Gå til innhold

Er yoga bare tull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt yoga. Føler ikke det er direkte trening, og har ikke trodd på at det virkelig er avslappende eller forbedrer mental helse. MEN vil gjerne lære noe nytt og motbevises i dette.

derfor lurer jeg på, hva får DU ut av yoga? Hva har det hjulpet deg med? Hjelper det virkelig mot stress/angst? Er det bra trening? Gjør du det på studio eller hjemme?

Anonymkode: fd9cb...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening er det ikke akkurat. Pilates derimot.

Yoga hjelper på bøy og tøy og mykne opp. Kan være avslappende

Anonymkode: f6c19...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta litt yoga vis jeg trenger å mykne opp. F.eks etter lang dag foran pc skjerm, så er noen øvelser gull for å løsne rygg og nakke. 
Aldri likt det som trening, det er for tregt for meg. Liker litt mer «eksplosiv trening» (kettlebell er stor favoritt).

Ikke gitt meg noe for det mentale, jeg kjeder meg som regel, men aldri gitt det 100% heller. 

Anonymkode: d4168...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker yoga, men måtte gjøre det noen ganger før jeg forsto hypen. 

Om det er trening eller ikke avhenger av typen yoga og hvordan du legger opp økta. Du kan gjøre yoga tungt, altså! Men kondisjonstrening er det jo ikke, heller styrke og kroppsbeherskelse.

Det mentale gir meg ikke så mye, det må være litt fart, flytøvelser og svette for min del. Men synes det er deilig å avslutte med rolige tøyeøvelser og en liten avkobling.

Anonymkode: ac5cc...a42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trening er det ikke akkurat. Pilates derimot.

Yoga hjelper på bøy og tøy og mykne opp. Kan være avslappende

Anonymkode: f6c19...246

Har du mye erfaring med ulike typer yoga? For det høres ikke helt sånn ut siden du sier det ikke er trening. Det er mange former for yoga, og for eksempel er vinyasa veldig tungt. Man får også brukt mye muskler med hatha og kundalini, selv om de to yogaformene også har mye meditasjon i seg. 

Til TS: Vi mennesker er forskjellige og det er nok også derfor det er så mange ulike typer yoga. Man kan praktisere flere ulike former for yoga samtidig selvfølgelig også, fordi kroppen trenger at man både er innom yin og yang. Mindfullness er bevist med forskning å være nyttig mot stress og angst, og det er mye mindfullness i mange yogaformer. Men man må jo ønske å faktisk jobbe med det (mindfullness) hvis man skal ha utbytte av det, for hvis man bare tenker at slikt er "kjedelig" fordi man ikke forstår viktigheten av det for vår psykiske helse, vil det selvsagt ikke ha noen effekt ;) Mindfullness er en kontinuerlig prosess. Det er noe man må jobbe med mye for å bli god på det og at det skal falle en mer naturlig, og sånn er det også med meditasjon. 

Anonymkode: b74f4...472

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Aroma Relax? Er en ny time på SATS nå. 

Anonymkode: 0c576...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som har prøvd Aroma Relax? Er en ny time på SATS nå. 

Ja, det er jo type yin yoga i en enda roligere form med aromaterapi inkludert. En fin meditasjonstime. Det er jo kanskje det aller roligste man kommer innenfor yogaformer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker yoga. Fikk så god holdning av det, må begynne igjen for nå er jeg en gremlin.

Anonymkode: 3897c...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga kommer i tusenvis av former, å mene at yoga ikke kan være trening blir helt feil. Ofte ser det kanskje slapt ut, men vi vet jo alle hvor slitsomt jegerhvile eller planken er? men de ser ikke spesielt tunge ut.

Får du en vinyasa-, virya eller hot hathatime, kan jeg love at du kjenner det etterpå, en mix av tempo og statisk trening.

Yin-yoga derimot er en hvilende yogaform, der er poenget at du skal være uthvilt etterpå. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er bortkastet tid med mindre det er en hobby du faktisk vil ha.

Når jeg sier bortkastet.. Tenk deg: Blir du sterkere av 30 minutter styrketrening eller yoga? Bedre kondis av å jogge i 30 minutt eller yoga? Bedre fleksibilitet av spesifike tøyinger eller yoga?

Det er ingenting yoga gjør som andre ting ikke gjør en million ganger bedre.

Anonymkode: 1117c...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er jo type yin yoga i en enda roligere form med aromaterapi inkludert. En fin meditasjonstime. Det er jo kanskje det aller roligste man kommer innenfor yogaformer. 

Takk for svar! Da prøver jeg kanskje det i morgen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Yoga er bortkastet tid med mindre det er en hobby du faktisk vil ha.

Når jeg sier bortkastet.. Tenk deg: Blir du sterkere av 30 minutter styrketrening eller yoga? Bedre kondis av å jogge i 30 minutt eller yoga? Bedre fleksibilitet av spesifike tøyinger eller yoga?

Det er ingenting yoga gjør som andre ting ikke gjør en million ganger bedre.

Anonymkode: 1117c...5be

All trening er bortkastet tid om du ikke gjør det kontinuerlig. Du blir ikke sterkere av å trene styrke en gang her og en gang der.

Det viktigste er å finne en treningsform man kan holde på over tid

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bedre fleksibilitet av spesifike tøyinger eller yoga?

Yoga er praktisk talt bare tøyinger, så vet ikke hvilke "spesifikke" det ikke skulle dekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kompleks ptsd og bruker yoga for å få kontakt med kroppen og pusten, for å røre på kroppen på en skånsom måte, for tilstedeværelse, for å være god og snill med kropp og sinn, for å lande etter å ha vært stresset.. det var det jeg kom på i farta. Gjort det i mange år og kommer nok til å gjøre det resten av livet :)  Mindfulness/tilstedeværelse som er en stor del av yoga er bevist at endrer hjernen. 

Anonymkode: 03902...7dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt sterkere av yoga. Særlig i kjernemuskulaturen, men også i armer og ben. Jeg har fått bedre balanse, bedre bevegelighet og jeg har mye mindre vondt i skulder og nakke. Og jeg blir mer i vater mentalt av det og får bedre kontakt med kroppen min og hvordan jeg har det. Jeg tror også jeg har fått lengre lunte og en tryggere tilstedeværelse, men det kan også være alderen.

Jeg gjør en halvtime hver dag og har gjort det i et års tid. Før det, gjorde jeg det mer sporadisk. Jeg bruker Yoga with Adrienne på YouTube, det fungerer fint for meg. 

Anonymkode: 6d68e...660

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med yoga trener du på både styrke, balanse og utholdenhet, så hvorfor tror du det bare er tull?

Anonymkode: 21a42...bc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått veldig god hjelp for stress, angst og ptsd-symptomer av en kombinasjon av medi-yoga, yin-yoga og restorative yoga. 

Anonymkode: 4c539...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort yoga i mange år nå, og gjør det nå daglig. Jeg synes det hjelper på stress og uro. jeg får mer tilstedeværelse og ro. Særlig da pusteteknikker, som jeg bruker gjennom dagen når det blir mye stress. Jeg sliter mye med nakken, spenningshodepine og migrene og synes særlig yin yoga gir meg god effekt. 

Men jeg har faktisk tenkt at det bare var dill før jeg selv ga det en sjanse over tid. Det gjelder også å finne den yogastilen man liker best. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...