Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Slike foreldre er så kompliserte at da blir ikke de barna invitert mer. For er det ikke det ene så er det det andre. 
Er opptatt av at barna mine skal spise sunt, og siden vi spiser sunt så tåler de fint en kule is på en tirsdag. 

Anonymkode: e698b...763

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde unngått å gi snop på en hverdag uten å spørre først, men like dumt å kjefte på andre over en sånn ting hvis man ikke synes det er greit, heller bare gi en ok beskjed ved en senere anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg sjelden gitt barn is når de har vært innom. Men har sendt melding til venninner når barna deres har kommet innom her etter skolen i middagstiden når de har fått litt middag. Her bodde vi bare to ,så middagen ble bare laget for oss to,men delte på det som var,sånn jeg selv er oppdratt.

Anonymkode: a0e01...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er STOR forskjell på å føre et «strengt» kosthold hjemme hos seg selv, og å ringe og kjefte på andre voksne for hva de serverer barna når de er på besøk hos andre. 

Jeg tror 0 på HI, kun laget for å provosere. 

Anonymkode: c13c0...c38

Hehe. Eksen til mannen min har også gjort dette. Men, tro hva du vil. Noen er dessverre så hysteriske. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergier og slikt; det skal man selvsagt ta på dypeste alvor når man påtar seg ansvaret for andres barn. Men utover det er det faktisk jeg som bestemmer i mitt hjem og når jeg har ansvaret. 

Jeg skulle gjerne sett at en rekke av foreldrene 6-åeingen omgås til vanlig tittet opp fra egen mobil og fikk ungene vekk fra skjerm på fine godværsdager og heller fikk en tur ut. Men det kan jeg faktisk ikke bestemme. 

Så denne moren hadde jeg svart akkurat det. 

Anonymkode: c23a4...3ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh… 

ehhhhhh

ehhhhhhhhhh

Anonymkode: a7d61...931

skulle du si mer enn eh??

Anonymkode: 35dba...3e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du gjorde ingenting galt. Tvert imot!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg aldri "passet" den ungen igjen.

Anonymkode: 1b791...7b3

Helt enig. Stakkars barn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajakvinne12 skrev (5 timer siden):

Det er nok sukker. Hadde selv blitt irretert men hadde ikke kjæfta på deg, hadde nok ikke nevnt noe for et engangstilfelle. Men gang nr 2 hadde jeg ringt deg. 

Den dagen en mor hadde ringt meg ang dette etter to tilfeller  hadde jeg ikke latt barnet mitt hatt noe mer med den familien å gjøre. Ikke vært et tap.....

Anonymkode: 6d288...a94

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slike foreldre er så kompliserte at da blir ikke de barna invitert mer. For er det ikke det ene så er det det andre. 
Er opptatt av at barna mine skal spise sunt, og siden vi spiser sunt så tåler de fint en kule is på en tirsdag. 

Anonymkode: e698b...763

Nettopp 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt rolig at når barna er hos dere gjelder deres regler. Hvis det blir mange slike telefoner fremover kan dessverre ikke jenta være hos dere - for du gidder ikke passe på andres barn og gi dem en hyggelig ettermiddag og få kjeft for det i etterkant. Det er det ikke noen andre foreldre som gidder heller. Du gjør så godt du kan. Da får de nesten barna leke hos denne jenta i stedet eller ikke leke i det hele tatt på fritiden. Si at du kan gi det en sjanse til, men det er også den siste,

Denne moren trenger nok en realitetsorientering, kanskje reagerte hun slik fordi hun tror hun kan ha like mye kontroll som i bhg? 

Ville også vært obs på denne jenta når de blir større, hun vokser opp i et strengt regime og kan muligens spre ordet hun hører hjemme til de andre jentene. Fokus på å være tynn(est), kommentaren om mat osv.. Dette er jenter sårbare for ganske raskt.

Anonymkode: 60d73...bf6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får la vær å la barna sine være med andre da, sære folk! Dette er gode minner! Er ikke hver dag! Her får de is om sommeren, ingen har sagt no. De må no bare si noe så skal jeg fint si at de kan ha barna hos seg da, men det vil de vel ikke!

Anonymkode: 1982d...4f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen venner før som hadde strenge foreldre, de spiste i skjul, MYE drit!

Anonymkode: 1982d...4f5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

På en måte forstår jeg moren, da det i vårt samfunn fort blir i overkant mye godsaker. Det er liksom alltid en unnskyldning eller noe som skjer som gir litt godteri, over en uke kan det plutselig bli nesten hver dag! En barnebursdag her, besøk hos familie, lørdagsgodt, en aktivitet som plutselig gir kake osv osv. 

Samtidig er det unødvendig å bli sint for det da. Går jo an å si: tusen takk for at du tok med deg jenta mi ut på cafe, hun hadde det kjempefint! Til en annen gang så vil jeg at jenta mi ikke skal få godteri i ukedager, om du kunne vært obs på dette. 

Personlig hadde jeg ikke reagert, jeg hadde heller vært veldig takknemlig for at du hadde tatt med mitt barn på noe som hørtes ut som en skikkelig hyggelig dag! 

Anonymkode: 9e536...9b8

Hadde noen foreldre snakket sånn til meg så hadde jeg aldri tatt med barnet deres på kafè mer. 
De fleste går på kafè en sjelden gang og da er det fint å kunne unne seg noe ekstra. Jeg husker fremdeles kafè-turene med min mor i oppveksten hvor jeg alltid fikk deilig rekesmørbrød. Det er hyggelige hendelser som skaper minner for livet. 

Foreldre får passe på det daglige kostholdet til ungene og la de få kose seg når de er med andre ut en sjelden gang. Hvis foreldre blir stresset av det så får de heller si at barna ikke kan være med andre hjem. 

Endret av DaisyD
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg ville nok avklart med foreldrene om de har noen regler rundt sånn første gang et nytt barn skal bli med hjem. Både spurt om allergier og regler rundt sukker og spill osv.

Personlig ville jeg ikke brydd meg så mye om du ga min datter is på en tirsdag selv om vi selv ikke gjør det. Og om jeg ble irritert for det så ville jeg nok latt det gå.

Anonymkode: 83a3b...0af

Mens jeg som forelder hadde sørget for at de som tar med min unge hjem, vet sånt på forhånd.

Min unge, mitt ansvar. 

Anonymkode: f40e1...d48

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens foreldre er hysteri satt i system. Gremmes av å være av samme generasjon! Folk som har hatt akkurat lik barndom som meg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fant80 skrev (22 minutter siden):

Dagens foreldre er hysteri satt i system. Gremmes av å være av samme generasjon! Folk som har hatt akkurat lik barndom som meg. 

Men det forundrer meg ikke når jeg hører barn og svigerbarn fortelle om alt stresset ved å invitere til barneselskap nå til dags. Det er ikke måte på hvilke unntak som må gjøres når det kommer til servering. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her syns jeg var veldig urimelig, og ikke noe du burde godtatt og unnskyldt deg for. 

Litt må man faktisk se igjennom fingrene på som forelder. Her hadde du sørget for en toppers dag for datteren hennes, og det siste du fortjente var kjeft for å ha gitt én kule is. Til sammenligning er det faktisk mye sukker i både makrell i tomat og kaviar. 

Kanskje hun ble litt sjalu fordi dere hadde hatt en så fin dag sammen, mens hun var på jobb. Eventuelt sliter hun med noe selv. 

Hvis noe lignende skjer en annen gang syns jeg du bør si at du syns dette er urimelig. Du gjør så godt du kan. Hvis det er sånn at barnet ikke får spise is eller søtsaker på hverdager, så respekterer du selvfølgelig det videre. Men det vet man jo ikke før man får beskjed om det, og det går an å si ting på en hyggelig måte. 

Uklokt av denne moren å ødelegge positive relasjoner for jenta, men det kan ikke du gjøre noe med. 

Anonymkode: 79823...529

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den dagen en mor hadde ringt meg ang dette etter to tilfeller  hadde jeg ikke latt barnet mitt hatt noe mer med den familien å gjøre. Ikke vært et tap.....

Anonymkode: 6d288...a94

Enig, men det er veldig trist for denne jenta da. Hvem vet om denne moren sliter psykisk eller noe. Kjipt for datteren å ende opp venneløs fordi hun har en mamma som mangler takt og tone, og er uhøflig. 

Anonymkode: 79823...529

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (14 timer siden):

Å gi godteri (juice er forsåvidt også bare masse sukker med litt vitaminer, og ikke sunt) på hverdager synes jeg ikke er greit om det ikke er avklart. Jeg blir ikke sint, men jeg blir heller ikke fornøyd når slikt skjer. Hadde nok sagt ifra om at jeg foretrekker at du ikke gjør det, men hadde ikke kjeftet.

Ellers synes jeg at det er skikkelig uting å trekke inn matpakker fra USA og England her - begge to er land med kjempeproblemer når det angår fedme. Blir som å si at vi bør være glade for at vi har 10 måneders permisjon i Norge, for de klarer seg jo med 6 uker i USA, og i England sender de barna bort på kostskole fra 3-års alder, og de er da borte hjemmefra hele uka. Det er jo ikke DE vi skal strekke oss etter! Vi kan alltid finne noen som er værre, men det finnes også mange eksempler på land som er bedre enn Norge på ting. 

Så om ditt barn er på besøk hos oss, så må vi avklare hver matvare med deg?

Du skjønner at ditt barn ikke kommer til å bli invitert mange plasser da.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...