AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #1 Del Skrevet 26. november 2024 Etter utredning har legen landet på at jeg har IBS. Dette synes jeg er tungt, særlig fordi det ikke er noe som kan kureres. Jeg har strevd med magen nå de siste 4-5 årene og synes det er vanskelig. Jeg prøver å finne ut av om det er enkelte typer mat jeg bør unngå, men det er ekstremt vanskelig å finne ut av fordi symptomene mine ikke er jevne. Jeg kan ha to uker i strekk hvor alt er helt fint og så har jeg diaré i noen dager. Er det mulig at enkelte matvarer påvirker magen bare noen ganger og ikke alltid? Hvordan i all verden skal man vite hva man evt skal unngå å spise? De fleste dager går jeg på do minst to ganger. Jeg er stort sett fin om morgenen og utover dagen, men jeg har diaré på kveldene. Dette gjør det svært vanskelig for meg å dra og handle etter jobb, dra ut med venner osv. Jeg er bare kjempenervøs for at jeg må springe på do hele tiden eller at jeg ikke skal rekke det (det kommer plutselig). Det ødelegger mitt sosiale liv, jeg sitter bare hjemme og tør ikke dra ut hvis jeg ikke vet jeg skal et sted med do lett tilgjengelig og selv da synes jeg det er pinlig hvis jeg må på do tre ganger i løpet av få timer. Det er ikke en diagnose jeg har lyst til å dele med hvem som helst. Er det noen som har erfaring med noe som helst som kan bedre symptomene? Jeg er så innmari lei av å ha dette og ser mørkt på tanken om å slite med magen i uoverskuelig framtid. Anonymkode: bc7ee...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 26. november 2024 #2 Del Skrevet 26. november 2024 For min del er det viktig å sove nok (og til samme tid), trene bra og unngå stress. Utenom det har jeg stor nytte av lang nattfaste (20-11:30) - merkes veldig godt på magen når jeg ikke har 'overholdt' den. Ang. matvarer som gir negative utslag så kan det arte seg forskjellig, ja - noe tåler jeg vanligvis ganske godt, men andre ganger må jeg unngå det helt. Dette er hos meg nært knyttet til menstruasjonssyklusen, så jeg vet i hvilke perioder jeg er mer følsom enn ellers... JA, dette er kjedelig, og et tungt og nitidig arbeid å 'kartlegge' seg selv - jeg kan ennå kjenne i kroppen den følelsen da legen på sykehuset sa til meg 'nå er du overlatt til deg selv, for dette kan ikke vi hjelpe deg med. Du blir i grunnen din egen lege du, fra nå av'... Den var litt kjip - og av og til har jeg kjent på at det hadde vært enklere om alle undersøkelser og prøver hadde hatt et resultat som cøliaki, f.eks. - fordi jeg da hadde hatt en 'oppskrift', og ikke trengt å finne ut av alt selv... Jeg ønsker deg lykke lykke til med 'forskningen', og håper og tror at du finner svar som gir stabilitet og forutsigbarhet! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #3 Del Skrevet 26. november 2024 Har du ikke fått råd om å prøve low fodmap? Mange med Ibs har god hjelp av det. Evt et gluten og laktosefritt kosthold? Jeg har vært plaget med magen hele livet, har riktignok ikke gjort noe utredning, men jeg har en del symptom på Ibs. For noen år siden skulle jeg gå ned i vekt og bestemte meg for å legge om til (moderat) lavkarbo kosthold. Kuttet da ut kornprodukter og opplevde med det å bli veldig bra i magen. Har holdt meg unna kornprodukter siden og er bra i magen så lenge jeg ikke fristes til å skeie ut, da er det magen i full omveltning bare etter noen timer. Anonymkode: 6d969...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #4 Del Skrevet 26. november 2024 Det er mange som har blitt bedre av å kutte ut alle, eller nesten alle, matvarer fra planteriket. Det går helt imot offisielle kostråd, men det fungerer for mange. Det er også et fint og enkelt utgangspunkt for å finne ut hva du reagerer mest på, for et kjøttbasert kosthold er veldig næringsrikt. Anonymkode: 1576d...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #5 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du ikke fått råd om å prøve low fodmap? Dette lurte jeg også på. Kjæresten min har også nylig fått beskjed om at han har ibs, og han satt straks i gang med lav fodmap, etter legens anbefaling. I tillegg fikk han resept på noe drikkende fiber han fikk tak i på apoteket. Han ble faktisk raskt mye bedre. Han skulle holde et streng lav fodmap- kosthold i 6 uker, deretter kunne han forsiktig begynne å teste ut en og en matvare på moderat fodmap, for å se hva han tåler eller ei. Anbefaler å gjøre det samme, ts❤️ Anonymkode: 83e5d...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #6 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg tror IBS er en litt paraplydiagnose for folk med tarmproblemer som de ikke egentlig vet årsaken til pga manglende kunnskap om tarmbakterier for eksempel (mange av tarmbakteriene våre er ikke kartlagt enda, og man vet lite om hvilke bakterier som er bra og hvilke som er dårlig etc) og hvordan det naturligvis påvirker tarmhelsen. Jeg tror nok derfor også at det er så stor forskjell i hva som har effekt fra person til person med IBS, fordi tarmbakteriene jeg har (eller mangler) for eksempel, fører til at jeg reagerer på noe annet enn det andre med IBS gjør. Helt personlig har jeg funnet ut etter mange år at det problematiske for meg er stort sett alle matvarer fra planteriket. Jeg tåler alt av animalsk mat veldig godt, og skulle nok i utgangspunktet spist carnivore. Men så veier jeg det opp mot min livskvalitet og at det har mye å si for meg å likevel ha et så normalt kosthold som det er mulig å ha. Jeg vet for eksempel at jo flere måltider jeg spiser ila en dag med mat fra planteriket, jo verre blir min IBS. Tarmen min har det dermed bedre hvis jeg kutter ut frokost. Slik har jeg i alle fall greid å få bukt med kronisk diaré. Så er det også sånn at jo mer fiber jeg spiser, jo verre blir tarmen. Så jeg begrenser inntaket av fiber. Jeg unngår også alt av bønner, linser, kikerter etc. Tåler greit en hel del frukt og bær og potet, så det spiser jeg en del av. Anonymkode: cea0c...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #7 Del Skrevet 27. november 2024 Du bør redusere på gluten, laktose, grønnsaker, og spise mest mulig lavkarbo, Det gjorde underverker for meg.... Anonymkode: c7f3b...f85 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #8 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg har IBS, mest med forstoppelse. Forstoppelsen gir meg ironisk nok både diare og plutselig trang til å gå på do (det hoper seg opp, og da renner det løse over for å si det enkelt), og den fulle magen tåler lite ekstra før det blir luft og knip. Jeg lever best hvis jeg får i meg nok fett og protein. For mye fiber (særlig rug) blir aldri bra, har aldri vært så kjip i magen som den perioden jeg spiste mye hjemmelagde knekkebrød med høyt innhold av rug. God forstoppelsesbehandling er også ekstremt viktig for meg. Nesten uansett hvilket symptom som kommer tilbake regner jeg det som et tegn på at jeg er forstoppa igjen. Anonymkode: 1fbfa...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #9 Del Skrevet 27. november 2024 Har hjulpet meg å spise lite, kutte ut sukkeralkoholer til et minimum, kutte ut lakris, kutte ned på sukker, hvete ( bakst) og melk. Anonymkode: 2e68e...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #10 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Etter utredning har legen landet på at jeg har IBS. Dette synes jeg er tungt, særlig fordi det ikke er noe som kan kureres. Jeg har strevd med magen nå de siste 4-5 årene og synes det er vanskelig. Jeg prøver å finne ut av om det er enkelte typer mat jeg bør unngå, men det er ekstremt vanskelig å finne ut av fordi symptomene mine ikke er jevne. Jeg kan ha to uker i strekk hvor alt er helt fint og så har jeg diaré i noen dager. Er det mulig at enkelte matvarer påvirker magen bare noen ganger og ikke alltid? Hvordan i all verden skal man vite hva man evt skal unngå å spise? De fleste dager går jeg på do minst to ganger. Jeg er stort sett fin om morgenen og utover dagen, men jeg har diaré på kveldene. Dette gjør det svært vanskelig for meg å dra og handle etter jobb, dra ut med venner osv. Jeg er bare kjempenervøs for at jeg må springe på do hele tiden eller at jeg ikke skal rekke det (det kommer plutselig). Det ødelegger mitt sosiale liv, jeg sitter bare hjemme og tør ikke dra ut hvis jeg ikke vet jeg skal et sted med do lett tilgjengelig og selv da synes jeg det er pinlig hvis jeg må på do tre ganger i løpet av få timer. Det er ikke en diagnose jeg har lyst til å dele med hvem som helst. Er det noen som har erfaring med noe som helst som kan bedre symptomene? Jeg er så innmari lei av å ha dette og ser mørkt på tanken om å slite med magen i uoverskuelig framtid. Anonymkode: bc7ee...c9b Mye man kan gjøre for IBS. Spise lavkarbo, hold deg mest mulig unna stivelse og sukker, sjekk deg for intoleransen. Bruke psylium frø og bland i vann og drikk hver dag, det lindrer både forstoppelse og bremser diaré, renser tarmen. Roe ned stress. Tar noen uker før du merker endring så viktig å være konsekvent en stund før man evt gir opp. Endre kost er bare en vane. Anonymkode: b3757...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #11 Del Skrevet 27. november 2024 For meg har det fungert å starte med fasting. Jeg spiser ikke på morgenen lenger, og spiser første måltid rundt 11.30-12.00. Middag spiser jeg mellom 18.00 og 20.00, og det er de to måltidene jeg spiser i løpet av en dag. Alle har selvfølgelig ulikt behov for mat, men det funker bra for meg å bare spise to ganger daglig. Det har langt ifra kurert det, men det har hjulpet veldig på plagene, da jeg har pleid å bli dårlig i magen på morgenen. Prøver også å holde meg unna forskjellige typer karbohydrater, som brød og pasta. IBS er noe dritt (bokstavelig talt)! Anonymkode: 653a3...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå