Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette, en, to eller til og med tre iser kommer ikke til å ta liv av barne dit. Poenge mitt var bare at om du skal være sikker på at barne dit ALDRI får en is, så må du informere de voksne. 

Det er ingen som skriver at barna aldri skal få i seg is . Det er ingen som tror en eller to is vil ta livet av dem, men en is av deg på skolen, en is av ts etter skolen.. så blir totalen mye og dere lærer barna at det er nødvendig med sukker for og ha det hyggelig. 

Anonymkode: abfe3...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber på skolen. Barna mine går ikke på barneskole lenger. Nei, jeg blir ikke redd, det er 2 kosedager i året , før jul og før sommer. De tar ikke skade av 2 is i året nei, men det er jo også godkjent så da blir det jo ikke som du ga inntrykk av først, at du delte ut is helt tilfeldig. Jeg er ikke redd for 2 is i løpet av 10 år, faktisk fikk de is hvert år på sommeravslutning . Problemet er ikke 1 is, det er totalen av sukker her og sukker der. Og at barna skal lære seg kos uten sukker. 

Om din skole leverer ut is hvert år, så får barna der mye oftere is en på min skole. Men er det slik at dere spør foreldre om godkjening til å delle ut is hvert år? Hos oss er det mer tilfeldig om det er veldig varmt og det passer in i undervisningen til en lærer, og det blir ikke avtalt med foreldre. 

Er enig i at barn bør lære å kose seg uten suker, men tror det er noe de bør lære hjeme hos seg selv og ikke ved å kontrolere hva som skjer på besøk hos venner. Skal man kontrolere hva som skjer hos andre familier bør det informeres om før barna drar på besøk.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at is (og da ikke teror orinasasjonen men iskrem 😛) er så kontroversielt her på KG... Ble sitert mannge ganger nå, så jeg oppsumerer bar mitt synspunkt her: Jeg tror det viktigste er matvaner i hjemet og hvordan man koser seg i barnets familie. Leger man krase krav til hva andre familier får lov til når barnet er på besøk, risikerer man at barne ikke får komme på besøk så ofte. Det er alikeveld mye bedre å komme med slike krav før besøke, en å vente til etter med å utryke misnøye synes jeg. Da man fort kan fremstå uberegnelig om man helt ut av det blå, utryker misnøye over ting som for mange er normalt. Er man veldig bekynret for at barne skal bli overvektig eller lære hvordan man kose seg hos venner, så er det kansje på tide å invitere venner hjem til seg i stedenfor å sende barne til andre....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (22 minutter siden):

Om din skole leverer ut is hvert år, så får barna der mye oftere is en på min skole. Men er det slik at dere spør foreldre om godkjening til å delle ut is hvert år? Hos oss er det mer tilfeldig om det er veldig varmt og det passer in i undervisningen til en lærer, og det blir ikke avtalt med foreldre. 

Er enig i at barn bør lære å kose seg uten suker, men tror det er noe de bør lære hjeme hos seg selv og ikke ved å kontrolere hva som skjer på besøk hos venner. Skal man kontrolere hva som skjer hos andre familier bør det informeres om før barna drar på besøk.

Jo. Vi har sommeravslutning med is hvert år. Dette blir det informert om, og selvsagt kan man reservere seg. Ok, så det blir ikke varmt nok og passer inn i undervisningen din hvert år, man fikk jo inntrykk av at det ble varmt hvert år i det første du skrev. Her passer det aldri inn med is i undervisningen, men vi har sommeravslutning. Så skiller de hverdag og fest, foreldrene vet hva de får i seg . 
skolen er også et sted og lære. 
ja, foreldre bør snakke sammen før barna blir så nære at det er naturlig og ta de med på cafe uten avtale. Synes historien er rar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (4 timer siden):

Denne tråden er også et prakteksemplar på at barnehage og skole må mer på bane når det kommer til å lære barn kunnskap om helt vanlige ting fordi foreldre er for opptatt med å ignorere ting de ikke liker. 

Vi får aldri bukt med helseproblemer, overspising, fedme, høyt inntak av sukker og fet mat så lenge foreldre har holdninger som dette. 

Ja, merkelig at mange foreldre ikke gidder å sette seg inn i kosthold og bare blir defensive og aggressive når man sier at man selv ikke spiser godteri til hverdags. Jeg føler at man må jo være rimelig sukkeravhengig for å reagere på denne måten. 

I tillegg dras det inn at før så fikk jo barn søtsaker. Ja, det gjorde de, men langt sjeldnere, og det var ikke like mye rart tilsatt i all slags mat som det er nå. Nå vet vi i tillegg mer om hva tilsetningsstoffer gjør med kroppen. 

Her har jeg ikke gitt barna masse sukker, og synes det har funka bra: de får litt å kose seg med i helgen, bursdager, på besøk, men så elsker de også å spise vanlig mat som kos. Det har aldri vært et problem med masing på godteri i butikken heller. Mer stabilt blodsukker som gjør at de har mer selvkontroll og energi i hverdagen. Bedre helse. Jeg føler ikke selv jeg ofrer så mye heller: kan ta meg noe søtt på hverdager innimellom, men har generelt kutta ut mye fordi jeg ønsker å være et godt forbilde for barna - det har jo bare vært positivt for meg óg. 

Endret av katties
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å lære unger å ikke trøstespise sukker til enhver anledning?"

Ser det er mange som ikke aner hva trøstespising er. Man trøstespiser som regel ikke godteri som voksen fordi man har hatt for lett tilgang på sukker i barndommen. 

Kan love dere at jenta ikke blir å trøstespise sukker i framtiden fordi hun fikk is på café sammen med TS og datteren. 

Hun blir å trøstespise sukker fordi hun har en GNELDREBIKKJE til mor. En mor som mangler evner til selvregulering og som dermed ikke kan lære jenta si selvregulering. 

For å ringe å kjefte på noen er både mangel på sosiale evner og mangel på selvregulering. 

Mvh "en som trøstespiser sjokolade pga ugreie forhold i familien i barndommen, og ikke grunnet nugattien på vafflene jeg fikk hjemme hos bestekompisen min. "

Anonymkode: 67a80...5e1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (6 minutter siden):

Ja, merkelig at mange foreldre ikke gidder å sette seg inn i josthold og bare blir defensive og aggressive når man sier at man selv ikke spiser godteri til hverdags. Jeg føler at man må jo være rimelig sukkeravhengig for å reagere på denne måten. 

I tillegg dras fet inn at før så fikk jo barn søtsaker. Ja, det gjorde de, men langt sjeldnere, og det var ikke like mye rart tilsatt i all slags mat som det er nå. Nå vet vi i tillegg mer om hva tilsetningsstoffer gjør med kroppen. 

Her har jeg ikke gitt barna masse sukker, og synes det har funka bra: de får litt å kose seg med i helgen, bursdager, på besøk, men så elsker de også å spise vanlig mat som kos. Det har aldri vært et problem med masing på godteri i butikken heller. Mer stabilt blodsukker som gjør at de har mer selvkontroll og energi i hverdagen. Bedre helse. Jeg føler ikke selv jeg ofrer så mye heller: kan ta meg noe søtt på hverdager innimellom, men har generelt kutta ut mye fordi jeg ønsker å være et godt forbilde for barna - det har jo bare vært positivt for meg óg. 

Ja, jeg er helt enig. Det er dessverre normalt at foreldre reagerer sånn av en eller annen grunn, hun ene i Barnematbyen har tatt for seg dette på instagram flere ganger. Det er lett å reagere med sinne når man blir konfrontert med noe man syns er ubehagelig, og man tør ikke å "se sannheten". dessverre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig. Det er dessverre normalt at foreldre reagerer sånn av en eller annen grunn, hun ene i Barnematbyen har tatt for seg dette på instagram flere ganger. Det er lett å reagere med sinne når man blir konfrontert med noe man syns er ubehagelig, og man tør ikke å "se sannheten". dessverre. 

Om en ikke vil at barnet skal ha is på besøk hos andre må en da si ifra på forhånd. 

Anonymkode: 5136d...3ee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om en ikke vil at barnet skal ha is på besøk hos andre må en da si ifra på forhånd. 

Det kan en, men responsen er garantert det samme og med trådstarter sin holdning hadde hun gitt ungen is likevel - og sikkert mer enn èn kule. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun overreagerer, og er dessuten veldig uhøflig som kjefter.

Når man sender ungene sine til andre, er det deres regler som gjelder. Tåler man ikke det, får man holde ungene sine hjemme.

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser det er mange som ikke aner hva trøstespising er. Man trøstespiser som regel ikke godteri som voksen fordi man har hatt for lett tilgang på sukker i barndommen. 

Kan love dere at jenta ikke blir å trøstespise sukker i framtiden fordi hun fikk is på café sammen med TS og datteren. 

Hun blir å trøstespise sukker fordi hun har en GNELDREBIKKJE til mor. En mor som mangler evner til selvregulering og som dermed ikke kan lære jenta si selvregulering. 

For å ringe å kjefte på noen er både mangel på sosiale evner og mangel på selvregulering. 

Mvh "en som trøstespiser sjokolade pga ugreie forhold i familien i barndommen, og ikke grunnet nugattien på vafflene jeg fikk hjemme hos bestekompisen min. "

Hvem har skrevet at det handler om å lære barn å ikke trøstespise sukker til enhver anledning? Jeg har skrevet om hvordan en lærer å forbinde sukker med kos og gode følelser, og kan legge til stresshåndtering. 

Atferd er lært, det læres av modellæring, og det læres ved assosiering. Dersom en gjentatte ganger får en assosiasjon mellom kos og godteri, vil en absolutt ta det frem som voksen, der en bruker det for trøst, kos, feiring, mestring osv. Stressmestring er noe alle mennesker vil slite med, enten det gjelder noen som har en overspisingslidelse der de spiser store mengder mat som trøst, eller om det gjelder å ta den ekstra sjokoladen hver dag etter jobb fordi en er så stresset. Ingen her har påstått at assosiasjon mellom kos og snop fører til overspisingsepisoder, eller utstrakt trøstespising.

Faktum er likevel at med tanke på all den ultraprosesserte maten vil lures til at er trygg for oss, vil det å regelmessig mestre livet ved hjelp av sukker føre til fedme, Alzheimers og en lang rekke andre helseproblemer. 

Anonymkode: f0a19...790

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (4 minutter siden):

Det kan en, men responsen er garantert det samme og med trådstarter sin holdning hadde hun gitt ungen is likevel - og sikkert mer enn èn kule. 

Da sender du aldri barnet til venner så enkelt.

Glad mine er store, blir jo bare verre og verre dette her.

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje vi burde begynne med sånn skriv som man delt i ut til alle foreldre. Kaja ikke får spise is, Ola får ikke spise noe som er ultraprosessert, ida ka spise pannekaker med bare grove og uten sukker . 

Eller disse matvarene kan Niklas få spise.

For her inne er det mange meninger om hva barna kan spise/ drikke og ikke 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke vanlig lenger at godteri og is blir spist kun på lørdager, helligdager og bursdager? 

Anonymkode: 9f6f3...59d

Det vanlige er å ikke klikke hvis ungen har spist is på en ukedag selv om man vanligvis har praksis med lørdagsgodt. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.35):

Hadde du tatt med deg 18 åringer på puben på en tirsdag, for litt kose-øl?

Jeg hadde ikke ringt og kjeftet, men jeg hadde ikke likt at du fôret ungen min med rent sukker uansett hvilken dag det var. 

Hvorfor gi små barn noe veldig usunt som de blir avhengig av? Det er så unødvendig. 

Anonymkode: 9f6f3...59d

Foret ungen med rent sukker?! Det var EN kule is liksom 🤦🏻‍♀️

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Kansje vi burde begynne med sånn skriv som man delt i ut til alle foreldre. Kaja ikke får spise is, Ola får ikke spise noe som er ultraprosessert, ida ka spise pannekaker med bare grove og uten sukker . 

Eller disse matvarene kan Niklas få spise.

For her inne er det mange meninger om hva barna kan spise/ drikke og ikke 

Eller vi kan snakke sammen, og forsøke å være lydhør for den kunnskapen andre har og forsøke å helt enkelt respektere at folk har ulike meninger om dette uten å latterliggjøre, og skape polarisering? 

Jeg mener for øvrig det både gjelder TS og moren som ringte og var sint, å kjefte på andre som mente vel fungerer dårlig og virker mot sin hensikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da sender du aldri barnet til venner så enkelt.

Glad mine er store, blir jo bare verre og verre dette her.

For en holdning. Det er ikke et jævla stort problem å droppe å gi barn sukker. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man lærer faktisk ikke selvregulering og selvkontroll ved å ha godteri tilgjengelig hele tiden - resultatet er motsatt: står ting fremme er det mer sannsynlig at de blir spist.

De som ikke vil ha godteri kan gå forbi, men de som VIL ha bruker opp noe selvkontroll hver eneste gang de er tvunget til å gå forbi. Mennesker har ikke ubegrenset mengde selvkontroll, og da blir det mindre igjen til andre ting. Det beste er å ikke ha godteri i huset om man ikke vil spise det. 

Selvkontroll kan læres mye bedre på andre måter, og det er også lettere når man ikke har assosiasjoner mellom kos = godteri. Jeg assosierer f.eks. bakst med at jeg etterpå føler meg dritt når blodsukkeret svinger. Ikke så fristende med en bolle da, med mindre jeg har veldig lyst på en. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller vi kan snakke sammen, og forsøke å være lydhør for den kunnskapen andre har og forsøke å helt enkelt respektere at folk har ulike meninger om dette uten å latterliggjøre, og skape polarisering? 

Jeg mener for øvrig det både gjelder TS og moren som ringte og var sint, å kjefte på andre som mente vel fungerer dårlig og virker mot sin hensikt. 

Helt enig, men jeg mente det litt å. Idag er vi så forskjellige når det kommer til hva barn får og ikke får lov til p spise etc.

Plutselig får man kjeft for at Ola fikk se på tv mer en 20 min.

Eller ida som fikk pannekaker med sukker på 

Man kan snakke sammen, men om eks en mor sier til meg 20 ting hennes barn ikke kan spise eller drikke.. ville jeg følte at et besøk villig vært vanskelig 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er det ingen som har sagt. Det er imponerende å ikke forstå poenget så godt som flere i tråden her forklarer, virkelig.. Jeg blir målløs, jeg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...