Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Du glemte å spørre om det var noe spesielt du burde ta hensyn til angående mat og drikke. Vi har en seksåring selv, og avklarer alltid det i forkant av besøk. Sier f.eks. hva vi skal ha til middag, spør om ungen har noen allergier og om det er greit de får en is etterpå. Det er mange som har et anstrengt forhold til mat, og det er lurt å ta hensyn.

Det er imidlertid like mye mor eller far sitt ansvar å si ifra om det må tas særskilte mathensyn, og om de har glemt det, er det veldig rart å ringe og kjefte. 

Anonymkode: dd176...7cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke ringt å kjeftet på noen, men nei, jeg setter ikke pris på slike utskeielser generelt sett, og jeg bruker selv å spørre om  jeg tenker å gi/har lyst til å gi noe til barn, spesielt utenom helg. 

Her var det noe spesielt som skjedde og det er forsåvidt greit med en liten påskjønnelse for at de var med på bytur osv, men jeg hadde definitivt satt pris på å bli opplyst om det på forhånd helst. En gang har jo lite å si, problemet er at det har en tendens til å bli veldig mange sånne en gangs greier som tilsammen blir ganske mye.. mye sukker, mye usunt. Og folk har mye forskjellige syn på dette, på godt og vondt. 

Kjeft er litt voldsomt, uten tvil, men greit at folk også innser at mange ikke setter pris på alskens utskeielser i tide og utide. Noen på generelt grunnlag, andre med gode grunner feks knyttet til problemer med tannhelse eller vekt eller andre ting. 

Er mange barn som reagerer når de er her og jeg sier nei til godteri og brus osv hvor de utbryter at det får de drikke eller spise hver dag... Ja, og ikke rent sjeldent så vises det godt på dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.20):

Jeg har en jente i første klasse. Jeg hadde fri på tirsdag og hentet henne og ei fra klassen . De måtte bli med meg til byen å hente bunaden som hadde vært på rens. Etterpå tok jeg jentene med på kafé der de fikk hver sin kule med is og juice. Vi koset oss og da vi kom hjem lekte jentene masse og vi hadde en fin dag. De fikk hvert sitt lekeslim på butikken av meg. Til  middag hadde vi fiskekaker med tilbehør 

hun ble jo etterhvert henta og jenta fortalte med glede i ansiktet at de hadde vært på kafé og spist is. Jeg så mora ble stein i ansiktet. Utpå kvelden ringte hun meg og var sint og da hun satt ikke noe pris på at vi dro å spiste godsaker på en helt vanlig tirsdag og at dette burde jeg spurt om ført. Jeg ble litt paff men beklager jo

er det virkelig slik det er i dag? At man kan gi barn en kule med is midt i uka uten at det blir leven av det? Har jeg gjort noe galt i følge dere?

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Det er ikke deg det er noe galt med her. Slapp helt av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig fint av deg å ta de med på kafe! Jeg hadde blitt gald for det! Og dersom det var jeg som fikk en telefon etter å ha brukt dagen sammen med klassevenn til jenta mi, hadde det non vært siste gang den jenta ble invitert. Kjenner jeg har null (!) kapasitet til å følge andres sære regler når vi har besøk i vårt hus/på våre utflukter. 

Anonymkode: a9c31...957

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 11.14):

Barn tar ikke skade av en is eller to i løpet av 10 år på skolen. Men de tar skade av 2 kg sukker i måneden. De tar skade av litt her og litt der hele tiden. Ikke minst tar de skade av å bli indoktrinert i at kos = sukker, og at hvis noe er en anledning så er feiringen mat/sukker. Slik at hver gang de har fått til noe som voksne vil de feire det med kake, snop, og is. Dette handler om læring. Og å lære opp barn til at mestring, glede, gøy og kos bare skal forbindes med bestemte matvarer er uheldig. Ikke bare som følge av den negative helseeffekten sukker, ultraprosesserte matvarer og for høyt kalorikonsum medfører. OGSÅ på grunn av det de går glipp av. 

Mange barn avlæres gleden av å bevege seg. I stedet for å få snakke om hvor gøy det var å springe rundt i sola og kjøle seg ned med vannslangen, så læres de at det koselige som skjedde den dagen var IS. I stedet for å glede seg over koselig tid med lillebror for å se den nye julefilmen, og pledd, fyr i peisen, så lærer de seg at det koselige var smågodtet. I stedet for å lære seg roen de fant i skogen, og de interessante tingene de kunne lære seg om bark og mose og fuglene de så, og kanskje et spontant bad, så lærer de at det beste var kvikklunsjen da de kom frem. Og det er helt OK at det er en del av pakken innimellom, men det er enormt i noen kretser. Og det tar fra barn en enorm mengde med annen kos, hygge og gledelige erfaringer. 

Hva om kosen på ekstra varme sommerdager var å lage til en lang vannsklie, og spyle ungene med vannspreder. Jeg tror barn hadde hatt det bedre med det enn den isen. 

Anonymkode: f0a19...790

Dette. Er også foreldre sitt ansvar å lære barn skillet mellom "kos" som i umiddelbar belønning (spise noe som smaker godt) og hva som faktisk gir ekte glede; å ta vare på psykisk og fysisk helse. Og nei, folk flest i dag har ikke et balansert sunt kosthold, men et kosthold som øker sjansene for uhelse på sikt. Når alle statistikker peker på at pilene går i feil retning, og snart 70% er overvektige, er argumenteret om at "jammen is på en tirsdag (eller på skolen, eller når sola skinner) har aldri skadet noen...." direkte uopplyst. Fascinerende at noen foreldre er så langt inni egen sukkeravhengighet at det faktisk er utenkelig å se for seg kos, mestring, underholdning, avslutninger, turer og vennebesøk, uten at kroppen skal fylles med sukker. Det høres hysterisk ut for min del. Når det er sagt legger jeg meg ikke opp i hva andre serverer mine barn på besøk, men det er jo åpenbart i mer ressurssterke familier det settes fornuftige grenser. 

Anonymkode: d5797...e7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så føler jeg at foreldre som føler så sterkt imot at barnet dems får en is på en ukedag er usikre foreldre. Hva skjedde med å følge magefølelsen? Å kjenne på at barnet ditt har venner. De har venner med foreldre som vil gi barnet ditt en god opplevelse. Å henge seg opp i at barnet ditt får en is uten din kontroll er sykt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.20):

Jeg har en jente i første klasse. Jeg hadde fri på tirsdag og hentet henne og ei fra klassen . De måtte bli med meg til byen å hente bunaden som hadde vært på rens. Etterpå tok jeg jentene med på kafé der de fikk hver sin kule med is og juice. Vi koset oss og da vi kom hjem lekte jentene masse og vi hadde en fin dag. De fikk hvert sitt lekeslim på butikken av meg. Til  middag hadde vi fiskekaker med tilbehør 

hun ble jo etterhvert henta og jenta fortalte med glede i ansiktet at de hadde vært på kafé og spist is. Jeg så mora ble stein i ansiktet. Utpå kvelden ringte hun meg og var sint og da hun satt ikke noe pris på at vi dro å spiste godsaker på en helt vanlig tirsdag og at dette burde jeg spurt om ført. Jeg ble litt paff men beklager jo

er det virkelig slik det er i dag? At man kan gi barn en kule med is midt i uka uten at det blir leven av det? Har jeg gjort noe galt i følge dere?

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Jeg spør alltid om det er ok med junk, kaker og is om vi skal på kafe e.l men det er mest pga jeg vet enkelte barn på skolen får proff hjelp pga vekten

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 9.51):

Hvordan greier du å få det til at denne moren skal ha kontroll til en hver tid? Hun ringte å ga beskjed om at hun ikke syns at is til lunsj på en tirsdag, er ok. 

Dere tar jo helt av her. Snakk om å lage storm i et vannglass.

Anonymkode: 9f6f3...59d

Hun ringte å kjeftet , ja det er å lage storm i vannglass

Anonymkode: 35dba...3e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (På 2.12.2024 den 13.06):

Jeg hadde ikke ringt å kjeftet på noen, men nei, jeg setter ikke pris på slike utskeielser generelt sett, og jeg bruker selv å spørre om  jeg tenker å gi/har lyst til å gi noe til barn, spesielt utenom helg. 

Her var det noe spesielt som skjedde og det er forsåvidt greit med en liten påskjønnelse for at de var med på bytur osv, men jeg hadde definitivt satt pris på å bli opplyst om det på forhånd helst. En gang har jo lite å si, problemet er at det har en tendens til å bli veldig mange sånne en gangs greier som tilsammen blir ganske mye.. mye sukker, mye usunt. Og folk har mye forskjellige syn på dette, på godt og vondt. 

Kjeft er litt voldsomt, uten tvil, men greit at folk også innser at mange ikke setter pris på alskens utskeielser i tide og utide. Noen på generelt grunnlag, andre med gode grunner feks knyttet til problemer med tannhelse eller vekt eller andre ting. 

Er mange barn som reagerer når de er her og jeg sier nei til godteri og brus osv hvor de utbryter at det får de drikke eller spise hver dag... Ja, og ikke rent sjeldent så vises det godt på dem. 

Sjarmerende å skrive det nederste da..🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjarmerende å skrive det nederste da..🙄

Er det generelt feil? 

Anonymkode: abfe3...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...