Perine Skrevet 22. januar #41 Del Skrevet 22. januar Det er ikke så mange som har forstått hva denne uførefella betyr, og det er ikke så rart, for det blir gitt lite eller ingen informasjon om det. Folk oppdager det ikke før de sitter i felle selv. Uførefella gjelder altså personer som har vært syke nok til å få støtte fra SPK eller KLP, men ikke vært syke nok til å få noe fra NAV samtidig. Jeg har funnet disse nettsidene med informasjon: Feiloppfatninger om uførefella - AAP-AKSJONEN Arbeidsministeren vet ikke om hun vil stenge uførefella: – Ikke åpenbart urimelig | FriFagbevegelse Delvis ufør uten rettigheter fra Nav? Vi forklarer uførefella - KLP.no Unngå å havne i uførefella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #42 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 9.48): Uten å gå over på aap, kom rett fra 80% lønn fra foreldrepermisjon så søkte jeg da 40% uføre i spk. Dette var i 2015, jeg spurte da spk om dette ble regnet som lønn tilfelle jeg ikke klarer å stå i 60% jobb. Fikk da beskjeden om at det gjorde det, så ingen bekymring. Det blir regnet som lønn med tanke på alderspensjon eller økt uførepensjon fra pensjonsordningen. Men man bør jo likevel bekymre seg, når dette betyr mye mindre enn opptjeningen i NAV. Anonymkode: c903b...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #43 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.03): Jeg skrev jeg var dum, men synes det er veldig spesielt i et land der man sier det skal lønne seg å jobbe. Hvem hadde trodd at det gjorde det ikke. Du tenker det er en fornuftig regel? En vi bør leve med videre? Ts Anonymkode: 2a79a...20b Dersom min bedre halvdel hadde blitt 100% uføretrygdet hadde hun fått minimum 290000 kr Jobben h@n har er 70% stilling i butikk og hadde 240000 kr, så en skal ikke så langt før uføretrygd lønner seg kontra jobb Anonymkode: 47a9f...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #44 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom min bedre halvdel hadde blitt 100% uføretrygdet hadde hun fått minimum 290000 kr Jobben h@n har er 70% stilling i butikk og hadde 240000 kr, så en skal ikke så langt før uføretrygd lønner seg kontra jobb Anonymkode: 47a9f...e28 Det gjelder jo for folk som såvidt har inntekt. 240k er ikke en normal jobb med normal lønn. Anonymkode: b9a6d...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 22. januar #45 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 10.59): Jeg mister nærmere 300.000 i året, så jo det er ganske drastisk. Jeg får 66% av 400.000, idag har jeg litt over 700.000 brutto, så nei det er ikke andre økonomiskeproblemer. Flytte er jeg usikker på for leiligheter koster mer enn hus her, men ja vi må leie da Ts Anonymkode: 2a79a...20b 1) Du er garantert minstesats på ufør. 2) Du har også rett på ufør fra spk ved siden av ufør fra Nav, samordnes. Så dette blir ikke så drastisk som du tror. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 22. januar #46 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 18.56): Så trist å høre om opplevelsen til alle her med uførefella. Jeg står over samme situasjon, der jeg er syk og nå søker AAP. Jeg håper å kunne jobbe igjen. Privat har jeg mulighet til uførepensjon fra forsikring ved siden av AAP. Men jeg blir redd når jeg leser om det som har skjedd dere. Bør man unngå å ta ut uførepensjon, om man er 100% ufør på AAP? Eller er dette kun farlig når man begynner å jobbe? Hvordan unngår jeg å havne i en felle da? Jeg har en sykdom som kan ha perioder med forverring. Det er viktig å trappe opp jobben gradvis. Jeg ser det blir nevnt at man burde være minst 50% ufør, dette forstår jeg ikke. Kan man havne i en felle om man en dag klarer å jobbe mer enn 50%? Havner man i en felle om man jobber 60% av 100% stilling og mottar AAP eller lønnstilskudd for resten? Og hva gjør man om man blir dårligere? Hva burde jeg gjøre for å passe på? Anonymkode: 7557e...b9c Hvis du har fått innvilget aap kan du motta fra KLP, spk og tilsvarende uten noen fare. Mtp andre forsikringsselskaper må du sjekke vilkår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå