Gå til innhold

Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

AnonymBruker
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Med et ønske om å forebygge potensielt helseskadelige oppfordringer legges denne meldingen til for å formidle at informasjons- og veiledningstjenesten RUSinfo.no spesialiserer seg på opplysing om rusmidler.

Stoffene som omtales i denne tråden finnes i det nevnte nettstedets indeks for rusmidler (Rusmidler A-Å), hvor du kan lese mer om virkning og effekt. I tillegg finnes mer fra samme tjeneste i ''Brosjyre om alkohol'' og ''Brosjyre om cannabis''.

Rhodiola, adm.

89 stemmer

1. 1. Hva er farligst, cannabis eller alkohol?

• cannabis
      19
    • alkohol
      70

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (2 timer siden):

En får ikke rus av kaffe. Slutt å sett slike ting opp mot hverandre. Jeg snakker om RUS-midler. Når du kommer med tullete "jammen hva med"-spørsmål kan jeg ikke ta deg på alvor.

Det er et rusmiddel. Er rusmiddel som stimulerer sentralnervesystemet og forårsaker økt årvåkenhet. Man risikerer og utvikle avhengighet av dette rusmiddelet. Tror ikke jeg tenkte slik på det når jeg tok min første kopp, men jeg har blitt avhengig og « må» ha dette rusmiddelet om morgenen for og føle meg våken. Jeg får fortsatt rus av det etter 30 år som avhengig. 

Anonymkode: 394d4...487

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (2 timer siden):

Mye mulig. Men det sitter folk i psykiatrien på langtidsprosjekt hvor kun cannabis var årsaken. Ikke dødskult det heller..

De aller fleste som har brukt cannabis har også brukt alkohol i Norge ihvertfal, så vet ikke hvor disse tallene eventuelt stammer fra? Har du tall  med folk i langtidsprosjekt i psykiatrien som kun har brukt alkohol fra samme kilde? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 timer siden):

Mye mulig. Men det sitter folk i psykiatrien på langtidsprosjekt hvor kun cannabis var årsaken. Ikke dødskult det heller..

Lurer på om det er noen langtidsprosjekter i psykiatrien som ikke har inntatt noen form rusmidler? Eller kun alkohol? Eller hva med de som kun drikker vann, finnes noen av dem innenfor psykiatrien? 

Anonymkode: 9f9b7...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er et rusmiddel. Er rusmiddel som stimulerer sentralnervesystemet og forårsaker økt årvåkenhet. Man risikerer og utvikle avhengighet av dette rusmiddelet. Tror ikke jeg tenkte slik på det når jeg tok min første kopp, men jeg har blitt avhengig og « må» ha dette rusmiddelet om morgenen for og føle meg våken. Jeg får fortsatt rus av det etter 30 år som avhengig. 

Det er ikke et rusmoddel. En blir ikke dopet ac kaffe. Alkohol og narkotika ødelegger  åde kropp og hode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (36 minutter siden):

Men vi vet også at psykose har en kjemisk komponent, så vel som genetisk. Så du får ikke psykose kun av å føle deg mislikt av samfunnet.

Det er jo en pussig påstand siden følelser er nettopp kjemi i hjernen. Hva konkret får du psykose av, da?

Anonymkode: 1b5af...5b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er ikke et rusmoddel. En blir ikke dopet ac kaffe. Alkohol og narkotika ødelegger  åde kropp og hode.

Rusmodell? Det er et rusmiddel. Hva mener du med dopet? Det er 3 rusmidler som er lovlig og selge og bruke i Norge i dag uten resept. Alkohol, koffein og nikotin. https://sml.snl.no/rusmidler

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på om det er noen langtidsprosjekter i psykiatrien som ikke har inntatt noen form rusmidler? Eller kun alkohol? Eller hva med de som kun drikker vann, finnes noen av dem innenfor psykiatrien? 

Anonymkode: 9f9b7...a00

Ja, det er mange i langtidsprosjekter i psykiatrien som bare har drukket alkohol, i Norge ihvertfall. Og finne mange som ikke har drukket alkohol men bare brukt cannabis i Norge har jeg ingen tro på. Så antar påstanden er fra et land hvor cannabis er lovlig rusmiddel. Allikevel er jeg veldig nysgjerrig på hvordan de har sammenlignet . 
ja, en kan komme i psykose med ost og. Det her minner om nixon propagandaen mot cannabis, var mange i psykose med cannabis på 60- tallet, bare glemte og nevne at de også var fulle av annet dop og alkohol også. 
ja, det finnes jo barn innenfor psykiatrien som aldri har brukt noen rusmidler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kroppen er det alkohol garantert.

For hodet vil jeg si 50/50, pg av at moderne cannabis har ekstreme mengder THC og lite canabinoider ( som er antipsykotika), kan cannabis utløse psykoser eller angst hos utsatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (På 30.11.2024 den 21.43):

Alkohol. Det gir helt klart flest skader, i form av fysiske skader i fylla, bilulykker, slåsskamper, drap, langtidsskader og avhengighet. Til og med abstinens av alkohol kan være dødelig. Såvidt jeg vet det eneste rusmiddelet du kan dø av å slutte å bruke. 

Det vil dermed ikke si at cannabis er fullstendig ufarlig. Som kjent er det et rusmiddel som kan utløse angst og psykoser hos de som er sårbare for det. Men når det gjelder fysiske skader er alkohol klart på topp.

Helt klart, en kan heller ikke sammenligne 80 talls marijuana som en del studier baserer seg på med moderne hyper THC cannabis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Honey Dew said:

En får ikke rus av kaffe. Slutt å sett slike ting opp mot hverandre. Jeg snakker om RUS-midler. Når du kommer med tullete "jammen hva med"-spørsmål kan jeg ikke ta deg på alvor.

Kodffein og nikotin er rusmidler. Milde sådan, men fortsatt rusmidler, som skaper avhengighet. Alkohol er et ekstremt sterkt rusmiddel, cannabis er et relativt svakt rusmiddel. Det er lettere å skade seg/forårsake skade med en jaktkniv enn det er med en smørkniv, selv om man KAN skade seg med en smørkniv om man er uheldig/prøver hardt nok. Begge er KNIVER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en pussig påstand siden følelser er nettopp kjemi i hjernen. Hva konkret får du psykose av, da?

Anonymkode: 1b5af...5b0

Det finnes sikkert de som klarer å tenke og føle på seg psykose. Men de fleste har kontroll nok over følelslivet sitt til at det ikke skjer. Å innta et psykoaktivt rusmiddel gir derimot en mye større kjemisk påvirkning av hjernen. 

For å ta et annet eksempel: jeg har erfaring med både meditasjon og psykoaktive rusmidler. Begge deler kan føre til en følelse av indre fred, der du glemmer ditt eget ego og får nye innsikter. Med meditasjon krever det enormt mye tålmodighet, fysiske øvelser og arbeid med pust for å komme dit. Med et rusmiddel (være seg LSD eller Cannabis) så når du dit på et blunk. 

Det jeg mener er at psykoaktive rusmidler, som cannabis, er enormt mye mer potente enn våre egne følelser. Både til positive ting men også negative ting, som psykose og angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rusmodell? Det er et rusmiddel. Hva mener du med dopet? Det er 3 rusmidler som er lovlig og selge og bruke i Norge i dag uten resept. Alkohol, koffein og nikotin. https://sml.snl.no/rusmidler

Det er litt søkt å kalle koffein et rusmiddel, for det er det bare i en nærmest teknisk forstand, og ikke på noen måter som ellers plasserer det i samme kategori som cannabis eller kokain, bortsett fra at det man kan bli avhengig av det. Uansett, som en kuriositet er det mer enn alkohol og nikotin man kan ruse seg på helt lovlig i Norge. Fluesopp, løsemidler, lystgass, piggeple og et vell av medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (22 timer siden):

Fullstendig meningsløst med tobakk. Alkohol kan i allefall gi næring eller passe til mat.

Nå sporer du av. Hverken en røyk eller et glass vin har noe å gjøre i debatten om alkohol og hasj som rusmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge.  De kommer med litt forskjellig og mye  lik problematikk. Og det kommer også an på alder  og mengde 

Anonymkode: ac663...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 21.33):

Anonymkode: 65736...9b4

Det er ikke snakk om å veie det ene opp mot det andre. Alle med litt sirkulasjon i tårnet vet at begge deler er helseskadelig. En hver fornuftig person holder seg unna begge disse rusmidlene. 

Anonymkode: 8f5b0...b88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De aller fleste som har brukt cannabis har også brukt alkohol i Norge ihvertfal, så vet ikke hvor disse tallene eventuelt stammer fra? Har du tall  med folk i langtidsprosjekt i psykiatrien som kun har brukt alkohol fra samme kilde? 

Alkohol kan lett være et følge av et psykisk uføre.

Cannabis vil ofte være kilden til et psykisk uføre..

Dette er en stor forskjell, men begge finnes i psykiatrien.

Endret av PITTY
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (5 timer siden):

Det er ganske åpenbart at feil bruk av alkohol er årsaken til svært mye faenskap, dødsfall både for bruker og ofre og mye annen dritt. 
Men riktig bruk av alkohol er ufarlig og gir nytelse.

Det gir nytelse og innebærer lav risiko, men ingen form for alkoholbruk er ufarlig. Selv små mengder alkohol kan medføre helseskade og større risiko for sykdommer.

Brunello skrev (5 timer siden):

Cannabis er et rusmiddel som kan fungere bra i smertelindring. Men som dop er det inngangen til sterkere stoffer. 

Dette er en påstand som fortsatt dukker opp, men som det finnes svært lite vitenskapelig belegg for. Du kan saktens argumentere for at at de fleste som bruker heroin hadde brukt Cannabis tidligere, men de samme menneskene hadde nok helt sikkert også brukt alkohol før de begynte med heroin. Eller tobakk. Eller melk.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke lovlig bruk av cannabis skulle innebære noen mindre risiko for uansvarlig rusmisbruk enn ulovlig bruk. Det finnes nok av eksempler på ruskarrierer som har startet med preparater som er lovlig forskrevet av lege.

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Det er ikke sånn man definerer hva som er et rusmiddel. Nei, du blir ikke "dopet" av kaffe, men det blir streng tatt heller ikke av andre sentralstimulerende midler som f.eks. amfetamin heller. Det er like fullt et rusmiddel. Nå har selvsagt koffein et langt lavere skadepotensiale enn de andre stoffene man diskuterer her, men det vil fortsatt være et rusmiddel etter gjeldende definisjoner. 

Fram til 2003 sto faktisk koffein på WADAs dopingliste. Narkotika er forsåvidt en håpløs betegnelse som i dag ikke er noe annet enn juridisk definisjon for hundrevis av forskjellige stoffer som ofte ikke har noe annet til felles med hverandre enn at de er  ulovlige.

PITTY skrev (39 minutter siden):

Alkohol kan lett være et følge av et psykisk uføre.

Cannabis vil ofte være kilden til et psykisk uføre..

Dette er en stor forskjell, men begge finnes i psykiatrien.

At problematisk rusbruk og psykiatri går hånd i hånd er det liten tvil om, men den årsakssammenhengen du presenterer her er både oversimplifisert og upresis. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (6 timer siden):

At problematisk rusbruk og psykiatri går hånd i hånd er det liten tvil om, men den årsakssammenhengen du presenterer her er både oversimplifisert og upresis. 

Så var ikke uttalelsen av generell karakter heller. (Legg merke til ord som "kan" og "ofte..")

Selv har jeg både hørt om og møtt mange med nettopp denne historikken...

Noen med bedre innsikt enn meg bekrefter at dette er en svært typisk utvikling innen rus, og på forskjellen av rusbruk mellom alkohol og t.eks cannabis. Og ikke minst konsekvensen av det.

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne gjort alkohol ulovlig også for min del. Uansett er jeg iherdig motstander av legalisering av flere rusmidler, i så stor grad at det er en topp 3 sak når jeg skal vurdere hvem jeg skal stemme på. Vi har mer enn nok junkies og alt det det medfører i Norge.

Anonymkode: 126ec...aa3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...