Gå til innhold

Reagerer litt på hva samboeren min sa ang rommet til datteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Foreldre har ansvar for å lære barna sine renhold og orden. Jeg hadde aldri akseptert at rommene til barna mine ser ut som en svinesti. Dette må de lære fra de er barn så de har normal boevne når de flyttet ut. 
Du gjør henne en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 1ded1...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uten å utdype noe så er det håp selv for den mest rotete tenåring selv uten kommentarer fra voksne.Her går jeg innom rommet hennes om hun er hjemme eller ikke,da det også er utgangen til hagen gjennom rommet hennes.

Anonymkode: da507...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rommet og uryddighet er egentlig det minste problemet her.

Det virkelig store problemet er at mannen med det han sa faktisk fortalte denne unge jenta at hun er annenrangs i denne familien, at hun bør være glad for at hun får "låne" rommet av ham. I det ligger det også en svært passiv-aggressiv tone som viser til at hun (og mor) bor der på hans nåde, at hun ikke skal føle at dette er hennes hjem, hennes rom. Og han understreker det med å fikse lister alle andre steder enn på hennes rom.

Jeg hadde krevd parterapi eller lignende om jeg i det hele tatt skulle fortsatt med denne mannen. For det han tydeligvis gjør mot denne jenta, det er å vise henne at han ikke ser på henne som et fullverdig medlem i denne familien, og det er faktisk veldig ødeleggende. Jeg vil tro han også på andre måter gjennom årene har gitt jenta samme følelser, selv om du, Ts, nå fanget opp denne ene situasjonen.

Om dette er hans holdning så hadde jeg flyttet fra ham, for det kan være svært psykisk ødeleggende å vokse opp og bli gitt signaler om at man er annenrangs i familien, at man ikke er like mye verdt som de andre barna. Det hadde jeg aldri latt mitt barn vokse opp med, da er det bedre å ha et hjem hvor hun opplever at hun er like mye verdt som alle andre i familien (deg, henne og andre barn du har).

Jeg tviler på at du vil greie å få ham til å forstå hva han faktisk forteller henne når han sier slikt til henne, derfor ville det å gå sammen til parterapi, psykolog eller lignende vært et ultimatum fra min side.

Anonymkode: 7a469...c2b

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hyggelig mann. Skikkelig samleobjekt (not). 

Anonymkode: 7f8df...924

Han lar de bo hos seg. Er ikke det hyggelig?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (5 minutter siden):

Han lar de bo hos seg. Er ikke det hyggelig?

Jo...enn så lenge...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rommet og uryddighet er egentlig det minste problemet her.

Det virkelig store problemet er at mannen med det han sa faktisk fortalte denne unge jenta at hun er annenrangs i denne familien, at hun bør være glad for at hun får "låne" rommet av ham. I det ligger det også en svært passiv-aggressiv tone som viser til at hun (og mor) bor der på hans nåde, at hun ikke skal føle at dette er hennes hjem, hennes rom. Og han understreker det med å fikse lister alle andre steder enn på hennes rom.

Jeg hadde krevd parterapi eller lignende om jeg i det hele tatt skulle fortsatt med denne mannen. For det han tydeligvis gjør mot denne jenta, det er å vise henne at han ikke ser på henne som et fullverdig medlem i denne familien, og det er faktisk veldig ødeleggende. Jeg vil tro han også på andre måter gjennom årene har gitt jenta samme følelser, selv om du, Ts, nå fanget opp denne ene situasjonen.

Om dette er hans holdning så hadde jeg flyttet fra ham, for det kan være svært psykisk ødeleggende å vokse opp og bli gitt signaler om at man er annenrangs i familien, at man ikke er like mye verdt som de andre barna. Det hadde jeg aldri latt mitt barn vokse opp med, da er det bedre å ha et hjem hvor hun opplever at hun er like mye verdt som alle andre i familien (deg, henne og andre barn du har).

Jeg tviler på at du vil greie å få ham til å forstå hva han faktisk forteller henne når han sier slikt til henne, derfor ville det å gå sammen til parterapi, psykolog eller lignende vært et ultimatum fra min side.

Anonymkode: 7a469...c2b

Å Gud bedre, så mye dramatikk du ilegger denne situasjonen! 

Han har ikke sagt at hun er annenrangs i familien, han har bedt henne å holde det ryddig på rommet sitt. Han har ikke sagt at hun skal være «glad for» at hun får låne rommet, han har understreket at det ikke er hun som eier rommet, det er faktisk han. Altså at dette er hans hus, og da er det hans regler som gjelder.

Så lenge han behandler henne likt som han gjør med deres felles barn - noe jeg går ut i fra at han gjør, siden det ikke foreligger info om noe annet - så er det ikke noe noe grunnlag for alle påstandene dine om at hun blir sett på som et annenrangs familiemedlem og at han omtrent bedriver systematisk psykisk terror mot datteren. Ts datter er eldst av barna, og da er det naturlig at det forventes mer av henne enn av småsøskene. Det er heller ingenting som indikerer at stefaren generelt behandler denne jenta dårlig, det er faktisk bare noe du har konstruert oppi hodet ditt.

Anonymkode: 72bfb...554

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har ikke ordene falt????

Men man var i situasjonen før ordene falt, iom at dette er et etablert forhold🫣

Anonymkode: a85d9...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten se deg selv i speilet her, TS. Du har satt deg og datteren din i et situasjon der dere begge bor på nåde. Hvis/når forholdet tar slutt, så håper jeg virkelig du har en egen bolig som du leier ut nå mens dere bor hos han, eventuelt en fet bankkonto.

Anonymkode: 51f8b...8b0

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må nesten se deg selv i speilet her, TS. Du har satt deg og datteren din i et situasjon der dere begge bor på nåde. Hvis/når forholdet tar slutt, så håper jeg virkelig du har en egen bolig som du leier ut nå mens dere bor hos han, eventuelt en fet bankkonto.

Anonymkode: 51f8b...8b0

Alternativet kunne ha vært å leid et annet sted og ikke hatt råd til å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (27 minutter siden):

Alternativet kunne ha vært å leid et annet sted og ikke hatt råd til å spare.

Jeg håper da virkelig at hun leier der hun bor nå også. Noe annet er nedverdigende.

Anonymkode: 72bfb...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor rotete er det? Sokker på gulvet, eller matrester på gulvet? Hvis hun roter til det punktet hvor rommet kan ta skade så har han rett.

Anonymkode: 82221...e2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

Anonymkode: c81d2...eae

Jg hadde en sånn stefar som hadde helt glemt bort at kua engang var kalv.

Det kom til et punkt hvor alt jeg gjorde ble galt for han. Moren min tok hans side. 

For å gjøre en lang historie kort så endte det opp med brudd mellom dem to og en permanent skade på vårt forhold (Altså meg og min mor). Senest her om dagen kranglet vi om hva som egentlig skjedde tilbake da og jeg over 30 nå.. 😒

Så mitt råd er hva enn du gjør eller ikke gjør så ikke velg han fremfor henne, valgene du gjør nå vil ha konsekvenser langt frem i tid. 

Ps. Nå sier jeg ikke at situasjonen deres er like håpløs som hva min var, poenget mitt er trå med forsiktighet siden hvis hun føler du kaster henne til ulvene så vil hun mest sannsynlig ikke tilgi deg for det. 

Anonymkode: 83627...444

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spade

Skjønner ikke at dere går å irriterer dere over rot, ved mindre vi snakker matrester og alle glassene fra kjøkkenet ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jg hadde en sånn stefar som hadde helt glemt bort at kua engang var kalv.

Det kom til et punkt hvor alt jeg gjorde ble galt for han. Moren min tok hans side. 

For å gjøre en lang historie kort så endte det opp med brudd mellom dem to og en permanent skade på vårt forhold (Altså meg og min mor). Senest her om dagen kranglet vi om hva som egentlig skjedde tilbake da og jeg over 30 nå.. 😒

Så mitt råd er hva enn du gjør eller ikke gjør så ikke velg han fremfor henne, valgene du gjør nå vil ha konsekvenser langt frem i tid. 

Ps. Nå sier jeg ikke at situasjonen deres er like håpløs som hva min var, poenget mitt er trå med forsiktighet siden hvis hun føler du kaster henne til ulvene så vil hun mest sannsynlig ikke tilgi deg for det. 

Anonymkode: 83627...444

Kjenner meg litt for godt igjen i det du har opplevd.......bare at i mitt tilfelle er dem fortsatt gift 😵‍💫😵‍💫😵‍💫 

Anonymkode: 61819...06c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper han vil få granatsjokk den dagen hans egne barn blir rotete, vimsete og surrete tenåringer😅 Når han innser at ditt barn verken er unik, bortskjemt eller en drittungr. At hun faktisk er en helt normal tenåring. 

Jeg har fostret opp 5 tenåringer. Alle like rotete og surrete til tider. Alle like lite motagelig for mas. Og det er HELT normalt. 
I dag er alle mine både godt utdannet, har gode hjem og gode evner. Og jeg er såpass gammel og raus at jeg fortsatt husker både min egen og ungenes ungdomstid;) 

Anbefaler at han leser ‘Å være ung er fortsatt for jævlig’

Anonymkode: e5cc2...a5b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt det rotete.

Ikke som lite barn, ikke som tenåring, ikke som student, ikke som voksen.

Ryddig rom er da ett av minstekravene for normal oppførsel.

Det skal videreføres til alle andre aspekter i livet og.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor i huleste har ikke du eierandel i huset når dere attpåtil har barn sammen? Han har dere der på nåde og liker tydeligvis den makten. Jeg håper inderlig at du sparer deg opp midler og ikke avhenger av han der og at du kan dra på dagen om det måtte komme til det punktet!

Anonymkode: 16cd2...8b6

Hun har vel ikke kjøpt seg inn, da. Man får vel ikke en eierandel sånn uten videre uten å betale for den. Får tro hun dermed har spart på egenhånd.

Anonymkode: b03f3...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha husker en venninne sa det til «stemoren» sin da hun var tenåring. Hun hadde rett, «stemoren» flyttet ut etter få år og det er min venninne som eier huset nå. 

Anonymkode: 668b9...774

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den måten der å snakke til dattera di på hadde jeg som mor ALDRI godtatt! Sånn holdt stefaren min på i alle år mot meg og det ødelegger deg som menneske! Det er en stygg og nedlatende måte å snakke til noen på og ingen skal finne seg i det! 

Anonymkode: 61819...06c

Herregud, ødelagt som menneske faktisk.. 

Anonymkode: 37cf3...653

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er stefar og det er ikke betingelsesløs kjærlighet som det gjerne er mellom biologiske foreldre og barn. 

Hun er prisgitt dine kjærester og samboere. Så ville forsøkt å være diplomaten her, få hun til å rydde og han til å ordne lister. 

Anonymkode: 70a02...3d0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...