Gå til innhold

Fått jobbtilbud, men redd for å takke ja pga. graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Annsetter du kun steriliserte menn? Menn blir jo også borte i pappaperm! Og de kan om så puøe på seg evig permisjon

Anonymkode: ef2ed...103

Et troll, det der. En så lite oppegående mann har ikke de kognitive evnene til å drive firma.

Anonymkode: c1db0...316

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stjertmeis skrev (Akkurat nå):

Hvis arbeidsgiver viser seg å være type selskap som gir blanke i lover og regler, så ser jeg ingen grunn til at TS skal ta et ansvar (hun faktisk ikke har) for å "advare" - og dermed tilrettelegge, for ulovlig diskriminering. 

Hun bør absolutt takke ja, og først fortelle om graviditet senere. Viser det seg at arbeidsgiveren er et råttent eple, så har TS god tid på å finne en ny jobb, pg samtidig sikre seg et høyere foreldrepengegrunnlag.

TS er også kun i første trimester. Det er (dessverre) ikke gitt at hun faktisk skal ut i foreldrepermisjon i denne omgang - selv om jeg selfølgelig håper alt går bra ❤️

Jeg ser poenget ditt, men nå svarte jeg utifra hva jeg selv ville gjort. Jeg hadde rett og slett ikke orket.

Anonymkode: 8570c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå vrøvler du fælt. Jeg deltar stort i samfunnet ved å opprettholde en arbeidsplass for 25 mennesker, betaler mye arb.avgift, selskapskatt og sponser diverse idrettslag. At jeg ikke ansetter kvinner i fruktbar alder skyldes ene og alene holdningene som vises her i tråden hvor det er om å gjøre å være så uærlig som mulig. 

Anonymkode: 70b21...cbe

Nei du vrøvler. Du overvurderer kraftig din egen betydning i verden. Må mennene du ansetter framvise fersk legeattest på prostata? Sjekker du om de drikker alkohol? Spiser usunn mat? Hva om de blir sykemeldt pga av uvaner? 

Anonymkode: 6fd14...325

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt, men nå svarte jeg utifra hva jeg selv ville gjort. Jeg hadde rett og slett ikke orket.

Anonymkode: 8570c...f98

Det er fair 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (17 minutter siden):

Hvis arbeidsgiver viser seg å være type selskap som gir blanke i lover og regler, så ser jeg ingen grunn til at TS skal ta et ansvar (hun faktisk ikke har) for å "advare" - og dermed tilrettelegge, for ulovlig diskriminering. 

Hun bør absolutt takke ja, og først fortelle om graviditet senere. Viser det seg at arbeidsgiveren er et råttent eple, så har TS god tid på å finne en ny jobb, pg samtidig sikre seg et høyere foreldrepengegrunnlag.

TS er også kun i første trimester. Det er (dessverre) ikke gitt at hun faktisk skal ut i foreldrepermisjon i denne omgang - selv om jeg selfølgelig håper alt går bra ❤️

Sant, jeg har jo ikke engang vært på ultralyd. For alt jeg vet kan det stå dårlig til, eller jeg kan til og med ha hatt en MA uten at jeg har hatt sjans til å finne det u ennåt. Det er veldig dumt å basere et avslag på jobbtilbud på at man er gravid i 1. trimester, for det er ikke gitt at det blir et barn av det. Hovedproblemet her er jo egentlig at jeg har tre måneder oppsigelsestid og rekker å bli ganske så gravid før jeg får startet.

Anonymkode: 99a25...514

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sant, jeg har jo ikke engang vært på ultralyd. For alt jeg vet kan det stå dårlig til, eller jeg kan til og med ha hatt en MA uten at jeg har hatt sjans til å finne det u ennåt. Det er veldig dumt å basere et avslag på jobbtilbud på at man er gravid i 1. trimester, for det er ikke gitt at det blir et barn av det. Hovedproblemet her er jo egentlig at jeg har tre måneder oppsigelsestid og rekker å bli ganske så gravid før jeg får startet.

Jeg ser den. Og forstår absolutt at det er ubehagelig. Samtidig er det jo ganske gunstig (for arbeidsgiver) om du forteller det relativt tidlig (etter du har takket ja). For da kan de muligens undersøke om noen av de andre kandidatene som ikke nådde helt opp er interessert i et vikariat. 

Jeg har selv avsluttet en prosess (fikk senere vite at jeg ville fått jobben om jeg ikke hadde trukket søknaden) fordi jeg dagen etter intervjuet oppdaget at jeg var gravid. Dette var en jobb som ville satt rakettfart på karrieren, og jeg turte ikke kjøre igang med det racet når jeg var gravid. Dessverre mistet jeg i første trimester, og det gikk rundt to år og flere MA/SA før vi fikk barn. Jeg kunne dermed ha jobbet der i to år før permisjon hadde blitt aktuelt.

Man har ingen garantier, og nå, etter flere år i arbeidslivet, har jeg begynt å tenke som en mann i karrierespørsmål: Jeg setter meg og min karriere foran en potensiell arbeidsgivers behov/ønsker. En mann ville aldri trukket søknad eller takket nei til et jobbtilbud han ønsket, bare fordi han skal bli far. 

Lykke til med både jobb og barn ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det så mange uopplyste her inne? 

Jeg tror det er noen med flere brukere som brukes både med anonym og brukernavn for å spre eder og galle mot kvinner. Mye av det i tråder som omhandler svangerskap om dagen, veldig lik skrivemåte på alle innlegg.

Noen som ikke har det bra med seg selv hverfall. 

Anonymkode: 3cc9f...b29

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (34 minutter siden):

Jeg ser den. Og forstår absolutt at det er ubehagelig. Samtidig er det jo ganske gunstig (for arbeidsgiver) om du forteller det relativt tidlig (etter du har takket ja). For da kan de muligens undersøke om noen av de andre kandidatene som ikke nådde helt opp er interessert i et vikariat. 

Jeg har selv avsluttet en prosess (fikk senere vite at jeg ville fått jobben om jeg ikke hadde trukket søknaden) fordi jeg dagen etter intervjuet oppdaget at jeg var gravid. Dette var en jobb som ville satt rakettfart på karrieren, og jeg turte ikke kjøre igang med det racet når jeg var gravid. Dessverre mistet jeg i første trimester, og det gikk rundt to år og flere MA/SA før vi fikk barn. Jeg kunne dermed ha jobbet der i to år før permisjon hadde blitt aktuelt.

Man har ingen garantier, og nå, etter flere år i arbeidslivet, har jeg begynt å tenke som en mann i karrierespørsmål: Jeg setter meg og min karriere foran en potensiell arbeidsgivers behov/ønsker. En mann ville aldri trukket søknad eller takket nei til et jobbtilbud han ønsket, bare fordi han skal bli far. 

Lykke til med både jobb og barn ❤️

Så trist å høre ❤️ Men jeg forstår godt at du ikke orker det, jeg var i litt lignende situasjon selv en gang. Du har helt rett i at man må tenke som en mann når det kommer til karriere, for man kan dessverre tape ganske mye på å ikke gjøre det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...