AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Av ren nysgjerrighet - Hvordan praktiserer dere andre det når ett barn som bor 50/50 (eller tilsvarende) hos mor og far, dersom barnet er sykt når det skal fra den ene til den andre? Og da mener jeg ikke en vanlig forkjølelse, men "tyngre" sykdom som Mycolplastma lungebetennelse, Influensa, Kyssesyken, Covid el lign som er smittsomt og gir litt "ordentlig" sykdom med høy feber etc. Lar dere byttet følge kalenderen uansett og da evt smitte en familie på "andre siden" også, med for noen både andre søsken og i noen tilfeller besteforeldre etc, eller blir det syke barnet hos den av foreldrene det allerede er hos til formen er bedre og smittefaren mindre? Det var jo så mye fokus på dette med smittefare etc under Covid, så jeg er litt nysgjerrig på hva folk tenker nå. Vi snakket litt om dette her om dagen da min samboers sønn var hos mor og har i en drøy uke ligget med feber på 39-40 grader, og det i går var kalendermessig bytte fra mor til far, uten at han er i merkbart bedre form, og han har heller ikke fått svar på de siste prøvene fra legen, men det er mistanke om Kyssesyken eller Mycoplastma lungebetennelse, og Covid er heller ikke utelukket til tross negativ test. I vårt tilfelle er han 12 år og ble spurt om hva han selv ønsket, og da han ønsket å komme til sin far igjen så lot vi han gjøre det. Men hva gjør dere andre? Dette kun av ren nysgjerrighet for egen del da jeg synes dette er vanskelig. På den ene siden synes jeg det er unødvendig å utsette en ny familie med denne smitten, med det det medfører av evt fravær fra skole/jobb samt fare for senvirkninger etc, mens jeg på den annen side synes det også bli feil å si til ett barn at "hit får du ikke komme om du er syk". Anonymkode: 45898...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er ikke så bekymret for smitte, mener folk dessverre ble for hysteriske under og etter covid, og tenker at barnets ønske teller mye. Ville han til far på tross av sykdom skal han få komme til far. Smittet kan vi bli når som helst hvor som helst uansett. Anonymkode: fd0c8...8cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Om vi.skulle vært skilt...og barna var hos far og ville komme til meg..hadde de kunne kom til meg Men om du forsatt vil være hos far mens de er syke...hadde de fått det. Uansett hvordan kalender servut 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Vi følger kalenderen. Nå har vi i liten grad hatt syke barn, så vi hadde kanskje gjort det annerledes ved mye sykdom. Vi.har flere barn, så smitten spres seg hvis man ikke setter igang smitteverntiltak. Anonymkode: e6692...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Akkurat nå som vi har nyfødt i hus blir barnet hos den andre forelderen hvis det er sykt, men om en 3-4uker går vi tilbake til å følge kalenderen. Anonymkode: 31e2b...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lar dere byttet følge kalenderen uansett og da evt smitte en familie på "andre siden" også, med for noen både andre søsken og i noen tilfeller besteforeldre etc, eller blir det syke barnet hos den av foreldrene det allerede er hos til formen er bedre og smittefaren mindre? Anonymkode: 45898...c05 Du vil velge bort ditt barn for å kunne ha sosialt samvær med besteforeldrene? Anonymkode: 983dd...8e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Kommer an, er de skikkelig dårlig slipper de selvsagt å flytte over Anonymkode: dd954...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Hvis barnet ønsker det selv og er i form til det bytter man som vanlig. Smittefare er alle med normale liv utsatt for uansett med mindre man lever et stille liv i egen stue uten noen form for kontakt med andre så det kan man nesten ikke tenke på. Det spørsmålet du stiller deg tror jeg bare fedre og stemødre tenker på. En mor ville aldri vært redd for å overføre smitte til ny familie og nektet eget barn å komme hjem til henne om hen var syk og ønsket å komme til mor. Anonymkode: 8a47b...586 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Dialog. Og barnets beste. Høy risiko for smitte så blir barnet værende, med mindre jobbreiser/forpliktelser hos andre gjør det veldig vanskelig. Samme med spedbarn i hus, som allerede nevnt. Eller om bytte krever transport og belastning for barnet. Fatter ikke de som bare følger kalenderen i slike tilfeller, med mindre samarbeidet er helt elendig, og da blør hjertet mitt litt for barnet. Anonymkode: f4ba3...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Tenker samvær skal foregå som vanlig. Er noe annet om barnet står over do og spyr. Da er det ikke etisk å la barnet måtte gå ut av huset eller hvis de ligger i svime av feber. Smittefare eller ei synes jeg ikke skal ha noe å si for samvær. Er man foresatt så er man foresatt. Kan ikke velge hva barna drar med seg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Vi følger kalenderen med mindre det er spysjuka eller om barnet hadde veldig nedsatt form/ikke ønsket å dra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis barnet ønsker det selv og er i form til det bytter man som vanlig. Smittefare er alle med normale liv utsatt for uansett med mindre man lever et stille liv i egen stue uten noen form for kontakt med andre så det kan man nesten ikke tenke på. Det spørsmålet du stiller deg tror jeg bare fedre og stemødre tenker på. En mor ville aldri vært redd for å overføre smitte til ny familie og nektet eget barn å komme hjem til henne om hen var syk og ønsket å komme til mor. Anonymkode: 8a47b...586 Jo. Norovirus/omgangssyke - du vet det slår ut hele familien, nesten garantert. Mycoplasma er heller ikke noe du vil ha i hus akkurat nå. Og barn søker jo like mye til begge foreldre når de er syke, ellers har noe sviktet fullstendig i omsorgen man viser, og da ville jeg syntes det var ekstremt ubehagelig at barn måtte bruke 50% av tiden hos en som ikke opplevdes som nærmeste omsorgsperson i utgangspunktet. Anonymkode: f4ba3...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Flytter omtrent alltid som planlagt, unntaket er vel omgangssyke da det er veldig smittsomt og oppstår relativt brått. Veldig mange andre sykdommer er mest smittsomme før utbrudd eller i et veldig tidlig stadie, så det er vanskeligere å skåne seg mot. Pluss at barna mine er mye forkjølet i vinterhalvåret, og samværet ville da blitt veldig uforutsigbart. Omgangssjuke har vi, kryss i taket, kun hatt maks en gang i året. Anonymkode: abd73...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Vi har bare ett barn, og hverken far eller jeg har ny familie, så det er ikke så mange hensyn å ta. Her får barnet velge selv. Føler han seg i form til å flytte på seg så ønsker han som regel å følge planen, men er han slapp og ikke orker, så vi han være der han er. Begge deler er helt greit. Dersom den av oss han skulle til hadde veldig viktige planer sånn at det ville passet dårlig å bli syk, så kan det hende vi hadde spurt han om det var greit å bli hos den andre. Men det har ennå ikke skjedd. (F.eks konsert som har vært planlagt lenge, intervju til drømmejobben el.l. Han er 12 år og gammel nok til å forstå i slike tilfeller.) Anonymkode: 675dd...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du vil velge bort ditt barn for å kunne ha sosialt samvær med besteforeldrene? Anonymkode: 983dd...8e1 Mannens barn. Hadde spørsmålet blitt stilt om det var ts sitt eget barn som var blitt syk i pappauke? Anonymkode: 46cb5...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Vi tar ingen spesielle smittehensyn. Begge foreldre bor alene og søsknene er uansett sammen. Bytter som vanlig om formen tillater det, blir litt ekstra hvis sengeliggende og ikke i form til forflytning. Hender vi skyfler litt på hvor barnet er ut fra hvem det passer minst dårlig for å bli hjemme med sykt barn. Anonymkode: f52ea...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mannens barn. Hadde spørsmålet blitt stilt om det var ts sitt eget barn som var blitt syk i pappauke? Anonymkode: 46cb5...487 Selvfølgelig. Jeg tenkte ikke over at det var snakk om en stemor. Anonymkode: 983dd...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Har ikke skjedd så ofte, men det er jo gjerne noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Ligger de å spyr er det best at de blir der de er, samme hvis de er sengeliggende med sykdom. Men en gang sønnen min var veldig syk med høy feber ville veldig gjerne til pappa som planlagt, så det fikk han. Da var det jo opp til han selv om han orket å flytte på seg. Vi er ikke rigide på hvem sin dag det er, med mindre en av oss skal reise bort f.eks, men det har ikke vært noen problemstilling foreløpig. Anonymkode: 30fe7...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Jeg lurer jo på hva mange her ville gjort med flere barn i samme hus hvor man ikke kan unngå den som er syk. Det går faktisk veldig fint, også med nyfødte, besteforeldre og andre "sårbare". Å ville nekte et barn å dra til sitt eget hjem pga sykdom er både slemt og unødvendig. Anonymkode: 8a47b...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer jo på hva mange her ville gjort med flere barn i samme hus hvor man ikke kan unngå den som er syk. Det går faktisk veldig fint, også med nyfødte, besteforeldre og andre "sårbare". Å ville nekte et barn å dra til sitt eget hjem pga sykdom er både slemt og unødvendig. Anonymkode: 8a47b...586 Det er jeg helt enig i. Smitte har ikke vært en del av vurderingen her, kanskje med unntak av omgangssyke. Men venter ikke 48 timer med overlevering etter siste oppkast hvis formen er grei. Jeg hadde også tatt hensyn hvis det passet veldig dårlig for far å bli smittet med noe akkurat da og samme hadde han gjort for meg. Har også hatt barna lenger hos meg hvis feks far er skikkelig syk. Anonymkode: 30fe7...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå