AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #61 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (3 minutter siden): You do you men selvfølgelig kan en få mene noe om disse absurde nye trendene. Hvis ingen skulle hatt en mening om noe som helst kunne jo iallefall kg ha lagt ned for lengst og folk kunne bare sluttet å utveksle andre samtaler enn om været.. Selvfølgelig har jeg en mening om den trenden med å julepynte i 2-3 måneder før jul. Og jeg har en mening om de som pynter grøss tidlig hver år. Og jeg regner med at andre har en formening om de som pynter tidlig også. Alt er ikke en hersketeknikk, i så måte vil jeg si at det å pårope hersketeknikker overalt kanskje også kan være en hersketeknikk? Vi vet at det finnes sterke meninger om julen og det bør det være rom for. Igjen: you do you men du kan heller ikke nekte folk å ha en mening om det du gjør. Jeg har vært ganske mildt i denne tråden iforhold til hva jeg egentlig mener om den syke trenden og på et diskusjonsforum tenker jeg iallefall at takhøyden bør være ganske stor for å kunne ytre seg skeptisk når noen ønsker eller prøver å endre datoene for julen. I bunn og grunn er alt nye trender. For en del år siden markerte man ikke jul en gang. Og gaver var i alle fall ikke-eksisterende. Tradisjonen var vel også bad en gang i uka, alle i samme kar, der far var først ut. En ting jeg har lovet meg selv er å aldri bli gammel og satt, der "alt var bedre før". Og heller innse at vi nå lever i en dynamisk verden. Der jeg blant annet har valgt å ta vare på fastelavn som de fleste har forkastet, men også gjøre halloween til en fin tid her i huset. Anonymkode: d14e2...3b1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias07 Skrevet 28. november 2024 #62 Del Skrevet 28. november 2024 Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg hvorfor jul og Halloween pynt står side om side i butikkene allerede i midten av oktober. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 28. november 2024 #63 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg har pyntet til advent i dag, mest av praktiske hensyn og litt av utålmodighet. Jula pynter vi til ca. 20 desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #64 Del Skrevet 28. november 2024 Mathias07 skrev (Akkurat nå): Etter å ha lest denne tråden skjønner jeg hvorfor jul og Halloween pynt står side om side i butikkene allerede i midten av oktober. Her kjøper vi ikke noe nytt. Med unntak av utelys som må byttes nå og da på grunn av tøft vestlandsvær. To trær er pyntet. Det ene er det vi kaller "besteforeldres tre", men julekuler som er mange tiår gamle (arv). Et annet er kuler kjøpt i en by vi bodde i for mange år siden, og kalles ....treet. Samt et pyntefat som også er kjær arv, med gjenstander samlet fra flere land. Det siste, hovedtreet, har pynt som er samlet over mange år, hovedsakelig fra turer, men også dyre kuler kjøpt over tid. Vi har unngått disse papp-stjernene, som holder en sesong, selv om det kostet en del den gang å kjøpe glass og metall. Ellers består mye av pynten av fine skåler og fat, pyntet med gjenstander som betyr mye for oss. Og selvfølgelig litt moderne morosaker, som nissehatter og hårpynt, julegensere, med mer. Anonymkode: d14e2...3b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 28. november 2024 #65 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I bunn og grunn er alt nye trender. For en del år siden markerte man ikke jul en gang. Og gaver var i alle fall ikke-eksisterende. Tradisjonen var vel også bad en gang i uka, alle i samme kar, der far var først ut. En ting jeg har lovet meg selv er å aldri bli gammel og satt, der "alt var bedre før". Og heller innse at vi nå lever i en dynamisk verden. Der jeg blant annet har valgt å ta vare på fastelavn som de fleste har forkastet, men også gjøre halloween til en fin tid her i huset. Anonymkode: d14e2...3b1 Ja du må bare kjøre på. Spis taco på julaften også i samme slengen, sett opp juletreet i juni måned, feir 17. mai i februar og kast alle hemninger. Slå på stortromma og "gå din egen vei", begrav tradisjoner fordi det gjør deg gammel og satt. Finn på noe nytt og spenstig, finn opp kruttet på nytt... You do you, men da må du også innfinne deg i at du blir pratet om, folk har meninger om de handlingene du gjør, da kan du ikke samtidig klage og bitche over at folk vil se ned på deg og tenke sitt om det du gjør. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #66 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (Akkurat nå): Ja du må bare kjøre på. Spis taco på julaften også i samme slengen, sett opp juletreet i juni måned, feir 17. mai i februar og kast alle hemninger. Slå på stortromma og "gå din egen vei", begrav tradisjoner fordi det gjør deg gammel og satt. Finn på noe nytt og spenstig, finn opp kruttet på nytt... You do you, men da må du også innfinne deg i at du blir pratet om, folk har meninger om de handlingene du gjør, da kan du ikke samtidig klage og bitche over at folk vil se ned på deg og tenke sitt om det du gjør. Hvorfor provoserer det så mye at andre gjør det annerledes? Anonymkode: d14e2...3b1 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 28. november 2024 #67 Del Skrevet 28. november 2024 Starter 1. søndag i advent 🌟 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #68 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): 1 uke? Tradisjonen er jo at den skal stå litt etter julaften også. Det er forskjell på å pynte i oktober/november kontra å pynte et par uker før jul/i desember. Anonymkode: be546...0d9 Vi pynter lille julaften. Hvis vi reiser bort i romjula og nyttårsaften (noe vi ofte gjør) rydder vi vekk før vi drar (i fjor ble det 4.juledag). Hvis vi er hjemme nyttårsaften, ryker den 2.januar. Det passer for oss, jeg orker ikke julepynt hele desember, og syns den fortar seg raskt etter 1.nyttårsdag. Anonymkode: dcea4...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #69 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (7 minutter siden): Ja du må bare kjøre på. Spis taco på julaften også i samme slengen, sett opp juletreet i juni måned, feir 17. mai i februar og kast alle hemninger. Slå på stortromma og "gå din egen vei", begrav tradisjoner fordi det gjør deg gammel og satt. Finn på noe nytt og spenstig, finn opp kruttet på nytt... You do you, men da må du også innfinne deg i at du blir pratet om, folk har meninger om de handlingene du gjør, da kan du ikke samtidig klage og bitche over at folk vil se ned på deg og tenke sitt om det du gjør. Altså, så lenge jeg ikke er som folk som deg, så er jeg glad til. Vet du, hvis du er så smålig at du ser ned på folk som pynter til jul tidlig og snakker stygt om dem, tenker jeg du kan holde deg hjemme. Anonymkode: 86b42...d50 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. november 2024 #70 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (9 minutter siden): Ja du må bare kjøre på. Spis taco på julaften også i samme slengen, sett opp juletreet i juni måned, feir 17. mai i februar og kast alle hemninger. Slå på stortromma og "gå din egen vei", begrav tradisjoner fordi det gjør deg gammel og satt. Finn på noe nytt og spenstig, finn opp kruttet på nytt... You do you, men da må du også innfinne deg i at du blir pratet om, folk har meninger om de handlingene du gjør, da kan du ikke samtidig klage og bitche over at folk vil se ned på deg og tenke sitt om det du gjør. Er det ikke trist å bli så irritert på andre som koser seg og har det bra? Og hvorfor kommer dere alltid med..feire 17 mai i april etc...17 mai er 1 dag. Hvorfor skal du oh andre se ned på oss for at vi pynter tidligere? Er der 10 år? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #71 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I bunn og grunn er alt nye trender. For en del år siden markerte man ikke jul en gang. Og gaver var i alle fall ikke-eksisterende. Tradisjonen var vel også bad en gang i uka, alle i samme kar, der far var først ut. En ting jeg har lovet meg selv er å aldri bli gammel og satt, der "alt var bedre før". Og heller innse at vi nå lever i en dynamisk verden. Der jeg blant annet har valgt å ta vare på fastelavn som de fleste har forkastet, men også gjøre halloween til en fin tid her i huset. Anonymkode: d14e2...3b1 Det handler jo ikke bare om at " alt var bedre før" men tradisjoner som er viktig for mange. Tradisjoner er ( som jeg gjentar i alle anledinger jeg kan) identitet og trygghet for mange. Og dette finns det faktisk forskning på. Anonymkode: 9dbcd...fce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #72 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Starter pyntingen midt i november, i det jeg rydder bort høstpynt. Forrige helg var alt på plass, med unntak av det store treet. Dette fordi hovedtreet er ekte, og det hentes to uker før jul slik at det holder seg til vi hiver det ut 27.desember. Anonymkode: d14e2...3b1 Kaste ut juletreet allerede 3. juledag! Når folk pynter til jul i november, så kan jeg forstå at de er lei av jul før nyttår. Hos meg er det kun adventstjerne som henges opp 1. søndag i advent. Julepynten kommer ikke fra før julaften om formiddagen. Og jula ryddes ikke bort før i midten av januar. Og selv om vi har nyttårstradisjoner (vennefest med store og små, arrangementet går på omgang), har jeg aldri feiret nyttår et sted der juletreet er kastet ut. Anonymkode: b8ece...6e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #73 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler jo ikke bare om at " alt var bedre før" men tradisjoner som er viktig for mange. Tradisjoner er ( som jeg gjentar i alle anledinger jeg kan) identitet og trygghet for mange. Og dette finns det faktisk forskning på. Anonymkode: 9dbcd...fce Jeg har aldri gått bort fra noe som er identitet og trygghet for meg. Jeg pyntet, som jeg var vokst opp med 23.12 de første årene i egen bolig. Det ga meg verken glede eller trygghet, bare stress, og like lei var jeg 27.12, for da så jeg mot nytt år. Så det ga meg veldig mye glede da jeg begynte å pynte tidligere, og har med det utgangspunkt flettet sammen mine tradisjoner, mannens tradisjoner, med nye tradisjoner. For meg er tradisjoner dynamiske over tid. Noe har jeg tatt vare på, noe har jeg endret, mye har jeg tatt til meg. Noe julepynten i seg selv her hjemme er et symbol på - det gamle, fra tidligere generasjoner. Det nye, fra livet vi har levd sammen. Men vet du hva? Først og fremst kritiserer jeg ikke andre. Uansett om de har 20.dag jul. Eller spiser taco julaften. For viktigere enn hvordan jeg feirer jul, er det å være et godt medmenneske, som ser at vi alle tar våre valg. Anonymkode: d14e2...3b1 2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #74 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kaste ut juletreet allerede 3. juledag! Når folk pynter til jul i november, så kan jeg forstå at de er lei av jul før nyttår. Hos meg er det kun adventstjerne som henges opp 1. søndag i advent. Julepynten kommer ikke fra før julaften om formiddagen. Og jula ryddes ikke bort før i midten av januar. Og selv om vi har nyttårstradisjoner (vennefest med store og små, arrangementet går på omgang), har jeg aldri feiret nyttår et sted der juletreet er kastet ut. Anonymkode: b8ece...6e7 Forklarte det forsåvidt i forrige innlegg. Men 24.desember er julaften, og høydepunktet, for oss. Selv da jeg pyntet 23.desember ville jeg helst hatt ut det treet 27.desember. Men følte jeg måtte ha det til 1.januar. Da hoppet jeg nesten ut av sengen for å få det ut raskt mulig. Julen var over. Nyttår er annen type pynt, uten rødt, mer glitter, annen type lys. Nyår handler om rent hus, noen nye grønne planter, andre tradisjoner. Ikke en jul som fortsatt henger over oss, uten at det er noen flere dager å markere. Anonymkode: d14e2...3b1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 28. november 2024 #75 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor provoserer det så mye at andre gjør det annerledes? Anonymkode: d14e2...3b1 Dette er et diskusjonsforum, her utveksler vi ulike meninger. Jeg svarte ikke deg i utgangspunktet, jeg svarte et annet innlegg. Nå er det du som har sitert meg og således er det vel du som er interessert i mine meninger om det å pynte tidlig. Hvis du ikke var interessert i mine videre meninger antar jeg du ikke ville brydd deg nok med å sitere meg. Og hvorfor i alle videste verden skulle jeg ikke kunne ha en mening om de som pynter grøss tidlig til jul og utvanner tradisjonene? For meg må du gjøre akkurat hva du ønsker i din egen stue men det er klart at markedet (alt fra når det spilles mer og mer julemusikk i butikkene og radio, til når det selges julebrus i butikkene) påvirkes av trendene. Og alle blir vi påvirker av at julen er i markedet i mange måneder før jul. Hva du personlig gjør i julen og når du feirer om det skjer i juni eller i desember blåser jeg 120 i bortsett fra at jeg synes det er helt blåst selvfølgelig men det er nå en gang din business. Men jeg lever i samfunnet jeg også og kan fint ytre meg om ting jeg ser i samfunnet, eller ting jeg er glad for at jeg er oppvokst med som jeg dessverre ser blir fratatt barn i stor grad i dag. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 28. november 2024 #76 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Altså, så lenge jeg ikke er som folk som deg, så er jeg glad til. Vet du, hvis du er så smålig at du ser ned på folk som pynter til jul tidlig og snakker stygt om dem, tenker jeg du kan holde deg hjemme. Anonymkode: 86b42...d50 Hjemme? Ja jeg skal feire jul hjemme 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #77 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor provoserer det så mye at andre gjør det annerledes? Anonymkode: d14e2...3b1 Fordi det mange andre gjør lager trender. Og jeg vil gjerne at ting ikke skal forandre seg slik. Trender påvirker oss og forandrer samfunnet. Anonymkode: 9dbcd...fce 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 28. november 2024 #78 Del Skrevet 28. november 2024 Venter til 1 advent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #79 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Dette er et diskusjonsforum, her utveksler vi ulike meninger. Jeg svarte ikke deg i utgangspunktet, jeg svarte et annet innlegg. Nå er det du som har sitert meg og således er det vel du som er interessert i mine meninger om det å pynte tidlig. Hvis du ikke var interessert i mine videre meninger antar jeg du ikke ville brydd deg nok med å sitere meg. Og hvorfor i alle videste verden skulle jeg ikke kunne ha en mening om de som pynter grøss tidlig til jul og utvanner tradisjonene? For meg må du gjøre akkurat hva du ønsker i din egen stue men det er klart at markedet (alt fra når det spilles mer og mer julemusikk i butikkene og radio, til når det selges julebrus i butikkene) påvirkes av trendene. Og alle blir vi påvirker av at julen er i markedet i mange måneder før jul. Hva du personlig gjør i julen og når du feirer om det skjer i juni eller i desember blåser jeg 120 i bortsett fra at jeg synes det er helt blåst selvfølgelig men det er nå en gang din business. Men jeg lever i samfunnet jeg også og kan fint ytre meg om ting jeg ser i samfunnet, eller ting jeg er glad for at jeg er oppvokst med som jeg dessverre ser blir fratatt barn i stor grad i dag. Det virker ikke akkurat som at du blåser i hva andre gjør. Men uansett. En god diskusjon liker jeg, ellers hadde jeg ikke vært her. Herunder at jeg responderer til dine meninger. Men for meg er det viktig å beskrive mine valg, med en begrunnelse. Og jeg synes det er en fin ting å få til det uten begrepsbruk som "grøss tidlig", med mer. Anonymkode: d14e2...3b1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. november 2024 #80 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det mange andre gjør lager trender. Og jeg vil gjerne at ting ikke skal forandre seg slik. Trender påvirker oss og forandrer samfunnet. Anonymkode: 9dbcd...fce Så bare for at du ikke klarer forandring..så sjel vi alle gå etter deg? Nei takk.. heldigvis kan vi forandre oss og lage egen tradisjon og trender 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå