Gå til innhold

Hvordan si til samboer at jeg ønsker brudd på grunn av manglende forpliktelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må aldri fri til en mann, det er han som skal fri.

Anonymkode: eaa70...098

Hilsen guttunge som sitter på et kvinneforum midt på arbeidsdagen, og deltar i tråder om samliv- og kjærlighetsrelasjoner 😂

Anonymkode: 94400...419

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville sagt det rett ut jeg TS, at du ikke ønsker fortsette et forhold som ikke er i tråd med dine ønsker, han vil ikke gifte seg og du vil, det respekterer du og derfor vil du avslutte forholdet, du kaster ikke han og barnet på gaten men ønsker at han finner seg et eget hjem å flytte til. Det er ikke slik at du endrer mening om han ombestemmer seg og vil gifte seg - dere er forbi det punktet og det ville jeg vært tydelig på. 

Anonymkode: 1c6c6...ece

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hilsen guttunge som sitter på et kvinneforum midt på arbeidsdagen, og deltar i tråder om samliv- og kjærlighetsrelasjoner 😂

Jeg vet at verden har endret seg etc, men det endrer ikke det faktum at hos mange så er det turn off når kvinner og menn bytter "rolle". Det er bare rett og slett ikke like romantisk, og for mange føles det helt feil at en dame frir, eller at en dame er initiativtaker til å ta kontakt først feks. Og det er ikke noe galt i det, men for noen så er det underbevisst drepen på all lyst. Det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 1e958...f50

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at verden har endret seg etc, men det endrer ikke det faktum at hos mange så er det turn off når kvinner og menn bytter "rolle". Det er bare rett og slett ikke like romantisk, og for mange føles det helt feil at en dame frir, eller at en dame er initiativtaker til å ta kontakt først feks. Og det er ikke noe galt i det, men for noen så er det underbevisst drepen på all lyst. Det er bare sånn det er. 

Men da svarer man neitakk dersom man ikke ønsker å gifte seg. Man sier ikke ja, for så å avlyse det hele et par uker før bryllupet skal stå. Hvis man er noe som helst til mann, da.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke ulike roller. Vi er to likestilte personer som har valgt å være hverandres nærmeste familie. Og lysten har gjennom 15 år sammen aldri vært noe problem. 

Tror nok heller det er holdninger i kategorien "1800 tallet ringte og ville ha meningene sine tilbake", som gjør at man blir sittende igjen ensom, alene og bitter, i disse dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han vil ikke gifte seg, selv om han vet at det er viktig for meg. Ikke spør meg om hvorfor det er viktig eller latterliggjør det. Jeg er en voksen kvinne, og kan velge selv hva som er viktig.

Men om du svarer slik på spørsmål om HVORFOR du vil gifte deg, forstår jeg han ikke vil. Det er jo dritdyrt, stressende, og totalt meningsløst. 

Anonymkode: 80e12...661

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LillaGorilla<3 skrev (Akkurat nå):

Men da svarer man neitakk dersom man ikke ønsker å gifte seg. Man sier ikke ja, for så å avlyse det hele et par uker før bryllupet skal stå. Hvis man er noe som helst til mann, da.

Det kan jeg selvfølgelig være enig i. Kan jo hende han ble litt satt ut, men han burde sagt nei, i hvertfall dagen etter. Men det jeg skrev var ikke nødvendigvis ment til TS, men til den nedlatende kommentaren jeg siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du svarer slik på spørsmål om HVORFOR du vil gifte deg, forstår jeg han ikke vil. Det er jo dritdyrt, stressende, og totalt meningsløst. 

Det er din mening.

Det kan gjøres nesten gratis. 

Stressende? Hvordan? Tar mindre innsats enn en arbeidsdag.

Meningsløst, nei. Det er noe merkelig med godt voksne mennesker som fortsatt vil ha egne foreldre som sin nærmeste familie og nærmeste pårørende. I stedet for å etablere en egen, juridisk familie. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening.

Meningsløst, nei. Det er noe merkelig med godt voksne mennesker som fortsatt vil ha egne foreldre som sin nærmeste familie og nærmeste pårørende. I stedet for å etablere en egen, juridisk familie. 

Helt riktig. Det er min mening. Og mange menn mener det samme. 
100000-vis av kroner for å oppfylle kvinnens jentedrøm om å stå hvit brud. 
Det er superstressende med all planleggingen, og bryllup er stort sett dritkjedelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert masse her på KG som vil overta han, så det er bare å legge ned ultimatum, tvinge han ut og så legge en tråd ut her med "Han fant seg en annen med en gang" eller "Hvor finnes menn som vil forplikte seg til en formalitet"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ingen oppsigelsestid her, siden han ikke leier hos meg.

Anonymkode: f6985...97a

Tenkte at du kan operere med det siden det er normalt å ha det ved opphør. Det som opphører her er ikke et leieforhold, men et forhold. Tror du nok må gi det såpass uansett da loven også regulerer en del her selv om dere offisielt ikke har et leieforhold.

Anonymkode: e541b...531

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening.

Vi er komplekse. Vi har følelser, reaksjoner og instinkter som ikke alltid kan rasjonaliseres. Vi lærer noe nytt om andre og oss selv hver eneste dag. Det har vel rett og slett skjedd noe inni han som gjør at han ikke vil gifte seg lengere, og det kan jo være hva som helst? Du kan jo ikke bastant bestemme at "sånn er han og sånn vil han alltid være" fordi du synes at det skal være sånn? Noe har jo skjedd med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er superstressende med all planleggingen, og bryllup er stort sett dritkjedelig. 

Bryllupet vårt kostet noen 1000 kr fordi han ønsket større feiring enn meg. Jeg kunne fint giftet meg i en vanlig kjole i lunsjpausen på en tirsdag. Det var også han som ønsket å gifte seg. Ikke alle bryllup har masse gjester og styr. Folk er forskjellige

Anonymkode: 02798...568

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryllupet vårt kostet noen 1000 kr fordi han ønsket større feiring enn meg. Jeg kunne fint giftet meg i en vanlig kjole i lunsjpausen på en tirsdag. Det var også han som ønsket å gifte seg. Ikke alle bryllup har masse gjester og styr. Folk er forskjellige

Anonymkode: 02798...568

Yes. Jeg giftet meg faktisk etter jobb på en onsdag. Ingen gjester, kona hadde vært innom hm og kjøpt en hvit-ish kjole, jeg tok på favoritt-blazeren. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idet han trakk seg fra bryllupet, skulle du gått fra han.

Anonymkode: 0c386...555

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvem sier at det er det hun sier til ham? Ser ikke at vi har krav på noen forklaring.

Anonymkode: 180d9...0ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du trenger å komme med en lang forklaring. Hvis dere begge to er i 40-årene har dere vært gjennom dette før, er det egentlig grunn til å si så mye? Det er ikke sikkert han er interessert i en lang samtale om temaet. Hvis han forlanger at du forklarer deg så tror jeg at det er fordi han vil krangle. Da vil han finne en feil med argumentasjonen din samme hva du sier og vri det til at du er urimelig.

Jeg ville rett og slett sagt at dette ikke var noe for meg og at jeg ikke trivdes.

Anonymkode: 75686...c79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å gifte seg er gratis, og har flere juridiske konsekvenser. Igjen. Jeg ønsker ingen kritikk av mine preferanser eller forsøk på å overbevise meg om at giftemål er tull. Jeg endrer ikke mening.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skrev ingen sted at jeg ønsket å stå hvit brud. Kjolen kostet 1000 kroner, den betalte jeg selv. Bruker kjolen nå som festkjole. For øvrig er fyllefestene dine med kompiser, der dere spyr og klår på damer, ikke mer spennende enn bryllup.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært sammen med samboer i fem år. Vi er begge 43 år, har vært gift tidligere, og har barn fra før. To av barna er tenåringer, resten er voksne og har flyttet ut. Kontakt mellom samboer og mitt yngste barn er god, det samme er kontakten mellom meg og hans yngste som er hos oss annenhver helg.

Vi bor i mitt hus, har det rolig og fint i hverdagen - ingen drama, utroskap, konflikter osv.

Men han vil ikke gifte seg, selv om han vet at det er viktig for meg. Ikke spør meg om hvorfor det er viktig eller latterliggjør det. Jeg er en voksen kvinne, og kan velge selv hva som er viktig.

Jeg fridde til ham for tre år siden, etter at han hintet om giftemål flere ganger. Han svarte ja, vi satt dato og begynte forberedelsene. Så snudde han plutselig, og nekter fortsatt å gi meg forklaring på hvorfor.

Jeg er som sagt 43 år, er selvstendig, har karriere og holder på å bygge opp eget selskap, uten at det tar all tid og krefter. Barna er store, og jeg kan fokusere mye på min egen utvikling. 

I det siste har jeg begynt å tenke at jeg ikke ønsker meg en halvveis løsning med samboerskap. Jeg er glad i samboer, men jeg tror ikke at jeg kommer til å bli helt knust hvis vi går fra hverandre. Jeg er også glad i sex, men klarer meg også fint uten som singel. Bryter vi nå, så vil jeg ikke lete etter en ny mann, men heller ta opp tidkrevende hobby og konsentrere meg ellers om jobb og forretning. 

Så hvordan legge frem at jeg ønsker å bryte fordi han har bestemt seg for å ikke gifte seg? 

P.S. Jeg ønsker overhodet ikke å "true med brudd for å tvinge ham til å gifte seg". Jeg mener faktisk at forholdet nå ikke er tilfredsstillende, og ønsker å heller være alene.

Om du ikke klarer å si dette, så skriver om dette innlegget til en tekst rettet direkte mot ham. Skriv den ut på et ark, sett dere rolig ned i sofaen, og be ham lese gjennom hele og tenke litt før han snakker igjen.

Anonymkode: fb914...c9e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...