AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #1 Del Skrevet 26. november 2024 Virker som om økonomer flest forventer at Trump moser USA sin økonomi, og det vil jo gå hardt utover Norge, som vanlig. Hva gjør man da med sparepengene? Jeg ser noen gode alternativer: * GME går oppover og noteres i USD - når kronen kræsjer kan man få en fin dobbel gevinst? * HAUTO har formidable utbytter. Selv om kursen skulle gått ned, får man mye gryn igjen. * fond som noenlunde trygg backstopp. * ...eller penger i madrassen enn så lenge og så satse hardt når krakket først kommer? Anonymkode: fbc17...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #2 Del Skrevet 26. november 2024 De fleste forventer at økonomien vil gå langt bedre under Trump. Du må slutte å lese narrativdrevne fake news-medier som VG, NRK, Aftenposten mfl. Norsk tek-gründer i USA: – Nesten litt flaut å si det – E24 Ser store muligheter med Trump 2.0 Anonymkode: 4bfa5...7b3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #3 Del Skrevet 26. november 2024 Vel, Warren Buffet har solgt veldig mye og sitter på rekordmye cash. Så kan man jo trekke sine konklusjoner… Anonymkode: 553b3...6ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #4 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De fleste forventer... "De fleste" hva? Klovner med stråhatt og en forkjærlighet for Hitler? Tom. Elon har jo sagt klart og tydelig at økonomien vil kræsje med deres politikk. Men til forskjell fra skikkelige økonomer tror han og Trump at USA sin økonomi retter seg opp og kommer tilbake i ny form på to år. Med masse tollmurer, deportasjoner og annet tull... Anonymkode: fbc17...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #5 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vel, Warren Buffet har solgt veldig mye og sitter på rekordmye cash. Så kan man jo trekke sine konklusjoner… Anonymkode: 553b3...6ae Det er standard - mange av dem selger rundt samme tid for å manipulere markedet, så kjøper de igjen i en dip. And repeat. Anonymkode: f94f7...b99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #6 Del Skrevet 27. november 2024 Det eneste jeg er sikker på er at jeg, selv som økonom, ikke kan slå markedet. Så jeg gjør som jeg har gjort de siste 20 årene. Sitter stille i båten, med diversifisert sparing via ASK. Å ikke kun ha fond som vekter tungt i ett marked (som det populære Global Indeks A) har jeg alltid vært opptatt av. Når jeg kommer litt nærmere pensjonsalder kommer jeg til å gradvis overføre til fastrenteinnskudd, for å ikke måtte ta ut penger når markedet er i en dupp. Anonymkode: 97d2d...24a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det eneste jeg er sikker på er at jeg, selv som økonom, ikke kan slå markedet. Så jeg gjør som jeg har gjort de siste 20 årene. Sitter stille i båten, med diversifisert sparing via ASK. Å ikke kun ha fond som vekter tungt i ett marked (som det populære Global Indeks A) har jeg alltid vært opptatt av. Når jeg kommer litt nærmere pensjonsalder kommer jeg til å gradvis overføre til fastrenteinnskudd, for å ikke måtte ta ut penger når markedet er i en dupp. Anonymkode: 97d2d...24a Mener du at du har, eller ikke har, Global index A? Anonymkode: f18a2...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. november 2024 #8 Del Skrevet 27. november 2024 Når aksjen GME nevnes veit man at det ikke er en seriøs sparetråd ihvertfall... Det er en spekulasjonstråd. Gamestop har ikke nødvendigvis den beste forutsetningen for å bli den nye Alphabet/Tesla/Meta/nVidia akkurat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Del Skrevet 27. november 2024 newman01 skrev (8 minutter siden): Når aksjen GME nevnes veit man at det ikke er en seriøs sparetråd ihvertfall... Det er en spekulasjonstråd. Gamestop har ikke nødvendigvis den beste forutsetningen for å bli den nye Alphabet/Tesla/Meta/nVidia akkurat Hva gjør du nå? Tror du Warren Buffett er inne på noe? Anonymkode: 08ac4...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. november 2024 #10 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg har det gøy med Höeg for tiden. God kursoppgang, solid og jevnlig utbytte. Men det eneste som skal til er én dårlig nyhet i verden så faller slike aksjer som stein i fritt fall og utbytter kansellert. Så spenning i hverdagen. Men mer fundamentale verdier enn GME. Ellers går det i triste globale indekser og high yield rentefond. Men dét er kjedelig. 2,17% avkastning på nesten 3 mnd. Hva Buffett gjør følger jeg ikke spesielt med på. Kanskje han posisjonerer seg med en enorm krigskasse i tilfelle noen store drømmeforetak får likviditetsproblemer så han kan komme inn og snappe opp selskapet på et brannsalg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du at du har, eller ikke har, Global index A? Anonymkode: f18a2...894 Jeg har Global Index A, det har kastet enormt av seg de siste årene, med lav risiko. Men det er 60% vektet i USA, så ryker det der, så velter det mye. Jeg har derfor diversifisert med blant annet Fremvoksende markeder som er tungt vektet i Asia, og fire andre fond. Orker ikke være på nok til å holde på med aksjer eller andre instrumenter, men har man litt innsikt og følger godt med, så er ikke det dumt å inkludere det i sparingen. Anonymkode: 97d2d...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #12 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De fleste forventer at økonomien vil gå langt bedre under Trump. Du må slutte å lese narrativdrevne fake news-medier som VG, NRK, Aftenposten mfl. Norsk tek-gründer i USA: – Nesten litt flaut å si det – E24 Ser store muligheter med Trump 2.0 Anonymkode: 4bfa5...7b3 Du tuller nå...vet du ikke hvem som eier E24? https://no.m.wikipedia.org/wiki/E24 Anonymkode: b0355...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #13 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De fleste forventer at økonomien vil gå langt bedre under Trump. Du må slutte å lese narrativdrevne fake news-medier som VG, NRK, Aftenposten mfl. Norsk tek-gründer i USA: – Nesten litt flaut å si det – E24 Ser store muligheter med Trump 2.0 Anonymkode: 4bfa5...7b3 Så du legger alt i redet til en Norsk tek-grunder? Vel, det finnes en drøss "eksperter" som sier det motsatte. Skal bare nevne to ting; Markedet både i USA og her har levd i en oppgangs-rus i mange år nå. Egentlig for mange, for etter lang oppgang kommer det alltid en nedgang/krasj. Og se på den enormt stigende statsgjelden i USA som Trump kommer til å eskalere. Garantert hyperinflasjon, økte renter og en dollar som nesten ikke blir verdt noen ting. Hva med Brics, hva med Saudi som ikke vil handle olje i dollar? Tollmurer og uvennskap til resten av verden. Kunne nevnt mer, jeg gidder ikke diskutere dette mer, men jeg ser vertfall klare tegn i løpet av de neste to åra. Jeg er ute av alle fond og aksjer. Anonymkode: 19e48...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #14 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er standard - mange av dem selger rundt samme tid for å manipulere markedet, så kjøper de igjen i en dip. And repeat. Anonymkode: f94f7...b99 Nå må du ikke ødelegge illusjonen til vedkommende om at han er en "gluping" som slår markedet og er smartere enn nesten alle andre. Dette er jo antakelig noe av det som motiverer ham i hverdagen. Anonymkode: 4bfa5...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #15 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tuller nå...vet du ikke hvem som eier E24? https://no.m.wikipedia.org/wiki/E24 Anonymkode: b0355...558 Jeg tror ikke du skjønte poenget, om det skyldes vilje eller evner eller begge deler skal jeg ikke si for sikkert. Men jeg vet hvem som eier e24. Og poenget er det narrativet som forfektes om Trump i VG er et annet enn det du vil se i e24. Det er ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 4bfa5...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #16 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): De fleste forventer at økonomien vil gå langt bedre under Trump. Du må slutte å lese narrativdrevne fake news-medier som VG, NRK, Aftenposten mfl. Norsk tek-gründer i USA: – Nesten litt flaut å si det – E24 Ser store muligheter med Trump 2.0 Anonymkode: 4bfa5...7b3 Kritiserer VG også, siterer VG 🤯 Anonymkode: 925fa...7c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #17 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke du skjønte poenget, om det skyldes vilje eller evner eller begge deler skal jeg ikke si for sikkert. Men jeg vet hvem som eier e24. Og poenget er det narrativet som forfektes om Trump i VG er et annet enn det du vil se i e24. Det er ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 4bfa5...7b3 Nei, det er det ikke, men e24 har nødvendigvis en mer rent økonomisk vinkling på det. E24 har egen redaksjon og egen redaktør, men er til syvende og sist VGs økonominyheter. For all del, VG er en drittavis, men at de mer narrativdrevne og mer fake news enn mer Trump-vennlige medier, er en virkelighet som bare eksisterer i ditt hodet. Anonymkode: 925fa...7c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #18 Del Skrevet 27. november 2024 newman01 skrev (6 timer siden): Når aksjen GME nevnes veit man at det ikke er en seriøs sparetråd ihvertfall... Det er en spekulasjonstråd. Gamestop har ikke nødvendigvis den beste forutsetningen for å bli den nye Alphabet/Tesla/Meta/nVidia akkurat Portefølen min er en salig blanding av sparing, fondssparing, solide utbytteaksjer, og spekulasjon. Har en egen AF konto til spekulasjon. Med GME har jeg doblet og realisert innsatsen så mange ganger at den aksjen alene korrigerer samtlige tap med andre spekulative aksjer. Anonymkode: fbc17...03e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #19 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke du skjønte poenget, om det skyldes vilje eller evner eller begge deler skal jeg ikke si for sikkert. Men jeg vet hvem som eier e24. Og poenget er det narrativet som forfektes om Trump i VG er et annet enn det du vil se i e24. Det er ikke mer komplisert enn det. Anonymkode: 4bfa5...7b3 Det er VG's økonominyheter. Du har faktisk gått i fella VG har lagt for deg. Anonymkode: b0355...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. november 2024 #20 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Portefølen min er en salig blanding av sparing, fondssparing, solide utbytteaksjer, og spekulasjon. Har en egen AF konto til spekulasjon. Med GME har jeg doblet og realisert innsatsen så mange ganger at den aksjen alene korrigerer samtlige tap med andre spekulative aksjer. Anonymkode: fbc17...03e Joda, men GME er jo litt i samme klasse som Lotto. Man investerer ikke i lotto, det er flaks. At man tjener store summer på et selskap som ikke har særlig til livets rett er ikke annet enn ren spekulasjon og flaks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå