Gå til innhold

Når kan man dra hjem etter narkose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Misforstå meg rett, jeg er veldig takknemlig for helsehjelp men jeg misliker pasientrollen veldig sterkt. 

Det gjelder en gastroskopi, så eneste påkjenning er narkosen. Noen som har noen formening om når man får dra derifra? Setter pris på svar. Antakelser og egen erfaring er gull, er jo uansett sykehus som avgjør. 

Anonymkode: e9fc7...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varierer veldig mht hvordan du reagerer på narkosen 

lykke til💜

Anonymkode: 3d9fd...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble undersøkt i 10-tiden om formiddagen, og fikk dra hjem i 16-tiden etter narkose fordi jeg spiste greit og gikk på do selv etter jeg våkna i 11-tida. Altså 5 timer etter narkose. Fikk da ikke være alene det første døgnet, og måtte så klart hentes. 

Anonymkode: ba331...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt gastroskopi, men har blitt operert mange ganger, og jeg har kunnet dra hjem med en gang etter legen har snakket med meg. Har selvfølgelig ikke vært kjørbar, så det har enten blitt taxi eller kollektivt. 

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innkalt til op klokken 8.00. Tok litt tid før jeg ble trillet inn på op, kanskje 1-2 timer. Våknet i 12 tiden igjen og satt hjem i drosje klokken 13.15. Var skikkelig groggy på hjemturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller samme dag. Sønnen her ble operert for 3 uker siden oppmøtte kl 07.30. Ble henter inn kl 08.30. Kunne dra hjem kl 14

Anonymkode: 89565...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk dra rundt 2 timer etter oppvåkningen. Måtte vente litt for å prate med legen etter klarsignalet. 

Har alltid vært rundt 2-3 timer (også ned til 1 time) på mine operasjoner. Alt fra enkel gastroskopi til lang operasjon i hodet. 

Husk at alt tar lengre tid på sykehuset. Klokken går fra når du er helt våken og hvor lang tid du bruker på å våkne varierer. Altså fra du sitter oppe, prater, spiser og går selv. Det kan fort ta 2 timer fra ferdig operasjon til de sier du kan hentes om en time, og da har det gått 3 timer fra du var ferdig operert. Min erfaring er at dagen går med venting, før og etter operasjon. Så regner med hele dagen. 

Anonymkode: 39277...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk narkose for ECT så kanskje litt annerledes, men så fort jeg våknet ble jeg fulgt til toget. 

Anonymkode: a493a...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Misforstå meg rett, jeg er veldig takknemlig for helsehjelp men jeg misliker pasientrollen veldig sterkt. 

Det gjelder en gastroskopi, så eneste påkjenning er narkosen. Noen som har noen formening om når man får dra derifra? Setter pris på svar. Antakelser og egen erfaring er gull, er jo uansett sykehus som avgjør. 

Svaret er så enkelt at når kroppen og hodet ditt er klart til å dra hjem og du har følge med deg kan du reise hjem. 

Anonymkode: f5bce...a05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Barnet mitt våknet en halvtime etter gastroskopien, spiste og dro hjem. Altså kort tid

Anonymkode: 51399...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må våkne, tisse og føle deg fin. Jeg har et barn som jevnlig er i lett narkose og han drar hjem innen en time etter gjennomført prosedyre. Jeg vil tro at ved gastroskopi hat du kun lett narkose og trenger ikke være lenge til observasjon.

Anonymkode: c8ffc...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gastroskopi tok det ca 1,5-2 timer etter jeg våknet. Jeg måtte spise mat og tisse på egenhånd før jeg fikk lov til å dra. Det kunne nok gått litt fortere også for det var litt venting innimellom før sykepleiere sjekket på meg mellom hver gang. Men jeg stresset ikke med å dra i snoren heller for jeg blir så uvel av narkose at jeg like godt kunne ta meg litt eltrsa tid.

Anonymkode: 7183a...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fort man har fått i seg litt mat. Jeg har hatt narkose to ganger etter små inngrep. Dro hjem ca. en time etter at jeg våknet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dra hjem etter 2 timer. Klarte bestille taxi selv også. Var på med solbriller og prøve holde kjeft hele turen hjem (fikk noe angst dempende, ville egentlig prate med hele verden)

Anonymkode: fc014...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gastroskopi vil jeg tro du kan dra hjem så snart du er våken og de har sjekket at du er ok. Jeg får aldri narkose ved gastroskopi, kun god mengde avslappende og smertestillende. Da sover jeg som regel et par timer etterpå, og ligger og døser. Som regel klar til å dra hjem for egen maskin etter en 2-3 timer. Ved ERCP der de går inn i gallegangen må jeg overnatte til dagen etterpå. Får ikke narkose da heller, men må overnatte pga fare for betennelse i  bukspyttkjertelen. 

Anonymkode: a9abd...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.
Tusen takk for så mange svar! Ser nå om at min plan om å hoppe rett ut av senga og dra kanskje var litt optimistisk, men da er jeg ihvertfall forberedt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gasteoskopi er fort gjort så får dra hjem rett etter om du er bra.

Anonymkode: 911d8...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gasteoskopi er fort gjort så får dra hjem rett etter om du er bra.

Ser noen var lenge inne, overraskende, hvorfor? Var ute på legekontoret og snakket med legen rett etter jeg våknet og så hjem. 

Andre narkoser etter operasjoner ble jeg timer /dager alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...