Gå til innhold

Mange som pynter til jul før 1. Desember?

Gjest Rose26

Anbefalte innlegg

Camilla30 skrev (5 minutter siden):

Er bittelitt stresset selv. "Alle" naboer har pyntet utenfor, mens vi tenkte å vente til helgen og 1 desember, men nå føler jeg folk ser ned på oss som ikke har pyntet. Takk for råd om å ikke høre på andre, ikke enkelt!

Hvem er det som ser ned på deg fordi du ikke har pyntet? Det tror jeg er mest i ditt eget hode. :) 

Anonymkode: f70b4...c6a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, begynner med alt 1. søndag i advent eller 1. desember, men i år er det samme dag :) 

Har alt fremme til 13. eller 20. dag jul da. Falsk tre 👏🏼

Anonymkode: 0dd33...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla30 skrev (25 minutter siden):

Er bittelitt stresset selv. "Alle" naboer har pyntet utenfor, mens vi tenkte å vente til helgen og 1 desember, men nå føler jeg folk ser ned på oss som ikke har pyntet. Takk for råd om å ikke høre på andre, ikke enkelt!

Jeg pynter tidlig, ingen av mine andre naboer gjør det 😂 kunne ikke brydd meg mindre om hva andre tenker om meg. Jeg gjør som jeg vil. 
Og jeg tviler sterkt på at noen gidder å bry seg om når du pynter eller om du pynter i det hele tatt liksom. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvem er det som ser ned på deg fordi du ikke har pyntet? Det tror jeg er mest i ditt eget hode. :) 

Anonymkode: f70b4...c6a

Er nok det, men var en liten kommentar fra en nabo 🤪 ("se så fint og lyst det er når alle har pyntet")

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. søndag i advent begynner adventstiden, og den varer til 23./24. desember og da først begynner jula. Den varer til enten 6. eller 13. januar.

Her pyntes det med adventsstjerner og -staker til 1. søndag i advent, og så kommer julepynten opp fra 20. desember og fram til julaften. Alt tas ned 13. januar.

Det er slik jeg har blitt vant til det hjemmefra, og synes det er fint å holde på tradisjonene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose26 skrev (13 timer siden):

Jeg er veldig glad i julen og har pyntet før 1. Desember. Jeg vet jeg ikke er den eneste og lurer på om det er mange som gjør det samme ? 😊

Jeg er også veldig glad i jul og begynte å pynte i midten av november.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjører vi vårt eget løp og stortrives med det.  Opp med alt i slutten av november. 

Lengtet etter jul lenge, Halloween blir kastet på dør, og i samme slengen tar vi ut julepynten. De står jo i samme bod. Null stress. 

Og vi kjøper Julemust fra Sverige. Adventskalendere og Rampenisse er i hus. 

Tror ikke noen bryr seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har vi ventet til 1 søndag i advent (henger da opp stjerne og setter opp lysene), men i år har det vært ganske tøft med dødsfall og sykdom så vi kjenner at vi trenger det lyset rett og slett. Så nå er stjernene på plass, dørkrans og juledekorasjon er laget og hengt opp.  Meget mulig at et tre kommer opp i løpet av neste uke og.  I år har jeg sett utrolig mange som har pynta treet sitt nå i november, koselig å gå forbi alle husene :)

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer ikke noe julepynt opp før det er jul. Å pynte til jul i april eller i november synes jeg det like tåpelig ut. Jeg kan da kalenderen og er ikke blitt dement eller rotete enda så til jul pynter jeg til jul, ikke før.

Anonymkode: e0e3e...b2e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla30 skrev (1 time siden):

Er nok det, men var en liten kommentar fra en nabo 🤪 ("se så fint og lyst det er når alle har pyntet")

Men da lar du være å tolke det som at det ikke var fint hos deg. Jeg er så glad naboen ikke ser når jeg pynter ( langt mellom husa på bygda) så når jeg pynter så gjør jeg det for egen og mine nærmeste sin del! 

Anonymkode: 9dbcd...fce

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

100 prosent enig! Og det er jo hele poenget! De som starter rett på jul i oktober/november ødelegger og vanner ut tradisjonen jul egentlig er og hva tiden før handler om . Lurer på om de samme folkene pynter til påske i vinterferien…. Eller begynner en bursdagsfeiring 2 mnd før hver bursdag i familien, pynter til 17. mai rett etter påske osv. 

Anonymkode: be546...0d9

Kunne ikke brydd meg mindre om noen syns jeg vanner ut noe som helst. Har uansett ikke tradisjonell julepynt og kan ikke fordra den lilla adventsfargen. 

Her kommer treet opp med lys i helga. Selve pyntingen av treet gjør barna den 23. 

Trær i hagen har fått lyslenker og inngangspartiet skal få girlandere i helga. 

Vinterpynten kommer også opp i helga. 

Påske pyntes det ikke til og bursdager/17 mai får pynten sin kvelden før. Og det er minimalt.

Lyslenker og tre får være ut februar. (Men da er det bare lysene igjen på treet)

Anonymkode: 1d72c...a67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¹Her i huset er mammaen amerikaner så vi pynter til halloween i oktober, høsttakkefest/høst i november og så er det frem med julestæsj 1.des. litt advent først om jeg finner kassen, ellers er det jul fra 1. Des.  Tar det ned nokså kjapt etter nyttår. Vi gjør som vi ønsker, det varierer fra år til år hvor mye vi orker/rekker. Noen år prioriterer vi å dra mye på besøk, andre år er det mest fokus på bakverk eller det å lage gaver. Er ikke alltid jeg klarer "full julemodus" i tillegg til alt annet (er kronisk syk).

Anonymkode: 69dd6...030

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter pyntingen midt i november, i det jeg rydder bort høstpynt. Forrige helg var alt på plass, med unntak av det store treet. Dette fordi hovedtreet er ekte, og det hentes to uker før jul slik at det holder seg til vi hiver det ut 27.desember. 

Anonymkode: d14e2...3b1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camilla30 skrev (3 timer siden):

Vi har hengt opp julelys utenfor, men det er fordi vi er så opptatt i helgen, så da gjorde vi det i går. 

Eller har jeg hengt opp adventstjerna og litt pynt inne. Men det meste kommer ikke før ca 20 desember. Ingen nisser før den tid 😅

Har kuttet ut lillafargen i advent. Den passer ikke inn...

Anonymkode: c115e...150

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Her kommer ikke noe julepynt opp før det er jul. Å pynte til jul i april eller i november synes jeg det like tåpelig ut. Jeg kan da kalenderen og er ikke blitt dement eller rotete enda så til jul pynter jeg til jul, ikke før.

Anonymkode: e0e3e...b2e

Bra vi er forskjellige. Vi synes pynte i november ikke et tåpelig men koselig. :) nå har vi koset oss i 1 mnd og nå skal vi dobbelt kose oss i desember:)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var deilig å lese! Jeg elsker adventstiden med forventningen om det som skal komme, og gleden av å få opp julepynten og juletreet 23. desember er enorm hos både meg og barna. Det å vente på noe synes jeg er en viktig og god verdi som mange barn ikke får lære i dag. 

Anonymkode: 02198...a2f

Jeg er helt enig. Akkurat dette med at alt skal konsumeres hele tiden, helst i går og dobbelt opp i dag og vi skal både spise oss 'feit' og go på juledigg i to måneder, ha jul rundt oss av pynt og stæsj og glitter og fjas like lenge... Nei jeg klarer ikke helt å fatte hva som er så fengende med det. Det er ikke den julen jeg liker, er vokst opp med eller ønsker å ha. 

Jeg blir litt matt av det og tenker at jeg er så sjeleglad for at jeg aldri kommer til å hive meg på den trenden med å ha jul i 2-3 måneder, aldri. Og ikke minst at jeg hadde en barndom hvor jeg fikk lov å kjenne på spenningen med å glede seg til noe... 

Jeg har mye fin høstpynt (og siden hele november er en høstmåned får det også stå hele november selvfølgelig) lyslenker, levende lys, jeg har et hjem som er innbydende og koselig og jeg trenger ikke julepynt for å ha noe fint å se på eller å ha det lyst og lunt. Har folk det så grått og trist hjemme hos seg selv at det eneste fine de har er julepynten? Da ville jeg gått til innkjøp av litt finere hverdagsinteriør...

Jeg har mye fin adventspynt, tenner lys, har en magisk ventetid. Og jeg må si jeg smålo litt av kommentaren med klesstativ midt i all julepynten: Ja det blir helt kræsj!

Hver sin lyst selvfølgelig, men adventstiden og adventspynten må jeg ha for at det skal bli jul, og jeg er skikkelig glad jeg er litt av den gamle skolen der, jeg tror jeg har mest igjen for det og andre som også lærer barna det fine med ventingen😊

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynter til advent tid da lilla lys, advent staker i vindu, stjerne, utelys og gardiner. Så kommer det andre den 23 desember 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (9 minutter siden):

Hver sin lyst selvfølgelig, men adventstiden og adventspynten må jeg ha for at det skal bli jul, og jeg er skikkelig glad jeg er litt av den gamle skolen der, jeg tror jeg har mest igjen for det og andre som også lærer barna det fine med ventingen😊

Jeg er av den mening at alle kan gjøre det på sin måte.

Men jeg synes det er trist når man snakker ned andres tradisjoner og bruker "ødelegger for barna" som argument. Det er en form for hersketeknikk jeg synes er veldig uheldig, og neppe et godt forbilde for barn heller. 

Vi starter jula tidlig, vi avslutter tidlig, da vi har egne nyttårs- og nyår tradisjoner. Det gjør jo ikke jula noe mindre høytidelig og spennende. Vi har faste tradisjoner. For to uker siden åpnet byen jula, med tenning av gran, sang og fyrverkeri, der hele familien deltok og fikk julestemningen. Forrige helg ble huset ferdig julepyntet, og vi har også fast middag som lages den helgen. Vi har vært ute på lokal gård og hentet mye av julematen. Denne helgen skal vi på julemarked i europa - fast 1.adventshelgtur, magisk for store og små.

Og slik fortsetter adventstiden, med faste tradisjoner, fast mat, og ting som skjer. Før selve høydepunktet 24.desember, før alt pakkes ned 27.desember. Og vi starter med nyttårstradisjonene. Deretter nyårstradisjonene. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er av den mening at alle kan gjøre det på sin måte.

Men jeg synes det er trist når man snakker ned andres tradisjoner og bruker "ødelegger for barna" som argument. Det er en form for hersketeknikk jeg synes er veldig uheldig, og neppe et godt forbilde for barn heller. 

Vi starter jula tidlig, vi avslutter tidlig, da vi har egne nyttårs- og nyår tradisjoner. Det gjør jo ikke jula noe mindre høytidelig og spennende. Vi har faste tradisjoner. For to uker siden åpnet byen jula, med tenning av gran, sang og fyrverkeri, der hele familien deltok og fikk julestemningen. Forrige helg ble huset ferdig julepyntet, og vi har også fast middag som lages den helgen. Vi har vært ute på lokal gård og hentet mye av julematen. Denne helgen skal vi på julemarked i europa - fast 1.adventshelgtur, magisk for store og små.

Og slik fortsetter adventstiden, med faste tradisjoner, fast mat, og ting som skjer. Før selve høydepunktet 24.desember, før alt pakkes ned 27.desember. Og vi starter med nyttårstradisjonene. Deretter nyårstradisjonene. 

You do you men selvfølgelig kan en få mene noe om disse absurde nye trendene. Hvis ingen skulle hatt en mening om noe som helst kunne jo iallefall kg ha lagt ned for lengst og folk kunne bare sluttet å utveksle andre samtaler enn om været..  Selvfølgelig har jeg en mening om den trenden med å julepynte i 2-3 måneder før jul. Og jeg har en mening om de som pynter grøss tidlig hver år. Og jeg regner med at andre har en formening om de som pynter tidlig også. Alt er ikke en hersketeknikk, i så måte vil jeg si at det å pårope hersketeknikker overalt kanskje også kan være en hersketeknikk? Vi vet at det finnes sterke meninger om julen og det bør det være rom for. Igjen: you do you men du kan heller ikke nekte folk å ha en mening om det du gjør. Jeg har vært ganske mildt i denne tråden iforhold til hva jeg egentlig mener om den syke trenden og på et diskusjonsforum tenker jeg iallefall at takhøyden bør være ganske stor for å kunne ytre seg skeptisk når noen ønsker eller prøver å endre datoene for julen. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...