Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis noen hadde ringt meg på den måten etter at jeg tok med ungen deres GRATIS ut på noe hyggelig, så hadde ikke den ungen fått bli med flere ganger pga hysteriske foreldre.

Da hadde jeg tatt med noen andre.

Anonymkode: d8743...253

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta med en annen unge neste gang du har lyst til å gjøre noe ekstra for noen, la henne med den overbeskyttende og antenneløse moren være hjemme.

Dere straffer mor gjennom å ekskludere ett barn.

Det er ikke OK. 

Anonymkode: ac644...a1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere straffer mor gjennom å ekskludere ett barn.

Det er ikke OK. 

Kanskje moren skjønner at sin egen oppførsel da går utover ungen, at den tilslutt blir stående igjen alene? 

Du straffer jo din egen unge ved å ikke kunne ta med dens venner ut på hyggelige ting når du til slutt ikke tørr pga hissige telefoner i etterkant.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kjeftet på en annen forelder for dette, men jeg hadde blitt oppgitt. 
Jeg føler mer og mer på, at barna mine ikke kan gå utenfor husets fire vegger uten at en eller annen gir de sukker. Det er noe hver eneste uke og alle som gir tror de er de eneste. «Slapp av, det er jo bare en is». Nei, det er dessverre ikke det. Nå var det nettopp en måned (ikke en dag) med halloween godtetvang fra både skole, SFO, naboer og butikker og nå kommer julen for fullt hvor det og skal serveres over en lav sko. 

En forelder tenker gjerne det om meg, herregud det var jo bare en is, men jeg tenker, herregud hen klarte faktisk ikke være med barnet mitt i en time en gang uten å gi sukker (når det ikke er en tydelig anledning typ bursdag altså).

Hadde vært så greit å hatt muligheten til å gi barna mine sukker med «god» samvittighet fordi jeg visste at de ikke hadde fått så mye usunt andre steder, men det får jeg ikke. Det er en laaang liste med folk som tar seg til rette ang sukker og mine barn. 

Samtidig leser jeg at nå skal vi begynne å gi barn ned i seks års alderen slankesprøyte. Kanskje noen faktisk trenger å få litt tilsnakk etterhvert? Få det inn med teskje…

Anonymkode: 5bed8...019

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje moren skjønner at sin egen oppførsel da går utover ungen, at den tilslutt blir stående igjen alene? 

Du straffer jo din egen unge ved å ikke kunne ta med dens venner ut på hyggelige ting når du til slutt ikke tørr pga hissige telefoner i etterkant.

Egen unge har godt av å unngå at det er is og søtt hver gang man skal "kose seg". 

Og nei, man straffer ikke barn for at mor skal forstå. Forkastelig holdning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at foreldrene må jo si fra når barna er i den alderen, eller når barna dems skal bli med noen hjem for første gang når det er enkelt matvarer eller ingredienser eller noe som er bannlyst!!!

Alt kan ikke legges på en forelder her!!

Hvis barnet mitt var allergisk eller ikke spiste svinekjøtt eller jeg ville ikke at barnet mitt drakk saft eller brus eller noe, så er det jo MITT ansvar å si fra om det!!!

Venninnen min nekter barna sine brus, helt ok det, men hun sier ifra på forhånd om dette!!

MEN, hun er da også klar over at barn er barn! 
Og at andre har andre regler!! Så hun sier i fra på forhånd på en fin måte, at barna hennes ikke får drikke brus, så fint om de evt kan få tilbud om noe annet.. Nå liker de ikke brus, så problem løst der, men hun skjønner jo at hvis hun skal skjerme de fra brus, og nekte de å være med venner der brus blir servert, så ville det sosiale livet dems vært stusselig..

Foreldrenes ansvar å informere først..

Men som jeg kommenterte tidligere, så spør jeg om det.. Men mener det er forelderens ansvar i utgansgpunktet!!

Anonymkode: 25f87...321

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Etter 4 barn på skolen, så fikk jeg også erfare, men første barnet hvor ‘’forskjellige’’ foreldre er!!

Personlig er jeg ganske avslappet på sukker og sånt.. Men jeg er ikke så glad i det selv, så vi har det sjeldent i hus..

Men, her er slik jeg løser det når jeg avtaler med foreldrene når barna har med noen hjem for første gang når de er i førsteklasse;

-Spør om allergier.

-Spør om de har andre hensyn ift til mat jeg må ta hensyn til. 

- Og ja, jeg spør faktisk også om hvordan de forholder seg til dette med sukker!

Sender en mld noe i denne duren;

‘MDa henter jeg de kl 14 på skolen i dag.

Har ‘’Ola’’ noe allergier, eller er det andre hensyn ift til mat jeg må tenke på? 
Noah ville gjerne at vi skulle ha is til dessert i dag, siden Ola skal bli med hjem, men ville høre med deg først om det er greit for deg?😊’’

Ellers om vi er på farten som i din situasjon TS, så sender sender jeg sms eller ringer og hører men kamuflerer eller formulerer det gjerne da noe ala; 

‘’Hei, vi er på farten, og guttene vil gjerne på café/burger king/mcdonalds siden vi er i byn, så ville bare høre med deg og det er noen hensyn jeg må ta ift til mat? ‘’

Så at barna vil på fastfood restaurant, da er det helt greit for deg?
🤣 Det er jo bare dobbeltmoral…

Anonymkode: bc8c2...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var bare tydelige eksempler på steder jeg brukte for å få frem hvordan jeg valgte å faktisk spørre -på forhånd- om dette var steder som de var komfortabel med at barna dems spiste.. 🤷‍♀️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Egen unge har godt av å unngå at det er is og søtt hver gang man skal "kose seg". 

Og nei, man straffer ikke barn for at mor skal forstå. Forkastelig holdning. 

Det er vel ikke noen som orker å forholde seg til så sære og rare foreldre . Maken til frekkhet! Ringe å kjefte på noen fordi de har tatt med ungen på cafe og litt is...

Asså...det er jo galskap! Jeg hadde nok ubevisst/ bevisst kviet meg for å ta den ungen med på noe igjen. 

Anonymkode: 74fad...aa2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor hadde du blitt irritert av det? 
Det er normalt at barna får Middag når de er med andre hjem fra skolen. 

Fordi eg er eit skandinavisk nittitalsbarn frå ei tid da ingen åt middag hos andre med mindre det var avtalt, fordi middagen var det tidspunktet heile familien var samla. Middagsstunda er heilag for meg, og da vil eg ikkje at ungen skal surmule ved bordet fordi hen er mett etter å ha blitt fóra hos naboen. Og ja, det plagar meg så smått at eg lever i ei tid der eg må informere folk om at når dei skal ete middag så skal X sendast heim, same kor flaut folk syntast Swedengate var. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke noen som orker å forholde seg til så sære og rare foreldre . Maken til frekkhet! Ringe å kjefte på noen fordi de har tatt med ungen på cafe og litt is...

Asså...det er jo galskap! Jeg hadde nok ubevisst/ bevisst kviet meg for å ta den ungen med på noe igjen. 

Anonymkode: 74fad...aa2

Det har jeg jo skrevet. 

Sært å ringe å kjefte. Man sier heller fra i forkant neste gang. 

Men jeg er såpass sikker i meg selv at jeg ikke hadde vært redd for hva det neste var, for jeg ekskluderer ikke barn bare fordi foreldre mangler antenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker at foreldrene må jo si fra når barna er i den alderen, eller når barna dems skal bli med noen hjem for første gang når det er enkelt matvarer eller ingredienser eller noe som er bannlyst!!!

Alt kan ikke legges på en forelder her!!

Hvis barnet mitt var allergisk eller ikke spiste svinekjøtt eller jeg ville ikke at barnet mitt drakk saft eller brus eller noe, så er det jo MITT ansvar å si fra om det!!!

Venninnen min nekter barna sine brus, helt ok det, men hun sier ifra på forhånd om dette!!

MEN, hun er da også klar over at barn er barn! 
Og at andre har andre regler!! Så hun sier i fra på forhånd på en fin måte, at barna hennes ikke får drikke brus, så fint om de evt kan få tilbud om noe annet.. Nå liker de ikke brus, så problem løst der, men hun skjønner jo at hvis hun skal skjerme de fra brus, og nekte de å være med venner der brus blir servert, så ville det sosiale livet dems vært stusselig..

Foreldrenes ansvar å informere først..

Men som jeg kommenterte tidligere, så spør jeg om det.. Men mener det er forelderens ansvar i utgansgpunktet!!

Det vanlige er jo å ikke drive å gi slik som etter-skolen-kos. Hadde blitt ganske overrasket selv om noen hadde gitt is en tirsdag ettermiddag. 

Om de er med på stranda en varm sommerdag i ferien er det noe annet, da ville jeg forventet beskjed om barnet ikke skulle ha søtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Dette er først og fremst vanlig blant lavstatusforeldre. Jeg har bodd i USA og kjenner absolutt INGEN foreldre som ville sendt godteri i matpakken til sine barn.

Anonymkode: 8079d...655

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gal drittkjerring!

min sønn har en venn som har det så strengt med godteri at han til og med plukker opp godteri fra bakken ute for det er eneste mulighet å få godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dobbeltmoral? 
For at ab…321 på forhånd, spør forelderen til ungen hun har med seg om de synes det er greit at ungen dems spiser fast food?

Synes ab…321 løser det bra! 
Jeg hadde satt pris på å bli spurt! For jeg er en som også ville spurt om det! 

(Jeg spør fortsatt foreldrene til ungenes venner selvom jeg kjenner de godt, om jeg for eksempel tar de med på stranda eller på julemarked eller noe, om det er greit jeg kjøper noe is, kakao eller noe.. Ikke bare pga sukkeret, men jeg vet jo ikke alltid hvordan de ‘’tåler’’sukker, ene kompisen blir veldig hyper, de er 8, og jeg kjenner både han og foreldrene godt, så når han er med, sier jeg nei, for da vet jeg at når han blir levert hjem, så har de ‘’det gående’’.. Så da tenker jeg foreldrene kan bestemme hva de ønsker ungen får i seg) 

Utrolig kjedelig å få en hyper unge hjem, bare fordet at -jeg- vil kjøpe kakao og muffins til de, og synes det er vanskelig å si nei..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja…dette var ikke en problemstilling på 50- tallet. 

Anonymkode: abfe3...739

Nei, sant. Barn fikk ikke is og godteri flere ganger i uka på 50-60 tallet. 

Anonymkode: 9f6f3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er først og fremst vanlig blant lavstatusforeldre. Jeg har bodd i USA og kjenner absolutt INGEN foreldre som ville sendt godteri i matpakken til sine barn.

Anonymkode: 8079d...655

Samme med ressurssvake foreldre i Norge. Virkelig ikke bra.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn og voksne som ikke er avhengig av sukker, greier fint å holde seg unna

Barn og voksne som ikke er opplært til at godteri er trøst og kos, greier helt fint å begrense seg. 

Det kan du jo gjerne tro, men det er ingen fasit. Jeg har to barn, en liker knapt godteri, hvis han har fått noe så kan det ligge urørt på rommet hans i evigheter, mens den andre er skikkelig søtsugen og alltid vært og har absolutt problemer med å begrense seg. Har aldri lært de at godteri er trøst, eller at når vi skal kose oss så har vi noe søtt. Det er med andre ord ganske individuelt, ikke bare "opplært". Og jeg kjenner til barn som har det restektivt med søtt hjemme som har gått bananas i f.eks bursdag og til og med kastet opp. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er hysteriske i dag,galskapen lenge leve🙉Sånn hysteri kan også gi motsatt effekt å.Med tanke på spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 9c11e...372

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjefte på et annet voksent menneske er ikke en voksen reaksjon. Hun kunne fint sagt fra før, eller etterpå på en måte som tilsvarte aldersnivået sitt. Da hadde det vært helt innafor å droppe is til ungene en hverdag. 

Anonymkode: d5cd1...ec6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...