Gå til innhold

Reagerer litt på hva samboeren min sa ang rommet til datteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man som mor og barn flytter inn til en mann som ikke er far til barnet, så får barna et nytt hjem det gjerne er litt vanskelig å venne seg til. Da bør alle voksne gjøre sitt for at barnet skal føle at det er sitt hjem. Jeg tror ikke samboeren til TS ønsket at barnet ikke skulle føle seg hjemme, men det var veldig dum formulert kommentar, og han burde beklage seg.

Når det er sagt, så har ikke barnet et rotete rom fordi hun er ungdom, men fordi foreldrene hennes ikke har giddet å lære henne å holde rommet ryddig. Her er det også viktig at barnet har nok oppbevaring til klær og ting på rommet sitt. Også skittentøyskurver på badet eller vaskerommet som ikke flyter over. Vi skal ikke bare mase om at de må rydde rommet. Vi må lære de hvordan, og legge til rette for at tingene kan plasseres ryddig et sted. Også viktig å lære dem at tomflasker skal rett i panteoppbevaring og søppel rett i søppelbøtta og kastes ut i søppeldunk før det er så fullt at posen ikke kan knyttes helt igjen. Å ikke spise på rommet er også en grei vane om barnet sliter med å holde det rent og ryddig.

Klarer ungdommen å gjøre rent etter seg på badet og kjøkkenet?

Det er ikke sånn at når vi flytter for oss selv at vi plutselig blir huslige. Det er bedre å lære seg gode vaner hjemmefra. Jeg hadde en mor som lot meg ha det rotete. Støvsuger og vaskekost visste jeg knapt hva var. Da jeg flyttet på hybel, så gikk det mange år før rommet mitt var presentabelt for besøk. Jeg lærer mine barn å holde det ryddig, vaske klær (før de er tom) etc. Jeg vet at den voksne versjonen av dem vil takke meg selv om de synes det er kjedelig nå.

Anonymkode: ac57f...77b

Man aksepterer at det er kaos og ombygginger i hodet på tenåringer, likevel så skal det være ryddig til en hver tid på rommet ?? Noen har mer ryddig personlighet og noen til og med litt hysteriske når det kommer til rot.  Når det blir som mest kaos hos datteren kan jeg spørre om hun trenger selskap til å rydde og litt hjelp. Så kan vi sitte og prate mens det brettes klær. Mengden rot ble bare for stor for å komme igang alene når overskuddet var der.  

Greit å finne ut hva som skaper kaos og rot, har jenta fått gode nok oppbevaringsmuligheter, har dere rutiner sammen.  

Datteren hadde det ganske ryddig før pubertet og ungdomsskolen nå kaos. Sønnen hadde det kaotisk før pubertet og ungdomsskole, hans rom er ryddig. Han blir stresset av for mye ting og overveldet av kaos.  

Anonymkode: eb8c6...bce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med at huset er hans, og at han og deres barn er den rettmessige eier, og du og din datter når som helst kan flytte dersom du synes at han er udugelig?

Anonymkode: 3e90a...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er stemor selv, og hadde ikke valgt slike ord. JEG tar heller ikke kampen med mitt stebarn/ ungdom om rot på rommet- det får far gjøre. Likeledes går ikke han inn på rommet til mine barn og kjefter. Vi er ikke mor og far, vi er steforeldre.. og det er en rolle man skal trø forsiktig i, iallefall på så sårbart tema på hvem som hører til, og hvem som eier hus. 

Nei .. Han der hadde jeg ikke vært nådig med. 

Anonymkode: 695ab...97e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 15.37):

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

Anonymkode: c81d2...eae

At det er normalt? Hun er 16 år, hun eier det ikke, og man må forholde seg til de voksne sine regler når man bor hjemme. Pleide å svare det samme til mine foreldre, fikk klar beskjed om at det var mitt rom- men det var de som bestemte, og at jeg sto fritt til å rote så mye jeg ville den dagen jeg hadde min egen bolig. 

Anonymkode: 58ce9...9db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn var det på mitt rom også, skulle ønske jeg hadde ansvarlige voksne som lærte meg om rydding og renhold, det sliter jeg med som voksen i dag. Sett krav til unga 

Anonymkode: 62db5...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det er normalt? Hun er 16 år, hun eier det ikke, og man må forholde seg til de voksne sine regler når man bor hjemme. Pleide å svare det samme til mine foreldre, fikk klar beskjed om at det var mitt rom- men det var de som bestemte, og at jeg sto fritt til å rote så mye jeg ville den dagen jeg hadde min egen bolig. 

Anonymkode: 58ce9...9db

Ser du ikke at en stefar ikke kan si det samme som en far, om ikke relasjonen er ufattelig trygg??  Her reagerer mor, og hun ser at datter reagerer. Ergo er ikke relasjonen så trygg. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 15.50):

Du som foreldre må lære henne å holde det ryddig og oversiktig. Det kommer ikke nødvendigvis av seg selv. Det er også lettere å gjøre slikt sammen med noen, og ikke minst går det raskere.

Anonymkode: 16cd2...8b6

Vet du hva, mine foreldre er ordensmennesker, men jeg har likevel alltid hatt problemer med å holde det ryddig, både på pikerommet da jeg var barn, og etter jeg flyttet hjemmefra. Derimot var min lillesøster helt motsatt, hun laget på eget initiativ tellekanter på tøyet i klesskapet sitt fra hun var 3-4 år, kun fordi hun hadde sett mamma gjøre det samme.

(Hører med til historien at jeg fikk diagnose ADHD uoppmerksom type da jeg var godt over 30, så forklaringen ligger muligens her. Men helt ærlig, å ha orden og system i ting slik "normale folk" har er rett og slett komplett umulig for meg🥹)

Anonymkode: 1839b...7f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er gjest i sitt eget hjem nå 

Det er noe annet å i mitt hus, mine regler. Enn å si at hun bare låner rommet sitt

Anonymkode: 3f5ab...21f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, man blir faktisk det og det vet du tydeligvis ikke en dritt om! Dvs at du er jævlig heldig! Eller så er du også en sånn som snakker nedlatende til andre og synes det er helt greit? 

Anonymkode: 61819...06c

Nope, jeg har hatt et veldig vanskelig liv faktisk, spesielt i tenårene/tidlig voksen. Pga mange ting. Hadde også en stefar som til tider var ganske idiot, men jeg lar det ikke ødelegge meg som menneske! Offermentalitet er noe som byr meg kraftig i mot, da jeg har flere i familien som regelrett ødelegger andres liv med sin uendelige offermentalitet. Å ha en streng/kjeftete stefar er bare ikke gyldig nok grunn til å la seg ødelegge av som menneske. OG det er et hån mot folk som virkelig har hatt det jævlig. 

Anonymkode: 37cf3...653

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (7 timer siden):

Det er faktisk hennes rom når hun bruker det. Han har egentlig ingenting der å gjøre. At han til stadighet går inn på hennes rom når hun ikke er hjemme, er ikke greit. Når han i tillegg mener at hun ikke har noe eget sted i huset, og at alt er hans, er det egentlig EN ting å gjøre - flytt. Ta datteren med og flytt. Få dere noe eget, slik at hun kan ha privatliv og føle eierskap til rommet sitt. Fy faen.

Hvordan skal han få lagt de listene på rommet hennes hvis han ikke får lov å gå inn dit? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man aksepterer at det er kaos og ombygginger i hodet på tenåringer, likevel så skal det være ryddig til en hver tid på rommet ?? Noen har mer ryddig personlighet og noen til og med litt hysteriske når det kommer til rot.  Når det blir som mest kaos hos datteren kan jeg spørre om hun trenger selskap til å rydde og litt hjelp. Så kan vi sitte og prate mens det brettes klær. Mengden rot ble bare for stor for å komme igang alene når overskuddet var der.  

Greit å finne ut hva som skaper kaos og rot, har jenta fått gode nok oppbevaringsmuligheter, har dere rutiner sammen.  

Datteren hadde det ganske ryddig før pubertet og ungdomsskolen nå kaos. Sønnen hadde det kaotisk før pubertet og ungdomsskole, hans rom er ryddig. Han blir stresset av for mye ting og overveldet av kaos.  

Anonymkode: eb8c6...bce

Det finnes en mellomting av kaos/graps og gullende rent. Hvis en ungdom har kaos i hodet sitt, og det har de gjerne, noen mer enn andre, så hjelper det faktisk å få litt orden rundt seg. Få klærne inn i skapet eller i skittentøyet. Ikke være omgitt av søppel og matrester. Kaos inni hodet og kaos utenfor er en dårlig kombinasjon. Trenger ikke vaske og tørke støv daglig. Bare ha det greit. At man har skap og skuffer og ikke klær innerst i skapet man har vokst ut av for 5 år siden. Av og til kan det være overveldende. Da kan mor ta en storrengjøring og sammen med ungdommen planlegge innkjøp av oppbevaringsmøbler.

Anonymkode: ac57f...77b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje hans hus TS men han har invitert dere inn til et felles hjem.. Og i det ligger også å prøve oppføre seg som en voksen rollemodell for din datter som ble md på "flyttelasset" og ikke falle ned på et slikt barnslig nivå spør du meg. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal han få lagt de listene på rommet hennes hvis han ikke får lov å gå inn dit? 

Han kan gjøre det mens hun er hjemme. En voksen mann som stadig er inne på rommet til en 16 år gammel jente, gir meg noen dårlige vibes. 

Anonymkode: 52e7a...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han kan gjøre det mens hun er hjemme. En voksen mann som stadig er inne på rommet til en 16 år gammel jente, gir meg noen dårlige vibes. 

Anonymkode: 52e7a...5c0

Herregud han kunne vært inne på rommet hennes og lagt på plass nyvaska klær. Hallo 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 16.28):

Da er det på tide å låse den døren. 
Man åpner IKKE andres dører uten deres ettertrykkelige samtykke. Det gjelder fra barn er mye m9ndre enn tenåringer.

Ja, det hender seg at man som voksen må gripe inn og sjekke for ting som matrester, mugg, uhygieniske forhold etc. men det er absolutt ingen grunn til at det skal skje uten barnets tilstedeværelse.

Lås den døren. Og legg en plan for å flytte ut.

Anonymkode: c7efc...7ab

Herrefred som du overdriver ..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 16.13):

Samboer din er maktmenneske. 

Datterens rom er enten bombet eller strøket om det er mye knyttet til overskudd. Når humøret og overskuddet er der rydder hun. De siste ukene så har hun hatt lite tid hjemme, heldagsprøver og fagsamtaler. Legg til trening minst 3 dager i uka og lang skolevei.  Vi har valgt å ikke legge ekstra press på at rommet alltid er ryddig.   Vi lærte henne alle teknikkene for hva som må gjøres for lengst, men som sagt er ikke strenge når det gjelder rommet. Mer strenge på fellesrom. 

Høres ut som om datteren din er gammel nok til at man bør være klar over at man til enhver tid burde klare å holde rommet ryddig. Hvis det er ryddig til enhver tid, så tar det bare to minutter å fjerne eventuelt rot som måtte oppstå. Det viser også karakter, og det er viktig nå når hun går inn i voksenlivet. Stram opp datteren din. 

Anonymkode: 20ab3...e52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser du ikke at en stefar ikke kan si det samme som en far, om ikke relasjonen er ufattelig trygg??  Her reagerer mor, og hun ser at datter reagerer. Ergo er ikke relasjonen så trygg. 

Hun skriver jo at den er trygg og at stefar er eneste faren hun har

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Herregud han kunne vært inne på rommet hennes og lagt på plass nyvaska klær. Hallo 

Han kunne og vært der i uønsket ærend. Ikke vær så naiv. 

Anonymkode: 7f8df...924

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Hun skriver jo at den er trygg og at stefar er eneste faren hun har

Han er ikke mye trygg som bare låner ut rom.... skikkelig ustabil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er ikke mye trygg som bare låner ut rom.... skikkelig ustabil.

Det var garantert bare en utblåsning tenker jeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...