Gå til innhold

Reagerer litt på hva samboeren min sa ang rommet til datteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kunne og vært der i uønsket ærend. Ikke vær så naiv. 

Anonymkode: 7f8df...924

Er en mellomting mellom p være naiv og å male fanden på veggen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Venter heller på at du blir voksen. Jeg har voksne sønner de rydder etter seg, men den tonen hadde jeg ikke akseptert.

Anonymkode: 7f8df...924

Jeg sa aldri til henne at det var som et jordskjelv der inne. Men som mor hadde jeg faktisk lov til å irritere meg over rotet der inne,rot som ikke finnes lenger heldigvis. Nå er tilogmeg rommet på internatet ryddig.

Anonymkode: da507...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 timer siden):

Ikke sant? Hvis det er HANS rom, så får HAN rydde. Hvorfor skal HUN rydde på noen andres rom? 

Det er hennes rot da...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelp dattera di å rydde grundig, la ham sette opp lister, og gjennomgå rommer med henne hver mnd så ting ikke sklir helt ut.

Anonymkode: f52ef...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 19.29):

Fordi det er stefar og det er ikke betingelsesløs kjærlighet som det gjerne er mellom biologiske foreldre og barn. 

Hun er prisgitt dine kjærester og samboere. Så ville forsøkt å være diplomaten her, få hun til å rydde og han til å ordne lister. 

Anonymkode: 70a02...3d0

Ok så med det sier du at det ikke er betingelsesløs kjærlighet til barn som er adopterte heller da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 15.55):

Synes man kan forvente at en tenåring klarer å holde rommet sitt ryddig. Man rydder litt hver dag, sånn er voksenlivet (som hu er en del av innen få år) 

Jeg hadde alltid ryddig rom, fra 10-11 års alderen. Ikke strøkent selvfølgelig, men alt hadde sin faste plass det ble lagt på. Aldri oppvask eller skitne klær etc. 

Anonymkode: 0f224...6fb

Det er ikke alltid noen sammenheng med ryddighet som tenåring og som voksen. Som flere her skriver, og jeg kan bekrefte, endrer dette seg når man blir voksen, for mange.  Det er ikke sånn at de med rotete tenåringsliv drukner i rot som voksne 😆

Anonymkode: 58e86...481

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (37 minutter siden):

Det var garantert bare en utblåsning tenker jeg

en trygg voksen har ikke behov for å bruke trusler overfor ett barn i min verden, mennekser som bruker trusler for å oppnå sin vilje er ikke trygge mennesker. 

Å si hvis du ikke gjør som jeg vil så får det konsekvenser for deg er ikke det samme som å si at jeg ønsker at du tar ansvar for rommet ditt og rydder.

Anonymkode: ecd41...188

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sånn var det på mitt rom også, skulle ønske jeg hadde ansvarlige voksne som lærte meg om rydding og renhold, det sliter jeg med som voksen i dag. Sett krav til unga 

Anonymkode: 62db5...290

Du har det nå🙂 Du er en ansvarlig voksen selv nå, den eneste ansvarlige og kapable voksne! Det er ingen ting å slite med. Still noen krav til deg selv.
(Tvert imot, når man leser her. En hver tenåring kan læres/trues/burde ha lært det for lenge siden å holde et oppholds- og soverom i orden til en hver tid. Da klarer du det👍)

Anonymkode: 54bb9...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter han 💯 %! Det er hans hus og hun må tilrettelegge seg hans regler. Du er moren hennes og skal stille krav til henne, hva er det du egt ønsker deg? At tenåringsdatteren din skal være din venninne og du skal bli likt? Ta og still krav til henne og si sånn er det bare! 

Anonymkode: 586a3...16c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter han 💯 %! Det er hans hus og hun må tilrettelegge seg hans regler. Du er moren hennes og skal stille krav til henne, hva er det du egt ønsker deg? At tenåringsdatteren din skal være din venninne og du skal bli likt? Ta og still krav til henne og si sånn er det bare! 

Anonymkode: 586a3...16c

det er felles hjem, er det rimelig at en av de voksne skal ha veto på regler for felles hjem fordi denne eier boligen familien bor i? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Ok så med det sier du at det ikke er betingelsesløs kjærlighet til barn som er adopterte heller da?

Både adopterte barn og stebarn kan ha relasjonsskader som gjør at man bør være ekstra bevisst virkemidlene man bruker mot dem.

Den ubetingete kjærligheten kan være like reell fra den voksnes side, men barnet kan likevel mangle den grunnleggende tryggheten. Det finnes mange måter å stille krav til ryddighet uten å utfordre barnets følelse av å ha en selvfølgelig plass i familien.

Her nekter stefar å gjøre rommet hennes ferdig fordi hun ikke «fortjener» det, og kikker inn når hun ikke er hjemme ens ærend for å mate egen irritasjon. Når han i tillegg bruker retorikk som at hun bare får låne rommet hans, gir dette til sammen ganske tydelige signaler om at kjærligheten hans kommer med betingelser, og at hun må lystre for å bli tolerert.

Denne mannen har forhåpentligvis ikke til hensikt å kaste TS og datteren ut dersom de ikke slutter å irritere ham, men med oppførselen sin signaliserer han at det er et alternativ. 

Det ingen selvfølge for stedatter at en far elsker betingelsesløst, da hennes egen far har valgt henne bort. Det gjør det ekstra viktig at stefar opptrer modent i oppdragerrollen, og har selvkontroll nok til å avstå fra billige hersketeknikker. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nope, jeg har hatt et veldig vanskelig liv faktisk, spesielt i tenårene/tidlig voksen. Pga mange ting. Hadde også en stefar som til tider var ganske idiot, men jeg lar det ikke ødelegge meg som menneske! Offermentalitet er noe som byr meg kraftig i mot, da jeg har flere i familien som regelrett ødelegger andres liv med sin uendelige offermentalitet. Å ha en streng/kjeftete stefar er bare ikke gyldig nok grunn til å la seg ødelegge av som menneske. OG det er et hån mot folk som virkelig har hatt det jævlig. 

Anonymkode: 37cf3...653

Hvis du tror at man kan kontrollere hvor ødelagt man blir av ting man opplever så har du virkelig ikke skjønt noenting! Folk er forskjellige vettu og andre er ikke svake bare fordi de reagerer annerledes enn deg på ting! Jeg har opplevd ting som kunne blåst huet av hvem som helst, men ser meg selv absolutt ikke som noe offer!

Anonymkode: 61819...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min hadde det likt på sitt rom. Og hun fikk også beskjed om at selv om det er hennes rom, så er det mitt hus. Og matrester, rot og kaos skaper gode forhold for bakterier og andre uønskede levende vesener. Jeg har rett til å kreve en viss orden, og dermed renslighet, i mitt hus. Litt dramatisk kanskje, men som jeg sa til henne "Råtner ditt rom, så råtner huset, og hvem må betale det?". Synes at han var helt innenfor med det han sa. Litt rot går, forutsatt at hun likevel holder rent. 

Anonymkode: 3438b...d1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Datteren min hadde det likt på sitt rom. Og hun fikk også beskjed om at selv om det er hennes rom, så er det mitt hus. Og matrester, rot og kaos skaper gode forhold for bakterier og andre uønskede levende vesener. Jeg har rett til å kreve en viss orden, og dermed renslighet, i mitt hus. Litt dramatisk kanskje, men som jeg sa til henne "Råtner ditt rom, så råtner huset, og hvem må betale det?". Synes at han var helt innenfor med det han sa. Litt rot går, forutsatt at hun likevel holder rent. 

Anonymkode: 3438b...d1c

I følge KG, så kan ikke en stefar utrykke dette. Fordi en stefar skal behandle en stedatter anderledes enn det han ville gjort med sitt biologiske barn. Om en stefar kjefter som en biofar, så blir det feil. Det er bare en biofar som kan elske barnet så høyt at han kan si: Dette er mitt hus! Vis respekt og rydd rommet ditt!

Anonymkode: b5f14...3be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å lese gjennom, men har prøvd å få med meg alt.

Det jeg tenker er at denne stefaren kunne ordlagt seg litt annerledes, og litt hyggeligere😊 Ja, jenta burde kanskje bli flinkere til å holde rommet ryddig, men det går ann å kommunisere det på en ordentlig måte😊 Her bør jo også mor og stefar sette seg ned og snakke sammen om felles regler i det som jo er deres felles hjem😊 

Lurer også litt på alderen til jenta? Står bare begynnelsen av tenårene i HI, noe jeg tolker som 13, max 14?🤔 men ser flere skriver 16, hvor tar dere det fra?🤔 Det er jo litt forskjell på hva man kan forvente av en 13 åring og en 16 åring 😊😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 16.10):

Han har rett, og du har mislykket i jobben med å oppdra ungen din. Han eier huset, og selv om det er hennes rom så bør man forvente at dere hjelper til med å bevare huset i den stand det bør være. Jeg skjønner at han ikke orker skyve truser, klær og annet skrot vekk for å legge lister etter å ha pusset opp rommet for henne. 

Datteren din bør nå kunne holde rommet strøkent til enhver tid, gjøre lekser, lage sine egne brødskiver og rydde etter seg, og ikke minst; komme tidsnok til avtaler. Klarer ikke ungdommen det så blir mennesket helt ubrukelig og får en hard start i arbeidslivet. 

Du bør ta en alvorsprat med den bortskjemte jentungen. 

Anonymkode: 20ab3...e52

Sant, hjelp ho med å ta ein skikkelig rydding. Heng opp masse knagger til å henge kle på som er brukte men ikj skitne og så må ho klare å holde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

en trygg voksen har ikke behov for å bruke trusler overfor ett barn i min verden, mennekser som bruker trusler for å oppnå sin vilje er ikke trygge mennesker. 

Å si hvis du ikke gjør som jeg vil så får det konsekvenser for deg er ikke det samme som å si at jeg ønsker at du tar ansvar for rommet ditt og rydder.

Noen ungdommer er nødt til å ha klarere regler enn litt koseprat om at det er fint om du rydder rommet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I følge KG, så kan ikke en stefar utrykke dette. Fordi en stefar skal behandle en stedatter anderledes enn det han ville gjort med sitt biologiske barn. Om en stefar kjefter som en biofar, så blir det feil. Det er bare en biofar som kan elske barnet så høyt at han kan si: Dette er mitt hus! Vis respekt og rydd rommet ditt!

Anonymkode: b5f14...3be

Forskjellen ligger ikke i en stefars kjærlighet, men i at et stebarn ikke har en like selvsagt trygghet på denne kjærligheten. Det sagt, synes jeg ikke den type kjefting som beskrives av TS er noe mer konstruktiv overfor egne barn.

Her finnes langt bedre virkemidler. Først prøver man å spille jenta god. Det kan man gjøre ved å sørge for gode oppbevaringsmuligheter og konkret hjelp til metode, rekkefølge og tidspunkt for rydding. Og selv om alt er avtalt, må man likevel påregne å måtte minne barn på plikter.

Om det likevel ikke fungerer, kan man starte med å flytte ryddetidspunktet til før noe kjekt. Da er det lett å si at du kan kjøre henne/se film med henne eller annet etter at hun er ferdig å rydde rommet. TS beskriver en grei jente uten større opposisjonsproblemer som allerede har forbedret seg, så mye mulig det løser seg allerede her.

Ellers går det så klart an å finne på en kjipere straff, men utgangspunktet må være en grunnleggende velvilje til barnet. Som stefar kunne vist ved å være velvillig nok til å ferdigstille rommet hennes. Når stefar i stedet fortsetter å kjefte og gnage om dette rommet uten å anerkjenne at det har blitt bedre, gir han fort datter følelsen av at han aldri blir fornøyd uansett.

I tillegg fortsetter han med en metode han selv mener ikke har hatt ønsket resultat, så da vil det smarte være å tenke nytt, og ikke bare fortsette med mer av det samme. Med mindre hovedmålet for kjeftingen ikke er å finne en løsning, men å få utløp for egen irritasjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nettopp inne på stesønns rom for å hente skittentøy (ja, jeg har fri i dag). Ingen ugler i mosen. Men jeg lukker øynene for rotet så lenge det ikke kan ødelegge huset. Det får far ta :D

Anonymkode: ac57f...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hactar skrev (5 timer siden):

Det ingen selvfølge for stedatter at en far elsker betingelsesløst, da hennes egen far har valgt henne bort.

Eller dødd.

Anonymkode: 54ab3...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...