Gå til innhold

Stoler du på helsedirektoratets kostholdsråd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og følger du dem? 

Det har vært mye kontrovers rundt de nye rådene. Det som har vært mest debattert er manglende råd mot ultraprossesert mat, advarsler mot rødt kjøtt ( på tynt grunnlag?), og uenighet om mettet fett er farlig. 

Det ble sluppet en spennende debatt mellom Marit Kolby og Linda Granlund i Helsedirektoratet i dag hos Wolfgang Wee, som anbefales.

Selv følger jeg dem ikke, jeg unngår frøoljer, er ikke redd for rødt kjøtt, velger helfete produkter, og unngår ultraprossesert mat. Helsen min var mye dårligere før når jeg levde på magre produkter og UP- brød. 

Anonymkode: b6f18...d54

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør som deg og stoler ikke på rådene. Spesielt rådet om å unngå mettet fett som finnes naturlig i råvarer og erstatte med umettet fett som frøoljer virker som et dårlig råd. 

Spiser heller ikke så lite kjøtt som de anbefaler. Kjøtt er det mest næringsrike vi kan spise. Vekten min går nedover og energien går oppover.

Anonymkode: 8fdfe...52e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spist kjøtt på veldig mange år, så der er jeg vel innafor, spiser heller ikke UP mat, og spiser mye grønnsaker, endel bær og frukt. Men magre produkter (margarin, lettmelk el) kommer jeg aldri til å bruke. 

Anonymkode: 52358...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør nok ikke det. Altfor konservativ og altfor lite føre var. 

Anonymkode: da2d4...27c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei!

Stoler mykje meir på Marit Kolby og Maja Skogstad/ ernæringsmamma, enn på staten sine ernæringsråd. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Var oppriktig nysgjerrig på argumentene til Linda Granlund i podcasten. Men syntes motargumentene hennes ofte var at  nesten alle forskere utenom Marit er enige med Helsedirektoratet. Hun motsa også seg selv når de snakket om at det er flere lag i kostrådene, og hva vanlige folk skal lese av dem. Svaret hennes om hvorfor up-mat ikke er inkludert i de 7 rådene var også merkelig. 

Anonymkode: b56af...1ee

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å være en sånn konspi-type som ikke følger myndighetenes anbefalinger, men - jeg gjør som mange over, unngår frøoljer og UP-mat, kjøper helfete produkter og spiser kjøtt. Jeg fikk barn i 2022 og har blitt mye mer «forsiktig» siden da. Kan aldri se for meg kjøtt og helmelk er negativt for et lite barn i vekst, og vil unngå UP-mat av føre-var prinsipp. Det er likevel ikke så enkelt når de minste barna fores med industribrød med industri-pålegg til 3 måltider om dagen 5 ganger i uka i barnehagen… Det er den største ulempen med ernæringsrådene nå slik jeg ser det. 

Anonymkode: 1b3b0...897

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ete som ein vil i eige hus, men ernæringsråda styrer i stor grad kva dei mest sårbare i samfunnet får av næring (eller ikkje får..).

Småbarn i barnehager og eldre i institusjoner treng ikkje kilovis av bønner og linser, men meir av den ekstra næringstett maten som raudt kjøt og egg ❤️

Granlund hadde ikkje noko godt tilsvar på at sårbare grupper ikkje får dekt grunnleggande næringsbehov (ref. podcasten)! 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikkje som privatperson. Bruker smør og vi drikker helmelk. Margarin kjem eg aldri til å ete grøss. Det smaker så rart også. 

Eter og vesentlig meir fisk. Raudt kjøt har eg ikkje spist på 23 år.

Usikker på om det genuint er bra at eg ete oppdrettslaks da. Vurderer å kutta det ut. Kanskje. Trur det handle litt om mengder. 

Etter eg kutta ut ultraprosessert mat har eg fått nydelig hud og blitt heilt kvitt atopisk eksem! Det trudde eg ikkje var mulig... 

Anonymkode: db3f3...6ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det, men det er ikke det samme som jeg følger slavisk. 

Anonymkode: b862f...eab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt, meierismør, helmelk og flere egg til dagen her. Fint med debatt, men ble lei hersketeknikkene til Linda. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Mener det er for mange faktorer (bla. miljø) og interesser som er innblandet i rådene som ikke handler om individets helse isolert sett. 

Anonymkode: ad703...8b0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler på dem, særlig da å spise råvarebasert mat og mye frukt og grønt. Spiser lite rødt kjøtt. 

Bruker gjerne smør og fete oster, men det er ikke stor mengde i det totale matinntaket. 

Anonymkode: 52c39...6b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å være en sånn konspi-type som ikke følger myndighetenes anbefalinger, men

Men, myndighetene ønsker jo ikke nødvendigvis ditt beste.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stoler på dem, særlig da å spise råvarebasert mat og mye frukt og grønt. Spiser lite rødt kjøtt. 

Bruker gjerne smør og fete oster, men det er ikke stor mengde i det totale matinntaket. 

Anonymkode: 52c39...6b6

Google opp en liste over hvilke land som lever lengst også Googler du en liste over landene i verden som spiser mest rødt kjøtt og se på listene side om side så får du lære noe nytt i dag.

Anonymkode: 662dd...d04

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler på dem, ja. Betyr for all del ikke at jeg følger dem i særlig grad, men jeg stoler på at de er utarbeidet etter beste faglige skjønn. Marit Kolby spiller konsekvent på folks uvitenhet og kjører totalt ukeblad-stil ved å bare si «ultraprosessesert!» hver gang hun sliter, så henne stoler jeg i hvert fall ikke på. 

Anonymkode: 78aef...509

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stoler på dem, ja. Betyr for all del ikke at jeg følger dem i særlig grad, men jeg stoler på at de er utarbeidet etter beste faglige skjønn. Marit Kolby spiller konsekvent på folks uvitenhet og kjører totalt ukeblad-stil ved å bare si «ultraprosessesert!» hver gang hun sliter, så henne stoler jeg i hvert fall ikke på. 

Anonymkode: 78aef...509

Da lurer jeg på hvordan du kan, helsemessig, stole på kostholdsråd hvor "klima" er en av faktorene..? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og følger du dem? 

Det har vært mye kontrovers rundt de nye rådene. Det som har vært mest debattert er manglende råd mot ultraprossesert mat, advarsler mot rødt kjøtt ( på tynt grunnlag?), og uenighet om mettet fett er farlig. 

Det ble sluppet en spennende debatt mellom Marit Kolby og Linda Granlund i Helsedirektoratet i dag hos Wolfgang Wee, som anbefales.

Selv følger jeg dem ikke, jeg unngår frøoljer, er ikke redd for rødt kjøtt, velger helfete produkter, og unngår ultraprossesert mat. Helsen min var mye dårligere før når jeg levde på magre produkter og UP- brød. 

Anonymkode: b6f18...d54

Jeg driter i kostholdsråd generelt. Både FHI, Kolby og flere andre rir sine egne kjepphester og har en agenda (miljø, reklame for produkter, og så videre). Jeg spiser ikke brød, fordi jeg ikke liker det (er ikke norsk). Jeg spiser kjøtt, fisk, kylling, egg, grønnsaker og frukt. Måler ikke 1/3 av tallerken med ditt og 1/3 med datt. Spiser det som ser godt og sunt ut, og det jeg har lyst på. Spiser nesten ikke kaker og godteri, fordi jeg ikke liker det. Drikker ikke brus eller alkohol, fordi jeg ikke liker det.

Ultraprosessert eller ikke - to dager i uka har jeg ikke tid til å lage mat. Da blir noe som ser godt ut, slengt i ovnen eller mikroen, og spist i full fart før vi drar på trening.

Anonymkode: d5d4d...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...