Eksen til min mann nektet sin sønn is etter narkosen (etter operasjon) "fordi det er hvitt sukker" (det var valget mellom fløteis og fruktis. Barnet liker ikke godteri, og spiser aldri søtsaker. Unntaket er sjelden gang is. Barnet er i tillegg undervektig. Men neida, mor nektet, selv om helsepersonell anbefalte dette. Far sa også i fra om at han mente mor tok feil. Til slutt fikk barnet til nøds lov til å få saft. 

Så jo. Det kan dessverre skje.

Ts: mor er frekk. Kjenner jeg blir oppgitt. Her har du giddet å ta deg av barnet hennes hele dagen, og det er takken du får? Nei, takke seg til. Da hadde jeg ikke giddet å gjøre det igjen. Det er noe feil med henne, ikke deg. 

Det er STOR forskjell på å føre et «strengt» kosthold hjemme hos seg selv, og å ringe og kjefte på andre voksne for hva de serverer barna når de er på besøk hos andre. 

Jeg tror 0 på HI, kun laget for å provosere. 

Anonymkode: c13c0...c38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner INGEN som hadde reagert på det. Latterlig. Ville ikke falt meg inn å spørre heller. 

Enig, tipper dette er en trolletråd. 

Anonymkode: c13c0...c38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS du har ikke gjort noe galt i å kjøpe Is til datteren din og veninnen hennes her er det morens veninne som er fullstendig ute på bærtur jeg håper dere koste dere  😉

Endret av Maskinfører
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...