Gå til innhold

Hvordan si til samboer at jeg ønsker brudd på grunn av manglende forpliktelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er samboer på 25 året, og bruker ikke ordet samboer. Sier "mannen min", og mannen min sier "kjerringen min" (bor på landet....) De fleste bryr seg da ikke om slike detaljer?! Samme som hans barn fra før og våre fellesbarn; de kaller hverandre for bror og søster. De spesifiserer ikke halvbror og halvsøster... Jeg har ingen problemer med å ikke være gift, og ser virkelig ikke forskjellen. Trist at enkelte blir så opphengt i dette at de begynner å mistrives osv. Det endrer ingenting i hverdagen!

Anonymkode: 74ade...309

Altså bruker dere juridiske begreper, fordi dere ilegger det vekt. Selv om det juridiske bak å bruke begrepene ikke er på plass.

Så samboerskap føles ikke nært nok for dere. 

Anonymkode: 94400...419

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er tre år siden. Og de har fortsatt god sex og gode samtaler og hun er fortsatt glad i han.

Anonymkode: 732b5...035

Men stoler ikke lenger på følelsene hans. 

Anonymkode: f6985...97a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså bruker dere juridiske begreper, fordi dere ilegger det vekt. Selv om det juridiske bak å bruke begrepene ikke er på plass.

Så samboerskap føles ikke nært nok for dere. 

Anonymkode: 94400...419

Nettopp. Samboeren er ikke mannen. Det er samboer/kjæreste. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Igjen. Jeg ønsker ikke diskusjon eller kritikk av mine ønsker og preferanser. 

Det er jo greit. Men jeg har den samme respekten for hans ønsker og preferanser. 

Blir en veldig statisk diskusjon av det. Jeg vil gifte meg, men vil ikke begrunne hvorfor. Han vil ikke gifte seg, trenger han å begrunne mer enn deg?

Du finner nok lettere en mann du kan få et dårlig ekteskap med enn en mann du har et godt forhold med. Så lykke til 

Anonymkode: 35a2d...220

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Igjen. Jeg ønsker ikke diskusjon eller kritikk av mine ønsker og preferanser. 

Men det får du. Du kan ikke bestemme dette.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikkje bruke eit avlyst bryllup for tre år sidan som grunn for å avslutte no. Du får forklare at han ødela noko då det skjedde, og at det ikkje har gått an å kome tilbake til det dere hadde før denne uheldige greia. Men om du skal nå inn til han, må du sikkert seie at du ikkje elskar han lenger. Og det går eg ut frå er sant? For det er rart å bryte eit forhold som er godt på alle måtar, bortsett frå at han nektar å gifte seg. 

Er det ok for deg med eit besøk hos byfogden? Eller må det vere skikkelig bryllup? Er det der det stoppar for han?? 

Dersom du seier at du vil bryte forholdet fordi han ikkje ville gifte seg med deg, går eg ut frå at han straks seier at det er ok å gifte seg. Så det kan du ikkje seie, dersom du meinar at du ikkje vil presse han til ekteskap. Dermed står du igjen med at du må fortelle ei anna historie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men han sa altså ja da jeg fridde, og avlyste etter at hans slekt var invitert og kjolen bestilt. Det finnes for øvrig ingen kompromiss mellom å gifte seg eller ikke gifte seg. Han visste hvor jeg sto helt fra begynnelsen. Hos meg var det ingenting som endret seg.

Han svarte vel bare ja fordi han følte han måtte, og håpte han skulle klare å stå løpet ut. Og så klarte han det ikke. Dårlig gjort å trekke seg, selvfølgelig, men du virker jo helt låst. Fullstendig opphengt i ekteskapet som institusjon, og ikke hva selve samlivet innebærer. 

Og om det finnes kompromiss mellom å gifte seg og ikke, kommer vel an på hvem du spør? Jeg mener jo at et samboerskap med eventuelle skriftlige avtaler er et fint kompromiss. Kanskje en evig forlovelse slik at man har ring på fingeren. Du kan ikke bestemme at der alldeles ikke finnes kompromisser. Det er bare i ditt hode, nettopp fordi du fremstår som fullstendig kompromissløs. Kompromissløs, firkantet, bitter og en anelse autist for å være helt ærlig. Dere har det nok bedre hver for dere. 

Anonymkode: 165db...26b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo greit. Men jeg har den samme respekten for hans ønsker og preferanser. 

Blir en veldig statisk diskusjon av det. Jeg vil gifte meg, men vil ikke begrunne hvorfor. Han vil ikke gifte seg, trenger han å begrunne mer enn deg?

Du finner nok lettere en mann du kan få et dårlig ekteskap med enn en mann du har et godt forhold med. Så lykke til 

Anonymkode: 35a2d...220

Og jeg har også respekt for dem. Derfor er det bedre for oss å gå hver for oss. Jeg kommer ikke til å finne meg ny mann etterpå, verken for ekteskap eller forhold.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det får du. Du kan ikke bestemme dette.

Nei, det kan jeg ikke. Men jeg kommer ikke til å besvare den. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (5 minutter siden):

Du kan vel ikkje bruke eit avlyst bryllup for tre år sidan som grunn for å avslutte no. Du får forklare at han ødela noko då det skjedde, og at det ikkje har gått an å kome tilbake til det dere hadde før denne uheldige greia. Men om du skal nå inn til han, må du sikkert seie at du ikkje elskar han lenger. Og det går eg ut frå er sant? For det er rart å bryte eit forhold som er godt på alle måtar, bortsett frå at han nektar å gifte seg. 

Er det ok for deg med eit besøk hos byfogden? Eller må det vere skikkelig bryllup? Er det der det stoppar for han?? 

Dersom du seier at du vil bryte forholdet fordi han ikkje ville gifte seg med deg, går eg ut frå at han straks seier at det er ok å gifte seg. Så det kan du ikkje seie, dersom du meinar at du ikkje vil presse han til ekteskap. Dermed står du igjen med at du må fortelle ei anna historie. 

Jeg kan gjerne skriver under på et papir og bli ferdig med det. Jeg har ingen familie annet enn barna, og svært få venner. Det var han som ønsket å invitere sin familie da vi planla. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han svarte vel bare ja fordi han følte han måtte, og håpte han skulle klare å stå løpet ut. Og så klarte han det ikke. Dårlig gjort å trekke seg, selvfølgelig, men du virker jo helt låst. Fullstendig opphengt i ekteskapet som institusjon, og ikke hva selve samlivet innebærer. 

Og om det finnes kompromiss mellom å gifte seg og ikke, kommer vel an på hvem du spør? Jeg mener jo at et samboerskap med eventuelle skriftlige avtaler er et fint kompromiss. Kanskje en evig forlovelse slik at man har ring på fingeren. Du kan ikke bestemme at der alldeles ikke finnes kompromisser. Det er bare i ditt hode, nettopp fordi du fremstår som fullstendig kompromissløs. Kompromissløs, firkantet, bitter og en anelse autist for å være helt ærlig. Dere har det nok bedre hver for dere. 

Men da er det bare fint for ham hvis jeg lar ham gå. Autistisk, faktisk. Fordi jeg ikke ønsker samboerskap. Nydelig. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker at du ikke er så glad i mannen din som du påstår. Så hva er problemet? Gå bare ifra han da! Hvorfor spørre her på KG i det hele tatt?

Anonymkode: 1e958...f50

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det bare fint for ham hvis jeg lar ham gå. Autistisk, faktisk. Fordi jeg ikke ønsker samboerskap. Nydelig. 

Så hva er problemet her? La han bare gå da, ikke sitt her og mas! Stakkars mann. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og du nekter å forklare hvorfor du på død og liv må gifte deg. 

Mannen har ikke bedt om en forklaring. Er bare du som gnåler om det. 

Anonymkode: c6731...688

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har også respekt for dem. Derfor er det bedre for oss å gå hver for oss. Jeg kommer ikke til å finne meg ny mann etterpå, verken for ekteskap eller forhold.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men så avslutt det da? Det er jo ingen her som skal hindre deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at verden har endret seg etc, men det endrer ikke det faktum at hos mange så er det turn off når kvinner og menn bytter "rolle". Det er bare rett og slett ikke like romantisk, og for mange føles det helt feil at en dame frir, eller at en dame er initiativtaker til å ta kontakt først feks. Og det er ikke noe galt i det, men for noen så er det underbevisst drepen på all lyst. Det er bare sånn det er. 

Da er det jo også feil mann, mest sannsynlig. Jeg hadde aldri giftet meg med en som er opptatt av gamle, patriarkalske ideer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen har ikke bedt om en forklaring. Er bare du som gnåler om det. 

Anonymkode: c6731...688

Nå er jeg faktisk overbevist om at du ødela alt når du fridde til han (og starta hele prosessen mens han sikkert stod på sidelinjen). Han liker deg egentlig ikke mer, men han har prøvd å holde sammen. Ta nå bare og dump han (for hans egen del) istedefor å sitte her å krangle. For en meningsløs tråd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva er problemet her? La han bare gå da, ikke sitt her og mas! Stakkars mann. 

Ingen tvinger ham til å bli. Han kunne ha gått for lengst. Vi har allerede pratet om brudd, rett etter at han avlyste bryllupet. Den gangen tryglet han meg om å bli.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 minutt siden):

Da er det jo også feil mann, mest sannsynlig. Jeg hadde aldri giftet meg med en som er opptatt av gamle, patriarkalske ideer. 

Ok. Finn en mann som synes det er romantisk å bli fridd til da. Lykke til 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg faktisk overbevist om at du ødela alt når du fridde til han (og starta hele prosessen mens han sikkert stod på sidelinjen). Han liker deg egentlig ikke mer, men han har prøvd å holde sammen. Ta nå bare og dump han (for hans egen del) istedefor å sitte her å krangle. For en meningsløs tråd. 

Mannen er voksen. Hvorfor har ikke HAN dumpet meg for lengst hvis han ikke liker meg lenger? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...