Gå til innhold

Fant kobling mellom for mye folat i svangerskapet og autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-vitaminer-forebyggende-helse/fant-kobling-mellom-for-mye-folat-og-autisme/419504

Hvordan skal man forholde seg til dette, de fleste tar jo tilskudd av folat under svangerskapet.

Det samme har forskningen påvist om B12 vitamin, at forhøyet nivå av B12 under svangerskapet gir økt risiko for autisme.

Noen med kunnskap eller erfaringer innen dette?

Anonymkode: 16842...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok folat bare de første par månedene etter at jeg fikk positiv test, for da var jeg jo 3 mnd på vei, og ryggmargen er dannet hos fosteret. Man kan jo ikke reversere noen ryggmargsbrokk ved å fortsette å ta folat ut hele svangerskapet. Folat reparerer ingenting, men det kan hindre skaden i å utvikle seg i fosterlivets første viktige måneder. Det er bortkastet, men jeg har lest at mange kvinner tror de gjør noe bra for fosteret ved å fortsette og ta tilskudd av det hele svangerskapet.

Når det er sagt... selv om jeg tok anbefalt dose i kun to mnd, fikk jeg et barn som senere fikk diagnosen Asperger. Som er på autismespekteret, med andre ord. 

Anonymkode: 198fd...dbf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du linken eller har du forsket frem koblingen?

Anonymkode: a039e...6f4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo å ta folat før graviditet. Minst tre måneder. Men mange misforstår, og begynner først når de er gravide. 

Anonymkode: 20d3a...d68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser artikkelen du linker til, ser du både at det er en gammel artikkel OG det er et enkelt forskningsstudie med få deltakere det er snakk om. Kanskje du kan finne noen større studier av god kvalitet, eller aller helst systematiske oversiktsartikler når du først skal lage en tråd om dette? 

Her er i alle fall en reviewartikkel for å hjelpe deg litt. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5704156/

Der står det blant annet som følger: 

Sitat

"1. Introduction

As a methyl group donor, folate is necessary for the normal processes of metabolism, reproduction and development. In addition, epigenetic regulation of the genome via histone methylation and acetylation depends on folate for stem and progenitor cell differentiation. Folate has important roles in methionine synthesis [1]. Its sufficient presence also assists in avoiding the accumulation of excess levels of serum homocysteine, which are associated with vascular inflammation and damage, and with teratogenic malformations (reviewed in [2]). In sum, folate is crucial to development. It is beyond dispute that supplementation of the diet of women during pregnancy with multivitamins that include folic acid (FA, synthetic supplement pteroylmonoglutamic acid) in order to prevent neural tube defects (NTDs) has been a successful public health program [3,4,5,6,7], although a critical review of the literature has raised some doubts about whether FA itself prevents NTDs [8]. However, FA has been promoted for consumption before and during pregnancy through the use of vitamin tablets or pills, and is also now present in grain-based foods because of fortification, adding to the natural folates in the diet. Thus, levels of FA have increased greatly over the past generation. Recent epidemiological studies have reported some evidence that also links FA supplementation to slight protective effects against autism spectrum disorder (ASD) [9,10] and perhaps other adverse complications associated with pregnancy or neural development of offspring ([11], and see reviews in [12,13]). However, other studies have reported an increased risk for ASD [14,15] and for hindered neurocognitive development in children of mothers who used dietary supplements of synthetic FA [16]. Moreover, some published reviews and reports have raised numerous health issues concerning FA fortification [17,18,19,20]. Here, we outline the reasons excess FA supplementation is a concern, review the history and effects of supplementation, examine the effects of FA on neuronal development using in vitro studies, and then summarize the conflicting epidemiological findings regarding autism."

"2. Unmetabolized Folic Acid

Folate from natural food sources consists of primarily formyl-tetrahydropteroylglutamates. Folic acid used in supplements is pteroylmonoglutamic acid [21]. They are not identical. The supplemented FA is the monoglutamate form of folate, and unlike the food form, it appears to be initially metabolized in the liver rather than the intestine [22]. Human dihydrofolate reductase (DHFR), the enzyme that converts it to useable dihydrofolate and tetrahydrofolate, has relatively low and variable activity in the liver, especially when compared to other mammals [23]. This sets up the possibility that high intake of FA may result in unmetabolized FA in the blood stream. To be clear, the concern is not an excess of folates in general, but that high levels of pteroylmonoglutamic acid, which depend on liver-based metabolism, will result in high levels of unmetabolized and non-useful FA in the blood, and that this may be harmful (see [22] for an overview). Because there are individual differences in DHFR activity in humans (e.g., C667T variants), and because humans, as a species, have low activity of this enzyme, the competition for binding enzyme is potentially relevant [23], especially so in some persons.

Dietary supplementation coupled with pervasive fortification of grain-derived foods with synthetic FA beginning in the late 1990s may have created a demographic with high serum levels of unmetabolized FA and high erythrocyte FA concentration (summarized in [20,24]). This is not theoretical, but has been demonstrated in a dose-dependent manner when levels of intake are over 200 mg per day [25]. FA is detectable in fasting serum of a majority of subjects tested, and the proportions with detectable levels have risen since fortification programs were initiated [26,27], even becoming detectable in umbilical cord blood [28]. When food supplementation began, models suggested that supplement levels would be approximately 100 mcg per day, but the actual increase has exceeded 215 mcg, double that estimate [29]. Consumption of more than 1 mg of folic acid appears to reliably result in unmetabolized FA, even if the doses are spaced apart.

(...)

The tolerable safe upper limit of FA has been suggested to be 1000 mcg (μg) per day. Prenatal vitamins typically contain 1000 mcg"

I Norge er det anbefalte inntaket av folattilskudd hos gravide 400 mcg, som da er mye lavere enn anbefaling i USA, og multivitaminer for gravide inneholder ikke 1000 mcg (1 mg) folat i Norge. 

Så man kan trygt ta folattilskudd uten å bekymre seg for dette.

Anonymkode: d0660...211

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tok folat bare de første par månedene etter at jeg fikk positiv test, for da var jeg jo 3 mnd på vei, og ryggmargen er dannet hos fosteret. Man kan jo ikke reversere noen ryggmargsbrokk ved å fortsette å ta folat ut hele svangerskapet. Folat reparerer ingenting, men det kan hindre skaden i å utvikle seg i fosterlivets første viktige måneder. Det er bortkastet, men jeg har lest at mange kvinner tror de gjør noe bra for fosteret ved å fortsette og ta tilskudd av det hele svangerskapet.

Når det er sagt... selv om jeg tok anbefalt dose i kun to mnd, fikk jeg et barn som senere fikk diagnosen Asperger. Som er på autismespekteret, med andre ord. 

Det er nok ikke sannsynlig å tenke at det var folattilskuddet du tok som gjorde at du fikk et barn med autisme hvis du kjøpte tilskuddet i Norge og ikke tok mangedoblet anbefalt dose daglig. Det finnes faktisk mange studier som har funnet at det å ta anbefalt mengde folsyre reduserer risiko for autisme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (33 minutter siden):

Med erfaring: var ei som hadde lavt folat hele tiden, og 3/4 barn er på autismespekteret.

Det står at både for høye og for lave verdier kan gi autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man kan ta mye folat uten å ha forhøye verdier, det er forhøye referanseverdier eller for lav referanseverdier, ikke inntak det er snakk om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (7 minutter siden):

Det er sterkere kobling mellom aspartam under graviditet og autisme.

Den var ny for meg, har du noen link til dette?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du leser artikkelen du linker til, ser du både at det er en gammel artikkel OG det er et enkelt forskningsstudie med få deltakere det er snakk om. Kanskje du kan finne noen større studier av god kvalitet, eller aller helst systematiske oversiktsartikler når du først skal lage en tråd om dette? 

Her er i alle fall en reviewartikkel for å hjelpe deg litt. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5704156/

Der står det blant annet som følger: 

I Norge er det anbefalte inntaket av folattilskudd hos gravide 400 mcg, som da er mye lavere enn anbefaling i USA, og multivitaminer for gravide inneholder ikke 1000 mcg (1 mg) folat i Norge. 

Så man kan trygt ta folattilskudd uten å bekymre seg for dette.

Kanskje vanskelig å få i seg så mye folat, men når det gjelder B12 vitamin er det kun snakk om å ligge i den øvre delen av referanseverdien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje vanskelig å få i seg så mye folat, men når det gjelder B12 vitamin er det kun snakk om å ligge i den øvre delen av referanseverdien. 

Du må gjerne komme med både link til forskningen du har funnet på dette og sitering så jeg slipper å lete opp det du hevder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke autisme kun arvelig?

Det må være snakk om to forskjellige ting; en nevrotype og sykdom med samme symptomer som autisme?

Anonymkode: d42ac...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må gjerne komme med både link til forskningen du har funnet på dette og sitering så jeg slipper å lete opp det du hevder :)

https://www.forskning.no/hjernen/mange-med-autisme-har-for-mye-av-et-vitamin-som-er-viktig-for-hjerneutvikling-og-tenkning/1681786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere linken din står det da: 

"Hope og hennes kolleger var interessert i om de med autisme som hadde for høyt B12 hadde fått tilskudd under svangerskapet.

En undergruppe i utvalget ble derfor studert for dette. Men forskerne fant ikke en slik sammenheng.

Heller ikke en annen ny, norsk studie, publisert i tidsskrifet The Journal of Nutrition, der forskere målte B12-nivået hos småbarn, finner noen sammenheng mellom tilskudd og nivået av vitaminet i blodet hos barna.

Det er også vanskelig å tolke data fra en tverrsnittsundersøkelse fordi du får den klassiske høna og egget-problematikken. Hva kommer først? Er det sykdommen som gjør at de får høyere nivå av vitaminet eller er det et høyt vitaminnivå som gjør at de får tilstanden?"

Så hva vil du diskutere egentlig? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å sitere linken din står det da: 

"Hope og hennes kolleger var interessert i om de med autisme som hadde for høyt B12 hadde fått tilskudd under svangerskapet.

En undergruppe i utvalget ble derfor studert for dette. Men forskerne fant ikke en slik sammenheng.

Heller ikke en annen ny, norsk studie, publisert i tidsskrifet The Journal of Nutrition, der forskere målte B12-nivået hos småbarn, finner noen sammenheng mellom tilskudd og nivået av vitaminet i blodet hos barna.

Det er også vanskelig å tolke data fra en tverrsnittsundersøkelse fordi du får den klassiske høna og egget-problematikken. Hva kommer først? Er det sykdommen som gjør at de får høyere nivå av vitaminet eller er det et høyt vitaminnivå som gjør at de får tilstanden?"

Så hva vil du diskutere egentlig? 

Man trenger jo ikke å ha tatt tilskudd for å ha for høye verdier. Det er jo det som nå sjekkes; verdiene hos mor under svangerskapet, ikke om hun tar tilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å ha tatt tilskudd for å ha for høye verdier. Det er jo det som nå sjekkes; verdiene hos mor under svangerskapet, ikke om hun tar tilskudd. 

Så du vil egentlig diskutere B12 i denne tråden og ikke folat? Og hva vil du egentlig diskutere når man ikke vet årsakene til hvorfor disse barna har for mye B12? Som det står: 

"Er det sykdommen som gjør at de får høyere nivå av vitaminet eller er det et høyt vitaminnivå som gjør at de får tilstanden?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du vil egentlig diskutere B12 i denne tråden og ikke folat? Og hva vil du egentlig diskutere når man ikke vet årsakene til hvorfor disse barna har for mye B12? Som det står: 

"Er det sykdommen som gjør at de får høyere nivå av vitaminet eller er det et høyt vitaminnivå som gjør at de får tilstanden?"

Om sammenheng mellom ærnering og autisme vs autisme og kun genetikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke autisme kun arvelig?

Det må være snakk om to forskjellige ting; en nevrotype og sykdom med samme symptomer som autisme?

Anonymkode: d42ac...f7a

Trodde autisme var relatert til tungmetaller i hjernen overført fra mor, og henger sammen med kosthold også etter fødsel?

Anonymkode: 24988...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...