AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #81 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det mange andre gjør lager trender. Og jeg vil gjerne at ting ikke skal forandre seg slik. Trender påvirker oss og forandrer samfunnet. Anonymkode: 9dbcd...fce Samfunnet forandrer seg. Slik har det vært gjennom alle de 50 årene jeg har vært her. Og jeg velger å ta det i mot, plukke det jeg liker, beholde det jeg vil beholde. Og akseptere at andre velger sitt. Anonymkode: d14e2...3b1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #82 Del Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (Akkurat nå): Så bare for at du ikke klarer forandring..så sjel vi alle gå etter deg? Nei takk.. heldigvis kan vi forandre oss og lage egen tradisjon og trender Jeg sier ikke hva andre skal gjøre og ikke. Jeg sier hva jeg MENER om det. Og det må folk tåle! Anonymkode: 9dbcd...fce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 28. november 2024 #83 Del Skrevet 28. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det virker ikke akkurat som at du blåser i hva andre gjør. Men uansett. En god diskusjon liker jeg, ellers hadde jeg ikke vært her. Herunder at jeg responderer til dine meninger. Men for meg er det viktig å beskrive mine valg, med en begrunnelse. Og jeg synes det er en fin ting å få til det uten begrepsbruk som "grøss tidlig", med mer. Anonymkode: d14e2...3b1 Grøss tidlig er et begrep, og jeg har absolutt gitt et fint inntrykk og fine beskrivelser med gode begrunnelser på hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det 😊 Og ikke minst så har jeg gitt gode begrunnelser på hvorfor jeg ikke liker når hele samfunnet skriker jul i 3 måneder (som at vi ser det overalt, hører det over alt, og skal en ungå julen fra september av må en nesten gå i dekning under en stein). Og grunnen til mye av det er det dessverre mennesker som da altså har heve seg på denne trenden. Og som sistnevnte skrev: dere må faktisk tåle at vi sier meningene våre om dette! Jeg har aldri skrevet hva du skal gjøre, men jeg har rett til å ha en mening om fenomenet og hvor tåpelig jeg synes det er. Jeg har rett til å gi utrykk for det. Jeg tror jeg har skrevet det 5 ganger nå: you do you! Men jeg må få lov å le og gjøre narr av fenomenet sammen med mannen når vi vitser om det når vi ser all galskapen. Jeg må få lov å diskutere og si hva jeg mener i en tråd på kg, jeg må få lov å utrykke hvor tåpelig jeg mener det er uten at dere skal bli så jækla sure over det. Sånn er det bare. Jeg har sikkert tusen ting i mitt liv andre har en mening om også, newsflash: vi mennesker har meninger! Ja jeg mener noe om den måten du gjør julen på, måten du pynter og når du pynter: jeg synes det er tåpelig, fordi det faktisk påvirker butikker, radioen og ellers alt annet i samfunnet og jeg er en del av samfunnet. Endret 28. november 2024 av skreppamedleppa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #84 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Samfunnet forandrer seg. Slik har det vært gjennom alle de 50 årene jeg har vært her. Og jeg velger å ta det i mot, plukke det jeg liker, beholde det jeg vil beholde. Og akseptere at andre velger sitt. Anonymkode: d14e2...3b1 Samfunnet forandrer seg, men det betyr ikke at man må være enig med alle forandringene eller at de ikke kan kritiseres. Ikke alle forandringer er av det gode. Anonymkode: f70b4...c6a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #85 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg elsker jul. Derfor pynter jeg 1 desember/1 advent. Julen mister tradisjon og det spesielle med den når den skal være fra oktober til januar. Anonymkode: e717d...543 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #86 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg har ingen sterke meninger om når andre velger å pynte til jul, eller andre anledninger for den saks skyld, og jeg synes det er hyggelig når utebelysningen kommer opp, uansett om det er oktober eller desember. Men jeg synes det er trist at det har blitt en trend i tiden å leve på forskudd. Julefreden, roen, har på mange måter blitt borte, og erstattet med tempo og effektivitet. Det virker som om det for mange har blitt viktig å pynte tidlig, skynde seg med å få unna de viktigste tradisjonene, bli ferdig med julaften (og kanskje førstedagen) for så å gå videre med neste nye prosjekt. Anonymkode: 035d2...64c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. november 2024 #87 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen sterke meninger om når andre velger å pynte til jul, eller andre anledninger for den saks skyld, og jeg synes det er hyggelig når utebelysningen kommer opp, uansett om det er oktober eller desember. Men jeg synes det er trist at det har blitt en trend i tiden å leve på forskudd. Julefreden, roen, har på mange måter blitt borte, og erstattet med tempo og effektivitet. Det virker som om det for mange har blitt viktig å pynte tidlig, skynde seg med å få unna de viktigste tradisjonene, bli ferdig med julaften (og kanskje førstedagen) for så å gå videre med neste nye prosjekt. Anonymkode: 035d2...64c Da tror jeg du føler veldig feil...og det er det som er problemet med mennesker som ikke liker oss som pynter i november..dere tror så mye Vi som pynter i november har forsett jule freden, og roen har vi..og nei vi skynder oss ikke. La oss si der slikt...vi som pynter i november har mere tid rn de som pynter 1 desember. Når dere pynter etc...sitter vi tilbake og koser oss og har funnet freden for lenge siden. Dere kan pynte når dere vil Men desember mennesker må slutte å tro og føle.... 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #88 Del Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (44 minutter siden): Da tror jeg du føler veldig feil...og det er det som er problemet med mennesker som ikke liker oss som pynter i november..dere tror så mye Her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg sa spesifikt i første avsnitt at jeg ikke har noe imot tidlig pynting, og jeg sa heller ikke noe om når jeg pynter selv. Det jeg reagerer på er de som pynter tidlig OG kaster ut jula før den nesten har begynt. Det er trist å se lys og pynt forsvinne fra vinduene og terrasser første eller andre juledag, og at juletrærne havner på fyllinga lenge før romjula er over. De som ser på julaften/juledagen som avslutningen på julefeiringen. Det er disse jeg ser øker i antall, og som jeg mener lever på forskudd. Anonymkode: 035d2...64c 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. november 2024 #89 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg sa spesifikt i første avsnitt at jeg ikke har noe imot tidlig pynting, og jeg sa heller ikke noe om når jeg pynter selv. Det jeg reagerer på er de som pynter tidlig OG kaster ut jula før den nesten har begynt. Det er trist å se lys og pynt forsvinne fra vinduene og terrasser første eller andre juledag, og at juletrærne havner på fyllinga lenge før romjula er over. De som ser på julaften/juledagen som avslutningen på julefeiringen. Det er disse jeg ser øker i antall, og som jeg mener lever på forskudd. Anonymkode: 035d2...64c Det har jeg aldri sett her, men jeg kan si at når jeg bodde hjemme gikk alltid julen ut 2 januar og slikt driver vi forsett med. Ikke for der vi er lei...men for oss er Julen over 1 januar..nytt år nye muligheter. Vi kan jo si for oss er det rart at folk har juletre og julen til midten av januar. Men det plager ikke oss 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #90 Del Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Det har jeg aldri sett her, men jeg kan si at når jeg bodde hjemme gikk alltid julen ut 2 januar og slikt driver vi forsett med. Ikke for der vi er lei...men for oss er Julen over 1 januar..nytt år nye muligheter. Vi kan jo si for oss er det rart at folk har juletre og julen til midten av januar. Men det plager ikke oss Du har ikke hørt om 20.dag jul? Det er gammel og kjent tradisjon. Anonymkode: 9dbcd...fce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. november 2024 #91 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke hørt om 20.dag jul? Det er gammel og kjent tradisjon. Anonymkode: 9dbcd...fce Vi feirer ikke tradisjon med kristne verdier. Men jo da hørt om det...men igjen..for oss blir dette rart 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #92 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Her tillegger du meg meninger jeg ikke har. Jeg sa spesifikt i første avsnitt at jeg ikke har noe imot tidlig pynting, og jeg sa heller ikke noe om når jeg pynter selv. Det jeg reagerer på er de som pynter tidlig OG kaster ut jula før den nesten har begynt. Det er trist å se lys og pynt forsvinne fra vinduene og terrasser første eller andre juledag, og at juletrærne havner på fyllinga lenge før romjula er over. De som ser på julaften/juledagen som avslutningen på julefeiringen. Det er disse jeg ser øker i antall, og som jeg mener lever på forskudd. Anonymkode: 035d2...64c Jeg er så enig med deg. Det er et stress etter neste punkt på programmet hele tida. Slik er det ikke hos meg. Jeg tar det med ro til 20.dag jul, har mange juleselskaper etter nyttår og begynner ikke på nye prosjekter i huset før etter den tida. Nyter maksimalt av jul . Anonymkode: 9dbcd...fce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #93 Del Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (5 minutter siden): Det har jeg aldri sett her, men jeg kan si at når jeg bodde hjemme gikk alltid julen ut 2 januar og slikt driver vi forsett med. Ikke for der vi er lei...men for oss er Julen over 1 januar..nytt år nye muligheter. Vi kan jo si for oss er det rart at folk har juletre og julen til midten av januar. Men det plager ikke oss Vel, hos meg kan det gamle og nye leve side om side 🙂 Jeg kan omfavne nye tradisjoner samtidig som jeg tar vare på de gamle. Og jeg kan se de nye mulighetene et nytt år gir, samtidig som jeg tar vare på lyset og gleden julen gir i e to mørkeste månedene av året. Det behøver ikke være enten/eller, det går an å ha både/og. Anonymkode: 035d2...64c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #94 Del Skrevet 28. november 2024 Noen vil ha jul fra 1. desember, noen fra lille julaften og noen pakker med jula 20. dag jul. Ingenting er feil. Baker man før jul gjør det vel ingenting om det er lutt julepynt rundt ? Ikke fokus på advent, ikke noe rart heller. Veldig mye pynting? Ikke noe rarere enn å ikke pynte i det hele tatt. Man blir farget av sin barndoms jul, men man kan likevel ha sin egen vri. Jeg er vokst opp med masse julepynt og ganske tidlig og ta ned julepynt langt uti januar. Min tante tar inn juletre lille julaften og tar det ut 3. juledag for hun har mann som hater jul. han hater endringer. Jeg pynter altså tidlig, men julepynt forsvinner før nyttår. Førjul er fokuset og ikke advent. Det er kos med juleverksted, julebaking, masse kakao og kjipt da uten julepynt. Vokst opp med mor med helt sinnsyk vaskeliste til jul, mine foreldre tok alltid fri flere dager i desember for julevask, stryking av juleduker, julegardiner osv. Det dropper jeg lett, men jeg forbinder fortsatt julelukt med strykespray… Skal sies at vi aldri feirer julaften hjemme og er borte flere andre dager og vil ha litt jul hjemme og da blir det før jul. Juletre kommer inn fra tidligst 15. desember. Jeg ser altså på de som pynter mye hjemme på samme måte som andre med hobbyer. Ingen reagerer om du bruker hver kveld på å strikke, sy, hekle osv fordi der gir deg glede. Så hvorfor ikke akseptere at jul er hobby og gir glede? Jeg har hobby med å lage masse julepynt i november/desember. Oppvokst i familie som strikker, hekler/syr julepynt (jeg bruker andre materialer) Jeg har samlet julepynt i 40+ år. Besteforeldre, mor, tanter har gitt meg julepynt siden jeg var liten og vi samler litt mer hvert år og gir ungene minner med pynt og de får sin pynt. Jeg ser ikke jul som noe massekonsum heller, selv om jeg har hel vegg i boden med juleting, det er bare en hobby. Andre har andre hobbyer. Hvorfor fordømmes ikke det om de er dyre ?? Fordi du ikke ser ? Anonymkode: d1db0...39e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 28. november 2024 #95 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, jeg kan høre gleden lang vei i innlegget ditt. Spesielt med hvordan du omtaler de som har andre preferanser enn deg. Anonymkode: f70b4...c6a Spot on!👍👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #96 Del Skrevet 28. november 2024 Ja, vi pynter lenge før Desember. Bare koselig. Anonymkode: 8160c...06d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #97 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg og min mann kommer fra ulike deler av landet, og for sikkerhet skyld traff vi hverandre i en annen landsdel enn den noen av oss kommer fra. Derav, mine og dine tradisjoner samt lokale tradisjoner ble en salig smørje, både til jul, bursdag (og etterhvert barnebursdag grøss), 17.mai og til og med påske. Heldigvis har min mann forsonet seg med at hjemme hos oss er det jul bare en måned i året. 1. desember eller 1.søndag i advent er det full on jul. Heldig tilfelle i år da, men vi er allerede i gang ettersom helgen som kommer er full av kamper og forestillinger og dugnader (mandag, kom og ta meg 😁) Advent eksisterer ikke hos oss utenom adventskalendere, så julen starter nå og avtar i romjulen. Nyttår er gull og glitter og pastell og det bærer vi med oss inn i det nye året og lengten mot lysere tider. Synes det er så hyggelig å høre om alle deres tradisjoner, gleder og pet peeves 😊 ønsker dere alle en morsom, kjekk og koselig førjulstid/advent/solsnu ☀️ Anonymkode: 79c54...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 28. november 2024 #98 Del Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (13 timer siden): Hæ....nei men du skjønner jeg har sakt det før her inne på kg at jeg har pyntet alt..og da får jeg bare kritikk he he .så jeg svarte og helgarderer meg. Men fikk jo svar alikevel. Jeg bryr meg ikke når folk pynter eller setter opp treet så lenge de koser seg og har det bra. Bare ikke der blir krangel om der he he Åja, så du gir ikke oss andre kritikk eller ?? Hvem var det som kalte oss andre som pynter til jul senere enn deg, i desember for julepoliti da, jo det var deg det.- i den andre tråden,og nå begynner du igjen å kritisere oss andre fordi vi setter opp julepynten senere enn deg,herregud er det mulig!! Du synes vi var så jævlig dumme som ikke pyntet til jul i begynnelsen av november,bare fordi du gjør det. Patetetisk. Og hele den tråden ble slettet pga for mye brukerangrep osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 28. november 2024 #99 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her kommer ikke noe julepynt opp før det er jul. Å pynte til jul i april eller i november synes jeg det like tåpelig ut. Jeg kan da kalenderen og er ikke blitt dement eller rotete enda så til jul pynter jeg til jul, ikke før. Anonymkode: e0e3e...b2e Helt enig👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 28. november 2024 #100 Del Skrevet 28. november 2024 skreppamedleppa skrev (5 timer siden): Jeg er helt enig. Akkurat dette med at alt skal konsumeres hele tiden, helst i går og dobbelt opp i dag og vi skal både spise oss 'feit' og go på juledigg i to måneder, ha jul rundt oss av pynt og stæsj og glitter og fjas like lenge... Nei jeg klarer ikke helt å fatte hva som er så fengende med det. Det er ikke den julen jeg liker, er vokst opp med eller ønsker å ha. Jeg blir litt matt av det og tenker at jeg er så sjeleglad for at jeg aldri kommer til å hive meg på den trenden med å ha jul i 2-3 måneder, aldri. Og ikke minst at jeg hadde en barndom hvor jeg fikk lov å kjenne på spenningen med å glede seg til noe... Jeg har mye fin høstpynt (og siden hele november er en høstmåned får det også stå hele november selvfølgelig) lyslenker, levende lys, jeg har et hjem som er innbydende og koselig og jeg trenger ikke julepynt for å ha noe fint å se på eller å ha det lyst og lunt. Har folk det så grått og trist hjemme hos seg selv at det eneste fine de har er julepynten? Da ville jeg gått til innkjøp av litt finere hverdagsinteriør... Jeg har mye fin adventspynt, tenner lys, har en magisk ventetid. Og jeg må si jeg smålo litt av kommentaren med klesstativ midt i all julepynten: Ja det blir helt kræsj! Hver sin lyst selvfølgelig, men adventstiden og adventspynten må jeg ha for at det skal bli jul, og jeg er skikkelig glad jeg er litt av den gamle skolen der, jeg tror jeg har mest igjen for det og andre som også lærer barna det fine med ventingen😊 Det var da litt ekstremistiske tanker rundt det å ta opp julepynten tidlig 😂 Jeg er hva man nesten kan kalle en minimalist, og lar meg dra mindre med av konsumerismen enn de fleste jeg kjenner. Orker ikke kjøpe verken høstpynt eller adventspynt, da sesongbasert dekor jeg må stue vekk i skuffer og skap 1/4 del av året ikke fenger for min del. Markering av jul er derimot såpass viktig at jeg kjøpte inn litt greier, selv om selve julen ikke blir feiret hos meg. For meg som for mange andre gir det mer mening å fokusere på julen i desember måneden enn å dra det ut i januar, uansett hva den tradisjonelle kalenderen sier. I desember er det julebord, julemarkedet, konserter, teater, kino etc. I januar er det tilbake til hverdagen. Da har jeg null lyst til å ha julepynten oppe lengre, for da er liksom feiringen over. Desember derimot er så julete og koselig. At det egentlig er advent og lilla bryr jeg meg så lite om. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå