Gå til innhold

Nav ødelegger kona mi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange på nav drikker kaffe og har korte dager, de fleste kontor er omtrent stengt hele tiden i forhold til før. Har en mann som jobbet som håndtverker på nav en god stund, og det var mye rart ja. Ikke akkurat jobbing.. Men for all del ,noen steder jobbes det vel. Men sier vel litt med de lange ventetidene på alle søknader man sender inn!  Kanskje hun er syk, senvirkninger av korona? eller brukertull?

Anonymkode: 3ac97...9ef

Åpningstidene har ingenting med hvor mye veilederne jobber. Jobbingen er jo oppfølging av innbyggere mot jobb og det tar man ofte på telefon, møter på Nav eller møter andre steder. Trenger ikke åpent mottak for å gjøre jobben sin. Mottaket har andre funksjoner. 

Stillinger blir stadig kuttet i første linje så man får stadig større porteføljer eller andre tilleggsoppgaver. Å jobbe med mennesker er tungt. Og i hvertfall i en etat som Nav hvor det meste av det man gjør snus til noe negativt og man ikke har tid til å gjøre en god jobb. Det er press fra alle kanter og man har svært lite pusterom i arbeidshverdagen. 

Hun må gi beskjed til lederen sin og forklare situasjonen. Kan være de kan tilrettelegge en periode. Eller kanskje det ikke er rett jobb for henne. Det tar en god stund før man er rutinert og effektiv til å klare presset.

Anonymkode: 642f8...a2d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange på nav drikker kaffe og har korte dager, de fleste kontor er omtrent stengt hele tiden i forhold til før. Har en mann som jobbet som håndtverker på nav en god stund, og det var mye rart ja. Ikke akkurat jobbing.. Men for all del ,noen steder jobbes det vel. Men sier vel litt med de lange ventetidene på alle søknader man sender inn!  Kanskje hun er syk, senvirkninger av korona? eller brukertull?

Tror du NAV-ansatte bare jobber når drop in er åpent? 

Vi har en del håndverkere som holder på på mitt kontor om dagen også. Når en håndverker jobber i nærheten av min arbeidsplass må jeg slå av skjermen eller ta med meg pc og gå et annet sted. Det betyr ikke at jeg ikke jobber. Det betyr at håndverkeren ikke kan se det jeg har på skjermen, høre telefonsamtalene mine eller høre meg drøfte en sak. 

NAV er ikke en arbeidsplass for alle. TS, det høres ut som kona di må ta seg en prat med lederen sin og få justert arbeidsoppgavene eller porteføljen sin. Det er mange som har altfor mange de må følge opp. Så mange at det ikke går. Det er mye bedre at hun tar en prat nå og ikke venter til hun smeller i veggen og blir sykemeldt. Et NAV-kontor er full av ulike oppgaver. Kanskje den avdelingen hun er i nå ikke passer så godt for henne og at hun vil trives bedre med noe annet internt i etaten? Jeg synes du skal si at du er bekymret. Noen ganger når man er så sliten så er man ikke i stand til å løfte blikket for man orker bare å sette et bein foran det andre. Da trenger man gode mennesker rundt seg som kan si at nå må det endring til. Håper det ordner seg. NAV er en fantastisk arbeidsplass på så mange vis. De er også en IA-bedrift og har plikt til å forebygge sykefravær og jobbe med tilrettelegging. 

Anonymkode: f94bc...3dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Når hun jobber som veileder så behandler hun nok ikke søknader. Veiledere er ofte mye ute av kontoret, er på arbeidsplasser, bistår brukere praktisk, veileder brukere, kartlegger, snakker med (potensielle) arbeidsgivere eller praksisplasser etc. 

Anonymkode: ece4e...fec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er arbeidsmengden og hvordan arbeidet er organisert.

Anonymkode: 91eee...384

Ja, men også nei. Det er dessverre mange brukere som kommer med trusler og vold. Det gjør noe med deg som menneske å stadig stå i situasjoner der mennesker er fortvila, bekymra, sinte, truende, gråter, kjefter osv. Det tærer på å fem ganger om dagen få skyld for noe du ikke kan påvirke, ikke kan endre eller hjelpe med. Mange har en tanke om at Nav skal hjelpe til med alt, gjerne på dagen, og at om vi ikke gjør det så er det av vond vilje og for å være slemme. Noen har fått det for seg at man kan legge igjen all folkeskikk når man går inn døra på Nav og bruker et språk de ikke ville brukt et annet sted. Vi står med adrenalin opp til øreflippene i samtale mens man prøver å agere rolig og snakke personen på den andre siden av bordet ned. Vi tåler det kanskje første gangen, andre gangen, femtiende gangen...men en dag er begeret fullt. Vi vet at kolleger har blitt drept. Vi har alle kolleger som har blitt slått, kastet ting på, blitt truet på livet. Mange av oss har hatt kontor der vi har måttet stenge for bombe- eller våpentrusler og  har måttet gå ut bakveien under politibevoktning. Dette gjør noe med oss. Det er ikke bare arbeidsmengden. Det er hele pakka. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når hun jobber som veileder så behandler hun nok ikke søknader. Veiledere er ofte mye ute av kontoret, er på arbeidsplasser, bistår brukere praktisk, veileder brukere, kartlegger, snakker med (potensielle) arbeidsgivere eller praksisplasser etc. 

Anonymkode: ece4e...fec

På mange kontorer så gjør man alt. Noen har stillinger som du beskriver, og kalles da gjerne for jobbspesialister. En veileder jobber oftest med både veiledning og saksbehandling. Mange kontorer har ikke jobbspesialister ansatt, men må kjøpe denne tjenesten, og gjøre mye selv.

Anonymkode: 4e65d...9df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Jeg har tatt en prat med hun nå og fått mer innsikt. Hun var ikke forberedt på hvor krevende jobben var og mener at arbeidsmengden er langt utover det hun hadde forventet. Sier at hun preges hardt av negativitet, mye sinte og frustrerte brukere og at systemene er veldig tungrodde og gir lite rom for bruk av skjønn. Hun har tidligere jobbet turnus på sykehus på barneavdeling og vurderer om hun skal søke seg tilbake. Evt må tilrettelegging bli et alternativ (om mulig). Ts

Anonymkode: df54d...180

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kona mi startet å jobbe som veileder for NAV for snart et år siden. Hun har en stor portefølje. Etter hun startet der er hun helt ødelagt (konstant sliten og hodepine), hun hadde en helt annen energi og driv i tidligere jobb, ser ut til at hun er på full fart inn i en utbrenthet. Sover ved enhver anledning. Vi har 2 barn og jeg lurer på når dette skal avta. Hun har ikke overskudd til noe annet enn å spise middag og lett husarbeid. Hva er det denne jobben gjør med mennesker? Er det høyt arbeidspress? Jeg har valgt å ikke si noe enda da jeg ikke vil «presse» til å ta ut en sykemelding, men det er nitrist å se hvordan denne jobben ødelegger henne 

Er du fortvilet over at du må steppe inn på husarbeidsfronten? Kanskje det er derfor hun går i kjelleren, fordi hun er forventet (av deg) å bidra med alt i heimen, og nå er du frustrert over å ha en fullt arbeidende kone, og du må trå til….? 

Anonymkode: 2b9ae...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror du NAV-ansatte bare jobber når drop in er åpent? 

Vi har en del håndverkere som holder på på mitt kontor om dagen også. Når en håndverker jobber i nærheten av min arbeidsplass må jeg slå av skjermen eller ta med meg pc og gå et annet sted. Det betyr ikke at jeg ikke jobber. Det betyr at håndverkeren ikke kan se det jeg har på skjermen, høre telefonsamtalene mine eller høre meg drøfte en sak. 

NAV er ikke en arbeidsplass for alle. TS, det høres ut som kona di må ta seg en prat med lederen sin og få justert arbeidsoppgavene eller porteføljen sin. Det er mange som har altfor mange de må følge opp. Så mange at det ikke går. Det er mye bedre at hun tar en prat nå og ikke venter til hun smeller i veggen og blir sykemeldt. Et NAV-kontor er full av ulike oppgaver. Kanskje den avdelingen hun er i nå ikke passer så godt for henne og at hun vil trives bedre med noe annet internt i etaten? Jeg synes du skal si at du er bekymret. Noen ganger når man er så sliten så er man ikke i stand til å løfte blikket for man orker bare å sette et bein foran det andre. Da trenger man gode mennesker rundt seg som kan si at nå må det endring til. Håper det ordner seg. NAV er en fantastisk arbeidsplass på så mange vis. De er også en IA-bedrift og har plikt til å forebygge sykefravær og jobbe med tilrettelegging. 

Når de gjør hobbyting på konteret og sier til de andre at de er opptatt ut dagen, da har de lite å drive med.. og det er ikke en gang.. personen jobber ikke bak pcen din. Så du kan fint trykke for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du fortvilet over at du må steppe inn på husarbeidsfronten? Kanskje det er derfor hun går i kjelleren, fordi hun er forventet (av deg) å bidra med alt i heimen, og nå er du frustrert over å ha en fullt arbeidende kone, og du må trå til….? 

Nå tar du alt ut av proposjoner, så jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare på det engang. Ts 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takker for alle svar. Jeg har tatt en prat med hun nå og fått mer innsikt. Hun var ikke forberedt på hvor krevende jobben var og mener at arbeidsmengden er langt utover det hun hadde forventet. Sier at hun preges hardt av negativitet, mye sinte og frustrerte brukere og at systemene er veldig tungrodde og gir lite rom for bruk av skjønn. Hun har tidligere jobbet turnus på sykehus på barneavdeling og vurderer om hun skal søke seg tilbake. Evt må tilrettelegging bli et alternativ (om mulig). Ts

Ja dette er jo tyngre. Møter vel mye rart som gir deg en støkk! Håper hun får det bedre!

Tilrettelegging skal de måtte ordne på nav om hun ikke heller vil bytte før hun blir helt ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå tar du alt ut av proposjoner, så jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare på det engang. Ts 

Nei, ikke gidd å svar på slike tåpeligheter 

Anonymkode: d8b3b...f5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det dere kvinner egentlig har å bidra med, hvis dere ikke engang skal sørge for et rent og presentabelt hjem og mette unger? Sånn helt seriøst, jeg begynner jo å lure på hva du egentlig er godt for.

Anonymkode: a5aaa...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags stilling hun har er nok av betydning. Jobber hun med sosialhjelp er det jo mye rart, mens jobbspesialister virker som trives godt i jobben sin. Vanlige veiledere på mindre steder jobber jo med "alt", ikke rart de har det veldig stressende.

Anonymkode: a5aaa...fde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo snakke med henne. Si at du opplever hennesom overarbeidet, og at det går utover hennes helse. 

Hun jobber nok et sted der hun gjerne vil hjelpe, men samtidig er det strenge regler som stikker kjepper i hjulene for å hjelpe tilstrekkelig. Mange med omsorg for andre mennesker blir ødelagt psykisk av dette. Jeg hadde samme følelse da jeg jobbet på sykehjem. Vi jobbet ræva av oss, men gikk alltid hjem nedstemt, vondt i magen og vanskelig for å finne roen og dårlig samvittighet, selv om vi hadde strekt oss så langt det var mulig. Man må nesten være litt kald for å takle dette over tid. Hun bør finne seg en annen jobb, evt. redusere stillingen kraftig. 

Anonymkode: f61aa...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er arbeidsmengden og hvordan arbeidet er organisert.

Anonymkode: 91eee...384

Så du mener på alvor at det å gå og være redd på jobb ikke kan ødelegge for arbeidstakere som jobber på NAV? Redd for trusler, vold og i verstefall å bli drept? Det er en grunn for at mange NAV kontor har satt opp skillevegg mellom bruker og de som jobber der. Mange tikkende bomber som mottar stønader fra NAV.

Anonymkode: 55624...4f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det bare er jobben? 
En ting er å være sliten, men hvis barna reagerer på at mor sover mye bør hun kanskje også ta en tur t legen? 
Kan det ligge sykdom på lur som også gjør henne så sliten at hun må sove ekstra mye?

Anonymkode: e9bfa...cef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Viss det er noko trøyst så er det først etter rundt eit år at ein ny arbeidstakar meistrer jobben sin fullstendig. Det fyrste året er ofte utruleg slitsamt. Ein skal sette seg inn i mykje, navigere i paragrafar, datasystem og prosedyrer. Og så skal ein finne sin plass i eit nytt arbeidsmiljø. 

Og som tilsett ved NAV så må ein krevje å få opplæring i brukarveiledning, og korleis opptre profesjonelt i alle samtalar og ikkje minst unngå "omsorgs-fatigue" ❤️ 

Kanskje det løsnar snart?

Anonymkode: c693e...857

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så bra at dere har snakket sammen. Kanskje en helsesykepleierstilling i kommunen kunne være et alternativ for henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må jo snakke med henne. Si at du opplever hennesom overarbeidet, og at det går utover hennes helse. 

Hun jobber nok et sted der hun gjerne vil hjelpe, men samtidig er det strenge regler som stikker kjepper i hjulene for å hjelpe tilstrekkelig. Mange med omsorg for andre mennesker blir ødelagt psykisk av dette. Jeg hadde samme følelse da jeg jobbet på sykehjem. Vi jobbet ræva av oss, men gikk alltid hjem nedstemt, vondt i magen og vanskelig for å finne roen og dårlig samvittighet, selv om vi hadde strekt oss så langt det var mulig. Man må nesten være litt kald for å takle dette over tid. Hun bør finne seg en annen jobb, evt. redusere stillingen kraftig. 

Anonymkode: f61aa...f5c

Vi var inne på dette. Hun innrømmer at det er belastende å jobbe med omsorg på denne måten da hun opplever lite gehør og takknemlighet for arbeidet. Bruker også mye av seg selv mentalt, så hun er «brukt opp» til hun kommer hjem. Syns det var lettere på barneavdeling da det er en helt annen type mennesker som ikke skriker og kjefter. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sikker på at det bare er jobben? 
En ting er å være sliten, men hvis barna reagerer på at mor sover mye bør hun kanskje også ta en tur t legen? 
Kan det ligge sykdom på lur som også gjør henne så sliten at hun må sove ekstra mye?

Anonymkode: e9bfa...cef

Godt poeng, men tror det har sammenheng med jobben. Helsen ble dårligere etter jobbskifte. Skal også sies mange timer tilbringes foran pc vs fysisk aktiv jobb tidligere, vet ikke om det har noen sammenheng men. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...