Gå til innhold

Hvordan si til samboer at jeg ønsker brudd på grunn av manglende forpliktelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Virkelig?? Finnes det en verden nord for Sinsenkrysset hvor alle er gifte og ingen samboere?

Anonymkode: 621e8...69b

Er dette virkelig noe å diskutere side opp og side ned?

Ja, det er slik min verden er, og nei, jeg er ikke medlem av noen sekt. Ikke er jeg religiøs heller, selv om jeg kommer fra et sted hvor religion har stått sterkt, og hvor man fremdeles - og antageligvis i lang tid fremover, forhåpentligvis alltid - er langt mer konservativ enn f.eks. Oslo og omegn.

Men i Oslo og omegn og enkelte andre storbyer, er det populær å rakke ned på denne kulturen. Likevel, det er ikke vi som sliter med romantiske forhold. Det er stort sett de som kritiserer denne kulturen, som sliter med å få mennene deres til å forplikte seg, få mennene deres til å ta ansvar, få mennene deres til å gjøre like mye som dere på hjemmebane, få mennene til å gifte seg og få barn, få mennene til å bruke tid sammen med barna etc etc etc.

Slike problemer har ingen av de kvinnene jeg kjenner. 

Som om ikke det er nok, så skårer også konservative mennesker høyest på undersøkelser om sexlivet. Det er også flere som har oftere og bedre sex i langvarige og forpliktende relasjoner enn ved å ha sex med ulike og i løsere relasjoner.

Nå har jeg sagt mitt om denne saken, og så ønsker jeg trådstarter fortsatt lykke til videre :) 

Anonymkode: 4d986...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bor nord for Sinsenkrysset, og har aldri hørt om noen som giftet seg før de flyttet sammen. Aldri. Ikke siden besteforeldregenerasjonen. Og jeg kjenner haugevis med mennesker. Til og med min svært kristne svigermor var samboer før hun giftet seg. Kanskje du bor i en veldig liten verden? :ler: Mine foreldre flyttet sammen da de var 19. De sparte et par år, giftet seg og fikk meg. De bodde sammen før 1972 også ;) 

Jeg skjønner TS veldig godt, jeg. Fyren er dust, allergisk mot forpliktelser, og er heller ikke redd for å bruke dem mot henne når hun har satt ned foten. Det som tidligere handlet om ekteskap, handler nå plutselig om manglende tillit og hans oppførsel etter han fikk kalde føtter. Kalde føtter kunne jeg tilgitt. Denne fyren her har gjort mye mer. 

Anonymkode: 783e0...1b6

Hvis du er født i 1972, burde du ha fått med deg begrepet nord for Sinsenkrysset.

Ærlig talt.

Men men, jeg snakket nylig med en på 70 pluss, som var født og oppvokst i Oslo. Han hadde heller ikke hørt om distriktene, eller at noen kunne mene noe annet enn han selv.

*forsøker forgjeves å finne navle-ikonet på min iPhone*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette virkelig noe å diskutere side opp og side ned?

Ja, det er slik min verden er, og nei, jeg er ikke medlem av noen sekt. Ikke er jeg religiøs heller, selv om jeg kommer fra et sted hvor religion har stått sterkt, og hvor man fremdeles - og antageligvis i lang tid fremover, forhåpentligvis alltid - er langt mer konservativ enn f.eks. Oslo og omegn.

Men i Oslo og omegn og enkelte andre storbyer, er det populær å rakke ned på denne kulturen. Likevel, det er ikke vi som sliter med romantiske forhold. Det er stort sett de som kritiserer denne kulturen, som sliter med å få mennene deres til å forplikte seg, få mennene deres til å ta ansvar, få mennene deres til å gjøre like mye som dere på hjemmebane, få mennene til å gifte seg og få barn, få mennene til å bruke tid sammen med barna etc etc etc.

Slike problemer har ingen av de kvinnene jeg kjenner. 

Som om ikke det er nok, så skårer også konservative mennesker høyest på undersøkelser om sexlivet. Det er også flere som har oftere og bedre sex i langvarige og forpliktende relasjoner enn ved å ha sex med ulike og i løsere relasjoner.

Nå har jeg sagt mitt om denne saken, og så ønsker jeg trådstarter fortsatt lykke til videre :) 

Egentlig er det en interessant diskusjon. Men en veldig irrelevant diskusjon her, det er jeg enig i. Men diskusjonen kom til fordi du kritiserte kvinne(r) som flytter sammen med mann FØR giftet seg. Og da blir alt litt større enn en forklaring eller råd ift hovedinnlegg.

Du fremsnakker kulturer hvor ekteskap enten blir arrangert av familie, eller arrangert på den måten at man finner sine make selv men kjæresteperioden skal være kort og sømmelig, og så ende i bryllup. Vi har noen slike norske religioner også. Det er ikke bare sekter som har disse reglene. Men problemet er ikke at du forfekter din kultur for å stifte familie, men at du kritiserer og disser nårværende norsk kultur. Du hånliggjør TS og kaller norske kvinner desperate etter å gifte seg. Det er ikke ok. Og når det snakkes om respekt, så kan du starte med å ikke være hånlig til folk på KG som er anderledes enn deg.

Du snakker som om din kultur er den riktig. Og det er synd du ikke forstår hvor feil det er å hevde at noe er mer riktig enn noe annet. Det er kun din personlige mening. I din kultur er det lettere å finne en mann og bli gift, men da må du også ta hva du får og det er store sjansespill. For du vet ikke hva du får før dere er gifte, og det er vanskelig å skille seg. Det er mange ulykkelige skjebner og kvinneliv i de kulturene, dessverre.

Og en annen stor faktor du antagelig ikke forstår; det viktigste i livet er ikke å gifte seg. En kvinnes verdi avhenger ikke av om hun er gift eller ikke. OG det handler ikke om å få mannen til å forplikte seg, å få mannen til å ta ansvar, å få mannen til å få barn osv.. Men å finne den som vil det av sin frie vilje og kjærlighet. I dette eksempelet tipper jeg TS er glad hun ikke ble gift på det tidspunktet, for mannen ville nok vært akkurat like dust også som gift.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men diskusjonen kom til fordi du kritiserte kvinne(r) som flytter sammen med mann FØR giftet seg. Og da blir alt litt større enn en forklaring eller råd ift hovedinnlegg.

For all del, men det er jo likevel mitt råd å ikke flytte sammen før man gifter seg. Alvorlig talt, det er bare å se på kvinneguiden hvor mange kvinner som sliter med å få menn til å forplikte seg. De tror at menn på generelt grunnlag har forpliktelsesfobi, og vet ikke begynnelse og slutt på sine egne problemer.

Men rådet kunne kanskje heller være å oppsøke ti kvinner som har vært gift i minst 25 år, og ta all deres lærdom på alvor. Så jeg endrer mitt råd til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du kritiserer og disser nårværende norsk kultur

Det gjør jeg slett ikke, jeg disser de som tror at Oslo og andre større byer er det eneste som gjelder i hele Norge.

Det handler kanskje mest om at resten av Norge har andre ting å ta seg til enn å sitte her og klage og sutre over alt som er galt i livene deres, ergo ser man lite til disse her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du vet ikke hva du får før dere er gifte, og det er vanskelig å skille seg. Det er mange ulykkelige skjebner og kvinneliv i de kulturene, dessverre.

Hva fader er det du holder på med?

Dette vet du ingenting om. Jeg er rotnorsk og ikke religiøs, jeg er bare konservativ.

Hvem er det som har hatt kvinner i ledelsen i årevis, om ikke konservative partier i Norge, mens venstresiden kun det siste året eller noe slikt, har fått kvinnelige ledere. Konservative kvinner er ofte gründere og ledere, i tillegg til gifte og mødre, mens liberale kvinner ikke har noe som helst å vise til av de bragdene de gjerne tillegger kvinner å få til. 

Fortsett gjerne med fordommene dine, men kom ikke her og prakk disse på meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du er født i 1972, burde du ha fått med deg begrepet nord for Sinsenkrysset.

Ærlig talt.

Men men, jeg snakket nylig med en på 70 pluss, som var født og oppvokst i Oslo. Han hadde heller ikke hørt om distriktene, eller at noen kunne mene noe annet enn han selv.

Hvor står det at hun ikke har fått med seg begrepet?

Anonymkode: 180d9...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen stor faktor du antagelig ikke forstår; det viktigste i livet er ikke å gifte seg. En kvinnes verdi avhenger ikke av om hun er gift eller ikke. OG det handler ikke om å få mannen til å forplikte seg, å få mannen til å ta ansvar, å få mannen til å få barn osv.. Men å finne den som vil det av sin frie vilje og kjærlighet.

Herreminhatt. 

En ting DU antageligvis ikke forstår er at man behøver ikke være gift, for å vite hvordan man får en mann til å ville gifte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor står det at hun ikke har fått med seg begrepet?

Anonymkode: 180d9...0ef

Mellom linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 12.41):

Det er ingen ulike scenarioer. Etter at han har "blåst av" forlovelsen, noen få uker før dato var satt og brudekjolen bestilt, kan han si hva som helst. Jeg tror ikke på det. Jeg hadde ikke blitt, nei. For da hadde han giftet seg med meg kun for at jeg ikke stikker. Det er ikke godt nok. 

Jeg vil heller ikke tvinge ham til noe. Jeg har fridd til ham da jeg trodde han var på gli. Han lot som han ønsket å gifte seg, men ville egentlig ikke. Så han er imot ekteskap med meg. Da ønsker jeg å bryte, for han kan ikke tilby meg det jeg ønsker.

TS

Anonymkode: f6985...97a

:o 

Veldig forståelig at du ønsker brudd etter en sånn hendelse! Jeg hadde også tolka brutt forlovelse som at forholdet var over. Hvor lenge etter dette siden?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 14.25):

Nettopp. Samboeren er ikke mannen. Det er samboer/kjæreste. 

Jeg tror at du blander sammen ordene ektemann og mann her.

Anonymkode: 38feb...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For all del, men det er jo likevel mitt råd å ikke flytte sammen før man gifter seg. Alvorlig talt, det er bare å se på kvinneguiden hvor mange kvinner som sliter med å få menn til å forplikte seg. De tror at menn på generelt grunnlag har forpliktelsesfobi, og vet ikke begynnelse og slutt på sine egne problemer.

Men rådet kunne kanskje heller være å oppsøke ti kvinner som har vært gift i minst 25 år, og ta all deres lærdom på alvor. Så jeg endrer mitt råd til det. 

Rådet ditt om å gifte seg før man flytter sammen er et dårlig råd. Fordi for de aller fleste kvinner er det viktigere å bli kjent med mannen og være trygg på at det er en god mann, fremfor bare det å være gift.

Om det viktigste er å bli gift, okke som om det er en tufs eller drittsekk, ja så er det bare å lytte til ditt råd. For da er kanskje oddsene større for å bli gift. Det har du rett i. Men også større sjanse for at det er en dårlig mann man har giftet seg med, den forstår du også. Det er ikke fordommer.

Å konkludere med noe ut av tråder du har sett på kvinneguiden er ikke å gjøre forskning. 

"Herreminhatt og hva fader osv.." det er ingen grunn til å bli sur over en diskusjon.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ærlig talt.

Klart jeg har hørt om det, jeg satte det litt på spissen her ;) Tror du må lese innlegget mitt om igjen. 1972 kommer fra et tidligere innlegg, da noen mente det var forbudt å være samboere før 1972. Mine foreldre bodde sammen før 1972, men jeg er født seinere. Nord for Sinsenkrysset altså. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ærlig talt.

Wow, her var det fordomstungt om Oslo gitt. På tide at du tar en tur sør for Sinsenkrysset og tar en titt snart eller? Høres ut som du kunne trengt å få utfordret verdensbildet ditt litt 😂

Morsomt at du ikke finner navleikonet når du er SÅ dypt inne i din egen haha. 

Anonymkode: 864dd...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Klart jeg har hørt om det, jeg satte det litt på spissen her ;) Tror du må lese innlegget mitt om igjen. 1972 kommer fra et tidligere innlegg, da noen mente det var forbudt å være samboere før 1972. Mine foreldre bodde sammen før 1972, men jeg er født seinere. Nord for Sinsenkrysset altså. :ler: 

Det stemmer. Det er den såkalte "konkubinat-paragrafen". Den ble ikke oppløst før i 1972. Men det var jo en "sovende" lov i mange tiår, da, tror ingen ble straffa for å være samboere før det.

https://snl.no/konkubinat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 13.08):

Igjen, jeg er ikke interessert i kritikk og problematisering av mine valg og preferanser. Vi lever for øvrig i 2024, ikke 1950.

Ja, husk det. Så det er ikke slik at dere MÅ gifte dere...

Anonymkode: f71fd...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det stemmer. Det er den såkalte "konkubinat-paragrafen". Den ble ikke oppløst før i 1972. Men det var jo en "sovende" lov i mange tiår, da, tror ingen ble straffa for å være samboere før det.

https://snl.no/konkubinat

Tja, det førte nok til at det var vanskelig å få leid familiebolig som ugift par, eller singel for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...