Gå til innhold

Samboer nekter å bidra til bilutgifter, selv etter krasj under øvelseskjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker på at det er han? Han kræsjet i autovernet? Høres rart ut. I tillegg er det oftest menn som er opptatt av felger. 

Anonymkode: a42e4...290

Nei, du har ret det står hn og ikke han.... Jeg har en tendens til å tro det er kvinner som skriver om ikke annet oppgis (kvinneguide), så tenker jeg fort at forholde som omtales er hetrofilt og. Det trenger det selfølgelig ikke være, er bare jeg som ikke følger så godt med. 

Poenge mitt står fremdeles da. Hn må bidra til felleskapet om felleskapet skal fungere, og TS bør kansje gjøre seg likke vanskelig for at Hn skal forstå det. 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en bil og betaler 50-50 på utgifter. Noe annet er jo idiotisk, siden begge disponerer den.

Om vedkommende kun vil betale for drivstoff brukt der og da, er vel minimumskravet at det og beregnes kjøregodtgjørelse ut fra standardsats pr km pga forsikring og slitasje. Bil koster!

Anonymkode: d639e...f07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vært i samboerskap i 3 år. Hadde bil før forholdet, og samboer ønsket ikke å ha noe med bilen å gjøre. Etter hvert tok hn førerkort, og vi øvelseskjørte mye med min bil. Samboer betalte drivstoff. Under øvelseskjøring krasjet vi i et autovern, og reparasjonen ble dyr. Hn tilbød å dekke halvparten. Senere oppdaget jeg sprukne felger og måtte kjøpe nye (egen regning).

Et år senere tok jeg opp følelsen av å stå alene med bilutgiftene. Samboer ble sur og mente det er mitt ansvar. Hn sa seg villig til å betale drivstoff for egne ærender, men verkstedutgifter og forsikring var ikke noe hn skulle bidra til, heller ikke under øvelseskjøringen. Jeg forstår det juridisk..

Samboer spør sjelden om kjøring, men jeg har flere ganger i år kjørt 6–8 timer kun for hn. Hn mener det holder å betale drivstoff og litt vei mat. Til daglig brukes bilen til handling og sommerferier med bil og camping ++

Fikk også vite at hn har diskutert det her med sine kolleger, og de mener jeg er urimelig. Forventer ikke at hn dekker forsikring eller store utgifter, men litt støtte hadde føltes riktig.

Er jeg urimelig?

Anonymkode: 06d99...21f

Sett lån til statens satser, 4,1 pr km + 1 krone om det er last med i bilen + 1 til for passasjer. 

Det er jo din bil, og om det er i hovedsak du som bruker den så er det din kostnad å drifte bilen. Men om samboer overhode ikke tenker på den som en felles gode, så slutt å bruke den til handling og slikt som er felles nytte. 

Dere bør jo og virkelig sette dere ned og vurdere hvordan samliv dere ønsker å ha framover og hvordan det som er felles skal fordeles videre. For er man såpass selvsentrerte og lite rause med hverandre som dere framstår, så kommer det til å bli flere problemer. 

Anonymkode: 75fd9...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør  han kjøpe egen bil som han kan øvelseskjøre med. Da slipper dere å krangle om utgifter. 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at da kvitter jeg meg med bilen. Bil han at dere skal ha bil får dere dele på det..

Anonymkode: 2c21e...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, TS her.

Hn har førerkort nå, men øvelseskjørte mye med samboeren for å spare penger på kjøretimer. Jeg stilte med bil, da hn ikke hadde andre alternativer. Jeg har aldri vært gjerrig og trodde det var normalt å samarbeide i et forhold. Nå må bilen på verksted for å fikse en slitedel, og siden jeg har dårlig råd i desember, spurte jeg om litt hjelp. Det trengte ikke være mye, men hn sa nei, noe som førte til litt drama.

Hn mente at hvis hn visste dette ville bli et tema, ville hn aldri brukt bilen min til øvelseskjøring. Hn sa det var en tjeneste vi gjorde for hverandre som kjærester. Hn betalte for drivstoff og mat, og mente det burde være nok

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vært i samboerskap i 3 år. Hadde bil før forholdet, og samboer ønsket ikke å ha noe med bilen å gjøre. Etter hvert tok hn førerkort, og vi øvelseskjørte mye med min bil. Samboer betalte drivstoff. Under øvelseskjøring krasjet vi i et autovern, og reparasjonen ble dyr. Hn tilbød å dekke halvparten. Senere oppdaget jeg sprukne felger og måtte kjøpe nye (egen regning).

Et år senere tok jeg opp følelsen av å stå alene med bilutgiftene. Samboer ble sur og mente det er mitt ansvar. Hn sa seg villig til å betale drivstoff for egne ærender, men verkstedutgifter og forsikring var ikke noe hn skulle bidra til, heller ikke under øvelseskjøringen. Jeg forstår det juridisk..

Samboer spør sjelden om kjøring, men jeg har flere ganger i år kjørt 6–8 timer kun for hn. Hn mener det holder å betale drivstoff og litt vei mat. Til daglig brukes bilen til handling og sommerferier med bil og camping ++

Fikk også vite at hn har diskutert det her med sine kolleger, og de mener jeg er urimelig. Forventer ikke at hn dekker forsikring eller store utgifter, men litt støtte hadde føltes riktig.

Er jeg urimelig?

🙈😂😬..Hvorfor i helvette bor du sammen med han?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, TS her.

Hn har førerkort nå, men øvelseskjørte mye med samboeren for å spare penger på kjøretimer. Jeg stilte med bil, da hn ikke hadde andre alternativer. Jeg har aldri vært gjerrig og trodde det var normalt å samarbeide i et forhold. Nå må bilen på verksted for å fikse en slitedel, og siden jeg har dårlig råd i desember, spurte jeg om litt hjelp. Det trengte ikke være mye, men hn sa nei, noe som førte til litt drama.

Hn mente at hvis hn visste dette ville bli et tema, ville hn aldri brukt bilen min til øvelseskjøring. Hn sa det var en tjeneste vi gjorde for hverandre som kjærester. Hn betalte for drivstoff og mat, og mente det burde være nok

Din bil, dine utgifter.... =kun du som bruker og har glede av bilen. Han kan kjøpe seg egen bil om han trenger det, det er ikke ditt problem.

Han vet nok ikke hvor mye en bil *egentlig* koster. Folk som ikke har hatt sertifikat, ikke eid egen bil og egne regninger har ingen anelse om hva bilen faktisk koster i året. 

Sett opp hva bilen koster deg i året: forsikring, drivstoff, slitedeler, reparasjoner/service, dekk, +det jeg ikke kommer på i farten, og vis Han hva bilen faktisk koster.

Skal det være DERES bil skal dere også ha felles regninger på den. 

Endret av luxifine
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han spør om å bli kjørt på ting, så sier du bare at han er urimelig som ønsker det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (10 minutter siden):

Sett opp hva bilen koster deg i året: forsikring, drivstoff, slitedeler, reparasjoner/service, dekk, +det jeg ikke kommer på i farten, og vis Han hva bilen faktisk koster.

Elendig råd å bruke tid på å få et egoistisk mannebarn til å bli voksen. 

@TS..pakk og flytt fra idioten..voksne oppegående mennesker med inntekstbringende jobb krangler ikke på den måten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig merkelig av din samboer. Jeg er den som bruker bilen desidert minst, samboer kjører til jobb hver dag og jeg kjører alene kanskje 4 ganger i året. Men vi kjører sammen til ganske mye. Hadde aldri falt meg inn å ikke betale halvparten 😂 Det er helt latterlig.

Den direkte konsekvensen her er at samboer ikke får noen goder av bilen. Du kjører ikke når dere skal noe sammen, du kjører ikke når noe tungt skal hentes, når dere handler mat eller noe annet. Da får dere begge gå, ta buss, eller noe. Hvis h*n klager på at du er smålig så får du svare som sant er: Det var h*n som satte standarden for raushet i deres forhold.

Anonymkode: b67cd...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar, TS her.

Du må jo faktisk bare være hard i klypa her og nekte samboer all tilgang på bilen uansett. Også bør du ta en seriøs vurdering om dette er et forhold du ønsket å bli værende i, om dere i det hele tatt deler verdier.

Anonymkode: 41b8e...3a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboer burde betale for skadene som ble påført av personen.

Ellers er det helt greit hvis samboer ikke ønsker å dele utgifter til forsikring og vedlikehold, men da kan ikke samboer forvente å ha en bil tilgjengelig heller.

I verste fall kan du bruke statens satser for kjøregodtgjørelse de gangene du må kjøre samboeren din, men jeg hadde helt ærlig ikke giddet å låne bort bilen eller kjøre rundt på samboer mer.

Anonymkode: 92269...892

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (7 minutter siden):

Din bil, dine utgifter.... =kun du som bruker og har glede av bilen. Han kan kjøpe seg egen bil om han trenger det, det er ikke ditt problem.

Han vet nok ikke hvor mye en bil *egentlig* koster. Folk som ikke har hatt sertifikat, ikke eid egen bil og egne regninger har ingen anelse om hva bilen faktisk koster i året. 

Skal det være DERES bil skal dere også ha felles regninger på den. 

Det er min bil, og samboeren min har sagt at hn ikke vil ha bil eller betale for det. Hn tok lappen på grunn av jobb, som krevde det, og bruker nå bare jobbens bil til arbeid. Hn spør sjelden om jeg kan kjøre hn noe sted. Vi bruker bilen sammen til butikken, men foreslår av og til om å kjøre litt lenger til en butikk der hn kan hente pakker.

Kjører hn til og fra jobb nesten hver dag, men det har jeg selv sagt hn ikke trenger å betale fordi, jeg liker å gjøre det. Hn sier det er praktisk at jeg har bil, men at hn klarer seg uten. Problemet mitt er at jeg ofte reiser og trenger bilen, og jeg liker å ha med samboeren på turer eller planlegge utflukter sammen. Nå sier hn at hn kan ta buss eller at vi bør bruke buss/tog på fremtidige turer. Men seriøst? Alt jeg ber om er kanskje en tusenlapp til denne reparasjonen, hn betaler jo ingenting ellers for bilen.

Jeg forventer ikke at hn skal betale urimelig mye, siden det er min bil, men jeg føler hn kunne bidra bitte litt, spesielt nå i desember. Hn har jo hatt personlig og mye felles glede av bilen, både til øvelsekjøring, legeturer på 7 timer, hente pakker, utflukter, ferier og kule steder vi har besøkt, som hadde vært vanskelig eller dyrt å få til uten bil. 

Forresten, når vi flyttet sammen til en ny by, brukte vi min bil til flyttingen. Jeg kjørte frivillig 20 timer med bil og henger for å hente flyttelasset til hn og få hn til ny huset i byn, i tillegg til turer for å handle på IKEA og lignende. Hn bidro med drivstoff og veimat, noe jeg synes var helt greit, fordi jeg tenkte at hn sikkert ville hjelpe til litt senere. 

Er veldig forvirret... Er jeg urimelig, og burde jeg be samboeren om unnskyldning?

Hn er veldig sur på meg, nekter å snakke, og det har vært slik i et par dager nå. Prøvde å ta opp saken i går, men det endte med at vi begge ble sinte, og jeg sa noen stygge ord til hn i ren frustrasjon. Blir så oppgitt over situasjonen. Har ingen å snakke med akkurat nå,  ingen venner, og vil ikke involvere familien i forholdsproblemer. Derfor spør jeg anonymt her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (33 minutter siden):

🙈😂😬..Hvorfor i helvette bor du sammen med han?

Fordi jeg elsker hn, men det er også et spørsmål jeg har begynt spørre meg selv i det siste, dessverre..

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det er greit, men da får du kjøpe dine egen bil til fremtidig kjøring" 

Og så regner du sånn ca hvor mange timer du øvelseskjørte med han og sender regning for leie av bil. 

Anonymkode: 6cc6e...613

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samboer burde betale for skadene som ble påført av personen.

Ellers er det helt greit hvis samboer ikke ønsker å dele utgifter til forsikring og vedlikehold, men da kan ikke samboer forvente å ha en bil tilgjengelig heller.

I verste fall kan du bruke statens satser for kjøregodtgjørelse de gangene du må kjøre samboeren din, men jeg hadde helt ærlig ikke giddet å låne bort bilen eller kjøre rundt på samboer mer.

Anonymkode: 92269...892

Føler det er merkelig og gjerrig å operere som en "taxi" for sin egen samboer. Usikker på om jeg ønsker en slik dynamikk i et forhold. Hvordan skal det bli i fremtiden, med barn? Skal samboeren ta buss mens jeg og barnet bruker bilen? Eller hvis barnet må til legen eller sykehuset, skal vi ta buss med et sykt barn fordi hn ikke vil ha noe med bilen å gjøre? Da må jeg kjøre barnet alene, mens hn tar buss.

Blir så oppgitt, nesten til det punktet at jeg gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikker på at det er han? Han kræsjet i autovernet? Høres rart ut. I tillegg er det oftest menn som er opptatt av felger. 

Anonymkode: a42e4...290

Mener du at kræsj i autovern høres kvinnelig ut? Verken mer eller mindre enn mannlig, etter min mening.

Ofte er menn opptatt av bil, der er jeg enig med deg. På kvinneguiden er det lett å tenke at det er mest kvinner. Men det er ingenting med historien som antyder kjønn, det kan være alle kombinasjoner.

Hvis samboer ikke vil være med å betale får samboer leie seg bil de gangene det trengs. Jeg håper ikke samboer bor gratis i din bolig også ts.

Anonymkode: a2562...cf5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at kræsj i autovern høres kvinnelig ut? Verken mer eller mindre enn mannlig, etter min mening.

Ofte er menn opptatt av bil, der er jeg enig med deg. På kvinneguiden er det lett å tenke at det er mest kvinner. Men det er ingenting med historien som antyder kjønn, det kan være alle kombinasjoner.

Hvis samboer ikke vil være med å betale får samboer leie seg bil de gangene det trengs. Jeg håper ikke samboer bor gratis i din bolig også ts.

Anonymkode: a2562...cf5

Hva har det med kjønn å gjøre? Jeg velger å holde det anonymt, da det ofte kan føre til urettferdige svar dersom det gjelder en mann, eller bias dersom det gjelder en kvinne. Derfor forblir dette anonymt i denne tråden.

Vi deler fellesutgifter som bolig, strøm, TV og mat veldig rettferdig. Hn betaler alltid, og økonomi har aldri vært et problem. Jeg føler hn er både ansvarlig og rettferdig på disse områdene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...