AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Det skal snart være medarbeidersamtale og jeg kjenner jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forberede meg. Jeg kan ikke gå noe mer i detalj enn det jeg beskriver her, men måten denne lederen har valgt å gjøre sykefraværsoppfølging av meg på da jeg var sykemeldt, har vært et helt horribelt skrekkeksempel som bare har medført at jeg ikke trives lenger. Det har brutt tilliten min til vedkommende fullstendig, og i tillegg gjort at jeg heller ikke tør stole på noen av mine kollegaer. Jeg skjønner ikke hva jeg skal si i denne medarbeidersamtalen som liksom skal gi noe mening fordi hvis jeg kunne vært ærlig så hadde det bare forsuret ting enda mer for meg. Om jeg kunne vært ærlig, som jeg aller helst skulle vært, hadde jeg jo sagt rett ut hva dette har gjort med meg og arbeidsmiljøet for min del. Noen som har noen år på baken i arbeidslivet her, som kan dele noen tips og råd? Anonymkode: 007c3...7e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Mitt beste tips er : vær ærlig! Det er eneste sjansen for at dere skal få ryddet opp i tidligere grums. Som regel så ønsker ikke vi som ledere (Har jobbet som leder med personal ansvar i 20 år ++) å gjøre ting værre/være urimelige. Men vi er også bare mennesker som kan gjøre ting feil/på en dårlig måte, og eneste mulighet for at vi skal kunne endre/forbedre oss er at vi faktisk får beskjed om hva vi bør gjøre anderledes. Vi har ingen mulighet til å snu om på det vi gjør på en dårlig måte om vi ikke ver om det (ved at du/dere) sier ifra. Anonymkode: b0f81...8be 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt beste tips er : vær ærlig! Det er eneste sjansen for at dere skal få ryddet opp i tidligere grums. Som regel så ønsker ikke vi som ledere (Har jobbet som leder med personal ansvar i 20 år ++) å gjøre ting værre/være urimelige. Men vi er også bare mennesker som kan gjøre ting feil/på en dårlig måte, og eneste mulighet for at vi skal kunne endre/forbedre oss er at vi faktisk får beskjed om hva vi bør gjøre anderledes. Vi har ingen mulighet til å snu om på det vi gjør på en dårlig måte om vi ikke ver om det (ved at du/dere) sier ifra. Anonymkode: b0f81...8be Hadde lederen min vært en god leder så hadde jeg jo tenkt at jeg kunne gjøre det. Men lederen min dro inn HR i sykefraværsoppfølgingen og blant annet sykefravær og andre veldig usaklige ting ble brukt mot meg i denne oppfølgingen. Jeg har ikke mye sykefravær, men noen sykefravær som går over lengre tid. Hvordan kan jeg da forestille meg at lederen min skal være mottakelig for å endre seg ved at jeg tar opp dette? Jeg har tenkt at jeg bare må sitte stille i båten og holde kjeft… Anonymkode: 007c3...7e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det skal snart være medarbeidersamtale og jeg kjenner jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forberede meg. Jeg kan ikke gå noe mer i detalj enn det jeg beskriver her, men måten denne lederen har valgt å gjøre sykefraværsoppfølging av meg på da jeg var sykemeldt, har vært et helt horribelt skrekkeksempel som bare har medført at jeg ikke trives lenger. Det har brutt tilliten min til vedkommende fullstendig, og i tillegg gjort at jeg heller ikke tør stole på noen av mine kollegaer. Jeg skjønner ikke hva jeg skal si i denne medarbeidersamtalen som liksom skal gi noe mening fordi hvis jeg kunne vært ærlig så hadde det bare forsuret ting enda mer for meg. Om jeg kunne vært ærlig, som jeg aller helst skulle vært, hadde jeg jo sagt rett ut hva dette har gjort med meg og arbeidsmiljøet for min del. Noen som har noen år på baken i arbeidslivet her, som kan dele noen tips og råd? Anonymkode: 007c3...7e5 Ta med tillitsvalgt. Anonymkode: 8b95d...0dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Har du tenkt til å bli eller skal du søke nye jobber? Om du skal bli hadde jeg tatt med tillitsvalgt og prøvd å fått møte til å få på plass endringer og rydde opp i det som skjedde. Da bør du være ærlig. Om du ikke skal bli hadde jeg ikke brukt tid på det. Da hadde jeg glatter over og gjort møtet så kort som mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mitt beste tips er : vær ærlig! Det er eneste sjansen for at dere skal få ryddet opp i tidligere grums. Som regel så ønsker ikke vi som ledere (Har jobbet som leder med personal ansvar i 20 år ++) å gjøre ting værre/være urimelige. Men vi er også bare mennesker som kan gjøre ting feil/på en dårlig måte, og eneste mulighet for at vi skal kunne endre/forbedre oss er at vi faktisk får beskjed om hva vi bør gjøre anderledes. Vi har ingen mulighet til å snu om på det vi gjør på en dårlig måte om vi ikke ver om det (ved at du/dere) sier ifra. Anonymkode: b0f81...8be Tror du nå tenker at alle ledere ønsker å være gode ledere. Noen ønsker kun lønna og minst mulig ansvar.. Ville aldri vært ærlig uten å hatt med tillitsvalgt OG tatt opp samtalen. Denne lederen har jo alt vist at de ikke er interessert/kapabel til riktig oppfølging. Den er veldig lett, og arbeidsgivere kan ringe rett til NAV og få opplæring skritt for skritt Anonymkode: 8b95d...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har vært i lignende situasjon. Prøvde å rydde opp, prøvde å ha med meg tillitsvalgt, det gjorde bare situasjonen vanskeligere for meg. Jeg angrer på at jeg ikke bare glattet over og nikket og smilte. Føler med deg, TS, og det er det beste rådet jeg kan gi: si så lite som mulig, smil og nikk, søk etter ny jobb uten å si det til sjefen. Anonymkode: 8cd7e...ac8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Finn ut hva som vil gagne deg mest å si og gjøre, og så gjør du det. Finn runde/vage formuleringer som svar på spørsmål du ikke er komfortabel med å være personlig. Ikke gå inn i ting du ikke må gå inn i, ikke tilby informasjon du ikke trenger å tilby. Tenk gjennom på forhånd. Finn ut hvilke knapper sjefen har og trykk på dem så godt det lar seg gjøre. (Liker han å slippe problemer? Presenter en løsning. Liker han engasjement? Finn noe du kan være engasjert i. Liker han ros, finn noe rosverdig osv) Litt sånn som toppledere håndterer Trump. Ikke snakk usant, bare forsøk så godt det lar seg gjøre å vektlegge det som gagner deg og som gir deg best resultat i samtalen. Og selvfølgelig, let etter en jobb med en annen sjef på sikt. Å ha en dårlig sjef er veldig belastende over tid og verd mye å slippe. Ikke vær "grei", "snill" eller "strekk deg for jobben" fordi du føler at du bør. Vær så smart og gjennomtenkt du klarer, det kan være helt nødvendig med en sånn sjef og det er bare du i rommet som ivaretar dine interesser. Da er det viktig at du gjør det i størst mulig grad. Ingen vet hva du tenker og føler så lenge du sier de rette tingene. Lykke til! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Har du en leder du ikke kan stole på, da er det ingen grunn til å være ærlig eller ta en oppvask. Ikke alle ledere er gode og noen er i den stillingen av helt andre motiv enn å gjøre en god jobb. Får du en agenda i forkant? Sett deg ned og skriv noen overfladiske punkter, øv med partner eller en god venn, slik at du har noen enkle setninger inne hvor du kan styre fokuset vekk. En ting slike folk elsker er å prate om er seg selv, det er et triks, styr over på leder slik at leder kan bable i vei om seg selv. Jeg har jobbet for et menneske med to sider. Så falsk og full av løgn, enhver mulighet til å kaste andre foran bussen ble brukt fra det øyeblikket du ikke var lederens nyttige idiot. Men likte så klart å prate om seg selv, så klarer du styre samtalen over i den retningen, er det bare å nikke og smile. Vips er samtalen over og leder er mer fornøyd enn noen gang før. Anonymkode: 77d50...2f8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ta med tillitsvalgt. Anonymkode: 8b95d...0dd Involverte tillitsvalgte tidligere, virker som det bare hisset opp lederen min. Dessuten gjorde ikke tillitsvalgte noenting for meg. Den ene brøt taushetsplikten sin ved å fortelle ting jeg hadde sagt til leder, og den andre sa ikke et kløyva ord i møte for meg, til tross for at leder kom med utrolig usaklige ting i møtet. Snublefot62 skrev (57 minutter siden): Har du tenkt til å bli eller skal du søke nye jobber? Om du skal bli hadde jeg tatt med tillitsvalgt og prøvd å fått møte til å få på plass endringer og rydde opp i det som skjedde. Da bør du være ærlig. Om du ikke skal bli hadde jeg ikke brukt tid på det. Da hadde jeg glatter over og gjort møtet så kort som mulig. Har tenkt på alt mulig, foreløpig er det best å bli der jeg er av andre årsaker, men jeg utelukker ingenting. Angående tillitsvalgt, se det jeg svarte over her. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Tror du nå tenker at alle ledere ønsker å være gode ledere. Noen ønsker kun lønna og minst mulig ansvar.. Ville aldri vært ærlig uten å hatt med tillitsvalgt OG tatt opp samtalen. Denne lederen har jo alt vist at de ikke er interessert/kapabel til riktig oppfølging. Den er veldig lett, og arbeidsgivere kan ringe rett til NAV og få opplæring skritt for skritt Anonymkode: 8b95d...0dd Se hva jeg skrev angående tillitsvalgt over her. Vanskelig å ta med tillitsvalgt når jeg ikke kan stole på dem heller. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har vært i lignende situasjon. Prøvde å rydde opp, prøvde å ha med meg tillitsvalgt, det gjorde bare situasjonen vanskeligere for meg. Jeg angrer på at jeg ikke bare glattet over og nikket og smilte. Føler med deg, TS, og det er det beste rådet jeg kan gi: si så lite som mulig, smil og nikk, søk etter ny jobb uten å si det til sjefen. Anonymkode: 8cd7e...ac8 Jeg er redd det er nøyaktig det som vil skje her også om jeg prøver å rydde opp her, leder kan liksom ikke ansvarliggjøres og jeg må ta alt på min kappe. Takk for at du deler din erfaring. Anonymkode: 007c3...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Elle Melle skrev (1 time siden): Finn ut hva som vil gagne deg mest å si og gjøre, og så gjør du det. Finn runde/vage formuleringer som svar på spørsmål du ikke er komfortabel med å være personlig. Ikke gå inn i ting du ikke må gå inn i, ikke tilby informasjon du ikke trenger å tilby. Tenk gjennom på forhånd. Finn ut hvilke knapper sjefen har og trykk på dem så godt det lar seg gjøre. (Liker han å slippe problemer? Presenter en løsning. Liker han engasjement? Finn noe du kan være engasjert i. Liker han ros, finn noe rosverdig osv) Litt sånn som toppledere håndterer Trump. Ikke snakk usant, bare forsøk så godt det lar seg gjøre å vektlegge det som gagner deg og som gir deg best resultat i samtalen. Og selvfølgelig, let etter en jobb med en annen sjef på sikt. Å ha en dårlig sjef er veldig belastende over tid og verd mye å slippe. Ikke vær "grei", "snill" eller "strekk deg for jobben" fordi du føler at du bør. Vær så smart og gjennomtenkt du klarer, det kan være helt nødvendig med en sånn sjef og det er bare du i rommet som ivaretar dine interesser. Da er det viktig at du gjør det i størst mulig grad. Ingen vet hva du tenker og føler så lenge du sier de rette tingene. Lykke til! AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du en leder du ikke kan stole på, da er det ingen grunn til å være ærlig eller ta en oppvask. Ikke alle ledere er gode og noen er i den stillingen av helt andre motiv enn å gjøre en god jobb. Får du en agenda i forkant? Sett deg ned og skriv noen overfladiske punkter, øv med partner eller en god venn, slik at du har noen enkle setninger inne hvor du kan styre fokuset vekk. En ting slike folk elsker er å prate om er seg selv, det er et triks, styr over på leder slik at leder kan bable i vei om seg selv. Jeg har jobbet for et menneske med to sider. Så falsk og full av løgn, enhver mulighet til å kaste andre foran bussen ble brukt fra det øyeblikket du ikke var lederens nyttige idiot. Men likte så klart å prate om seg selv, så klarer du styre samtalen over i den retningen, er det bare å nikke og smile. Vips er samtalen over og leder er mer fornøyd enn noen gang før. Anonymkode: 77d50...2f8 Tusen takk for nyttige svar, tenker jeg gjør noe ala dette. Anonymkode: 007c3...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde lederen min vært en god leder så hadde jeg jo tenkt at jeg kunne gjøre det. Men lederen min dro inn HR i sykefraværsoppfølgingen og blant annet sykefravær og andre veldig usaklige ting ble brukt mot meg i denne oppfølgingen. Jeg har ikke mye sykefravær, men noen sykefravær som går over lengre tid. Hvordan kan jeg da forestille meg at lederen min skal være mottakelig for å endre seg ved at jeg tar opp dette? Jeg har tenkt at jeg bare må sitte stille i båten og holde kjeft… Anonymkode: 007c3...7e5 Er ikke uvanlig å dra inn HR da. Kan være fortvilende med ansatte som er mye syke uten tegn til bedring eller samarbeid om løsninger... Mangler du også litt på selvinnsikt, kanskje...? Virker som dere kan møtes litt på midten her... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Lars1009 skrev (Akkurat nå): Er ikke uvanlig å dra inn HR da. Kan være fortvilende med ansatte som er mye syke uten tegn til bedring eller samarbeid om løsninger... Mangler du også litt på selvinnsikt, kanskje...? Virker som dere kan møtes litt på midten her... Nei, ikke mangel på selvinnsikt. Skal love deg at jeg har gjort et godt stykke arbeid selvanrakelse her, det forsvarer likevel ikke måten leder har håndtert dette på. Anonymkode: 007c3...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden selvransakelse* Anonymkode: 007c3...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Vet du, men erfaring er at det er best å stå opp for seg selv. Fortell akkurat hvor landet ligger. Det blir ikke god stemning uansett. Det man ikke skal kimse av er å stå opp for seg selv og beholde selvrespekten. Anonymkode: ac724...77a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du, men erfaring er at det er best å stå opp for seg selv. Fortell akkurat hvor landet ligger. Det blir ikke god stemning uansett. Det man ikke skal kimse av er å stå opp for seg selv og beholde selvrespekten. Anonymkode: ac724...77a Jeg har tenkt på å gjøre det men at det kanskje må gå mye lengre tid før jeg kan gjøre det. Og at jeg da kan si «da og da opplevde jeg meg ikke godt ivaretatt av deg som leder». Feks 1,5 år etter at dette skjedde. Da går det jo ikke an å anklage meg for ting lengre fordi det er lenge siden, samtidig får jeg sagt ifra at dette ikke var greit og forhåpentligvis vil det være litt skammelig for lederen min å få vite dette såpass lenge etterpå. Jeg hadde iallefall gått i meg selv hvis jeg var vedkommende og fikk høre det lenge etter. Men jeg tror absolutt ikke det medfører noe godt for meg å si det nå, blir liksom bare kjøtt på beina for det lederen min måtte ha imot meg. Anonymkode: 007c3...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Har dessverre ingen gode råd å tilføye, men jeg har vært der du er og du har min største medfølelse ❤️ Synes @Elle Melle sitt svar er så on point man kan få det. Det er viktig at du beskytter deg selv, for det er _ingen_ andre som gjør det, aller minst en slik leder. Endret 5 timer siden av Stjertmeis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Jeg vet ikke hvordan medarbeidersamtale foregår hos dere. Men der jeg jobber er det en ganske strukturert samtale, med noen faste temaer. Jeg opplever at det å følge strukturen har fungert greit både med ledere jeg liker og stoler på, og med ledere jeg i beste fall tolererer. Jeg ville ikke tatt noen oppvask i et sånt møte. Skulle jeg tatt en "oppvask" hadde jeg bedt om et eget møte til det. (Og bedt om at både HR og tillitsvalgt var tilstede.) Men det har du jo ikke noe ønske om. Medarbeidersamtalen er jo like mye en tilbakemelding fra leder. Lytt til hva leder sier, men forbered deg på å "ikke reagere". Forsøk heller å se om det er noe i innspillene (de negative) du KAN bruke til å forbedre deg. Enten overfor kollegaer der du er, eller i en ny rolle senere. Om det blir mye negativt, så spør om det er noe du gjør bra også. Og ta til deg evt. ros! Er du helt uenig i noe, så be om eksempler. (Om du opplever eksemplene som uriktige beskyldninger, så ville jeg heller notert meg dem og bygget meg bevis mot beskyldningene, enn å svare på dem i en slik samtale.) Om det er noe du tenker faktisk kan hjelpe deg at leder gjør, så forbered deg på å si det på en konstruktiv måte. Hold det gjerne overfladisk. Ting som "Jeg foretrekker at du gir meg tilbakemeldinger på e-post fremfor muntlig foran alle" eller "Jeg hadde trengt at tilbakemeldinger ikke alltid gis med det positive først og det negative etterpå, for da husker jeg bare det negative." er eksempler på relativt overfladiske tilbakemeldinger, men typisk ting som kan forbedre kommunikasjon hvis ting er litt betent når de tas spontant og muntlig. (Men du må jo finne noe som er konkret og passer hos deg.) Ellers er det jo lov å si noe om hvordan man ønsker å utvikle seg, og gå videre. (Men helst innenfor nåværende stilling.) Så om du har kurs eller annen opplæring/ansvar du ønsker deg, så går det an å si det. Blir det diskusjon, så kan du si at "Det var bare ønsker fra min side, og ikke krav." Og så nekte å diskutere videre. Har dere et strukturert dokument som vanligvis brukes, så bruk det og forbered deg på hva du ønsker å si, og hvor du må være forberedt på å "ikke reagere" Da fremstår du både som profesjonell og forberedt, OG du kan påvirke at samtalen ikke blir opphetet, om du er godt forberedt. Anonymkode: e2334...b25 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det skal snart være medarbeidersamtale og jeg kjenner jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forberede meg. Jeg kan ikke gå noe mer i detalj enn det jeg beskriver her, men måten denne lederen har valgt å gjøre sykefraværsoppfølging av meg på da jeg var sykemeldt, har vært et helt horribelt skrekkeksempel som bare har medført at jeg ikke trives lenger. Det har brutt tilliten min til vedkommende fullstendig, og i tillegg gjort at jeg heller ikke tør stole på noen av mine kollegaer. Jeg skjønner ikke hva jeg skal si i denne medarbeidersamtalen som liksom skal gi noe mening fordi hvis jeg kunne vært ærlig så hadde det bare forsuret ting enda mer for meg. Om jeg kunne vært ærlig, som jeg aller helst skulle vært, hadde jeg jo sagt rett ut hva dette har gjort med meg og arbeidsmiljøet for min del. Noen som har noen år på baken i arbeidslivet her, som kan dele noen tips og råd? Anonymkode: 007c3...7e5 Ikke klag på noenting. Det vil bli brukt mot deg. Anonymkode: 7619e...96e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Er du helt sikker på at leder faktisk har vært så urimelig som du fremstiller? Eller er det din subjektive følelse rundt situasjonen? For du sier at både HR og tillitsvalgt har delvis vært på banen, men heller ikke fra noen av de har du opplevd særlig støtte eller at det har blitt reagert på at leder er urimelig. Så man bør kanskje stille seg spm. om det er alle andre som er urimelige, eller om du også har en part i dette? Til og med alle kollegene dine sier du nå at du ikke kan stole på. Har hele organisasjonen en slags agenda mot deg tenker du? Endret 3 timer siden av Anonym90059005 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå