AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Kaste rotet deres, gå inn på rommene deres og søke etter ting ved mistanke, avslutte mobilabonnement, fjerne nettet (for hele familien for å straffe en?), inndra busskort, la de gå uten noe penger osv. Dette spørsmålet gjelder spesielt tenåringsforeldre. Anonymkode: 77c92...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Ikke tenåringsforelder her men ja, det koster meg ikke en kalori å dra inn nettbrettet et par dager. Hvis du sier at barnet skal få en konsekvens så må du gjennomføre det, hvis ikke får du et problem på sikt Anonymkode: 0766d...441 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Ja? Anonymkode: 5e541...5e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Ingenting av det som ramses opp har jeg noensinne tenkt på å gjøre. Har to tenåringer som er veldig greie, og god kommunikasjon er nøkkelen til alt. Anonymkode: 6f361...58f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Slapp å gjøre det når de var tenåringer, da de lærte leksen tidlig. Fjernet kalenderpakker, kunne de ikke oppføre seg så fikk de ikke lørdagsgodt ( selv om jeg da ga søsken litt ekstra og håpet de delte litt)… osv osv. Men når vi da gav mer frihet og stolte på våre, så var deres venner faktisk ofte i motsatt posisjon. De må lære seg at nei er nei! Anonymkode: eb814...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden HI her. Å dra inn goder som nettbrett, lørdagsgodt, avlyse planer var ingen problem å gjennomføre da han var liten. Men så ble han eldre og straff bet ikke på. Som tenåring har jeg bare så voldsomme konsekvenser som beskrevet i hovedinnlegget. Frister å bare ta fra han alt og la han sitte å råtne på rommet sitt i noen dager. Men det føles virkelig voldsom å avslutte mobilabonnement og inndra busskort, da dette vil ha stor innvirkning på hverdagen. Men han er altså så vanskelig å ha med å gjøre og jeg når ikke inn. Anonymkode: 77c92...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): HI her. Å dra inn goder som nettbrett, lørdagsgodt, avlyse planer var ingen problem å gjennomføre da han var liten. Men så ble han eldre og straff bet ikke på. Som tenåring har jeg bare så voldsomme konsekvenser som beskrevet i hovedinnlegget. Frister å bare ta fra han alt og la han sitte å råtne på rommet sitt i noen dager. Men det føles virkelig voldsom å avslutte mobilabonnement og inndra busskort, da dette vil ha stor innvirkning på hverdagen. Men han er altså så vanskelig å ha med å gjøre og jeg når ikke inn. Anonymkode: 77c92...d89 Du trenger seriøst litt veiledning fra Barnevernet... Anonymkode: 6f361...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kaste rotet deres, gå inn på rommene deres og søke etter ting ved mistanke, avslutte mobilabonnement, fjerne nettet (for hele familien for å straffe en?), inndra busskort, la de gå uten noe penger osv. Dette spørsmålet gjelder spesielt tenåringsforeldre. Anonymkode: 77c92...d89 Å «inndra goder» (la oss kalle det «straffe småbarn etter eget forgodtbefinnende», hva?) er ikke noe man er «flink til». Det er noe man velger å gjøre dersom man har mål av sel å være en udugelig og/eller voldelig forelder. Og slike er det mange av på kg. Og de skryter uhemmet av seg selv. Jeg kan bare håpe redaksjonen leverer ut ip-adresser til riktig vedkommende i det omfang de burde ha gjort for å sikre at i alle fall noen av barna til de voksne på kg har det sånn noenlunde ok. Anonymkode: f4ac6...80b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Jeg driver ikke med sånt. Helt merkelig måte å drive oppdragelse på. Anonymkode: d78c0...8ce 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke tenåringsforelder her men ja, det koster meg ikke en kalori å dra inn nettbrettet et par dager. Hvis du sier at barnet skal få en konsekvens så må du gjennomføre det, hvis ikke får du et problem på sikt Anonymkode: 0766d...441 Da kan du ikke svare ts, for å inndra ha mindre barn kan ikke sammenlignes med tenåring. Anbefaler å lytte til foreldrekoden med Hedvig. Å plutselig inndra noe er ikke gjennomførbart, og skaper motstand og styr. For å unngå dette handler det om å lage gode avtaler. Konsekvensene for å bryte avtaler må være avklart på forhånd så barnet vet hva konsekvensen er. Straff må også stå i stil til handling. Har en tenåring mobbet noen på nett etter gjentatte samtaler om nettvett der barnet vet at konsekvensen av mobbing medfører inndragelse av tlf så er dette et valg de selv har tatt. Å dra inn goder fungerer ikke som læring hos ungdommer. Ungdommer trenger tid og rom, tillit, grenser og at vi voksne ikke slipper de, samtidig som vi gir de frihet. Jeg har ikke fjernet goder, men grunnet noe annet får hen ikke ha penger på kortet og hvis jeg vipser skal jeg se hva hen har brukt penger på. Dette har vært avtalt førut. Ungdommen godtar dette og hoder på å bygge opp igjen tilliten til oss. Slik at vi etterhvert kan slippe mer opp igjen Anonymkode: 7a792...3b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å «inndra goder» (la oss kalle det «straffe småbarn etter eget forgodtbefinnende», hva?) er ikke noe man er «flink til». Det er noe man velger å gjøre dersom man har mål av sel å være en udugelig og/eller voldelig forelder. Og slike er det mange av på kg. Og de skryter uhemmet av seg selv. Jeg kan bare håpe redaksjonen leverer ut ip-adresser til riktig vedkommende i det omfang de burde ha gjort for å sikre at i alle fall noen av barna til de voksne på kg har det sånn noenlunde ok. Anonymkode: f4ac6...80b Vi snakker ikke om å ikke gi de mat, søvn, omsorg osv. Vi snakker om å ta fra ungene noen goder vi mener de ikke fortjener ved særdeles dårlig oppførsel, og goder barna virkelig kommer til å savne! Men kjør på med barnevernet. Min yngste av 4 nærmer seg 30 år…. Anonymkode: eb814...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi snakker ikke om å ikke gi de mat, søvn, omsorg osv. Vi snakker om å ta fra ungene noen goder vi mener de ikke fortjener ved særdeles dårlig oppførsel, og goder barna virkelig kommer til å savne! Men kjør på med barnevernet. Min yngste av 4 nærmer seg 30 år…. Anonymkode: eb814...f2e De fleste vokser opp uansett hvor inkompetente foreldre de har... Anonymkode: d78c0...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Hva er det ungdommen gjør feil i forhold til deg da? Jeg tok telefonen når dem var små hvis dem hadde gjort noe jeg syntes var feil. F.eks. frekk med noen venner og slik. Men hadde ikke noen problemer med dem når dem ble større. Jeg har vel sagt at jeg ikke vil kjøre dem en plass hvis dem ikke har gjort nokka mokko. Men da har dem bare gått selv dit vel har skulla vært. Men dem har sjeldent gjort noe som jeg mener trenger straff. Ja ikke så flink til å rydde rommet. Men det er jo ikke krise. Det går jo bare utover dem selv. Og dem er veldig flink til å holde orden når dem flytta for seg selv lell om dem ikke var så flink når dem bodde hjem. Anonymkode: 1107e...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Hvorfor skal du kaste rotet hans? Hva tenker du han lærer av det? Når du selv er sliten og fortvilt er det lett å tenke at straff er det barna lærer av. Det er sjelden det. Kommunikasjon og gjensidig tillitt kommer man lengst med. Respekt må gå begge veier. Ungdomshjernen er under total ombygging og de er på sitt verste når gjelder både rot, orden, avtaler, huske tider og ikke minst selvfølelse. Selvfølelsen må vi foreldre hjelpe de å bygge opp. Kjefting og mas bidrar kun til at han stenger deg ute. Det bare eskalerer. Lag noen mål som er oppnåelig og ta en ting ad gangen, på den måten føler han mestring. Når det mases over hele linja blir de forbanna og tverr. La de få følelsen av at de gjør noe som er bra, og gi skryt på det. «Sinte og vanskelige» ungdommer er ofte sårbare ungdommer, ha det i bakhodet Anonymkode: 7a792...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi snakker ikke om å ikke gi de mat, søvn, omsorg osv. Vi snakker om å ta fra ungene noen goder vi mener de ikke fortjener ved særdeles dårlig oppførsel, og goder barna virkelig kommer til å savne! Men kjør på med barnevernet. Min yngste av 4 nærmer seg 30 år…. Anonymkode: eb814...f2e Er det barnebarn du refererer til eller hva? Anonymkode: 7a792...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kaste rotet deres, gå inn på rommene deres og søke etter ting ved mistanke, avslutte mobilabonnement, fjerne nettet (for hele familien for å straffe en?), inndra busskort, la de gå uten noe penger osv. Dette spørsmålet gjelder spesielt tenåringsforeldre. Anonymkode: 77c92...d89 Her driver vi ikke med slikt. Vi kommuniserer med barna og finner løsninger sammen. Dette blir som da ei jeg kjenner ikke fikk gå på søndagsskolen fordi hun hadde gjort noe galt. Det foreldrene, som var over snittet religiøse, glemte var at poden gikk glipp av religionsundervisning fra kirka. Det var ikke ungen som ble straffet men gud! Anonymkode: 847aa...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det barnebarn du refererer til eller hva? Anonymkode: 7a792...3b6 Snakker om at å ta fra barna noen goder ved dårlig oppførsel, å ikke bare å true men å faktisk stå for det, kan gi god læring. Anonymkode: eb814...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De fleste vokser opp uansett hvor inkompetente foreldre de har... Anonymkode: d78c0...8ce Det er så mye hyggeligere å ha en saklig diskusjon, fremfor å komme med spydigheter. Det er så utrolig kjedelig Anonymkode: 7a792...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Ikke vært nødvendig med den type konsekvenser etter 2-års alderen. Det er for sent å oppdra dem når de er tenåringer. Anonymkode: 41544...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har ingen problem med å være kjip forelder og inndra goder, men jeg foretrekker å ha en saklig og god dialog (om mulig). Jeg er fortiden truende til å følge guttungen til skolen hver dag (7.klasse) da han evner å bruke 45 min min til skolen (en tur som er på maks 6 min når han sykler), foreløpig holder det med dialog og trusler, men han vet inderlig godt at jeg holder ord og følger han dersom læreren ringer meg igjen. Det handler om å gi og ta, alt til sin tid.. Anonymkode: c8512...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå