Gå til innhold

Vi dro å kjøpte is. Fikk voksenkjeft av mora. Er det så strengt for tiden ?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har to ungdommer på idrettsungdomsskole.

Tror veldig mange her hadde fått et lite sjokk om de hørte hva som blir formidlet disse idrettsungdommene ang kosthold fra både «sunn idrett» og ikke minst folka i olympiatoppen. 
Der oppfordres det til sjokolademelk (med sukker) til frokosten, mer enn gjerne en sjokoladebolle etter lunsj. En sjokolade her og der, smågodt, juice, toast etc. 

Anonymkode: 26d22...d0a

Det er ikke så veldig overraskende nei. At sukker og raske karb øker prestasjon er jo ingen hemmelighet . Så ja, hadde nok lett spist Sjokade og banan før et løp feks, uten at det er nødvendig og gi is til barn som skal sitte i ro for at de skal « kose seg «. 

Anonymkode: abfe3...739

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De litt høyere samfunnslag har også gjerne barn med høye atletiske ambisjoner, da går det ikke an å stappe i seg raffinert sukker midt i uka. 

Anonymkode: 9ab06...60c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en jente i første klasse. Jeg hadde fri på tirsdag og hentet henne og ei fra klassen . De måtte bli med meg til byen å hente bunaden som hadde vært på rens. Etterpå tok jeg jentene med på kafé der de fikk hver sin kule med is og juice. Vi koset oss og da vi kom hjem lekte jentene masse og vi hadde en fin dag. De fikk hvert sitt lekeslim på butikken av meg. Til  middag hadde vi fiskekaker med tilbehør 

hun ble jo etterhvert henta og jenta fortalte med glede i ansiktet at de hadde vært på kafé og spist is. Jeg så mora ble stein i ansiktet. Utpå kvelden ringte hun meg og var sint og da hun satt ikke noe pris på at vi dro å spiste godsaker på en helt vanlig tirsdag og at dette burde jeg spurt om ført. Jeg ble litt paff men beklager jo

er det virkelig slik det er i dag? At man kan gi barn en kule med is midt i uka uten at det blir leven av det? Har jeg gjort noe galt i følge dere?

til sammenligning sender de kjeks, potetgull og godteri med i matpakken i andre land med den største selvfølge (feks England og usa)

Anonymkode: 64960...616

Det er nok sukker. Hadde selv blitt irretert men hadde ikke kjæfta på deg, hadde nok ikke nevnt noe for et engangstilfelle. Men gang nr 2 hadde jeg ringt deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er vel at den jenta begynner å mase om å besøke dere ofte siden dere ikke har forskjell på ukedag og helg. 

Anonymkode: f61e2...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric_B skrev (2 minutter siden):

Sånn man skaper utenforskap vet du. Mine får grønnsaker og normalt hjemmelaget mat men også en kule is når det er besøk. Det tåler alle som ikke er opplært med fakta fra tiktok 🤣

Hva mener du skaper utenforskap her? Du, jeg har aldri vært på tik tok, vokste opp med fasttelefon. Ja, jeg skjønner at du liker og gi kuleis til andres barn, og at nei ikke aksepteres. Det er så spinnvilt for meg, men vi er nok i veldig ulike miljøer, så det er ingen fare for at barna mine blir utsatt for utenforskap av deg og dine barn. 
det største sukkertiåret var forøvrig 1990 tallet. Det var ved årtusenskiftet  da folk begynte og ble bevisste og å holde igjen. Så lite med tiktok og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Resultatet er vel at den jenta begynner å mase om å besøke dere ofte siden dere ikke har forskjell på ukedag og helg. 

Anonymkode: f61e2...dd5

Folk i denne tråden er ikke riktig vel bevart. Deg inkludert. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes du lager mye drama, ts, og det synes jeg mange av dere som svarer i tråden også gjør. 

En mor synes at du tråkket over hennes grenser, ts, og det sa hun til deg på tomannshånd. Hvorfor tåler du ikke det? 

Kjempebra med tydelige folk, synes jeg, som snakker rett til folk og ikke baksnakker og involverer alle andre i drama og overdrivelser. 

Anonymkode: f8208...cf1

Tråkket over mors grenser ved å gjøre noe hyggelig for datteren hennes? Ts visste jo heller ikke at mor var kostholdsfreak og ville gjøre en god gjerning. Mer normal reaksjon fra mor ville vært å takke ts, samt spørre om hun skulle vippse henne for det hun la ut for jenta på cafeen.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke så veldig overraskende nei. At sukker og raske karb øker prestasjon er jo ingen hemmelighet . Så ja, hadde nok lett spist Sjokade og banan før et løp feks, uten at det er nødvendig og gi is til barn som skal sitte i ro for at de skal « kose seg «. 

Har ingen ting med øking av prestasjon å gjøre, men ok. 

Anonymkode: 26d22...d0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (3 timer siden):

Ja selvfølgelig er det det. Det er ihvertfall ikke rett å svare tilbake med samme mynt evt. Hva godt kommer ut av det? 

Jeg har ikke påstått at det ikke er det, derimot har jeg hevdet at det er viktig å respektere andre sine grenser....

Jeg tenker alltid på barns beste. Foreldrene kan som regel ta seg en bolle 😂

Man kan ikke kjefte på andre for å "tråkke over grenser" når disse ikke er kommunisert på forhånd… 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp dette som er problemet. Voksne som for det første tenker at kos er synonymt med sukker. Hvorfor ikke kjøpe noe frukt eller hvert sitt smørbrød på kafé? Det er egentlig veldig trist for det er jo en snill og hyggelig tanke. Noen ville gjøre noe hyggelig med/for barnet ditt. Problemet er bare at veldig mange vil gjøre noe koselig for barnet ditt. Og «kosen» sukker er så billig at alle gjør det hele tiden. Stakkars barn i dag, de får ikke muligheten til å være sunn. Samfunnet kaster godteri etter de.
Læreren spanderer giflar av egen lomme på turdag. Naboen kommer med kake på døren. Du får kjærlighet på pinne for å klippe håret ditt på Cutters. Både IKEA, Maxbo, Coop Obs, Egon og Sabrura har lagt ut «gratis is til alle barn» det siste året. Du får gratis pepperkaker overalt nå. Jeg leste i VG at norske 13 åringer får i seg to kg sukker i måneden. Det er søren ikke rart slik som voksne holder på. At folk ikke skjønner problemet er for meg et mysterium. 

I denne saken hadde jeg aldri kjeftet, men jeg hadde gitt beskjed neste gang de skulle være sammen at vi er restriktiv med sukker så fint om de kan respektere det. 

Anonymkode: 5bed8...019

Så lenge man kan spise så mye frukt man vil vanligvis, så er det jo ikke akkurat spesielt stas at dette skal være noe ekstra kos. Frukt er heller ikke spesielt sunt i mengder, det er også nesten bare sukker, og det er minst like dårlig for tenner pga en del syre. Juice er i samme kategori. Å spise smørbrødet eller annen mat bare fordi det skal være kos er jo heller ikke bra. Jeg tror derfor det heller handler mer om å bruke mat som kos. Og mengden av dette. Jeg støtter faktisk heller at det kjøpes en liten kule is på kafe enn at man får f.eks. et eple, som de fleste nå har hjemme uansett. 

Som 90-tallsbarn så var det sukker overalt, men jeg var ikke spesielt interessert i å gofle dette i meg. Jeg har fått utrolig mye godteri som bare er halvspist, og blitt liggende i ukesvis. Jeg har aldri forstått dette med at godteri MÅ spises opp, og hadde et lager i hus, frem til jeg fikk en samboer som rett og slett stjeler. Hele hans familie er slik, og de presterte å gi bort gave til meg hvor en annen i familien hadde sneket seg til å spise biter av den. De sier i tillegg at det er min feil at jeg har godteri i hus. 

Jeg har da vokst opp med å spise is hver eneste dag om jeg ville, men da holdt jo isboksen i 2-3 uker. I denne familien spiser de fort en halv boks hver, og gjerne hver dag når det er besøk 😶 Jeg vet ikke om dette handler om veldig forskjellige hjerner. For jeg vil heller gjerne kose meg med litt hver dag, enn å spise masse på en lørdag bare fordi det er lørdag. Ofte spiser jeg faktisk ikke noe den dagen, da det blir laget annen mektig mat. 

Anonymkode: 2a87f...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (28 minutter siden):

Tråkket over mors grenser ved å gjøre noe hyggelig for datteren hennes? Ts visste jo heller ikke at mor var kostholdsfreak og ville gjøre en god gjerning. Mer normal reaksjon fra mor ville vært å takke ts, samt spørre om hun skulle vippse henne for det hun la ut for jenta på cafeen.

Tråkket over mors grenser ved å gi sukkerholdige og usunne matvarer på en hverdag, som du helt sikkert egentlig vet om du leste hi.

Men det er i og for seg ikke så viktig, det viktige er at mor ikke synes det var greit, ringte og sa fra om det, mens ts da lager masse drama omrking det i etterkant. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke kjefte på andre for å "tråkke over grenser" når disse ikke er kommunisert på forhånd… 

Det har jeg aldri påstått heller. Synes du med fordel kan lese over det jeg har skrevet en gang til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er dette et problem? Når man sender unger til andre, så må man nesten lære ungen å forstå at de må takke nei til middag hos andre, dersom du er opptatt av at de skal spise hjemme. Skjønner at det er kjedelig at du har stelt i stand middag, og så vil ikke ungen spise når den kommer hjem, men da tar man jo bare vare på maten som rester. Vet du at ungen din ikke klarer å takke nei, OG det er viktig at den spiser bare din middag, så må du gi beskjed til dette til de voksne barnet besøker. 

Jeg og andre barn hadde i alle fall ingen problem med å skjønne dette da vi var 6 år, så skjønner ikke hvilke alder barna i slike tråder har. Sjelden andre spiste før oss, men det hendte jeg smakte litt på maten hos noen dersom det ble litt senere mat hos oss. Da spiste jeg evt bare en liten porsjon hjemme. Restemat hadde vi også ofte, så var jo ikke noe stress med det. I tillegg så MÅ man ikke spise selv om de andre spiser. Voksne skal jo også ha mat. 

Anonymkode: 2a87f...396

No er den gjeldande ungen enno for ung til at dette er blitt eit tema (merk bruken av "hadde blitt"), og "ring meg og spørj først" kjem absolutt til å bli regelen. Det var forsåvidt óg den underforståtte regelen når eg sjølv var lita, men den gong var det  hypotetisk fordi alle gjekk heim når middagen kom på bordet der vi var på besøk. Om det ikkje var for ørtogåtti trådar om temaet her inne, så hadde eg framleis levd i trua om at dette var standard, men om KG speglar dagens Noreg, så er det ikkje få hus der det automatisk blir dekt på til alle som er der til middagstida. Eg hadde teke ein telefon og høfleg sagt at eg helst vil at X skal sendast heim når det er middagstid neste gong, men det er berre så fjernt for meg at eg faktisk må instruere ungen min i at middag skal etast heime.

Som eg svarte til ein annan her, så vaks eg opp i ein heim der middagen var tidspunktet der heile familien var samla og alle satt til bords; eg visste at mamma kom til å vere sur om hadde ete hos nokon andre utan ho visste om det, same kven det var og kva som blei servert. Maten er sekundært til familietida, men eg er ikkje eldre enn at eg veit utmerka godt at det blir dårleg stemning om ein insisterer på at ein åtteåring som allereie har ete middag må sitje ved bordet mens dei andre et. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi unngår også søtsaker i uka og unngår UP-mat så mye som mulig. Men om du hadde tatt med mitt barn på den turen der, ville jeg like vel vært takknemlig ♥️

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tråkket over mors grenser ved å gi sukkerholdige og usunne matvarer på en hverdag, som du helt sikkert egentlig vet om du leste hi.

Men det er i og for seg ikke så viktig, det viktige er at mor ikke synes det var greit, ringte og sa fra om det, mens ts da lager masse drama omrking det i etterkant. 

Men visste ts om mors grenser? Nei!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat ts her som laget drama, men denne moren. Ingen med normalt utviklet sosial kompetanse ringer og kjefter på noen for en kule is. Det kan man faktisk ikke argumentere for. 

Anonymkode: 70bc6...38d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så grei å har min datter i lag med

dere i flere timer legger jeg meg ikke opp i  småting. Takker pent for vennligheten din. Skulle jeg mot formodning kjefte på deg for en is, cafetur osv er det jeg som ødelegger videre vennskap for mine barn. Sånt tull gidder jeg rett og slett ikke selv heller! 

Anonymkode: 3abc0...ef1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du skaper utenforskap her? Du, jeg har aldri vært på tik tok, vokste opp med fasttelefon. Ja, jeg skjønner at du liker og gi kuleis til andres barn, og at nei ikke aksepteres. Det er så spinnvilt for meg, men vi er nok i veldig ulike miljøer, så det er ingen fare for at barna mine blir utsatt for utenforskap av deg og dine barn. 
det største sukkertiåret var forøvrig 1990 tallet. Det var ved årtusenskiftet  da folk begynte og ble bevisste og å holde igjen. Så lite med tiktok og gjøre. 

Det høres ut som du har fått fakta fra en influenser bare.

Jeg mener ikke det skaper utenforskap, jeg vet. Har sett sånne som deg i mange år ødelegge for barnas miljø. Foreldre som begrenser barna sine med sosiale normer som ikke gjenkjennes som rasjonelle men eksentriske i samfunnet skaper utenforskap for barna. 
Det er samme problemstillingen vi har i barneidretten der foreldre begrenser barn sin deltagelse fordi de selv er for late til å delta. Evig jobb å få med disse barna for å unngå de havner utenfor sosiale grupper. Det er helt likt med foreldre som roter rundt i den andre grøfta.

Jeg har vært trener i en årrekke og en av ungdommen i hus er i landslag i sin idrett. Jeg vet vesentlig mer om kosthold enn deg, noen gram sukker i en kuleis på kafé en gang i ny og ned rører ikke engang i hva som er problemstillingen ved feilernæring hos barn. Hovedproblemet er mengde og mangel på aktivitet. Er nok av folk som begrenser sukker i hverdagen men har pasta annenhver dag til middag til inaktive barn og tror de har sunt kosthold.

Du skjønner egentlig godt selv om du vil at en kule med is er en hysterisk begrensing å sette.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har jeg aldri opplevd. Her går det i snacks og pannekaker, is og mcDonalds over en lav sko når vi har besøk og når barna er på besøk. Så å strengt er det ikke for tiden hos oss. 

Anonymkode: 5c6bb...aa9

Er det ikke bedre å tilby sunn mat til barna ?

Anonymkode: a0e01...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...