Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi begrenser barnas sukkerinntak, så jeg hadde syntes det var unødvendig å gi is en helt vanlig dag, men jeg hadde ikke sagt noe. Ville tatt en vurdering på om det var viktig nok for min datter/meg å la henne være hos deg og dermed ta sjansen på at hun fikk i seg mer sukker enn jeg egentlig er komfortabel med. Ungene har også godt av å se at forskjellige hjem har forskjellige regler. 

Å ringe etterpå for å kjefte på det ville jeg aldri gjort, det viser bare veldig dårlige sosiale antenner. 

Anonymkode: dcf58...faf

En uskyld og du skal vurdere om barnet får være md venninne?😱🙄

Anonymkode: 35dba...3e6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De aller fleste jeg kjenner hadde reagert på dette. Ikke som i og skjelle ut moren, men på isen. Det er ikke vanlig, her jeg bor, og mate andres barn med sukker uten og ta en telefon først . 

Anonymkode: abfe3...739

Merkelig sted! 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (3 minutter siden):

De aller fleste barn er robuste nok til at de tåler det innimellom. Da får dere som blir så sinna av at ungen får i seg sukker ta dere en bolle.

Det er sukker i boller. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det går ikke an å henge med noen uten å spise noe usunt. Alle er så hysterisk opptatt av godteri, kaker og boller at de kan ikke være med noen som sier nei takk til det. Det er helt umulig faktisk. Alle må spise akkurat det samme, ellers kan man ikke være venner. 

Anonymkode: 9f6f3...59d

Hvis noen hadde ringt meg på den måten etter at jeg tok med ungen deres GRATIS ut på noe hyggelig, så hadde ikke den ungen fått bli med flere ganger pga hysteriske foreldre.

Da hadde jeg tatt med noen andre.

Anonymkode: d8743...253

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen hadde ringt meg på den måten etter at jeg tok med ungen deres GRATIS ut på noe hyggelig, så hadde ikke den ungen fått bli med flere ganger pga hysteriske foreldre.

Skjønner hva du mener...slike foreldre kan bli vanskelig å forholde seg til. Plutselig får du kjeft for at maten de fikk var ultraprosessert, eller at de fikk glass med saft, eller at de så en film på tv...

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig sted! 

Oslo/ Bærum / Asker. Ja, kanskje merkelig sted for noen, men fokuset på kosthold og ikke bruke sukker som barnevakt/ belønning har vært sterkt her i mange år. Når mine var små sluttet vi feks med kvikk lunsj på skogstur og sjokolade etter svømming fordi vi skulle « kose oss», fokus ble og lære barna at og gå på tur og å svømme var kos. Sikkert merkelig,  også ser du alle slankerådene her om folk som ikke går ned i vekt og er avhengige av sukker. Det vokste nok opp på et normalt sted, og lærte seg ikke og kose seg eller regulere følelser med annet enn sukker. 
vi har 2 kosedager på skolen i året, og kaker/ is i bursdager. Det holder i massevis med felles sukker. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå skrev jeg at jeg ikke hadde ringt å kjeftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Skjønner hva du mener...slike foreldre kan bli vanskelig å forholde seg til. Plutselig får du kjeft for at maten de fikk var ultraprosessert, eller at de fikk glass med saft, eller at de så en film på tv...

Hva slags film? Husker jeg ikke fikk være hos en venninne på kvelden etter vi hadde fått se filmen « never to young to die “ når vi var 13. ja, husker titlene ennå, den gjorde inntrykk . 
det er veldig rart at man må gi kjeft. Det går an og snakke sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo/ Bærum / Asker. Ja, kanskje merkelig sted for noen, men fokuset på kosthold og ikke bruke sukker som barnevakt/ belønning har vært sterkt her i mange år. Når mine var små sluttet vi feks med kvikk lunsj på skogstur og sjokolade etter svømming fordi vi skulle « kose oss», fokus ble og lære barna at og gå på tur og å svømme var kos. Sikkert merkelig,  også ser du alle slankerådene her om folk som ikke går ned i vekt og er avhengige av sukker. Det vokste nok opp på et normalt sted, og lærte seg ikke og kose seg eller regulere følelser med annet enn sukker. 
vi har 2 kosedager på skolen i året, og kaker/ is i bursdager. Det holder i massevis med felles sukker. 

altså et helt vanlig sunt og normalt kosthold. 
Når man har det slik, så spiller det da ingen rolle om de får en is på vennebesøk. 

Anonymkode: 26d22...d0a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er sukker i boller. 

I know. Blir mindre sur av det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, lykke til med den store kampen om å holde barna deres unna alt av sukker til de blir voksne. Det er virkelig en viktig kamp å påta seg her i livet, bruke energi og frustrasjon på. 

Har dere hørt om barn som aldri fikk noe søtt når de var små, for så å ende opp med å overkompensere for det når de blir eldre? Det kan lett slå feil vei vet dere! Alt med måte, og jeg synes definitivt at det beste er å ha en slags balanse. 

Anonymkode: 24d00...5bd

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt delt i denne debatten. På den ene siden vil jeg begrense mengden sukker, jeg jobber hardt for å ikke påføre ungene mine en ide om at sukker er nødvendig for "kos" og "belønning". På den andre siden prøver jeg å unngå at de får et usunt forhold til det, som i at de aldri får sukker og dermed går bananas når de f.eks er utenfor min rekkevidde. Og det er de jo stadig, mer og mer etterhvert som de vokser til. 

Jeg hadde aldri ringt til ei mor fordi ungen hadde fått en kule is, det er jo helt sykt. Hadde det derimot blitt sånn at ungen min var med denne familien flere dager i uka, og det hver eneste gang var is/kake/brus, så ville jeg kanskje vurdert å ta det opp. Eventuelt min egen store skrekk, at noen skal tro vi bare spiser kake og drit her i familien fordi jeg selv er overvektig. 

Det er mange hensyn man skal ta her i dagens samfunn. På samme måte som at jeg forventer at de som har med ungen min ikke utsetter den for passiv røyking, så har kanskje andre mer problemer med sukker. Eller andre ting. Vi gjør garantert ting som andre syns er heeeelt på trynet, på samme måte som de gjør ting vi syns er helt sykt. 

Anonymkode: 8d983...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, lykke til med den store kampen om å holde barna deres unna alt av sukker til de blir voksne. Det er virkelig en viktig kamp å påta seg her i livet, bruke energi og frustrasjon på. 

Har dere hørt om barn som aldri fikk noe søtt når de var små, for så å ende opp med å overkompensere for det når de blir eldre? Det kan lett slå feil vei vet dere! Alt med måte, og jeg synes definitivt at det beste er å ha en slags balanse. 

Anonymkode: 24d00...5bd

Barn og voksne som ikke er avhengig av sukker, greier fint å holde seg unna

Barn og voksne som ikke er opplært til at godteri er trøst og kos, greier helt fint å begrense seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du lager mye drama, ts, og det synes jeg mange av dere som svarer i tråden også gjør. 

En mor synes at du tråkket over hennes grenser, ts, og det sa hun til deg på tomannshånd. Hvorfor tåler du ikke det? 

Kjempebra med tydelige folk, synes jeg, som snakker rett til folk og ikke baksnakker og involverer alle andre i drama og overdrivelser. 

Anonymkode: f8208...cf1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

altså et helt vanlig sunt og normalt kosthold. 
Når man har det slik, så spiller det da ingen rolle om de får en is på vennebesøk. 

Anonymkode: 26d22...d0a

Da hadde det jo sluttet og være et vanlig , sunt og normalt kosthold. Det blir jo ikke EN is på vennesbesøk om man begynner og tenke sånn. Hvis man avtaler « skulle vi gitt ungene en is etter skolen i dag, det er jo en stund siden sist « fungerer det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 4 barn på skolen, så fikk jeg også erfare, men første barnet hvor ‘’forskjellige’’ foreldre er!!

Personlig er jeg ganske avslappet på sukker og sånt.. Men jeg er ikke så glad i det selv, så vi har det sjeldent i hus..

Men, her er slik jeg løser det når jeg avtaler med foreldrene når barna har med noen hjem for første gang når de er i førsteklasse;

-Spør om allergier.

-Spør om de har andre hensyn ift til mat jeg må ta hensyn til. 

- Og ja, jeg spør faktisk også om hvordan de forholder seg til dette med sukker!

Sender en mld noe i denne duren;

‘MDa henter jeg de kl 14 på skolen i dag.

Har ‘’Ola’’ noe allergier, eller er det andre hensyn ift til mat jeg må tenke på? 
Noah ville gjerne at vi skulle ha is til dessert i dag, siden Ola skal bli med hjem, men ville høre med deg først om det er greit for deg?😊’’

Ellers om vi er på farten som i din situasjon TS, så sender sender jeg sms eller ringer og hører men kamuflerer eller formulerer det gjerne da noe ala; 

‘’Hei, vi er på farten, og guttene vil gjerne på café/burger king/mcdonalds siden vi er i byn, så ville bare høre med deg og det er noen hensyn jeg må ta ift til mat? ‘’

Anonymkode: 25f87...321

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dæven dagens foreldre er sære 😬

Anonymkode: c62cf...187

Ja…dette var ikke en problemstilling på 50- tallet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en annen unge neste gang du har lyst til å gjøre noe ekstra for noen, la henne med den overbeskyttende og antenneløse moren være hjemme.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig respekterer man andres regler. Slikt hører jeg om i forkant. Gir selv ikke slikt i hytt og pine, da blir det for mye samlet på en uke. Og man lærer seg tidlig et tett bånd mellom søtt og kos, som jo mange sliter med i voksen alder. 

Men å ringe og kjefte, det var sært. Er jo heller normalt å si fra i forkant neste gang. 

Anonymkode: ac644...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...