Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har fått is på besøk hos andre på en ukedag, det var varmt vær og jeg synes det bare var koselig. Jeg har selv også gitt en is hvis vi har hatt barn på besøk og det er sol og sommer. 

Jeg tenker at det er mammaen her som er problemet, og ikke deg. Hvis man har så strenge regler og syn på sitt barns kosthold må man nesten gi beskjed om det på forhånd 😅 Vi serverer det vi selv skal spise den dagen, og passer så klart på allergier. Og det samme gjelder for mitt eget barn når de er på besøk, om de får litt kjeks eller lignede så lager jeg ikke noe ut av det, selv om vi ikke hadde spist det selv akkurat den dagen. 

Anonymkode: 43e21...3d5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde du tatt med deg 18 åringer på puben på en tirsdag, for litt kose-øl?

Jeg hadde ikke ringt og kjeftet, men jeg hadde ikke likt at du fôret ungen min med rent sukker uansett hvilken dag det var. 

Hvorfor gi små barn noe veldig usunt som de blir avhengig av? Det er så unødvendig. 

Anonymkode: 9f6f3...59d

Når du har barn vil de etterhvert sosialisere mer og mer utenfor ditt eget hjem, at de spiser sukker en og annen gang må du nesten regne med. Man må oppdra de til et normalt og fornuftig forhold til mat og også søtsaker. Om barnet ditt blir redd for å spise en is på besøk fordi det liker ikke mamma, da er det ikke lenger et normalt forhold til mat. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt innafor. Jeg mener at hvis foreldre har rigide regler og ønsker for hva barna skal innta, gjøre osv så må de selv opplyse om det. 
Når våre barn er hos andre så lar vi de foreldrene de er hos styre. Vi blander oss ikke. Nå kjenner vi de fleste greit og vet de ikke serverer både is, kake, kilovis med smågodt, gaming med 18årsgrense for små barn osv. Men en kule is, et kakestykke, kakao med krem en mandags kveld er ingen fare.

Hvis det er til stor ulempe for barnet så må det enten være pga sykdom (hvor foreldre igjen bør si ifra på forhånd) eller fordi foreldrene selv pøser på med usunne saker og tror at det er det andre serverer som medfører ulempen og ikke ser sine egne valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde ingenting galt. Tvert imot!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg aldri "passet" den ungen igjen.

Anonymkode: 1b791...7b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med voksenkjeft? Hva slags type kjeft er det?

Anonymkode: 23d1e...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er kun sukker som kan gjøre at det blir en perfekt dag. Alle dager uten sukker er gråe og triste.

Det var nok andre ting enn en stakkars iskule som fikk denne dama til å klikke. Hva var det du ikke skjønte med innlegget mitt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du gjorde ikke noe galt sånn sett. Av og til så tåler man å få is. Er jo når det blir hver dag det blir et problem. Men hun bestemmer jo selv hva hun skal reagerer på. Så det som skjer no er jo at du gjør jo ikke sånn flere ganger. Og hun går glipp av en tid som hun satt utrolig stor pris på. 

Anonymkode: 4bbd3...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (5 minutter siden):

Det var nok andre ting enn en stakkars iskule som fikk denne dama til å klikke. Hva var det du ikke skjønte med innlegget mitt?

Ikke meg du siterer , men kan du forklare hva som fikk henne til og klikke? Vet ikke hva jeg ikke skjønte med innlegget ditt, men har innlegget ditt noe med hi og gjøre? 

Anonymkode: abfe3...739

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var veldig rart av henne og bli så sint, men synes også det var veldig rar hverdagslunsj fra din side. Det er jo vanlig og forhøre seg om sånt på forhånd? Visste moren hennes at dere skulle på cafe? Snakket dere om sukkerinntak ? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer , men kan du forklare hva som fikk henne til og klikke? Vet ikke hva jeg ikke skjønte med innlegget ditt, men har innlegget ditt noe med hi og gjøre? 

Du får lese det første innlegget mitt om igjen. Jeg kan ikke hjelpe deg mer enn dette dessverre. 

Endret av Sveits35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk voksenkjeft fordi du ga ungen hennes godtesnop ❤️. Prime kvinneguiden-lingo. 

Hun høres skikkelig kjip ut, og kan ikke se at du gjorde noe galt. Du har brukt av din tid på å passe på hennes datter. Hun burde heller være takknemlig.

Anonymkode: b8e7f...8c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når du har barn vil de etterhvert sosialisere mer og mer utenfor ditt eget hjem, at de spiser sukker en og annen gang må du nesten regne med. Man må oppdra de til et normalt og fornuftig forhold til mat og også søtsaker. Om barnet ditt blir redd for å spise en is på besøk fordi det liker ikke mamma, da er det ikke lenger et normalt forhold til mat. 

Barnet mitt har et helt fornuftig forhold til mat. Hun spiser når hun er sulten. Hun velger næringsrik mat over tomme kalorier. Hun får ingen restriksjoner fra oss når hun er på besøk. Hun er ikke avhengig av sukker, så dette regulerer hun helt fint selv. Hun smaker kanskje på, men blir fort kvalm. 

Hun har blitt lært opp til at det finnes veldig mange andre måter å kose seg på, enn å trøstespise på sukker til en hver anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet mitt har et helt fornuftig forhold til mat. Hun spiser når hun er sulten. Hun velger næringsrik mat over tomme kalorier. Hun får ingen restriksjoner fra oss når hun er på besøk. Hun er ikke avhengig av sukker, så dette regulerer hun helt fint selv. Hun smaker kanskje på, men blir fort kvalm. 

Hun har blitt lært opp til at det finnes veldig mange andre måter å kose seg på, enn å trøstespise på sukker til en hver anledning. 

Vel, holdningen din sier jo mye. Og det gir ikke et normalt forhold til mat og sukker nei, for unger som spiser sukker midt i uka trøstespiser ikke sukker til enhver anledning av den grunn og det er heller ikke slik at de ikke kan kose seg på andre måter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff sånne folk. Hvis det er tidenes undergang får hun redusere litt i helgen selv da. Det er ikke ofte jeg sier folk er hysteriske, men hun her er det. 

Anonymkode: 1fbdb...b40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spurte du hvorfor dette var et problem? Det kan jo faktisk handle om ulike helseproblemer og andre grunner enn at mor er kostholdsfanatiker som vil påtvinge barnet en så grå og streng hverdag som mulig. Og ja, hun kunne sikkert både kommunisert det annerledes og sagt fra i forkant, men hun kan også ha blitt genuint overrasket over at kafébesøk var et aktuelt tema på en vanlig hverdag.

Anonymkode: 1b729...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det var veldig rart av henne og bli så sint, men synes også det var veldig rar hverdagslunsj fra din side. Det er jo vanlig og forhøre seg om sånt på forhånd? Visste moren hennes at dere skulle på cafe? Snakket dere om sukkerinntak ? 

Eh nei det var da ikke veldig rart, herlighet 

Anonymkode: 35dba...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personleg hadde blitt langt meir irritert av at ungen hadde fått middag hos andre utan at det var avklart først enn at ho blei teke med på eit impromptu kafébesøk. Éi iskule éin gong når det var ei spesiell anledning er ikkje det som får ungen til å tru at det er vanleg å ete is kvar dag, liksom.

Med det sagt så er det nokre "sukker er GIFT!!1!"-fanatikara rundtom, og ein heil del andre som berre meiner at terskelen for "spesiell anledning" er blitt vel låg. Det er rimeleg tonedøvt å vere sint på nokon som gjorde noko hyggeleg for ungen min, men eg synst ikkje det hadde vore heilt utanfor viss ho i ei venleg tone hadde nemnt at dei prøver å avgrense sukkerinntaket i familien, og at ho ville sette pris på at framtidige kafébesøk blei avklart på førehand. 

(MEN: Det at "a snack" er ein sjølvfølge i matboksen i føregangslanda for den globale fedmeepedemien betyr verkeleg ikkje at vi burde ta etter dei meir enn vi burde ta etter franskmenna som gav ungane utvanna vin til middagen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (42 minutter siden):

Hun følte vel at du tråkket over hennes grenser som mamma vil jeg tippe...

Hva andre gjør er irrelevant...Det blir en bortforklaring fra din side. 

Jeg syns nok mammaen kunne gitt deg denne informasjonen på forhånd om det var veldig viktig for henne...

Siden hun ikke gjorde det, så tok hun det nok som en selvfølge at dette ikke var aktuelt, siden det ikke er aktuelt for henne, og det er en kjent problemstilling....

Var jo bra du beklagde...Er jo bare å legge seg flat når man trøkker over grensene andre har tenker jeg. Hun kommer over det. 

Vel, kanskje hun bare må holde ungen sin hjemme da til hun blir 18. En grenseoverskridende iskrem er jo bare helt horribelt. Vil det gå bra med jenta i fremtiden? Hvem vet, får bare krysse fingrene å håpe på det beste. 

Herregud.

Anonymkode: 24d00...5bd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begrenser barnas sukkerinntak, så jeg hadde syntes det var unødvendig å gi is en helt vanlig dag, men jeg hadde ikke sagt noe. Ville tatt en vurdering på om det var viktig nok for min datter/meg å la henne være hos deg og dermed ta sjansen på at hun fikk i seg mer sukker enn jeg egentlig er komfortabel med. Ungene har også godt av å se at forskjellige hjem har forskjellige regler. 

Å ringe etterpå for å kjefte på det ville jeg aldri gjort, det viser bare veldig dårlige sosiale antenner. 

Anonymkode: dcf58...faf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...