Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De mest gale og hysteriske i denne tråden er strengt tatt de som klarer å lire av seg de mest vanvittige karakteristikker om en mor bare på grunnlag av at hun ikke ønsker at barnet skal spise så mye unødvendig sukker på en hverdag...

Anonymkode: 1b729...440

Problemet er vel ikke at hun ikke lar ungen spise suker, problemet er at hun ikke informerer andre voksne om regelen og så kjefter på voksne folk for å gjøre helt vanlige ting.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva mener du med voksenkjeft? Hva slags type kjeft er det?

Anonymkode: 23d1e...91c

En voksen som kjefter på en voksen. 

Anonymkode: adc60...8fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (14 timer siden):

Å gi godteri (juice er forsåvidt også bare masse sukker med litt vitaminer, og ikke sunt) på hverdager synes jeg ikke er greit om det ikke er avklart. Jeg blir ikke sint, men jeg blir heller ikke fornøyd når slikt skjer. Hadde nok sagt ifra om at jeg foretrekker at du ikke gjør det, men hadde ikke kjeftet.

Men da må du jo informere om dette når du avtaler at barna dine skal besøke noen? Du fremstår jo ustabil om du ikke nevner at du har unormalt strenge regler før etter besøket.... Jeg hadde blitt red for å ha ansvar for barna dine om du ikke informerte meg om hva som var viktig for deg, men heller forventet at jeg skulle "avklare" de tingene DU er opptatt av helt uopfordret. Jeg kan ikke lese tanker, så folk med slike holdninger blir bare drama for meg. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har en jente i første klasse. Jeg hadde fri på tirsdag og hentet henne og ei fra klassen . De måtte bli med meg til byen å hente bunaden som hadde vært på rens. Etterpå tok jeg jentene med på kafé der de fikk hver sin kule med is og juice. Vi koset oss og da vi kom hjem lekte jentene masse og vi hadde en fin dag. De fikk hvert sitt lekeslim på butikken av meg. Til  middag hadde vi fiskekaker med tilbehør 

hun ble jo etterhvert henta og jenta fortalte med glede i ansiktet at de hadde vært på kafé og spist is. Jeg så mora ble stein i ansiktet. Utpå kvelden ringte hun meg og var sint og da hun satt ikke noe pris på at vi dro å spiste godsaker på en helt vanlig tirsdag og at dette burde jeg spurt om ført. Jeg ble litt paff men beklager jo

er det virkelig slik det er i dag? At man kan gi barn en kule med is midt i uka uten at det blir leven av det? Har jeg gjort noe galt i følge dere?

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Jeg tror ikke at dette handler om deg men om henne. Mulig hun føler seg utilstrekkelig på noen områder og din godhet mot barnet bare forsterket denne følelsen. Hun kan jo ikke ringe deg for det, så da ble det gjerne konstruert en "bedre grunn"?

Jeg ville uansett ikke brydd meg mer med det. Du har ikke ansvar for hennes følelser, men dine egne.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke gi barn på besøk sukker høres da helt logisk ut for meg. Her er det da helt vanlig med kun is og godteri på lørdag.

Anonymkode: a0e01...aff

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Men da må du jo informere om dette når du avtaler at barna dine skal besøke noen? Du fremstår jo ustabil om du ikke nevner at du har unormalt strenge regler før etter besøket.... Jeg hadde blitt red for å ha ansvar for barna dine om du ikke informerte meg om hva som var viktig for deg, men heller forventet at jeg skulle "avklare" de tingene DU er opptatt av helt uopfordret. Jeg kan ikke lese tanker, så folk med slike holdninger blir bare drama for meg. 

Helt enig. 
Når barna mine får is på en varm sommerdag så tilbyr jeg is til vennene også. 
Mine barn drikker helst vann, men kunne sikkert tatt litt juice om det stod i kjøleskapet. 

Dessuten er barna ofte hjemme alene og da har man ikke kontroll med om de tar med seg en skolekompis inn. Hva de tilbyr denne skolekompisen er utenfor de voksnes kontroll. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Problemet er vel ikke at hun ikke lar ungen spise suker, problemet er at hun ikke informerer andre voksne om regelen og så kjefter på voksne folk for å gjøre helt vanlige ting.

Er det ikke vanlig lenger at godteri og is blir spist kun på lørdager, helligdager og bursdager? 

Anonymkode: 9f6f3...59d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke invitert det barnet på besøk flere ganger. Gidder ikke måtte forholde meg til slike foreldre. Når ungene deres blir venneløse kan de skylde på seg selv 

Anonymkode: ed6c9...ed9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke vanlig lenger at godteri og is blir spist kun på lørdager, helligdager og bursdager? 

Vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg antar at du ikke ser hva de gjør til enhvert tid. 
Dersom barna ikke skal få i seg noe godteri eller is så håper jeg virkelig at du formaner ungene om dette så de selv kan gi beskjed om de blir tilbudt det av andre. 

Mine unger har fått is på sommeren både på en mandag og onsdag.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang dere har barnet på besøk så bare ringer du hver eneste gang dere skal spise eller drikke noe og spør om det er greit😂

Anonymkode: 4a015...2d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk en kule varmt  over en kule is.  Kan ikke fatte at hun er frekk nok til å ringe deg og være sint over det. Noen gram sukker for mye er viktigere enn at jenta hennes har hatt en fantastisk dag. Stakkars jente som har en sånn mor.

Anonymkode: 9e2f4...193

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor gamle barna dine er, men jeg antar at du ikke ser hva de gjør til enhvert tid. 
Dersom barna ikke skal få i seg noe godteri eller is så håper jeg virkelig at du formaner ungene om dette så de selv kan gi beskjed om de blir tilbudt det av andre. 

Så det er ikke vanlig med godteri kun på lørdager, helligdager og bursdager lenger? Foreldre deler fritt ut ellers også?

Takk for info. Det må jeg jo ha i bakhodet, når barna blir med andre hjem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (40 minutter siden):

Så om ditt barn er på besøk hos oss, så må vi avklare hver matvare med deg?

Du skjønner at ditt barn ikke kommer til å bli invitert mange plasser da.

Har du problemer med å forstå hva "godteri og søtsaker" eller junkfood betyr? Det at du vil gi det til barna dine betyr ikke at alle er slik. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei jeg tror ikke det er vanlig nå, og det var ikke vanlig når jeg var barn heller.... Jeg fikk både juce, is og andre ting på besøk hos andre familier som barn, så tror aldri dette har vært noen ufravikelig regel. Jeg fikk også selv is på skolen som barn og jeg har delt ut is til barn på skolen jeg jobber på i dag... Så om dette er veldig viktig for deg at barne dit aldri spiser en is i ukedagene synes jeg du skal begyne og formidle det til de voksne som har ansvar for barne dit, for de kan ikke lese tankene dine!

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (33 minutter siden):

Ja, så når noen har regler for junkfood, så er man "ustabil" ja? Høres mer ustabilt ut å stemple folk med normale regler på den måten. At du ikke har nok selvkontroll til å begrense sukkerinntsket ditt høres mer ut som et problem.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 minutt siden):

Har du problemer med å forstå hva "godteri og søtsaker" eller junkfood betyr? Det at du vil gi det til barna dine betyr ikke at alle er slik. 

Om ikke du lar barnet ditt fråtse i junk og godteri når andre foreldre ønsker, så kommer ikke ungen din til å bli invitert mer. Du må jo forstå at det er slitsomt med barn som bare skal ha vanlig mat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Det kommer fortsatt helt an på miljø. Jeg trenger ikke og informere, fordi jeg kjenner folk rundt meg og vet vi har ganske lik tankegang. Dette med sukker blir jo tatt opp i barnehage og sfo. Så spørsmålet blir om ts er uvanlig i deres miljø eller om den andre moren er uvanlig i deres miljø. Nei, du leser ikke tanker, men snakker du med folk? Hvis du har barna dine på sukkerfri sfo og vet at dine barns venner ikke spiser mye sukker så må du ha informasjon om at de ikke spiser mye is? Det virker som at mødre som aldri har snakket sammen og som ikke er i samme miljø/ by har krøsjlanda. Det ville være rart og sende barnet mitt på cafe med en jeg aldri har snakket med? Jeg tror tråden er tull, fordi man vet at det med sukker er sosialt betinget , så her krangler folk som aldri vil møtes uansett. Hvis tråden ikke er tull kunne ts sendt en sms eller ringt til moren og spurt om det var greit og ta med datteren på cafe og spise is. Moren kunne også ha ringt og sagt i en hyggeligere tone at hun gjerne ville vite om sånne ting på forhånd. Det er 2 voksne mennesker som ikke kjenner hverandre og ikke kan kommunisere , det er jo litt rart. 

her er det ikke ustabilt og unormale strenge regler for oss som bor her. Hvis du og ts flyttet hit kunne vi informert dere på forhånd ja, om vi tenkte det var nødvendig. 

Anonymkode: abfe3...739

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (2 minutter siden):

Ja, så når noen har regler for junkfood, så er man "ustabil" ja? Høres mer ustabilt ut å stemple folk med normale regler på den måten. At du ikke har nok selvkontroll til å begrense sukkerinntsket ditt høres mer ut som et problem.

Jeg sa da ikke at folk med regler var ustabile? Jeg sa folk som ikke informerte om regler, for så å bli sinte når de "hemelige" reglene (selfølgelig) blit brut fremstår ustabile. 

Og hvordan kan du vite noe om min selvkontrol eller sukkerintak? Er du synsk kansje? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et godt eksempel på problemet med kosthold som er i samfunnet i dag. Å bruke England og USA som gode eksempler er enda et tydelig tegn på at det ikke er godt fatt. USA særlig har en enorm fedmeproblematikk, og enorme helseproblemer. Og det handler ikke om at enkeltmennesker er svake og spiser for mye. Det handler om et kostholdssystem, og mattilbud som ikke er ærlig om at den ultraprosesserte maten påvirker appetitten og helsen på måter som gjør en mer sulten og gjør at en spiser mer, og som fører til dårligere helse som igjen fører til et større behov for å gi seg selv mer energi med å spise mer mat. Dette ønsker vi ikke i Norge. 

Å ha et kosthold rikt på ultraprosessert mat, og da i stor grad fylt med sukker-varer, bidrar ikke bare til økt risiko for å utvikle fedme, men en lang rekke andre sykdommer. For ikke å snakke om at det bidrar til dårligere helse for barna mens de spiser det fordi det fortrenger inntaket av sunne matvarer som legger til rette for stabilt blodsukker, og medfølgende konsentrasjon, humør osv. 

Det er kjempefint at så mange vil at barn skal kose seg, ha det hyggelig og sette pris på å være sammen med dere, men sukker og mat må ikke være inkludert for å få til det. Å lytte til barna, å leke med barna, å stille de et ekstra spørsmål og høre på svaret kan også være kos. Hvorfor ønsker noen av dere at barn skal lære at å kose seg utelukkende betyr å spise sukkerholdige matvarer? 

Anonymkode: f0a19...790

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (15 minutter siden):

Det er nok mange når de blir litt større barn som kjøper seg is uten at foreldrene vet det. Det er naturlig med rampestreker. Noe annet er at andre foreldre serverer det. 
i barnebursdag er det forventet sukker så det tar man med i regnskapet, om det ikke er frukt i steden og det blir det gjerne informert om. 

Anonymkode: abfe3...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...