AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #1 Skrevet 27. november 2024 Min 6-åring har hatt endel lekeavtaler her hjemme hos seg, og det kommer ofte en kommentar fra foreldrene at «neste gang kan du komme til oss», men ingenting skjer…. Oppfatter barnet som godt likt blant de andre. Får også tilbakemelding fra skole og SFO om at barnet leker fint med andre og kan leke med mange forskjellige barn. Blir derfor litt trist på barnets vegne.. Er dette vanlig? Bør vi bare fortsette å invitere hit til oss hver gang? Anonymkode: 90572...363 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #2 Skrevet 27. november 2024 Fortsett å inviter! Og hvis foreldre sier «neste gang…» svarer du «Så hyggelig! Passer onsdag neste uke?» Vær litt raus med de andre foreldrene, det hender at man ikke alltid husker alt. Anonymkode: 1063c...de6 11
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #3 Skrevet 27. november 2024 ja, fortsett og inviter. Føles sikkert litt kjipt, men husk at ikke alle husker alt. og så lenge de kommer når de blir invitert er jo det topp. Ikke alle har mulighet til å ha mange barn over til enhver tid, er man alene feks kan dette være mer krevende og vanskelig enn for de som er to. Mange er også kanskje presset økonomisk og føler de må fikse noe voldsomt om man skal invitere noen hjem. Anonymkode: f1397...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #4 Skrevet 27. november 2024 Vi har opplevd eksakt det samme, spesielt med sønnen vår, men tidvis også med datteren. Som ditt barn, fikk vi også alltid gode tilbakemeldinger på sønnens oppførsel fra skole og SFO, og han hadde mange venner og mange og leke med på skolen. De gangene han faktisk BLE invitert hjem til noen, fikk vi også alltid bare gode tilbakemeldinger fra det andre barnets foreldre. Vi tok det opp med lærer, som tok opp i et foreldremøte, at alle må passe på å invitere alle barn i klassen. Vårt barn ble ikke spesifikt nevnt (og lærer kunne fortelle at det også var andre familier som hadde tatt det opp med henne) - det ble lagt frem som en generell oppfordring til å også invitere hjem barn man ikke pleide å invitere med hjem. Mange foreldre tenker rett og slett ikke over dette, og inviterer bare samme barn igjen og igjen av gammel vane eller fordi de kjenner foreldrene fra før - og ofte er det dessverre også sånn at de samme barna blir invitert av mange av barna igjen og igjen, fordi de er de mest populære. Læreren nevnte alle disse tingene, og understreket viktigheten av at vi som foreldre i større grad styrer hvem som blir invitert hjem, og passer på en «jevn» fordeling. Det hjalp veldig at lærer tok det opp, både for oss, og for de andre familiene som hadde opplevd dette. Anonymkode: b7eca...e53 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Skrevet 27. november 2024 Samme tråd nå igjen? Anonymkode: 79f39...405 1 1
mimifin72 Skrevet 27. november 2024 #6 Skrevet 27. november 2024 Mange barn har forskjellige aktiviteter etter SFO, så kveldene går fort når man kjører til diverse korøvelser, allidrett, svømming, skøyter, ski, fotball, osv. Husker hvordan det var da vi hadde 6-åring i huset - de fleste vennene hans var sjelden innom rett og slett fordi enten de eller søskenene hadde aktiviteter de mtte kjøres til. Og helgenene var bare til familien. Har du bare et barn, ts? Kanskje finne på noe etter skoletid som ikke innebærer besøk? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Skrevet 27. november 2024 Vi har det på samme måte. Nå er det snart desember og vår 6 åring har bare vært på besøk hos andre det antall ganger jeg kan telle på en hånd.. Når man ser at andre barn blir invitert hjem og ikke vår sønn så begynner man jo å lure.. vår sønn er godt likt og føler seg selv som en av gjengen, men blir altså utelatt.. Følger med her for tips til hvordan forholde seg til dette.. Anonymkode: 76548...362
mommyaka Skrevet 27. november 2024 #8 Skrevet 27. november 2024 Som mor selv til 1 klassingen kan jeg si at den setningen neste gang kan du komme til oss er ofte en høflighet setning. Jeg kan si det selv..og mene det. Men innimellom er det mye tung som skjer hjemme og ting kan gå i glemmeboken eller at vi bare ikke har tid. Eks nå i desember er det så mye som skjer Pluss vi har snakket om å ha barn på besøk til hverandre...men den dagen min datter kan..da kan ikke Lisa..for hun skal på en aktivitet. Når Lisa ka...da kan ikke min datter. Pluss der kan ligge ting bak som gjør at motparten ikke vil ha barn hjemme hos deg. Kronisk sykdom el 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Skrevet 27. november 2024 mommyaka skrev (Akkurat nå): Som mor selv til 1 klassingen kan jeg si at den setningen neste gang kan du komme til oss er ofte en høflighet setning. Jeg kan si det selv..og mene det. Men innimellom er det mye tung som skjer hjemme og ting kan gå i glemmeboken eller at vi bare ikke har tid. Eks nå i desember er det så mye som skjer Pluss vi har snakket om å ha barn på besøk til hverandre...men den dagen min datter kan..da kan ikke Lisa..for hun skal på en aktivitet. Når Lisa ka...da kan ikke min datter. Pluss der kan ligge ting bak som gjør at motparten ikke vil ha barn hjemme hos deg. Kronisk sykdom el Ja, men når man da ser de inviterer andre hjem..? Hvordan forholde seg til det? Anonymkode: 76548...362
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Skrevet 27. november 2024 Avtaler de selv? Dersom du vil ha endring: Ta initiativet, send en melding- spør om det passer at Per besøker Ola i ettermiddag eller når det nå er. Man må av og til hjelpe barna sine inn i det. Og ikke alle foreldre er like påkoblet hele tiden. Anonymkode: 867fc...7aa 2
mommyaka Skrevet 27. november 2024 #11 Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, men når man da ser de inviterer andre hjem..? Hvordan forholde seg til det? Anonymkode: 76548...362 Jeg vet at andre i klassen ( og når hun gikk i barnehagen) var flere jenter ofte med andre hjem etc. Tilogmed sov over. Men jeg tror disse foreldrene ofte var venner eller iallefall mer kjent med hverandre en meg. Pluss jrb tror mange bruker hverandre som barnepass. At Lisa ofte blir med ida hjem er også foreldre til Lisa jobber så seint at de ikke rekker å hente henne på skolen/ sfo . Også kansje de bytter
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #12 Skrevet 28. november 2024 mommyaka skrev (9 timer siden): Som mor selv til 1 klassingen kan jeg si at den setningen neste gang kan du komme til oss er ofte en høflighet setning. Jeg kan si det selv..og mene det. Men innimellom er det mye tung som skjer hjemme og ting kan gå i glemmeboken eller at vi bare ikke har tid. Eks nå i desember er det så mye som skjer Pluss vi har snakket om å ha barn på besøk til hverandre...men den dagen min datter kan..da kan ikke Lisa..for hun skal på en aktivitet. Når Lisa ka...da kan ikke min datter. Pluss der kan ligge ting bak som gjør at motparten ikke vil ha barn hjemme hos deg. Kronisk sykdom el Da dropper man å si sånne ting av høflighet, blir for dumt Anonymkode: 35c82...cd2 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #13 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da dropper man å si sånne ting av høflighet, blir for dumt Anonymkode: 35c82...cd2 Ja enig. Og hvis det er et mønster i at ens barn aldri blir inkludert, så vil jeg si dette er en form for mobbing, og bør tas tak i. Hvordan er jeg mer usikker på. Anonymkode: 76548...362
Gjest issoras Skrevet 28. november 2024 #14 Skrevet 28. november 2024 Ville ikke tenkt så veldig over det og bare spurt direkte. "Hei, Ole har så lyst til å besøke Per en dag, kan det passe i neste uke?" Min erfaring er at det bedrer seg på andre trinn når de i større grad avtaler seg i mellom.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #15 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fortsett å inviter! Og hvis foreldre sier «neste gang…» svarer du «Så hyggelig! Passer onsdag neste uke?» Vær litt raus med de andre foreldrene, det hender at man ikke alltid husker alt. Anonymkode: 1063c...de6 Har tenkt litt, og kommer nok til å fortsette å invitere ja. Full forståelse for at man ikke husker alt. Jeg har ikke vært så direkte. Har spurt om det passer med å treffes en dag i neste uke. Deretter latt motparten svare, og så kan vi evt avtale dag, tidspunkt og om det skal være hjemme hos de eller oss. Anonymkode: 90572...363
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #16 Skrevet 28. november 2024 Her heter det "skryte av deg når det kommer fræmen/besøk". Dvs alle får skryt når man har vært grei og snill sammen med noen. Og mer ligger det ikke i de positive omtalene. Tenkes at de ikke er så gode venner som du tror? Anonymkode: a3dc6...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #17 Skrevet 28. november 2024 Samme skjer her. Mamma til en gutt i første klasse. Han er høffelig, renslig, ryddig og flink å leke. Litt sjenert og ikke så herjete, men ingenting galt med han annet enn at han ikke er så herjete og full av sprett som mange gutter er i alderen har invitert så mange fra klassen hjem og alt er gått fint . Men ingen inviterer tilbake . Det er tungt å stå i at alt skal være så enveiskjørt . Men kan jo ikke stoppe heller. Anonymkode: be6dd...530 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #18 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her heter det "skryte av deg når det kommer fræmen/besøk". Dvs alle får skryt når man har vært grei og snill sammen med noen. Og mer ligger det ikke i de positive omtalene. Tenkes at de ikke er så gode venner som du tror? Anonymkode: a3dc6...a2f Jeg vet ikke. Endel av disse er barnehagevenner som nå går i samme klasse på skolen. De har vært sammen i flere år. ts Anonymkode: 90572...363
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #19 Skrevet 28. november 2024 Vi fikk ny nabo (vi som flyttet dertil). Traff hun i gaten. Fikk beskjed om å bare stikke inn nårsomhelst. Jeg kvir meg på å gå på overraskelsesbesøk, så spurte når det passet. Endte opp med at hun ikke fant en ledig dato før 2 uker senere.... Folk er mye travlere nå enn før. De har knapt tid til å lage middag for ungene må ut på fotball og korps kort tid etter skolen. Og leksene er det også lite tid til. Anonymkode: 6785a...f86 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #20 Skrevet 30. november 2024 Jeg må være ærlig å si at det er ikke alltid vi selv orker like mye besøk her hjemme. Om noen spør om barna vil være med hjem og det passer så sier vi ja. Altså vi inviterer vi også. Men noen er hyppigere på å be også. Ikke alle har begynt med masse besøk i 1.klasse. Noen har små søsken hjemme, foreldre som jobber turnus så mor/far er alene på ettermiddagen med egne barn, barn har aktiviteter, besøk, ærend. Det er så mye variert som skjer hos familier. Man velger også selv hvor hyppig man skal invitere hjem ut fra kapasitet. Anonymkode: ba885...786
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå