AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #121 Del Skrevet 29. november 2024 bvp skrev (På 28.11.2024 den 1.21): Thanks giving er bare noe tull i Norge, det er en amerikansk tradisjon som ikke har rot i Norge, det er en feiring av det første måltidet mellom indianere og nybyggere i Amerika, i Norge ble Høsttakkedest innført for noe over hundre år siden og den feires vel mest av folk med norske aner i Minnesota og deromkring. Joda det er sikkert sant, men mange tradisjoner har ikke rot i Norge. Juletreet feks er opprinnelig en tysk tradisjon. Mange andre ting vi tar for gitt. Anonymkode: 10ec3...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #122 Del Skrevet 29. november 2024 Pynter 1 des til 1 januar. Har ikke så mye pynt så blir ikke lei. Er vanlig kytume her vi bor. Hva andre gjør i sitt hus er opp til hver enkelt. Anonymkode: 10ec3...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #123 Del Skrevet 29. november 2024 mommyaka skrev (13 timer siden): Jeg ser ikke ned på noen Men jeg sier dere synes vi er rare som pynter i november...jeg synes det er rart å ha pynt langt ut i januar. Men vi er ulike og sånn er det Skjønner ikke hvorfor vi skal krangle om julen pynt Jeg skriver flere steder at jeg bryr meg ikke om når folk pynter Men dere går jo etter oss som pynter i november..med å si at vi har ikke tålmodighet...at vi ikke koser oss...at vi skynder oss og at vi ikke kan bruke kalender. At advent kommer først... tradisjon etc. Debbe diskusjon hadde vært så mye enklere om...åh pynter du i november...ok..jeg pynter i desember God jul Man gjør vel slik man liker best og er oppvokst med. Miljøet en bor i påvirker nok også. Det er ikke noe rett og galt her. Helt latterlig at det kan bli stor diskusjon av dette tema. Anonymkode: 10ec3...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #124 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Les deg litt opp om historie. Dette er bare pinlig. Anonymkode: f70b4...c6a Dessverre er dette trolig en "tapt sak". Folk tror åpenbart at julefeiring er noe man gjør i forkant, men vi får bare la disse oppgående menneskene leve i sin tro. Anonymkode: 38112...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 29. november 2024 #125 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessverre er dette trolig en "tapt sak". Folk tror åpenbart at julefeiring er noe man gjør i forkant, men vi får bare la disse oppgående menneskene leve i sin tro. Anonymkode: 38112...491 De er jo ikke oppegående da, de lager jo sine egne " sannheter ". Var jo ei her som påsto at det gjorde henne til et bedre menneske, å sette opp julepynten i begynnelsen av november,helt tullete. Nei, man blir ikke et bedre menneske å pynte til jul I begynnelsen av november. Tror ikke de engang vet hva jul er for noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #126 Del Skrevet 29. november 2024 Kommer an på når 1. Desember er. Siden den er nå i helgen kom alt opp nå. Anonymkode: 11835...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrevippen Skrevet 29. november 2024 #127 Del Skrevet 29. november 2024 Pynter ikke til jul før i desember. Liker å ha det rent til jul, og blir mer å vaske om man setter frem masse julepynt. Har tatt julerengjøringen, men støv legger seg likevel overalt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. november 2024 #128 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man gjør vel slik man liker best og er oppvokst med. Miljøet en bor i påvirker nok også. Det er ikke noe rett og galt her. Helt latterlig at det kan bli stor diskusjon av dette tema. Anonymkode: 10ec3...de3 Enig Det er 3 grupper 1 de som pynter i november 2 de som pynter fra 1 desember 3 de som pynter 23 desember Hva har alle felles..jo pynt og jul Hvorfor lage så mye diskusjon om dette. Så lenge man er glad og fornøyd med måten man gjør sin ting på...så er vel det bra nok. Om min nabo begynte i november..helt greit...om andre nabo ikke har noe jul før 23 desember..hekt greit 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 29. november 2024 #129 Del Skrevet 29. november 2024 Ferdig ute 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 29. november 2024 #130 Del Skrevet 29. november 2024 mommyaka skrev (2 minutter siden): Enig Det er 3 grupper 1 de som pynter i november 2 de som pynter fra 1 desember 3 de som pynter 23 desember Hva har alle felles..jo pynt og jul Hvorfor lage så mye diskusjon om dette. Så lenge man er glad og fornøyd med måten man gjør sin ting på...så er vel det bra nok. Om min nabo begynte i november..helt greit...om andre nabo ikke har noe jul før 23 desember..hekt greit Det var jo du som startet den diskusjonen da !! Du skrev at folk som pynter I desember burde ta seg en bolle...hallo !! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #131 Del Skrevet 29. november 2024 Gjest Rose26 skrev (På 28.11.2024 den 0.12): Jeg er veldig glad i julen og har pyntet før 1. Desember. Jeg vet jeg ikke er den eneste og lurer på om det er mange som gjør det samme ? 😊 Henger opp røde gardiner, setter opp adventsatker og julestjerner 1.søndag i advent. Pynte til jul gjør jeg siste uka før jul. Tar det ned første lørdag etter nyttår. Er nyttårsaften fredag går det ned søndag 2.januar. Jeg har lys og lamper i alle vinduer, ser ikke vitsen med å ha julepynt og julelys lenge før/etter advent og jul. Anonymkode: e20fd...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #132 Del Skrevet 29. november 2024 Hvorfor gidder dere egentlig å krangle om det? Dere kommer jo aldri til å bli enig. Noen pynter tidlig, andre sent. Jeg synes egentlig litt synd på dere som skal krangle om alt mulig dere ikke kan gjøre noe med, eller har noe med å gjøre. Begrav stridsøksen og se det beste i hverandre. Her varierer det ut i fra sinnsstemning, vi er ikke religiøs men tradisjonell. I denne mørketiden har jeg oppdaget at barna (og meg selv) er i mye bedre humør når vi kan lyse opp kveldene litt med julelys og forandring. Jeg liker å vente til første helg i Desember, men siden 1. Desember er på søndag og barna har bedt og tryglet om det så har vi kjørt på med en julepynten fredagskveld nå i kveld. Jeg personlig er oppvokst med at julepynten kan komme frem siste uken før jul og juletreet lille-julaften. Når juletreet ikke lenger er en levende organisme og går ut på dato er det ingen grunn til å vente med det. Lenge leve glede, kos og lys i mørket! Om dere skal kritisere noen for det så er dere velkommen til å kritisere meg, jeg tar meg ikke nær av det, så kan dere la de andre være i fred. Anonymkode: 11835...564 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. november 2024 #133 Del Skrevet 29. november 2024 fugl fønix skrev (1 minutt siden): Det var jo du som startet den diskusjonen da !! Du skrev at folk som pynter I desember burde ta seg en bolle...hallo !! Jeg har aldri sakt der. Siter meg gjerne. Jeg sier at folk som krangler om pynting i desember eller november burde ta seg en bolle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 29. november 2024 #134 Del Skrevet 29. november 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri sakt der. Siter meg gjerne. Jeg sier at folk som krangler om pynting i desember eller november burde ta seg en bolle Jo det gjorde du,må du slutte å kverulere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. november 2024 #135 Del Skrevet 29. november 2024 (endret) fugl fønix skrev (4 minutter siden): Jo det gjorde du,må du slutte å kverulere. Ok... finn og siter meg så jeg kan se Jeg elsker julen og om folk pynter i november eller desember bryr jeg meg ikke om. Jrg som pynter i november.. hvorfor skulle jeg be folk som pynter i desember ta en bolle he he...det er jo jeg som er tidlig ute Men igjen...finn det jeg sa det. Så skal jeg se på det Bare så det er sakt...du ba meg og ta en bolle Og du kalte meg julepoliti Tror du leser meg feil....jeg skriver her inne at jeg pynter i november og synes ikke at folk skal shame meg for det. Jeg skriver også mange ganger at folk skal få pynte når de vil... Endret 29. november 2024 av mommyaka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 29. november 2024 #136 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Joda det er sikkert sant, men mange tradisjoner har ikke rot i Norge. Juletreet feks er opprinnelig en tysk tradisjon. Mange andre ting vi tar for gitt. Anonymkode: 10ec3...de3 Men hvorfor skal vi i Norge feire at engelske innflyttere i Amerika spiste mat sammen med indianerne for 400 år siden, er det snakk om engelskmenn som slo seg ned i Odal, og hvorfor finnes det ikke ett norsk ord for den høytiden hvis det er noe som feires i Norge? Skal vi kalle jul for chrismas her også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #137 Del Skrevet 29. november 2024 fugl fønix skrev (26 minutter siden): De er jo ikke oppegående da, de lager jo sine egne " sannheter ". Var jo ei her som påsto at det gjorde henne til et bedre menneske, å sette opp julepynten i begynnelsen av november,helt tullete. Nei, man blir ikke et bedre menneske å pynte til jul I begynnelsen av november. Tror ikke de engang vet hva jul er for noe. mente "oppegående" Anonymkode: 38112...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #138 Del Skrevet 29. november 2024 Har nettopp pyntet til jul her nå. For det første går desember unna som bare det, og jeg vil gjerne få nyte pynten litt før det skal bort igjen. For det andre, med 2 barn er det stor risiko for sykdom i desember. Jo mer som er gjort tidlig, jo bedre. Utrolig kjipt om vi planlegger å pynte rett før jul og så ligger vi rett ut alle sammen. Anonymkode: 048d7...7e7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #139 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les deg litt opp om historie. Dette er bare pinlig. Anonymkode: f70b4...c6a Lol Anonymkode: dcea4...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 29. november 2024 #140 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 15.51): Starter pyntingen midt i november, i det jeg rydder bort høstpynt. Forrige helg var alt på plass, med unntak av det store treet. Dette fordi hovedtreet er ekte, og det hentes to uker før jul slik at det holder seg til vi hiver det ut 27.desember. Anonymkode: d14e2...3b1 Jeg er temmelig liberal, og kunne ikke brydd meg mindre om naboen velger å pynte til jul om sommeren..men jeg sliter med å forstå de som tar bort julen - midt i julen (romjulen er jo den fineste tiden av hele julen). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå