Gå til innhold

Hvor lenge kan sønnen min være med meg i damegarderoben i svømmehallen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, i verste fall ødelegges tryggheten til mange jenter, men de bør vel bare starte tidlig med å tilpasse seg gutters behov og lære at de kommer først. 🥺

Anonymkode: e2d5a...c87

Jeg tror ikke noe på at jenter generelt mister sin trygghet fordi de er nakne sammen med gutter. Hvis man ser på nakenkulturer som f.eks. naturistmiljøer så virker det som om jentene som vokser opp der er mye tryggere på seg selv, grenser o.s.v enn andre jenter.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gabriel skrev (40 minutter siden):

Jeg tror ikke noe på at jenter generelt mister sin trygghet fordi de er nakne sammen med gutter. Hvis man ser på nakenkulturer som f.eks. naturistmiljøer så virker det som om jentene som vokser opp der er mye tryggere på seg selv, grenser o.s.v enn andre jenter.

Ok, hvis du ikke tror på det, så finnes det ikke. Vi andre har vel døtre som lyver for å gjøre livet vanskelig for deg. 

Rasisme finnes vel heller ikke, for jeg opplever det ikke, jeg tror ikke på det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, for det er KUN gitter som blir med mødrene sine i damegarderoben ditt patriarkalske hode🙄

Anonymkode: be620...3f2

Det kan godt hende det er jenter som blir med i guttegarderoben og gjør det utrygt for gutter, jeg har ikke sagt at det ikke skjer. Men det er forskjell på gutter og jenter, selv om du ikke liker det, woke-mama. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Så hvorfor går du ikke i herregarderobe og er naken sammen med herrene? 

Anonymkode: e71bf...67f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor går du ikke i herregarderobe og er naken sammen med herrene? 

Anonymkode: e71bf...67f

Jeg er ikke den du spurte, men jeg kunne godt gjort det - problemet er vel aldersgrensen 😄

Anonymkode: c92f6...3af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke den du spurte, men jeg kunne godt gjort det - problemet er vel aldersgrensen 😄

Men aldersgrensen trumfer ikke guttenes behov for hjelp fra mamma. I alle fall i følge flere i tråden.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men aldersgrensen trumfer ikke guttenes behov for hjelp fra mamma. I alle fall i følge flere i tråden.  

Jeg vet det, men jeg er ikke enig i det. Jeg har en gutt selv og vi må bare droppe svømmehallen til han er selvstendig nok til å være i garderoben alene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det er jenter som blir med i guttegarderoben og gjør det utrygt for gutter, jeg har ikke sagt at det ikke skjer. Men det er forskjell på gutter og jenter, selv om du ikke liker det, woke-mama. 

Skulle akkurat til å nevne dette. Det er et voldsomt fokus på gutter i jentegarderoben, men nå finnes det kanskje også gutter som ikke er komfortable med å få jenter inn i sin garderobe. Hensynet skal gå begge veier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (5 timer siden):

Men og i de miljøene så lar en barn bruke badetøy i noen år nettopp pga prepurbertet og puberteten kan gjøre de blyge og da å kreve at de er nakne kan virke imot sin hensikt og skape utrygghet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (7 timer siden):

Det er stor kroppslig trygghet og aksept for å se annerledes ut i naturistmiljøer, noe barna som vokser opp der drar nytte av senere; eksempelvis var naturisme svært populært i DDR; en av dem som vokste opp i denne kulturen, var Angela Merkel.

Problemet er at mange nordmenn som lik amerikanere trekker likhetstegn mellom en naken menneskekropp og sex, og derfor lever i en overseksualisert virkelighet, ikke aner hva naturisme egentlig står for; naturismen i Norge og naturismen i land som Frankrike eller Tyskland er to forskjellige verdener - mens dette her i landet er en nisjeinteresse for relativt få, er naturisme i Frankrike i stor grad en familiebevegelse.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, hvis du ikke tror på det, så finnes det ikke. Vi andre har vel døtre som lyver for å gjøre livet vanskelig for deg. 

Rasisme finnes vel heller ikke, for jeg opplever det ikke, jeg tror ikke på det. 

Nei, døtrene lyver neppe. Men kan man forvente et annet perspektiv på livet fra barn som har vokst opp med TikTok som lærer?

Anonymkode: 9dcc9...68b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor kroppslig trygghet og aksept for å se annerledes ut i naturistmiljøer, noe barna som vokser opp der drar nytte av senere; eksempelvis var naturisme svært populært i DDR; en av dem som vokste opp i denne kulturen, var Angela Merkel.

Problemet er at mange nordmenn som lik amerikanere trekker likhetstegn mellom en naken menneskekropp og sex, og derfor lever i en overseksualisert virkelighet, ikke aner hva naturisme egentlig står for; naturismen i Norge og naturismen i land som Frankrike eller Tyskland er to forskjellige verdener - mens dette her i landet er en nisjeinteresse for relativt få, er naturisme i Frankrike i stor grad en familiebevegelse.

Nei, døtrene lyver neppe. Men kan man forvente et annet perspektiv på livet fra barn som har vokst opp med TikTok som lærer?

Anonymkode: 9dcc9...68b

Her er det uklart hva du mener. Å ønske at de rundt oss følger reglene i svømmehallen, og å bli flau og lei seg om man møter jevnaldrende i skolealder i garderoben klarer de her helt uten å ha tilgang til ipad og tiktok. Det er naturlig å være blyg og det har det vært siden.....syndefallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 19.45):

45 min?

Anonymkode: c18ce...d0c

45 min? Ts sier aldersmessig! 45 min i garderoben er uansett drøyt lenge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det uklart hva du mener. Å ønske at de rundt oss følger reglene i svømmehallen, og å bli flau og lei seg om man møter jevnaldrende i skolealder i garderoben klarer de her helt uten å ha tilgang til ipad og tiktok. Det er naturlig å være blyg og det har det vært siden.....syndefallet. 

Blygghet er i hovedsak (men ikke bare) styrt av kulturelle påvirkninger rundt oss. Menneske har brukt klær bare i ca 100 000 år og hjernen har ikke endret seg så mye på den tiden. Men vi har vært et gruppedyr i mange millioner år og trangen til å følge gruppens tilfeldige regler overstyrer derfor i de fleste tilfellene individuelle variasjoner. Derfor blir jenter i noen kulturer fryktelig flaue hvis menn utenom familien ser de uten hodebekledning, og de føler at de har vært uanstendig. I andre kulturer møttes hele bygda nakne i badstua eller på stranda uten at det var et problem. Variasjonen i hva folk har syntes har vært anstendig påkledning har variert enormt geografisk og også mye innenfor vår egen kultur bare i løpet av siste hundre år. Det er ingen tvil om vi i de fleste tilfelle overstyres av den tilfeldige kulturen rundt oss og vi føler, handler, og argumenterer i henhold til den.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du må lære deg å skille mellom generelt og spesielt! Jeg sier og uttaler meg generelt. Dine døtre vil i dag sannsynligvis føle skam fordi kulturen forteller at de skal føle det. Det betyr ikke at det generelt må være slik.

Ditt utsagn om rasisme understreker bare hva jeg sier: rasisme (og forestillingen om at min gruppe har bedre verdier enn andre) er generelt vanlig selv jeg ikke opplever rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (13 timer siden):

Men og i de miljøene så lar en barn bruke badetøy i noen år nettopp pga prepurbertet og puberteten kan gjøre de blyge og da å kreve at de er nakne kan virke imot sin hensikt og skape utrygghet 

Ja, i puberteten blir mange usikre rundt egen kropp. For noen medfører det at de vil dekke seg til. I naruristmiljøer lar man barne få bestemme selv. Noen vil bruke badetøy mens noen går gjennom puberteten uten å ønske det. Men dette påvirkes i stor grad av kulturen utenfor naturistmiljøet. I land med konservativt syn så vil en større andel av naturistbarna bruke badetøy enn når resten av samfunnet i stor grad har et liberalt syn på naken praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Blygghet er i hovedsak (men ikke bare) styrt av kulturelle påvirkninger rundt oss. Menneske har brukt klær bare i ca 100 000 år og hjernen har ikke endret seg så mye på den tiden. Men vi har vært et gruppedyr i mange millioner år og trangen til å følge gruppens tilfeldige regler overstyrer derfor i de fleste tilfellene individuelle variasjoner. Derfor blir jenter i noen kulturer fryktelig flaue hvis menn utenom familien ser de uten hodebekledning, og de føler at de har vært uanstendig. I andre kulturer møttes hele bygda nakne i badstua eller på stranda uten at det var et problem. Variasjonen i hva folk har syntes har vært anstendig påkledning har variert enormt geografisk og også mye innenfor vår egen kultur bare i løpet av siste hundre år. Det er ingen tvil om vi i de fleste tilfelle overstyres av den tilfeldige kulturen rundt oss og vi føler, handler, og argumenterer i henhold til den.

Hvis alle hadde dette i mente og oppførte seg 100% rasjonelt og tenkte at flaue følelser rundt nakenhet er kulturelt konstruert, så hadde verden vært helt annerledes.

Vi kan ikke oppføre oss som om verden ikke er som den er. Det blir som å sende en gutt på skolen i kjole og så bli sint fordi noen erter ham. Vi må gjøre det vi kan for å beskytte barna våre. Å forholde seg til samfunnets (og svømmehallens) skrevne og uskrevne regler skaper trygghet og forutsigbarhet. Når noen bryter regler fordi det passer dem bedre, så har vi et problem, og det  er skremmende hvor mange som er komfortabel med å gjøre mange utrygge for å gjøre som de vil.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis alle hadde dette i mente og oppførte seg 100% rasjonelt og tenkte at flaue følelser rundt nakenhet er kulturelt konstruert, så hadde verden vært helt annerledes.

Vi kan ikke oppføre oss som om verden ikke er som den er. Det blir som å sende en gutt på skolen i kjole og så bli sint fordi noen erter ham. Vi må gjøre det vi kan for å beskytte barna våre. Å forholde seg til samfunnets (og svømmehallens) skrevne og uskrevne regler skaper trygghet og forutsigbarhet. Når noen bryter regler fordi det passer dem bedre, så har vi et problem, og det  er skremmende hvor mange som er komfortabel med å gjøre mange utrygge for å gjøre som de vil.  

Det viktigste vi kan gjøre for å beskytte barna våre er å være tydelige på at mobbing er uakseptabelt uansett. Hvis vi ikke gjør det og fjerner/skjuler grunner til mobbing så vil barna bare finne nye ting å mobbe for. Du kan aldri fjerne alt barn kan bli mobbet for men du kan gjøre mobbing uakseptabelt.

Regler skaper trygghet og forutsigbarhet men vi skal samtidig spørre om reglene er hensiktmessige og hensynsfulle. Alle regler må ikke vær fastlåste. Vi har også et problem hvis noen må begrense sin livsutfoldelse fordi den gjør andre utrygg fordi de ikke er vant med den. Et eksempel er menn som leier hender eller kysser. Det var ganske så skremmende for noen ti-år siden men er uproblematisk i dag. Hovedgrunnen er fordi vi har blitt vant til at det er homoseksuelle rundt oss fordi det har blitt synliggjort.

Jeg tror både å gå naken og å gå i nikab eller burkini er snakk om tilvenning. Hvis de fleste rundt oss gjorde det ene eller det andre så vil vi andre gjort det også. 

Jeg menr det er viktig at vi alle aksepterer at det ikke finnes noen fasit som noen har rett til å tre ned over hodet på alle andre. Vi må akspetere at vi er forskjellig og at kulturelle regler endres. Derfor er det beste å aksepter og respektere manfold. Derfor noen dager i uka så kan foreldre ta med barn av motsatt kjønn i garderoben mens andre dager får de ikke lov. Ikke en fast grense på 7 år for alle barn alle dager. Også bør det være en valgfri fellesgarderobe hvor begge kjønn (voksne og barn) kan være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...