Gå til innhold

Sykt barn - fra mor til far

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg lurer jo på hva mange her ville gjort med flere barn i samme hus hvor man ikke kan unngå den som er syk. Det går faktisk veldig fint, også med nyfødte, besteforeldre og andre "sårbare". Å ville nekte et barn å dra til sitt eget hjem pga sykdom er både slemt og unødvendig. 

Anonymkode: 8a47b...586

Jeg tror ikke du har lest nyansene i svarene.

Barnets ønske betyr veldig mye. Samtidig som vi synes det er noe merkelig med at barnet føler at den ene er en viktigere omsorgsperson enn den andre. Da har man sviktet et sted. Trygge barn vil ha et ønske om ingen-endring når de først er syke. 

Med flere barn i hus forsøker vi split-and conquer når omgangssyke treffer. Ene tar øverste etasjen med sykt barn. Andre følger opp resten. Det fungerer som regel ganske fint. 

Anonymkode: f4ba3...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det omgangssyke/spysyke så hadde jeg sagt nei takk, både med tanke på stebarn og egne barn. Det smitter garantert, er en dritt sykdom, bokstavelig talt, men den går fort over. Greit å skåne resten av huset da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (1 time siden):

Er det omgangssyke/spysyke så hadde jeg sagt nei takk, både med tanke på stebarn og egne barn. Det smitter garantert, er en dritt sykdom, bokstavelig talt, men den går fort over. Greit å skåne resten av huset da.

Nei takk? Man takker ikke nei til at barnet sitt skal komme hjem. 

Anonymkode: d5f0e...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei takk? Man takker ikke nei til at barnet sitt skal komme hjem. 

Anonymkode: d5f0e...fb7

Barnet bor jo 50/50 så den er jo allerede i sitt hjem med sin forelder da. Og ikke sikkert et spysykt barn har så lyst til å dra fra ene til andre huset.

Anonymkode: 6c673...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger kalender om det ikke er skikkelig alvorlig sykdom. Har man tatt valget om å skille lag så får man holde de avtaler som er inngått. Ellers blir det bare rot og uenighet.

Anonymkode: b78d0...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at om man ikke var skilt så hadde man aldri holdt den andre omsorgspersonen eller søsken borte. Man er far/ mor uansett om de er syke og begge bør ta ansvaret for syke barn på sine dager. Med mindre barnet ikke ønsker å bytte selv da hvis det er dårlig og vil bli der det er.

Anonymkode: eb0e2...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Følger kalender om det ikke er skikkelig alvorlig sykdom. Har man tatt valget om å skille lag så får man holde de avtaler som er inngått. Ellers blir det bare rot og uenighet.

Anonymkode: b78d0...c76

Eller man kan være litt fleksible med hverandre. Ingen rot eller uenighet her ihvertfall.

Anonymkode: 30fe7...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her byttet de alltid etter kalenderen, noe som førte til at mange flere ble unødvendig syke.

Det stoppet en jul spysyken starten hos oss, mor ville ha barna til seg, og de endte med å spy alle mann hele jula, inkludert besteforeldre, mens vi slapp unna da spybarnet dro til mor. 

Ved lav feber og ok form fortsatte vi å følge kalenderen etterpå, men akkurat ved spysyke (flere barn, så det hendte jo med ujevne mellomrom at vi fikk det i hus enten her eller der) holdt vi dem på ett sted til det var over. Det hendte sikkert en gang eller to opp gjennom årene at enten vi eller mor valgte å ikke få smitte i hus fordi det passet ekstremt dårlig pga et eller annet, men i all hovedsak gikk alt unntatt spysyke og sengeliggende med 40 i feber og dårlig almenntilstand som normalt....

Anonymkode: ecaca...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet bor jo 50/50 så den er jo allerede i sitt hjem med sin forelder da. Og ikke sikkert et spysykt barn har så lyst til å dra fra ene til andre huset.

Anonymkode: 6c673...df3

Men bor bare både her og der på visse premisser.....

Anonymkode: 79460...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss barnet er sykt (feber) så får det selvsagt være i fred der det er til det er bedre. Og tenker likt om det er noe smittsomt som man ikke vil spre unødvendig. Covid, omgangssyke, kikhoste etc, da venter vi til smittefaren er over/minimal. Vil legge til at det er barnets ønske/beste som er hovedfokuset her, så fremt det ikke er noe veldig tungtveiende grunn for å unngå smitte. Men har aldri opplevd at barnet absolutt ønsker å dra hit eller dit på akkurat den dagen. I verste fall så bytter vi bare om noen dager så det blir like mye her og der uansett. 

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 14.32):

Av ren nysgjerrighet - Hvordan praktiserer dere andre det når ett barn som bor 50/50 (eller tilsvarende) hos mor og far, dersom barnet er sykt når det skal fra den ene til den andre? Og da mener jeg ikke en vanlig forkjølelse, men "tyngre" sykdom som Mycolplastma lungebetennelse, Influensa, Kyssesyken, Covid el lign som er smittsomt og gir litt "ordentlig" sykdom med høy feber etc.

Lar dere byttet følge kalenderen uansett og da evt smitte en familie på "andre siden" også, med for noen både andre søsken og i noen tilfeller besteforeldre etc, eller blir det syke barnet hos den av foreldrene det allerede er hos til formen er bedre og smittefaren mindre? Det var jo så mye fokus på dette med smittefare etc under Covid, så jeg er litt nysgjerrig på hva folk tenker nå. 

Vi snakket litt om dette her om dagen da min samboers sønn var hos mor og har i en drøy uke ligget med feber på  39-40 grader, og det i  går var kalendermessig bytte fra mor til far, uten at han er i merkbart bedre form, og han har heller ikke fått svar på de siste prøvene fra legen, men det er mistanke om Kyssesyken eller Mycoplastma lungebetennelse, og Covid er heller ikke utelukket til tross negativ test. I vårt tilfelle er han 12 år og ble spurt om hva han selv ønsket, og da han ønsket å komme til sin far igjen så lot vi han gjøre det. Men hva gjør dere andre?

Dette kun av ren nysgjerrighet for egen del da jeg synes dette er vanskelig. På den ene siden synes jeg det er unødvendig å utsette en ny familie med denne smitten, med det det medfører av evt fravær fra skole/jobb samt fare for senvirkninger etc, mens jeg på den annen side synes det også bli feil å si til ett barn at "hit får du ikke komme om du er syk".

Anonymkode: 45898...c05

Som du selv sier, det er unødvendig å utsette enda en familie for denne smitten. Jeg ville sagt nei!

Det er så mange ringvirkninger med å smitte andre, andre familier, flere som blir syke og må være hjemme. Og alt det ubehag, og kanskje fare for andre der ute å bli smittet.

Hold smitten der den er, ikke bring den videre!!!

Anonymkode: 9c43b...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...