Gå til innhold

Reagerer litt på hva samboeren min sa ang rommet til datteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herregud, ødelagt som menneske faktisk.. 

Anonymkode: 37cf3...653

Jeg vet, noen tåler veldig lite. 

Anonymkode: fbad2...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo et paradoks at du er så opptatt av måten man sier ting på og hvilke ord man bruker, og så svarer du folk på denne måten.

Anonymkode: 54ab3...b46

Og du har fortsatt ikke forstått poenget ser jeg 🤣🤣🤣  Gratulerer 🤣 

Anonymkode: 61819...06c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (19 timer siden):

Jeg synes ikke det var rart at han svarte som han gjorde, da hun sa det var jo hennes rom. Han svarte vel nettopp det fordi hun var frekk og sa det var hennes rom. 

Jeg mener det skulle kunne godt forventes av skole- og tenåringsbarn at de holder det ryddig på rommet sitt.

Er det hennes rom, eller ikke?
hvis hun skal holde det ryddig på sitt rom, må hun jo først få et rom. 

jeg synes han var veldig frekk, men på en ekkel måte. Han har ikke respekt for datteren til ts og hennes rett til privatliv, har han respekt for ts? Hadde flyttet fra en som snakket sånn til datteren min. 

Anonymkode: b66b7...83b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (18 timer siden):

I all verden. Selvfølgelig kunne foreldrene mine gå inn på rommet mitt mens jeg ikke var hjemme, uansett hvor gammel jeg var (og jeg kunne like selvfølgelig gå inn på deres). Det var en del av felles bolig, ikke mitt eneveldige domene. Og det var "til låns" - i det øyeblikket jeg dro på folkehøgskole ble det tatt i bruk av andre, selv om det formelt sett fortsatt var mitt når jeg var hjemme.

Privatliv er viktig, men man er fortsatt en del av en husholdning og et felles hjem.

Oj. Er det en selvfølge nå? 
vel,det at ble tatt i bruk av noen andre når du dro på folkehøyskole er jo det samme som om du hadde leid det. Det er jo ikke noe rart. Ja, når jeg hadde rommet mitt til låns, så var det mitt. Ingenting for foreldrene mine og gjøre der. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

Anonymkode: c81d2...eae

Det er faktisk hennes rom når hun bruker det. Han har egentlig ingenting der å gjøre. At han til stadighet går inn på hennes rom når hun ikke er hjemme, er ikke greit. Når han i tillegg mener at hun ikke har noe eget sted i huset, og at alt er hans, er det egentlig EN ting å gjøre - flytt. Ta datteren med og flytt. Få dere noe eget, slik at hun kan ha privatliv og føle eierskap til rommet sitt. Fy faen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du og han må snakke sammen og bli enige om en felles linje. Ikke ta diskusjonen via ungen. 

Anonymkode: f99e2...e1c

Dette. Folk snakker jo ikke sammen lenger men spør om råd på et forum fremfor å prate sammen som par. Dette igjen gjør at man ikke står sammen om ting. 

Anonymkode: 5da06...22b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk hennes rom når hun bruker det. Han har egentlig ingenting der å gjøre. At han til stadighet går inn på hennes rom når hun ikke er hjemme, er ikke greit. Når han i tillegg mener at hun ikke har noe eget sted i huset, og at alt er hans, er det egentlig EN ting å gjøre - flytt. Ta datteren med og flytt. Få dere noe eget, slik at hun kan ha privatliv og føle eierskap til rommet sitt. Fy faen.

Man skal kunne forvente at tenåringer kan rydde rommet en gang i uken. De foreldrene som ikke setter særlig krav vil få ungdom som sliter i arbeidslivet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg synes han var veldig frekk, men på en ekkel måte. Han har ikke respekt for datteren til ts og hennes rett til privatliv, har han respekt for ts? Hadde flyttet fra en som snakket sånn til datteren min. 

Ikke sant? Hvis det er HANS rom, så får HAN rydde. Hvorfor skal HUN rydde på noen andres rom? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skal kunne forvente at tenåringer kan rydde rommet en gang i uken. De foreldrene som ikke setter særlig krav vil få ungdom som sliter i arbeidslivet. 

Min tenåring var rotete som faen. Da han ble voksen, så har han klart å disponere penger godt, holde på en jobb og utføre jobben fint, i tillegg til studier. Jeg er også en kunstnerisk rotekopp. Ser ikke poenget med å ha det strøkent hele tiden og bruke halve livet på å rydde og vaske. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For øvrig skal man også kunne forvente av en voksen HUSEIER, at han holder hele huset i orden. Å nekte å sette på listene på et rom i hans eget hus, er å oppføre seg som en tiåring. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betaler du leie ts? Betal leie også for rommet til datteren din. Presiser at DU leier det rommet. Han behandler dere begge som tiggere egentlig, og du kan ikke la datteren din vokse opp sånn. Flytt hvis du har råd, og la henne få et eget rom og selvrespekt. Kan hun evt bo hos faren sin? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ryddig rom er det jeg anser som minst viktig i barneoppdragelse og i forhold til barna mine. Bare å lukke døra om det plager en. 

Anonymkode: e6d90...7d8

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Betaler du leie ts? Betal leie også for rommet til datteren din. Presiser at DU leier det rommet. Han behandler dere begge som tiggere egentlig, og du kan ikke la datteren din vokse opp sånn. Flytt hvis du har råd, og la henne få et eget rom og selvrespekt. Kan hun evt bo hos faren sin? 

Hvorfor skal hun fortsette å bo hos ham og fortsette å ligge med ham, lage mat til ham og alt det andre en samboer gjør? Han vil ikke gifte seg, og han anser TS og datter som (uønskede) gjester. Og nei, datteren bør ikke flytte til far for å slippe å irritere samboeren til mor. Alle har råd til å flytte i Norge i 2024. Det er ingen som blir husløs hvis de avslutter et forhold. Det er også mye bedre å ha det trangt økonomisk enn å bli utsatt for slik oppførsel som beskrives her. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun rydder rommet en gang i uka, så er det mer enn nok. Mine rydder kun en gang i måneden, og jeg er egentlig fornøyd med det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, denne saken har blitt belyst bare fra en side. 
TS har selv satt seg og datteren i en skvis i og med at hun ikke er medeier i huset, mens deres felles barn er arvinger og i en annen posisjon. 
Men så var det det med rettigheter da? 
Hvor mye har TS bidratt med økonomisk og hvor mye har mannen bidratt ? 
Er han sur pga han savner en takknemlighet eller er han han bare tverr for å få åpnet øynene både til mor og datter ? 
Sånn generelt så setter folk seg i en vanskelig situasjon når de flytter inn hos noen som er 100% selveier. 
Plutselig så står en på gata kun med en koffert med klær og noen møbler … 

Anonymkode: c627b...77e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter som er i starten av tenårene har som jenter flest på den alderen, det ganske rotete på rommet sitt. Hun rydder, men det blir fort rotete igjen. Min samboer som ikke er far til jenta og som eier av huset vi bor i har irritert seg lenge over rotet på rommet hennes og det skjønner jeg. Men det var måten ting ble sagt på her om dagen jeg følte på. 

Han sa at nå var det nok med rotet på rommet og hun svarte at det var jo hennes rom og at han ikke trengte å være der å se på rotet. Da svarte han " det er mitt rom, du bare låner det". Og ja det er jo sant da han eier huset, men jeg så hun ble såret av å få høre at dette er bare til låns. Han pusser også opp mye av huset og har revet mye gamle lister, han nekter å sette på nye lister på rommet hennes før hun viser til at hun kan ha det ryddig på rommet hele tiden. Hun har vært mye flinkere i det siste, men man kan ikke forvente perfeksjonisme fra en jente på den alderen synes jeg. Jeg tror også at hun hadde gjort det finere hvis han gjorde seg ferdig på rommet hennes også, akkurat nå føler hun at rommet ikke er så pent, det har hun sagt. 

Hva tenker dere her? 

For å svare direkte på HI her, så mener jeg at du burde ha snakket med han om dette for lenge siden. Dere er to voksne mennesker som bor sammen, og du har en datter som også skal bo sammen med mannen du har valgt. Du som voksen har jo valgt å være leieboer hos mannen, og dermed også valgt det samme på datteren din sine vegne.
Når du tydeligvis har merket over tid at han irriterte seg over datterens rot og måten hun behandler rommet sitt på, burde du faktisk ha snakket med mannen og prøvd å bli enige om hvordan dere skal ta tak i dette. Når dere bor sammen så har jo du et ansvar overfor datteren din for å avklare husregler og bli enige om felles kjøreregler i huset.

Når datteren har gitt uttrykk for at hun synes det er vanskelig å få det fint på rommet når det mangler lister, så burde du jo også ha tatt dette opp med mannen din. Dette blir jo fort en ond sirkel der datteren gir mer blaffen fordi rommet er ukoselig uten lister, og så blir mannen mer irritert over rot og nekter å sette på lister. Dere burde ha satt dere ned og blitt enige om hvordan dette kan løses. Hva med at dere alle samarbeider om å rydde ordentlig på rommet, få opp listene, og deretter hjelper jenta å gjøre det koselig på rommet? Kanskje hun trenger mer eller bedre oppbevaring til sakene sine så det er lettere å rydde? Og så kan dere lage en avtale om at du skal se til at hun rydder og vasker der en gang i uka, at du og datteren tar felles ansvar for rommet så mannen slipper å inspisere rommet for å sjekke hvor rotete det er og irritere seg.
Jeg er sikker på at datteren din hadde fått mer eierskap til rommet og tatt mer ansvar, og så hadde mannen din også blitt mer fornøyd og ikke lenger hatt samme trangen til å inspisere rommet hennes og irritere seg over rotet. Mest sannsynlig hadde de to fått et bedre forhold av det også.
DU må ta ansvar her, rett og slett. Dere bor i mannens hus, og datteren er ditt ansvar. Kommunikasjon er nøkkelen her, og du må ta hovedansvaret for at dere alle tre har god kommunikasjon dere i mellom.

Anonymkode: 54ab3...b46

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva tenker dere her? 

Det bør være en mellomting av å lære seg å ta vare på rommet sitt og å kunne ha sitt eget rot. Kanskje jenta di bør lære å ta vare på rommet sitt bedre, kanskje hun bør lære å holde det ryddig, kanskje du er for myk med henne. 

Så bør han slutte å si at et rom er til låns og at alt er hans. Har han valgt ei med barn så har han valgt begge to. Det skal føles som like mye deres som hans, ellers kan man jo bare avslutte dette. 

Anonymkode: 9ca03...6e3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun eier ikke det rommet, nei. Mener foreldrene at hun skal ha et annet rom i huset, så kan de bestemme det. Men selvsagt synes jeg at på en måte er det litt hennes rom, siden foreldrene har tildelt det til henne. Hun får sikkert ha sine private ting i fred, og hun har bla. sengen sin der. Men man kan da også selvfølgelig forlange litt orden og hygiene også. Akkurat som at alle familiemedlemmene må vise litt respekt og ta hensyn over for hverandre i alle rommene de bor i.

Nei, jeg synes ikke det er strengt eller frekt å si at det ikke er ditt rom, særlig når hun sier (nesevist ?) at det er mitt rom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tenk at stefar påpekte at hans hus er hans hus 😱 Hadde det vært greit om biopappa sa at det er hans hus? Eller skal barna tro at de er medeiere og bestemmer like mye i huset/hjemmet? 

Anonymkode: b5f14...3be

Stefar gjorde det HELT KLART at de var der fordi han lar de.. (enn så lenge)

Anonymkode: 7f8df...924

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man som mor og barn flytter inn til en mann som ikke er far til barnet, så får barna et nytt hjem det gjerne er litt vanskelig å venne seg til. Da bør alle voksne gjøre sitt for at barnet skal føle at det er sitt hjem. Jeg tror ikke samboeren til TS ønsket at barnet ikke skulle føle seg hjemme, men det var veldig dum formulert kommentar, og han burde beklage seg.

Når det er sagt, så har ikke barnet et rotete rom fordi hun er ungdom, men fordi foreldrene hennes ikke har giddet å lære henne å holde rommet ryddig. Her er det også viktig at barnet har nok oppbevaring til klær og ting på rommet sitt. Også skittentøyskurver på badet eller vaskerommet som ikke flyter over. Vi skal ikke bare mase om at de må rydde rommet. Vi må lære de hvordan, og legge til rette for at tingene kan plasseres ryddig et sted. Også viktig å lære dem at tomflasker skal rett i panteoppbevaring og søppel rett i søppelbøtta og kastes ut i søppeldunk før det er så fullt at posen ikke kan knyttes helt igjen. Å ikke spise på rommet er også en grei vane om barnet sliter med å holde det rent og ryddig.

Klarer ungdommen å gjøre rent etter seg på badet og kjøkkenet?

Det er ikke sånn at når vi flytter for oss selv at vi plutselig blir huslige. Det er bedre å lære seg gode vaner hjemmefra. Jeg hadde en mor som lot meg ha det rotete. Støvsuger og vaskekost visste jeg knapt hva var. Da jeg flyttet på hybel, så gikk det mange år før rommet mitt var presentabelt for besøk. Jeg lærer mine barn å holde det ryddig, vaske klær (før de er tom) etc. Jeg vet at den voksne versjonen av dem vil takke meg selv om de synes det er kjedelig nå.

Anonymkode: ac57f...77b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...