Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Nådeløs skrev (31 minutter siden):

Det kan en, men responsen er garantert det samme og med trådstarter sin holdning hadde hun gitt ungen is likevel - og sikkert mer enn èn kule. 

Det håper jeg!! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (21 minutter siden):

Man lærer faktisk ikke selvregulering og selvkontroll ved å ha godteri tilgjengelig hele tiden - resultatet er motsatt: står ting fremme er det mer sannsynlig at de blir spist.

De som ikke vil ha godteri kan gå forbi, men de som VIL ha bruker opp noe selvkontroll hver eneste gang de er tvunget til å gå forbi. Mennesker har ikke ubegrenset mengde selvkontroll, og da blir det mindre igjen til andre ting. Det beste er å ikke ha godteri i huset om man ikke vil spise det. 

Selvkontroll kan læres mye bedre på andre måter, og det er også lettere når man ikke har assosiasjoner mellom kos = godteri. Jeg assosierer f.eks. bakst med at jeg etterpå føler meg dritt når blodsukkeret svinger. Ikke så fristende med en bolle da, med mindre jeg har veldig lyst på en. 

Dette er så viktig. Og hele premisset om at barn skal ville ha godteri til en hver tid, er fordi de har denne sterke assosiasjonen om at det er kos. Dersom barn aldri lærte at godteri og snop er mer attraktivt enn epler, gulrøtter og oliven, vil de heller ikke få lyst på det selv om det er tilgjengelig. Og med et kosthold som stort sett består av renvarer, vil de også ha et mer intuitivt forhold til kroppens signaler, og regulere spising ut fra sult/metthet og kroppens visdom om hva den trenger for å føle seg bra, i stedet for hva som står fremme. 

Vi har nugatti og enkelte snopvarer tilgjengelig hele tiden, fordi det også bidrar til at barna sjekker inn med seg selv på besøk hos andre om de har lyst på disse tingene som de tilbys. Nugatti er ikke eksklusivt hos naboen. Dette fordi restriksjon er også en bidragsyter som bidrar til å gjøre noe mer attraktivt psykologisk. Men konsekvensen er tvert i mot det motsatte, at de verken må "lære selvkontroll" (som du påpeker er det ikke slik det funker) med å unngå det, men at de velger det bort fordi det er ikke egentlig tilfredsstillende. 

Anonymkode: f0a19...790

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er lurt og snakke sammen, så det er 2 stk som ikke har kommunisert i historien i hi. 
Nei, man trenger ofte ikke informere om ting som er naturlig. Så her burde ts informert om at de er uvanlige og fester og fråtser til hverdags. 

Anonymkode: abfe3...739

Fråtser i en kule is, faktisk. Herregud. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt sur for hva de hadde gitt ungen min når hen er på besøk hos andre. Men de hadde ikke fått slikt hos meg 😊 vi unngår sukker mest mulig i ukedagene 😊 

Hva de har i matpakkene i andre langt bryr jeg meg lite om, sukkerbomber hører ikke hjemme oppi der 😊

Anonymkode: 63e4e...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (32 minutter siden):

Helt enig, men jeg mente det litt å. Idag er vi så forskjellige når det kommer til hva barn får og ikke får lov til p spise etc.

Plutselig får man kjeft for at Ola fikk se på tv mer en 20 min.

Eller ida som fikk pannekaker med sukker på 

Man kan snakke sammen, men om eks en mor sier til meg 20 ting hennes barn ikke kan spise eller drikke.. ville jeg følte at et besøk villig vært vanskelig 

Det gir jo mening, det kan bli mye å holde oversikt over. Jeg tenker: Hva med å nettopp si det da? Del at det virker overveldende å skulle holde oversikten over dette. Om hun kan hjelpe deg med mer generelle regler for hva som er OK eller ikke, eventuelt at dere møtes uten mat på besøk? 

Og dette med kjeft det virker også bare mot sin hensikt. Her også tenker jeg at det er bedre å snakke sammen. Å dele om hvilken begrensninger en har på en forståelig og respektfull måte, som gjør at en ønsker å imøtekomme ønskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var frekt, men kanskje også en liten tankevekker hvis det er gjentakende. En av foreldrene til barnas venner serverer godteri og brus hver gang, uavhengig av om det er tirsdag eller lørdag. De er hyggelige og mener det godt. Derfor har jeg ikke samvittighet til å si noe, men jeg forstår ikke hvorfor dette serverer på et helt vanlig lekebesøk. Kan de ikke bare leke? Det fører jo til at mange kanskje begrenser besøk hos dem i ukedagene 

Anonymkode: f9eeb...835

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nådeløs skrev (58 minutter siden):

For en holdning. Det er ikke et jævla stort problem å droppe å gi barn sukker. 

Det var jo et problem for TS, så lenge hun ikke hadde blit informert om at sukker var forbudt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at noen kan ha oppført seg så sinnsvakt som denne moren. Dette må være trolling.

Anonymkode: a5ad3...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fråtser i en kule is, faktisk. Herregud. 

Ja? Mener du at en kule is er nødvendig for næring? Hva i alle dager er is annet enn fråtsing ? Rart menneskene har overlevd da vi levde lenge uten den nødvendige isen og sukkeret . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja? Mener du at en kule is er nødvendig for næring? Hva i alle dager er is annet enn fråtsing ? Rart menneskene har overlevd da vi levde lenge uten den nødvendige isen og sukkeret . 

Jeg er vokst opp på den tiden vi aldri fikk lørdagsgodt eller snop i det hele tatt. Mor bakte kaker og laget vafler av og til ellers var eggedosis det nærmeste vi kom snop.

Men sukkerfri var vi ikke - for vi gikk nemlig og skrapte opp velbrukte tyggiser fra gaten og tygde på de. Vi lever alle i beste velgående og var sjeldent syke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er så viktig. Og hele premisset om at barn skal ville ha godteri til en hver tid, er fordi de har denne sterke assosiasjonen om at det er kos. Dersom barn aldri lærte at godteri og snop er mer attraktivt enn epler, gulrøtter og oliven, vil de heller ikke få lyst på det selv om det er tilgjengelig. Og med et kosthold som stort sett består av renvarer, vil de også ha et mer intuitivt forhold til kroppens signaler, og regulere spising ut fra sult/metthet og kroppens visdom om hva den trenger for å føle seg bra, i stedet for hva som står fremme. 

Vi har nugatti og enkelte snopvarer tilgjengelig hele tiden, fordi det også bidrar til at barna sjekker inn med seg selv på besøk hos andre om de har lyst på disse tingene som de tilbys. Nugatti er ikke eksklusivt hos naboen. Dette fordi restriksjon er også en bidragsyter som bidrar til å gjøre noe mer attraktivt psykologisk. Men konsekvensen er tvert i mot det motsatte, at de verken må "lære selvkontroll" (som du påpeker er det ikke slik det funker) med å unngå det, men at de velger det bort fordi det er ikke egentlig tilfredsstillende. 

Vi har selvfølgelig litt godteri her også, men det står ikke fremme. Barna blir ikke minnet på det hele tiden, men vil noen ganger ha, og da får de oftest litt. Noen ganger blir det til og med glemt. Sukker er enkel måte å få masse dopamin til hjernen på, så det er lett å bli fristet, men her er det ikke forbudt altså - bare ikke fremme, og er heller ikke noe som tas frem for å skape kos. På besøk ser de mye forskjellig, får litt, men spiser ikke opp alt de blir gitt heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (Akkurat nå):

Jeg er vokst opp på den tiden vi aldri fikk lørdagsgodt eller snop i det hele tatt. Mor bakte kaker og laget vafler av og til ellers var eggedosis det nærmeste vi kom snop.

Men sukkerfri var vi ikke - for vi gikk nemlig og skrapte opp velbrukte tyggiser fra gaten og tygde på de. Vi lever alle i beste velgående og var sjeldent syke 😅

Nei, du er neppe gammel nok til og være helt sukkerfri, men forfedrene dine var det så du hadde ikke levd om sukker var nødvendig . Og fråtse med sukker ble vanlig for folk flest for ca 120 år siden, og da holdt man det til kalenderdagene for fråtsing. Ja, mer bakst med sukker ble vanlig etter krigen og før det svenske lørdagsgodtet ble introdusert. Jeg vokste opp med fråtsing på lørdager og etter fastetiden ( selvom vi sluttet og faste, men beholdt fråtsing ) .så tok det litt av på 90- tallet med daglig fråtsing og sukker i hverdagen, Grete rhode ble millionær med kaloriutregning og « kosemerker «. Ved årtusenskiftet kom fokuset på sukker, selvom der høres ut på noen i tråden som det ikke er 24 år siden. Stressa unger ( og voksne ), fedme, ukonsentrerte  med ustabilt blodsukker og det evige maset om og belønne hjernen med sukker. Høres ut som vi i tråden er i helt forskjellige verdener. Is er fråtsing uansett om det er en kule eller tre, det er ingenting nyttig med det annet enn at det smaker godt. Vi overlevde i tusenvis av år uten. 
æsj, det har jeg aldri gjort 😅 sikkert fler som gjorde det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis du ønsker en saklig diskusjon får du kanskje ordlegge deg uten overdrivelser, samt sjekke hva ordet fråtsing betyr. 

Søtt har vi mennesker alltid hatt i forskjellige variasjoner. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.28):

Jeg synes hun overreagerte noe voldsomt. 

Jeg gir ikke is og søtsaker på hverdager til mitt barn, og hadde ikke gjort det til andres barn heller. Men hadde jeg vært i hennes sko hadde jeg heller ikke sagt noe.

Du får bare droppe det neste gang hun er på besøk.

(Godteri i matpakken er ikke «vanlig» i andre land da).

Anonymkode: 3fe97...456

Jeg gir heller ikke godteri eller is til ungene i ukedagene, men åpner for unntak slik som ved kafébesøk med venninne, eller første soldag etc. Det er slik man skaper minner; ved å gjøre noe man ikke gjør hver dag.

Hadde selv bare satt pris på at ts sørger for en hyggelig dag og til og med hadde fiskekaker til middag ❤️ 

Godteri eller snacks i matpakken er ganske vanlig i mange land jo.  Ikke at det er relevant her, men slik er det.

Anonymkode: ed2ef...d33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ønsker en saklig diskusjon får du kanskje ordlegge deg uten overdrivelser, samt sjekke hva ordet fråtsing betyr. 

Søtt har vi mennesker alltid hatt i forskjellige variasjoner. 

😅😅 jeg vet hva ordet fråtsing betyr. 
hva mener du med at søtt har vi mennesker alltid hatt i mange ulike  variasjoner ? Som i at vi hadde frukt og bær  på høsten feks? Eller noe annet? At mennesker LIKER søt smak har ingenting med det jeg skrev og gjøre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tøys og tull. Måtehold og moderasjon i kostholdet handler jo om å spise litt men ikke mye. Ikke askese. Under er definisjonen på fråtseri. Du har ikke begått en dødssynd ved å spise en iskule. 

Fråtseri (avledet av fråtse, fra middelnedertysk vrasen, vratzen; beslektet med tysk fressen, «ete») betyr overtilfredshet og uhemmet overforbruk av mat eller drikke. I kristendommen regnes det som en synd hvis overdreven lyst på mat og drikke fører til manglende kontroll over ens forhold til mat eller skader kroppen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, du er neppe gammel nok til og være helt sukkerfri, men forfedrene dine var det så du hadde ikke levd om sukker var nødvendig . Og fråtse med sukker ble vanlig for folk flest for ca 120 år siden, og da holdt man det til kalenderdagene for fråtsing. Ja, mer bakst med sukker ble vanlig etter krigen og før det svenske lørdagsgodtet ble introdusert. Jeg vokste opp med fråtsing på lørdager og etter fastetiden ( selvom vi sluttet og faste, men beholdt fråtsing ) .så tok det litt av på 90- tallet med daglig fråtsing og sukker i hverdagen, Grete rhode ble millionær med kaloriutregning og « kosemerker «. Ved årtusenskiftet kom fokuset på sukker, selvom der høres ut på noen i tråden som det ikke er 24 år siden. Stressa unger ( og voksne ), fedme, ukonsentrerte  med ustabilt blodsukker og det evige maset om og belønne hjernen med sukker. Høres ut som vi i tråden er i helt forskjellige verdener. Is er fråtsing uansett om det er en kule eller tre, det er ingenting nyttig med det annet enn at det smaker godt. Vi overlevde i tusenvis av år uten. 
æsj, det har jeg aldri gjort 😅 sikkert fler som gjorde det. 

Nei, vi var ikke sukkerfri. Mor laget saft av egne bær - med sukker, vi hadde eggedosis på rips, vi spiste rabarbara som vi dyppet i sukker, mor bakte osv. 

Men snop fikk vi aldri av en eller annen grunn. Derfor plukket vi opp tyggiser fra veien og tygde på de ... måtte plukke ut litt grus til tider 😂 Skikkelig ekkelt, men, men ... i nøden spise fanden fluer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tøys og tull. Måtehold og moderasjon i kostholdet handler jo om å spise litt men ikke mye. Ikke askese. Under er definisjonen på fråtseri. Du har ikke begått en dødssynd ved å spise en iskule. 

Fråtseri (avledet av fråtse, fra middelnedertysk vrasen, vratzen; beslektet med tysk fressen, «ete») betyr overtilfredshet og uhemmet overforbruk av mat eller drikke. I kristendommen regnes det som en synd hvis overdreven lyst på mat og drikke fører til manglende kontroll over ens forhold til mat eller skader kroppen.

Måtehold  og moderasjon er ikke motsetning til fråtse. Vet ikke hvor dette er fra, men fråtsing før og etter faste ( som feks fastelavnsboller som ble innført her med sukker) og fråtsing julaften og påskeaften er helt i takt med kristendommen. Nei, det er ingen som har begått en dødssynd ved og ha spist en iskule, heller ikke i følge Bibelen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Nei, vi var ikke sukkerfri. Mor laget saft av egne bær - med sukker, vi hadde eggedosis på rips, vi spiste rabarbara som vi dyppet i sukker, mor bakte osv. 

Men snop fikk vi aldri av en eller annen grunn. Derfor plukket vi opp tyggiser fra veien og tygde på de ... måtte plukke ut litt grus til tider 😂 Skikkelig ekkelt, men, men ... i nøden spise fanden fluer.

Ja, vi brukte mye sukker i sylting og safting, og hadde sukker på alt. Spesielt besteforeldrene mine, det var jo luksus for dem. Husker bestemor fortalte om barndommen og hvordan hun gledet seg til julaften da de brøt fasten med noe så luksuriøst som appelsin med sukker. Den historien satt så dypt i meg som barn som fikk appelsin og sukker hver dag om jeg ville, og hvor mye ting har endret seg. Og det har fortsatt og endre seg like mye de to generasjonene etter . Mulig jeg er litt yngre enn deg, stjerneposer og lørdagsgodis ble innført når jeg var barn. Også hadde jeg familie i usa som sendte oss juice fruit  så jeg slapp og plukke tyggis fra bakken 😅 jeg var tenåring og ung voksen på 90- tallet da brus og is/ godteri ble midlertidig hverdagsmat. Jeg føler at de aller aller fleste gikk vekk fra det når man så konsekvensene og med all opplysningene som kom om sukker, så blir veldig overrasket av hvor delt tråden er. Vi vet jo det er er problem med spesielt kvinner som er førstegenerasjonsinnvandrere at de har mengder av sukker på alt, slik bestemødrene våre gjorde når det var ny luksus for dem .. og manglende informasjon og kunnskap. Det virker som det er mer spredt rundt i landet. Jeg tror hi er tull, men debatten er uansett interessant . Skulle likt og visst bosted på de ulike debattantene, fordi jeg tror det er mye sosiale forskjeller. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hjem mine regler. Take it or leave it! Den stakkars ungen kommer til å få det tøft etterhvert hvis moren fortsetter den stilen…. 

Anonymkode: 891de...b58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...