Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.26):

Har jeg aldri opplevd. Her går det i snacks og pannekaker, is og mcDonalds over en lav sko når vi har besøk og når barna er på besøk. Så å strengt er det ikke for tiden hos oss. 

Anonymkode: 5c6bb...aa9

Jeg er veldig overrasket over at dette er den gjennomgående holdningen i tråden her, og det er trist å se at man er så lite opplyst i dag hvor det diskuteres omtrent daglig i media at kostholdet vårt i stor grad består av for mye sukker og ultraprosessert mat. 

Så tenker noen "jammen is på en tirsdag fører ikke til overvekt". Det kan du mene, men det er ikke opp til deg å bestemme hva barnet til noen andre skal spise, og om moren sier at det ikke er ok at barnet får is på en ukedag så skal du faktisk respektere det. 

Må si det er vemmelig at folk her (mødre, antar jeg...) har så utrolig lite respekt for andre mødre. Foreldre gir ungene sine altfor mye godteri og fastfood og drittmat, og av en eller annen grunn tenker dere at det er greit å gi andres barn det også. 

Virkelig ikke greit. Anbefaler dere alle å sjekke ut Barnematbyen. Men man kan så klart bare fortsette å gå i forsvarsmodus, være sinte og dømme folk som faktisk tar riktige valg for sin helse, kalle de hysteriske osv. Ignorance is bliss. Det du skriver her, er virkelig ikke noe å være stolt av. 

Endret av Nådeløs
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Jeg sa da ikke at folk med regler var ustabile? Jeg sa folk som ikke informerte om regler, for så å bli sinte når de "hemelige" reglene (selfølgelig) blit brut fremstår ustabile. 

Og hvordan kan du vite noe om min selvkontrol eller sukkerintak? Er du synsk kansje? 

Leste du kommentaren du i utgangspunktet svarte på? Hvordan beskrev jeg hva MIN reaksjon ville vært? Skjønte du ikke hva som stod der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne tråden er et godt eksempel på problemet med kosthold som er i samfunnet i dag. Å bruke England og USA som gode eksempler er enda et tydelig tegn på at det ikke er godt fatt. USA særlig har en enorm fedmeproblematikk, og enorme helseproblemer. Og det handler ikke om at enkeltmennesker er svake og spiser for mye. Det handler om et kostholdssystem, og mattilbud som ikke er ærlig om at den ultraprosesserte maten påvirker appetitten og helsen på måter som gjør en mer sulten og gjør at en spiser mer, og som fører til dårligere helse som igjen fører til et større behov for å gi seg selv mer energi med å spise mer mat. Dette ønsker vi ikke i Norge. 

Å ha et kosthold rikt på ultraprosessert mat, og da i stor grad fylt med sukker-varer, bidrar ikke bare til økt risiko for å utvikle fedme, men en lang rekke andre sykdommer. For ikke å snakke om at det bidrar til dårligere helse for barna mens de spiser det fordi det fortrenger inntaket av sunne matvarer som legger til rette for stabilt blodsukker, og medfølgende konsentrasjon, humør osv. 

Det er kjempefint at så mange vil at barn skal kose seg, ha det hyggelig og sette pris på å være sammen med dere, men sukker og mat må ikke være inkludert for å få til det. Å lytte til barna, å leke med barna, å stille de et ekstra spørsmål og høre på svaret kan også være kos. Hvorfor ønsker noen av dere at barn skal lære at å kose seg utelukkende betyr å spise sukkerholdige matvarer? 

Anonymkode: f0a19...790

Ja!!! 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del (p)syke foreldre som er overhysteriske når det gjelder dette eller TV-titting… Noen blir jo sure hvis det er sukker i barnebursdag også….. 

Anonymkode: 99532...32a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer fortsatt helt an på miljø. Jeg trenger ikke og informere, fordi jeg kjenner folk rundt meg og vet vi har ganske lik tankegang. Dette med sukker blir jo tatt opp i barnehage og sfo. Så spørsmålet blir om ts er uvanlig i deres miljø eller om den andre moren er uvanlig i deres miljø. Nei, du leser ikke tanker, men snakker du med folk? Hvis du har barna dine på sukkerfri sfo og vet at dine barns venner ikke spiser mye sukker så må du ha informasjon om at de ikke spiser mye is? Det virker som at mødre som aldri har snakket sammen og som ikke er i samme miljø/ by har krøsjlanda. Det ville være rart og sende barnet mitt på cafe med en jeg aldri har snakket med? Jeg tror tråden er tull, fordi man vet at det med sukker er sosialt betinget , så her krangler folk som aldri vil møtes uansett. Hvis tråden ikke er tull kunne ts sendt en sms eller ringt til moren og spurt om det var greit og ta med datteren på cafe og spise is. Moren kunne også ha ringt og sagt i en hyggeligere tone at hun gjerne ville vite om sånne ting på forhånd. Det er 2 voksne mennesker som ikke kjenner hverandre og ikke kan kommunisere , det er jo litt rart. 

her er det ikke ustabilt og unormale strenge regler for oss som bor her. Hvis du og ts flyttet hit kunne vi informert dere på forhånd ja, om vi tenkte det var nødvendig. 

Anonymkode: abfe3...739

Nei du trenger ikke å informere folk som allerede har informert deg om at de har de samme reglene som deg.... Men du virker jo egentlig å være helt enig i at det er lurt å snake om slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig overrasket over at dette er den gjennomgående holdningen i tråden her, og det er trist å se at man er så lite opplyst i dag hvor det diskuteres omtrent daglig i media at kostholdet vårt i stor grad består av for mye sukker og ultraprosessert mat. 

Så tenker noen "jammen is på en tirsdag fører ikke til overvekt". Det kan du mene, men det er ikke opp til deg å bestemme hva barnet til noen andre skal spise, og om moren sier at det ikke er ok at barnet får is på en ukedag så skal du faktisk respektere det. 

Må si det er vemmelig at folk her (mødre, antar jeg...) har så utrolig lite respekt for andre mødre. Foreldre gir ungene sine altfor mye godteri og fastfood og drittmat, og av en eller annen grunn tenker dere at det er greit å gi andres barn det også. 

Virkelig ikke greit. Anbefaler dere alle å sjekke ut Barnematbyen. Men man kan så klart bare fortsette å gå i forsvarsmodus, være sinte og dømme folk som faktisk tar riktige valg for sin helse, kalle de hysteriske osv. Ignorance is bliss. Det du skriver her, er virkelig ikke noe å være stolt av. 

Det blir hysterisk når det er snakk om å ringe til en mor og kjefte fordi det ble kjøpt en is på kafé, når dette ikke er dagligdags! Det er forskjell på av og til og hver dag…. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Nei jeg tror ikke det er vanlig nå, og det var ikke vanlig når jeg var barn heller.... Jeg fikk både juce, is og andre ting på besøk hos andre familier som barn, så tror aldri dette har vært noen ufravikelig regel. Jeg fikk også selv is på skolen som barn og jeg har delt ut is til barn på skolen jeg jobber på i dag... Så om dette er veldig viktig for deg at barne dit aldri spiser en is i ukedagene synes jeg du skal begyne og formidle det til de voksne som har ansvar for barne dit, for de kan ikke lese tankene dine!

Du deler ut is til barna på skolen uten og informere foreldrene? Ok, da er det innafor med voksenkjeft 😅 hvis du mener at alle foreldre skal informere deg om hvorfor de ikke vil at barna deres skal spise is i skoletiden uten at det er planlagt sommeravslutning eller noe  🤦‍♀️

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En del (p)syke foreldre som er overhysteriske når det gjelder dette eller TV-titting… Noen blir jo sure hvis det er sukker i barnebursdag også….. 

Grunnen til at folk blir sure for dette er fordi sukker har tatt over. På 90-tallet og tidlig 2000-tallet så fikk barn sukker på lørdager, og i ca. 12 barnebursdager fordelt utover året. Kanskje dessert på søndager. Nå er det overalt, forbundet med en hver følelse av mestring. På 90-tallet og tidlig 2000-tallet hadde det vært uhørt at butikker og kafeer delte ut gratis sukker-varer til barn. At skolen tilbød sukker-varer. At en hver tur i skogen var forbundet med sukker-varer. 

Jeg tenker det er helt ok med sukker i barnebursdag, men greia er at det er ikke bare der, det er overalt, hele tiden. Til og med barns fotballtreninger så er det noen som tenker at barna må "kose seg" med sukkervarer siden de er så flinke å trene. Barna er ikke flinke å trene, barna koser seg med å spille fotball og leke med vennene sine, og vi gjør dem en bjørnetjeneste med å ta fra dem den gleden med å snakke som om det er sukkeret som skal gjøre dem glad. Så siden det er overalt, så ville jeg blitt glad dersom noen feirer bursdag med fokus på noe annet enn KAKE! og SMÅGODT! 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir hysterisk når det er snakk om å ringe til en mor og kjefte fordi det ble kjøpt en is på kafé, når dette ikke er dagligdags! Det er forskjell på av og til og hver dag…. 

Kjefte ja, det er trådstarter sine ord. 

Det har ikke noe å si i dette tilfellet. Hva som er av og til og hver dag er ikke noe DU skal bestemme for ANDRES BARN. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du deler ut is til barna på skolen uten og informere foreldrene? Ok, da er det innafor med voksenkjeft 😅 hvis du mener at alle foreldre skal informere deg om hvorfor de ikke vil at barna deres skal spise is i skoletiden uten at det er planlagt sommeravslutning eller noe  🤦‍♀️

Det har vært vanlig prakksis på flere skoler jeg har jobbet med å delle ut is på en varme sommerdager for eksempel. Så om det er slik at du aldri ønsker at barne dit skal spise is uten om lørdagen, så bør du informere skolen ja! Jeg tror uanset ikke barne dit tar så veldig skade av en eller to iser i løpet av 10 år på skolen, så ikke bli red om du ikke har informert om det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Nei du trenger ikke å informere folk som allerede har informert deg om at de har de samme reglene som deg.... Men du virker jo egentlig å være helt enig i at det er lurt å snake om slikt.

Ja, det er lurt og snakke sammen, så det er 2 stk som ikke har kommunisert i historien i hi. 
Nei, man trenger ofte ikke informere om ting som er naturlig. Så her burde ts informert om at de er uvanlige og fester og fråtser til hverdags. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir de ikke is midt i uka utenom spesielle anledninger, og besøk kan jeg godt regne som en spesiell anledning. Hadde syns det var koselig om dette var mitt barn og ikke tenkt noe over det. 

Anonymkode: 4efad...8e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig prakksis på flere skoler jeg har jobbet med å delle ut is på en varme sommerdager for eksempel. Så om det er slik at du aldri ønsker at barne dit skal spise is uten om lørdagen, så bør du informere skolen ja! Jeg tror uanset ikke barne dit tar så veldig skade av en eller to iser i løpet av 10 år på skolen, så ikke bli red om du ikke har informert om det. 

Hva med en tirsdag i slutten av november? Deler skolen ut hele året, eller kun ved spesielle anledninger, som en uvanlig varm sommerdag?

Anonymkode: 9f6f3...59d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden er også et prakteksemplar på at barnehage og skole må mer på bane når det kommer til å lære barn kunnskap om helt vanlige ting fordi foreldre er for opptatt med å ignorere ting de ikke liker. 

Vi får aldri bukt med helseproblemer, overspising, fedme, høyt inntak av sukker og fet mat så lenge foreldre har holdninger som dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber på skolen. Barna mine går ikke på barneskole lenger. Nei, jeg blir ikke redd, det er 2 kosedager i året , før jul og før sommer. De tar ikke skade av 2 is i året nei, men det er jo også godkjent så da blir det jo ikke som du ga inntrykk av først, at du delte ut is helt tilfeldig. Jeg er ikke redd for 2 is i løpet av 10 år, faktisk fikk de is hvert år på sommeravslutning . Problemet er ikke 1 is, det er totalen av sukker her og sukker der. Og at barna skal lære seg kos uten sukker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med en tirsdag i slutten av november? Deler skolen ut hele året, eller kun ved spesielle anledninger, som en uvanlig varm sommerdag?

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette, en, to eller til og med tre iser kommer ikke til å ta liv av barne dit. Poenge mitt var bare at om du skal være sikker på at barne dit ALDRI får en is, så må du informere de voksne. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Barn tar ikke skade av en is eller to i løpet av 10 år på skolen. Men de tar skade av 2 kg sukker i måneden. De tar skade av litt her og litt der hele tiden. Ikke minst tar de skade av å bli indoktrinert i at kos = sukker, og at hvis noe er en anledning så er feiringen mat/sukker. Slik at hver gang de har fått til noe som voksne vil de feire det med kake, snop, og is. Dette handler om læring. Og å lære opp barn til at mestring, glede, gøy og kos bare skal forbindes med bestemte matvarer er uheldig. Ikke bare som følge av den negative helseeffekten sukker, ultraprosesserte matvarer og for høyt kalorikonsum medfører. OGSÅ på grunn av det de går glipp av. 

Mange barn avlæres gleden av å bevege seg. I stedet for å få snakke om hvor gøy det var å springe rundt i sola og kjøle seg ned med vannslangen, så læres de at det koselige som skjedde den dagen var IS. I stedet for å glede seg over koselig tid med lillebror for å se den nye julefilmen, og pledd, fyr i peisen, så lærer de seg at det koselige var smågodtet. I stedet for å lære seg roen de fant i skogen, og de interessante tingene de kunne lære seg om bark og mose og fuglene de så, og kanskje et spontant bad, så lærer de at det beste var kvikklunsjen da de kom frem. Og det er helt OK at det er en del av pakken innimellom, men det er enormt i noen kretser. Og det tar fra barn en enorm mengde med annen kos, hygge og gledelige erfaringer. 

Hva om kosen på ekstra varme sommerdager var å lage til en lang vannsklie, og spyle ungene med vannspreder. Jeg tror barn hadde hatt det bedre med det enn den isen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette, en, to eller til og med tre iser kommer ikke til å ta liv av barne dit. Poenge mitt var bare at om du skal være sikker på at barne dit ALDRI får en is, så må du informere de voksne. 

Jeg bekymrer meg ikke, da skolen og barnehagen skal følge kostholdsrådene til helsedirektoratet. Og det gjør de her vi bor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (2 minutter siden):

Denne tråden er også et prakteksemplar på at barnehage og skole må mer på bane når det kommer til å lære barn kunnskap om helt vanlige ting fordi foreldre er for opptatt med å ignorere ting de ikke liker. 

Vi får aldri bukt med helseproblemer, overspising, fedme, høyt inntak av sukker og fet mat så lenge foreldre har holdninger som dette. 

Er de ikke det da? Det virker jo ikke sånn i tråden her, det er visst ikke måte på hvor mye sukker de får på skolen. I barnehagene mine gikk i ble alt de spiste skrevet ned, også på sfo.. og det var kosthold var tema på foreldremøte. Jobber på skole og har aldri delt ut is tilfeldig. Jeg vet ikke om det er veldig stor by/ bygd forskjell, men kjenner ikke igjen disse sukkerskolene. Ja, det er mulig det har vært FOR LITE fokus på sukker de siste årene noen steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hos oss har vi ikke regler for hvilke dager vi får spise is, så det kommer jeg nok ikke til å spørre om ved besøk av andre barn. Regner med at foreldre som har barn med allergier, diabetes ol gir beskjed om dette før besøk." 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...